Weinig balans in galop en geen rem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lukalisaaax

Weinig balans in galop en geen rem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 19:44

Ik rijd sinds een jaar een heel leuk paard, een bonte merrie van 15 jaar jong.
Ze is een heel lief paard in de omgang, maar met rijden is ze lastig. Zodra ze maar enige druk of spanning voelt gaat ze snel. Dat kan licht contact met de teugels zijn of alleen maar je kuiten tegen haar buik aanhouden. De eigenaar van Bonita en ik vermoeden dat dit door de vorige verzorgster komt, omdat zij alleen maar aan het racen was met Bonita en bijna alleen maar met haar sprong. Toen ik begon met het bijrijden van Bonita kon je bijna geen contact houden met de teugels. Contact betekende voor haar meteen draven. En hoe meer druk je gaf (om bijv te stoppen) ging ze alleen maar harder door. Dit heb ik opgelost met druk, ontspannen, druk en weer ontspannen. Dit werkt heel goed op haar in en ze is nu al super te rijden in stap en draf en ze loopt nu zelfs al ontspannen en soms nagefelijk. Maar nou zitten we nogsteeds met een probleem, waar ik geen raad mee weet. Zodra ik aangallopeer begint ze gelijk te racen en kan je haar bijna niet terugnemen. Ik krijg het er maar niet uit. In probeer altijd op een ontspannen moment aan te galloperen, maar zodra ze gallopeerd heeft ze nauwelijks balans in de hoeken en op de volte. Rechtuit gaat ze racen en kan je haar nauwelijks houden. Daarom gallopeer ik meestal op de volte. Ze is al een keer meegeweest naar les, maar dit was geen succes. Ze wou alleen maar hard en had totaal geen ontspanning. Dit is nu dus nog geen optie. Ik krijg het er maar niet uit dus ik hoop dat iemand tips heeft zodat ik eindelijk ontspannen en met balans kan galloperen met haar!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:08

Dit antwoord heb ik vandaag ook aan iemand geschreven met een soort gelijk probleem. Ik herhaal het hier voor jou. Galop is impuls opwekkend. Dus als paard te heet is of te heet wordt niet galopperen is mijn advies. Bevestig eerst in stap en draf dat ze terug komt op halve ophouding (zit, kuit en handen). Een goede oefening hiervoor is als paard op de volte is dat je telt bij je zelf in stap en draf: 1,2,3,4 en dan stilstaan en in draf dan overgang maken naar stap. Paar stappen stap en dan weer naar draf en weer op halve ophouding overgang naar stap, halt houden paar stapjes terug en weer. Pas als dat heel goed bevestigd is doe je eens een keertje de galop erbij pakken. Paar stapjes galop, en via halve ophouding overgang maken naar draf en stap. Doe dit maar op de volte. Goed belonen als paard terug komt, doe dit altijd, en einde oefening. Als vier galop sprongen al te veel is hou het dan maar bij een of twee galopsprongen en van daaruit bouw je langzaam op. Maar pas als stap en draf bevestigd is en je heel gemakkelijk met halve ophouding paard terug kunt krijgen. Het klinkt bij jou ook alsof je paard een balans probleem heeft en gewoon nog niet sterk genoeg is om rustig te galopperen.
Pas keer daarop weer herhalen. Pas als dit allemaal heel goed bevestigd is kun je weer eens wat langer galopperen. Als ze te heet is geen galop bij doen. Zo heb ik het bij mijn paard geoefend links en rechtsom en ik kan nu zelfs een verruiming in galop rijden binnen en buiten zonder dat ze er weer als een speer vandoor gaat. MAAR zodra ik voel ze wordt te heet, dan laat ik de oefening een paar dagen liggen totdat het weer kan, want slechte gewoonte corrigeren is vele malen lastiger.
Succes hopelijk heb je er iets aan.

lukalisaaax

Re: Weinig balans in galop en geen rem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:27

Bedankt, ik hoop dat het werkt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:40

lukalisaaax schreef:
Bedankt, ik hoop dat het werkt!

Als jij het geduld hebt en de tijd ervoor neemt dan gaat dat werken. MAAR iets dat bij een 15 jarig paard er zo in zit daarvoor moet je de tijd nemen om er uit te rijden. Dus trek daar maar gerust een lange tijd voor uit. Belangrijk is dat je het paard NOOIT meer de kans geeft om te racen want één keer racen betekent extra moeilijk weer om te corrigeren. Die van mij mag het gewoon helemaal niet meer en dat werkt gewoon heel erg goed. Maar ook ik heb daar echt een tijd voor nodig gehad voor dat ze fijn om te rijden was.

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 05:17

Het kan ook zijn dat ze er gewoon moeite mee heeft. Als ze wat bespiering mist is het gallopperen lastig, hoe harder hoe makkelijker voor het paard om het evenwicht te bewaren. Je zou je ook daarop kunnen richten, eerst de achterhand wat sterker maken (korte overgangen) en de galop nog even laten zitten.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:01

Probeer het eens om op een volte aan te springen, en probeer na een paar galop sprongen weer te gaan draven... Denk daarbij zelf ook aan draven (je gaat er naar zitten) wanneer e paard er niet te impulsief van wordt kan je dit blijven herhalen. Zo wordt het geen racepartij en weet hij dat ook in de galop alles van jou moet zijn!