Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilenamor

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:39

Voor de eerste keer heb ik springles gevolg, ik vond het super!
Maar juist één probleemje, de instructrice was ook niet zo vrijgevig met haar uitleg...
Ik wist nooit wanneer ik moest gaan rechtstaan in de beugels. Meestal was ik veel te laat.
Dus als het paard springt moet je gaan staan in de beugels, dus de vraag: wanneer?

Hebben jullie tips voor mij of is het gewoon een kwestie van blijven blijven oefenen?
Laatst bijgewerkt door Ilenamor op 29-10-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

liefsmarleen

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:41

als hij zijn achterbenen afzet moet jij zegmaar in de verlichte zit komen

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:41

als je instructeur je dit niet uit wil leggen zou ik op zoek gaan naar een andere

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:42

Er zijn mensen van mening dat je het gehele parcours in verlichte zit moet rijden.
Dus al enkele meters voor de sprong neem je de verlichte zit aan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:44

Je moet ook niet gaan staan in je beugels... :n
Als ik jou was zou ik eens iemand zoeken die jou uitlegt hoe je moet springen..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 29-10-13 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:45

miszblueeyes schreef:
als je instructeur je dit niet uit wil leggen zou ik op zoek gaan naar een andere

Nou idd, balans en zit is het eerste waar je aan gaat werken dus vraag dat de volgende les even, anders idd gaan zoeken naar een andere instructrice.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:12

ponyparadijs schreef:
Er zijn mensen van mening dat je het gehele parcours in verlichte zit moet rijden.

Ehm, als je voor je paard uit gaat zitten kun je troubles verwachten. Pas in de afzet ga je met je paard mee boven de sprong. Een heel parcours kun je in de verlichte zit rijden, maar enkele galopsprongen voor de hindernis ga je juist zitten om je paard op het achterbeen te zetten zodat ie een goede sprong kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:15

_Sim_ schreef:
ponyparadijs schreef:

Ehm, als je voor je paard uit gaat zitten kun je troubles verwachten. Pas in de afzet ga je met je paard mee boven de sprong. Een heel parcours kun je in de verlichte zit rijden, maar enkele galopsprongen voor de hindernis ga je juist zitten om je paard op het achterbeen te zetten zodat ie een goede sprong kan maken.

Maar het is wel een fijne manier om een beginnende ruiter de verlichte zit aan te leren en te leren voelen wanneer er wat gebeurd. Zo zit de ruiter het paard ook niet in de weg in de mond. Pas als de ruiter de boel wat beter in kan schatten, kan de ruiter gaan zitten. En de ruiters waar we het over hebben zijn nog helemaal niet et op het achterbeen zetten bezig ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:21

Joolien schreef:
_Sim_ schreef:

Maar het is wel een fijne manier om een beginnende ruiter de verlichte zit aan te leren en te leren voelen wanneer er wat gebeurd. Zo zit de ruiter het paard ook niet in de weg in de mond. Pas als de ruiter de boel wat beter in kan schatten, kan de ruiter gaan zitten. En de ruiters waar we het over hebben zijn nog helemaal niet et op het achterbeen zetten bezig ;)

Die verlichte zit kun je ze imo beter aanleren door dat over balken te laten doen of gewoon in galop door de baan. Er zijn genoeg paarden die het niet fijn vinden als je voor ze uit gaat zitten voor het sprongetje. Daar krijg je vaak weigeringen van omdat de ruiter dan in de afzet de balans niet kan houden. Het gaat TS niet om de verlichte zit te leren, maar wanneer ze die verlichte zit moet aannemen in de afzet. Als ik goed gelezen heb tenminste. :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 08:04

Ik heb vorige week ook mijn eerste springles gehad en had dit probleem ook. Volgens mijn instructeur moet je voelen en dus leren voelen wanneer je paard afzet. Dit gevoel leer je alleen door te doen en te oefenen. Bij mijn laatste 4 sprongen was ik mooi en op tijd mee.
En wat mijn instructeur zegt is dat je bovenlichaam eigenlijk met de nek van het paard moet meegaan tijdens e sprong (je komt dus wel wat uit je zadel, maar gaat niet op je stijgbeugels staan), niet meer, niet minder

Ilenamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:07

dankjewel iedereen! :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:13

Je moet het inderdaad aanvoelen, zo heb ik het geleerd tenminste. Maar staan in je beugels moet je niet doen? Als ik jou was zou ik een andere instructrice doen want 1. je moet niet staan en 2. ze wil het je niet eens uitleggen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:41

Als je een parcourtje springt, zei mijn instructeur altijd: echte springruiters springen het parcours in verlichte zit. Zo heeft je paard meer ruimte om te springen en als ie een keer te vroeg springt hou jij hem niet tegen in de beweging. Zo heeft ie t minst last van je.
Als je gewoon een simpel enkel sprongetje springt, kun je natuurlijk ruim van tevoren al in verlichte zit gaan, maar je kunt ook gewoon tellen. Het is meer aanvoelen wanneer je moet gaan staan. En omdat dat voelen nogal een kunstje opzich is, is gewoon van tevoren gaan staan misschien makkelijker. Kun je meteen leren hoe het voelt als een paard afzet en wanneer je dan moet gaan staan.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:50

RoyceMack schreef:
En omdat dat voelen nogal een kunstje opzich is, is gewoon van tevoren gaan staan misschien makkelijker. Kun je meteen leren hoe het voelt als een paard afzet en wanneer je dan moet gaan staan.

Ja, punt is alleen dat als je paard dan weigert je er sowieso af ligt én je waarschijnlijk weer veel te vroeg gaat zitten.

poetssarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:59

ik ga rechtstaan als het paard met de voorste benen afzet

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:04

poetssarah schreef:
ik ga rechtstaan als het paard met de voorste benen afzet

Je moet sowieso niet 'staan' je moet in de verlichte zit. Dat is toch echt iets heel anders.

poetssarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:37

ik weet het

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:36

ponyparadijs schreef:

Nou als ik dat doe pleur ik er gegarandeerd minimaal 10x per springles/training af, om over de extra weigeringen nog maar niet te spreken.

Je moet het gewoon leren voelen, gooi voor je gevoel je handen wat naar voor, dan trek je je paard in ieder geval niet in zn bek.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:40

Tsja, dat is echt een kwestie van oefenen en leren aanvoelen. Je krijgt vanzelf de smaak te pakken. Je weet wel zelf wanneer je paard af gaat zetten, en dan neemt hij je eigenlijk al automatisch zo mee dat je een al een beetje richting de verlichte zit gaat zitten.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:45

Je moet gaan rechtstaan wanneer je voelt dat je paard afzet (omhoog komt) ;)
Succes!