Paard loopt onder mij weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

locorette

Paard loopt onder mij weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 00:10

Hallo,

Ik rijd nu een jaar op een tinker en het gaat fantastisch zolang hij zijn bokkenpruik niet op heeft. Als we in de bak op de volte rijden, wil hij nog wel eens zijn nek erop zetten en over zijn buitenschouder wegrennen. Er is dan geen houden meer aan. Omzetten lukt mij niet. Ook niet als ik hem met mijn buitenbeen begrens, kijken naar de andere kant zodat mijn bekken ook de andere kant op draaien (vage omschrijven, proberen te corrigeren met mijn zit zeg maar) of als er mensen voor de uitgang staan. Hij loopt hier dwars doorheen.

Daarnaast hebben wij laatst een onderling wedstrijdje geprobeerd, gewoon puur voor de lol. Zijn maatje was mee en toen ik wilde gaan warm rijden, ging het mis. Hij vloog weer weg over de buitenschouder en ik kon er zeer weinig mee (als ik thuis ben heeft hij geen moeite met van het terrein afgaan en dergelijke). Al mijn moed maar bij elkaar geraapt maar ik kon wel janken in de ring ;( Ik draafde aan en hop, hij ging over de buitenschouder weg en struikelde over die witte hekjes heen om weer richting zijn vriend te kunnen gaan. Dit is 3x gebeurd en daarna deed hij het gelukkig niet meer, maar het leek wel een slechte funniest home video, ik kon wel door de grond zakken.. Omzetten lukt niet, heb het geprobeerd met als resultaat kapotte handschoentjes (na 1 keer gebruiken) en flinke blaren op mijn handen. Kreeg wel als tip om te gaan springen, maar ook loopt hij dwars door de hindernis tenzij het voor hem hoog genoeg is..

Op buitenrit is hij super en zoals ik eerder zei; in zijn uppie van het terrein af is geen enkel probleem, maar zodra hij aan het werk moet of een van zijn maatjes op vreemd terrein ziet vertrekken, gaat hij klieren en loopt hij onder mij vandaan en krijg ik maar weinig gedaan.

Op dit moment los ik het wel op, maar het kan naar mijn weten gewoon zo veel makkelijker. Ik heb een goede instructeur maar door omstandigheden heb ik al een aantal weken geen les meer gehad. Tijdens de les geven we niet op en blijven wij doorgaan. We blijven juist op die volte rijden en de aanhouder wint uiteindelijk. Laatst voelde ik alleen iets raars in mijn schouder en deed het goed zeer. Mijn instructeur is er toen op gaan zitten, maar die had er ook wel even moeite mee.

Is dit nou puur dominantie of is het onkunde van mijn kant en los ik het gewoon niet goed op?
Ik krijg ook nog les in vrijheidsdressuur en ik kreeg daar nog als tip; zodra het knielen erin zit, remmen en laten knielen onder het zadel. Dan moet hij wel laten zien dat hij onderdanig is aan jou, maar ik weet niet zo goed of dit wel gaat werken of niet omdat ik niet weet of het nou dominantie is of gewoon pubergedrag (hij is 7jaar).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:13

Loopt hij altijd aan dezelfde kant over de schouder? Bij voorbeeld steeds naar rechts?

locorette

Re: Paard loopt onder mij weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 00:15

Ja vaak op de rechterhand. Osteopaat is nog niet zo lang geleden geweest, sorry vergeten erbij te zetten :)
Die kon toen niks bijzonders vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:18

Bedoel je als je op de rechterhand rijdt, of bedoel je dat hij over de rechterschouder wegloopt, ongeacht of je linksom of rechtsom rijdt?

Een paard kan zowel over de binnen- als de buitenschouder vallen namelijk :) Je schrijft in de OP buitenschouder. Dus dan valt hij over de linkerschouder naar buiten? Ook wel eens over de rechter?

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 00:20

Het is voornamelijk als ik op de rechterhand rijd. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:20

Okee. Dus hij vindt het dan denk ik moeilijker om rechtsom te buigen. En dan valt hij naar links. Begrijp ik het zo goed? :)

En welke kant valt hij op als je rechtuit rijdt, bij voorbeeld op een buitenrit?
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-10-13 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 00:22

Koper schreef:
Okee. Dus hij vindt het dan denk ik moeilijker om rechtsom te buigen. En dan valt hij naar links. Begrijp ik het zo goed? :)

Ja dat klopt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:26

Ik had mijn post net nog even geëdit :)

Ik denk dat hij linksgebogen is. Dus dat de spieren aan de linkerkant van zijn lichaam korter zijn dan de spieren aan de rechterkant. Hij is scheef. Zoals (bijna) elk paard. En ook elke ruiter trouwens. Het leuke, en ook precies het nut van dressuur, is om met gerichte oefeningen het paard rechter te maken. Zodat het makkelijker voor hem wordt om de linkerkant langer, en de rechterkant korter te maken. Dan wordt het makkelijker voor hem om rechtsom te lopen. Mijn paard heeft hetzelfde probleem, maar dan in spiegelbeeld. Die is rechts korter.

Ik krijg nu een beetje het idee dat jouw tinker het gewoon moeilijk vindt, dat rechtsom lopen. En daar heeft hij een oplossing voor gevonden: het over de schouder wegvallen. En dat hij dat "truucje" gebruikt als hij van slag is, bij voorbeeld als hij z'n vriendjes ziet weggaan.

Mijn paard heeft "een afwijking naar rechts". Zo noem ik het. In plaats van over de schouder weg te vallen gooit hij zichzelf naar rechts. Eerst gaat z'n hoofd omlaag, en dan kun je niks meer met je teugels, zo sterk is hij. En daarna gaat hij gewoon rechtsaf. Hij kan voltes van een twee meter doorsnee :wow:

Wat ik merk dat heel goed werkt:
Als eerste had ik een noodoplossing. Dat was mijn zweep. Zodra hij rechtsaf wilde gaf ik hem een tikje op z'n schouder. En als dat niet werkte hield ik de zweep recht naar voren, langs z'n oog. Dat had hetzelfde effect als een hekje: hij ging er niet doorheen. Voor hem was dat voldoende.

Maar dat is natuurlijk alleen maar voor nood. Belangrijkste was dat hij z'n hoofd niet meer zo omlaag zou gooien. Hij deed dat om onder m'n teugels vandaan te komen. Met die teugels ben ik toen minder gaan doen. Ik houd ze eigenlijk alleen maar vast, tegenwoordig. Maar dat heeft wel een paar maanden oefenen gekost. Vooral voor mij: ik vond het in het begin erg moeilijk om minder met de teugels te doen. Mijn paard reageerde er wel heel erg goed op.

En ondertussen ben ik bezig om hem rechter te maken. Het resultaat daarvan is dat hij makkelijker beide kanten op buigt, en het dus niet meer zo nodig vindt om een andere kant op te gaan dan ik wil. Maar vooral in z'n hoofd gaat het nu beter met hem: hij snapt dat ik het niet met geweld (bij voorbeeld door aan de teugels te zitten) wil oplossen. Daardoor vindt hij het leuker om meer mee te werken. Maar dat kost tijd. En je hebt er goede instructie bij nodig.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-10-13 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 00:33

Koper schreef:
Ik had mijn post net nog even geëdit :)

Ik denk dat hij linksgebogen is. Dus dat de spieren aan de linkerkant van zijn lichaam korter zijn dan de spieren aan de rechterkant. Hij is scheef. Zoals (bijna) elk paard. En ook elke ruiter trouwens. Het leuke, en ook precies het nut van dressuur, is om met gerichte oefeningen het paard rechter te maken. Zodat het makkelijker voor hem wordt om de linkerkant langer, en de rechterkant korter te maken. Dan wordt het makkelijker voor hem om rechtsom te lopen. Mijn paard heeft hetzelfde probleem, maar dan in spiegelbeeld. Die is rechts korter.

Ik krijg nu een beetje het idee dat jouw tinker het gewoon moeilijk vindt, dat rechtsom lopen. En daar heeft hij een oplossing voor gevonden: het over de schouder wegvallen. En dat hij dat "truucje" gebruikt als hij van slag is, bij voorbeeld als hij z'n vriendjes ziet weggaan.

En aan welke oefeningen moet ik dan vooral denken? Schouder binnen en buitenwaards bijvoorbeeld? :)

En hoe zou ik dat truucje eventueel af kunnen leren of op kunnen lossen? Aangezien het een duur grapje wordt met die handschoentjes haha :) Zal morgen direct kijken of ik met hem aan de slag kan in de bak! Verwacht natuurlijk niet na 1 keer een verbetering, maar ik neem aan dat ik met een maandje verschil zou moeten zien :)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik op buitenrit niks aparts merk, hij schiet soms naar links maar dat is meer omdat dat een kortere weg naar huis is :')

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:41

Ik heb dit ook aan de hand gehad met een 4-jarig paard waar ik een tijdje op gereden heb.

Als je voelt aankomen dat hij het gaat proberen zou ik wat overdrijven met je binnenstelling, wanneer hij met zijn hoofd naar binnen is gebogen kan hij veel moeilijker weg over de buitenschouder. Maakt hij zich toch te sterk, zou ik er echt wel met je buitenbeen en zweep tegen aan knallen (je zweep aan de buitenkant houden uiteraard). Dat is misschien niet zo leuk om te doen, maar wat je tinker doet is echt een vuil trucje om onder het werk uit te komen.
Ik herken heel veel van het paard waar ik op heb gereden in jouw verhaal, hij deed het puur van dominantie en pubergedrag.
Hopelijk ben je er wat mee, want als paarden dit eenmaal doorhebben is het heel moeilijk af te leren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:46

Houd je zweepje aan de kant waar naartoe hij uitbreekt. Dan kun je 'm aan die kant op z'n schouder tikken. En als je buiten rijdt kun je misschien met twee zweepjes rijden, dan kun je aan allebei de kanten ingrijpen.

Een oefening die voor mijn paard heel goed werkt is hem aan de bolle kant (bij die van mij links, en bij jouw tinker is dat de rechterkant) heel even kort met het kwastje van de zweep te kietelen tussen z'n ribben. Een klein stukje achter je kuit. Voor het paard voelt dat alsof iemand hem kietelt, en hij zal aan die kant z'n ribben dan intrekken. En dan is hij recht! Dat doe je in het begin af en toe een seconde. En als je dat een tijdje doet zal het makkelijker voor hem worden om recht te worden. En dan kun je eens een seconde doen en een paar passen later nog eens. Dus sneller achter elkaar.

Verder is het belangrijk dat je aan allebei de kanten even veel doet. Dus linksom evenveel als rechtsom. Oefeningen als voltes zijn goed, rijd ze zorgvuldig. Het kan zijn dat in het begin zijn hoofd de lengtebuiging niet volgt, of dat hij zelfs z'n hoofd naar buiten heeft. Dat maakt niet uit. Als hij de rest van z'n lichaam goed buigt is dat al heel goed. Dat hoofd komt wel. Het is voor een paard makkelijker om het hoofd dezelfde buiging als de rest van het lichaam te laten volgen, maar als hij daar nog niet aan toe is moet je 'm niet dwingen. Het komt vanzelf wel, als hij soepeler wordt.

Het is ook handig als iemand je filmt of foto's maakt, of als er iemand meekijkt. Bij voorbeeld een instructeur. Dus dat er iemand is die je kan vertellen wat z'n achterbenen doen bij voorbeeld. Het is natuurlijk helemaal handig als je spiegels in de bak hebt.

En doe zo min mogelijk met je teugels. Die tinker van jou is sterker dan jij, en hij weet het. Je kunt 'm niet dwingen, want jij en hij weten dat jij dat gaat verliezen. Het hoeven ook geen perfecte wendingen en voltes te zijn, dat komt later wel. Het is nu eerst het belangrijkst dat hij doorkrijgt dat jij snapt dat hij hulp nodig heeft met de wendingen, en dat jij hem die wil geven.

Misschien dat hij kleine signalen geeft, zoals stilstaan of juist harder lopen. Of toch weer over de buiten- of binnenschouder vallen. Dan is misschien je wending te klein, of er is iets anders aan de hand. Probeer er achter te komen wat het is, en help hem. Een paard is een kuddedier, hij wil daardoor graag met anderen samenwerken. Maar hij moet het wel kunnen.

Ik hanteer voor mijn paard de regel: ik geef aan wat we gaan doen (bij voorbeeld een volte rijden) en dat moet ik op zo'n manier doen dat het paard het wil, snapt en kan. Als ik de goede voorwaarden maak voor hem zal hij het doen. Jouw tinker vast ook. Zoiets is heel zelden een vorm van dominantie. Dominantie is iets van roofdieren, bij voorbeeld honden, of mensen. En doordat wij zo zijn denken we dat paarden ook dominant kunnen zijn. Heel soms is dat ook zo. Maar echt maar heel soms. Meestal zijn dit soort dingen als jij nu tegenaan loopt gewoon een signaal dat hij het moeilijk vindt. Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:51

Snollygoster schreef:
Ik heb dit ook aan de hand gehad met een 4-jarig paard waar ik een tijdje op gereden heb.

Als je voelt aankomen dat hij het gaat proberen zou ik wat overdrijven met je binnenstelling, wanneer hij met zijn hoofd naar binnen is gebogen kan hij veel moeilijker weg over de buitenschouder. Maakt hij zich toch te sterk, zou ik er echt wel met je buitenbeen en zweep tegen aan knallen (je zweep aan de buitenkant houden uiteraard). Dat is misschien niet zo leuk om te doen, maar wat je tinker doet is echt een vuil trucje om onder het werk uit te komen.
Ik herken heel veel van het paard waar ik op heb gereden in jouw verhaal, hij deed het puur van dominantie en pubergedrag.
Hopelijk ben je er wat mee, want als paarden dit eenmaal doorhebben is het heel moeilijk af te leren.

Juist geen extra binnenstelling, dan maak je het hem alleen maar makkelijker om over de buitenschouder weg te vallen. En een jong paard zo aanpakken ben ik ook helemaal niet voor. Met geweld krijg je misschien wel een soort van snel resultaat, maar alleen met die paarden die zich laten dwingen.

Het is maar net of je een paard wil africhten (een kunstje leren) of dat je hem wil opleiden, en hem wil helpen om sterker, leniger en mentaal evenwichtiger te maken. Als dat laatste je lukt hoef je ook geen dingen "af te leren". Een paard werkt niet tegen voor de lol. Hij doet dat als de ruiter meer vraagt dan het paard aankan, of op een verkeerde manier, en de ruiter dat niet doorheeft.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 01:00

Snollygoster schreef:

Helaas heeft de zweep geen effect bij hem, ik heb het wel geprobeerd maar dat werkt niet. Vandaar dat ik denk dat het misschien een andere oorzaak heeft en dat het misschien ook wel zo kan zijn dat de redenering van koper klopt. Het klinkt namelijk wel ontzettend logisch.
Overdreven binnenstelling is dan ook niet te doen, als hij het eenmaal een keer gedaan heeft, kun je hem nog zo kort pakken, maar hij trekt er doorheen.
Toch ga ik het morgen nog een keer proberen, op de grond heeft hij wel onzettend veel respect voor mij en hij ziet mij dan ook echt als een leider dus ik betwijfel of het dominantie is.

@koper; super bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik ga er morgen direct mee beginnen. Voorheen wilde ik het perfecte plaatje hebben, mooie stelling en buiging, axtieve achterhand, goed de wendingen door enzovoorts maar toen moest ik gewoon terug naar de basis en lukt het niet, niet gaan mopperen maar een keer diep in- en uitademen en opnieuw proberen. Dit vond ik altijd wel lastig want hiervoor reed ik op dressuurgefokte en getrainde paarden dus dit is wel iets heel anders voor mij.
Zweep heeft helaas geen effect, het maakt hem niet uit hoe of wat je doet met de zweep.

Ik kreeg wel van een 'toeschouwer' te horen dat zijn blik ook verandert in zijn ogen vlak voordat hij iets uit wil vreten. Daarnaast kreeg ik te horen dat het er goed uitziet, maar dan heb ik zoiets van; maar zo hoort het helemaal niet. Maar mijn prioriteit moet dus de basis zijn. Even weer helemaal terug en daar krijgen we dus later meer profijt van (als het goed is).

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:03

Geen extra binnenstelling inderdaad, dat maakt het voor hem nog makkelijker.

Ik zit met ene 4 jarige haflinger die dit ook wel eens wilt doen.
Tijdens de lessen heb ik geleerd dat als ik een klein zweepje mee pak en deze aan de buitenkant houdt ik deze kan gebruiken als begrenzer als hij weer op de volte over zijn schouder weg wilt lopen.
Buiten teugel aangrenzen aan de hals en als hij daar niet op reageert een tik op zijn schouder, of op zijn hals. Als hij daarop reageert haal je de druk weg en ga je gewoon verder met rijden. Misschien dat je dit een paar keer moet herhalen, want ze zijn lekker eigenwijs en zullen het nog wel een paar keer proberen, maar zolang jij volhoudt is het uiteindelijk genoeg om de zweep aan te leggen en dan gaat hij het al snappen. Uiteindelijk is de buitenteugel genoeg om hem niet over de buitenteugel weg te laten lopen, omdat je die ook iedere keer begrensd. Succes ermee!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:05

locorette schreef:
Voorheen wilde ik het perfecte plaatje hebben, mooie stelling en buiging, axtieve achterhand, goed de wendingen door enzovoorts

Het is goed om een doel te hebben :D Ik heb hetzelfde doel. Maar de weg daar naartoe is minstens net zo boeiend. Je leert rijden. Je leert dingen oplossen. Bij voorbeeld, jij schrijft dat met de tinker je niks hebt aan een zweepje. Okay, dan zul je een andere manier moeten zien te verzinnen. Paardrijden is gewoon trial and error. Het is ook helemaal niet erg om fouten te maken, als je er maar van leert. En als je de fout maar niet bij het paard legt.

Mijn instructrice zei in de eerste les: je paard kan alles al. Nou jij nog.
En óf ze gelijk heeft!

Ik ben blij dat ik het nu zo kan doen. Móét doen, want mijn paard is wel heel lief maar hij is te slim en heeft te veel karakter om ook maar vanzelf braaf te zijn. Als ik hem niet had gehad had ik dat doel in de quote al lang bereikt. Maar niet op een manier die ik nu prettig vind.

Laat je weten hoe het gaat? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:09

O en wat je schrijft over die blik voordat hij wat doet TS: ontdek welke voorsignalen hij geeft. Mijn paard mestte bij voorbeeld meestal voordat hij ineens in de staak ging en rechtsaf met het bit tussen z'n tanden er vandoor ging. En nog subtieler: hij vertraagde ietsjes in tempo.

En in de bak rende hij er soms ineens als een bezetene vandoor. Hij trok het dan even niet meer (en ik maar denken dat hij koppig was) Maar daarvoor had hij wel al een paar keer stilgestaan. Kennelijk had hij dat nodig. Ik snapte niet waarom, maar wel dat hij dan gespannen was. Dus hij mocht van mij best stilstaan, maar dan wel als ik het zei. Dus als hij stilstond: been, en na 1 of 2 passen halthouden. En dan mocht hij stilstaan tot hij zuchtte, of nagaf, of op z'n bit kauwde. En als hij weer ontspannen was reed ik weer verder.
Hij had het steeds minder vaak nodig om op die manier spanning te laten afvloeien. En de laatste maanden eigenlijk helemaal niet meer. Hij is nu gewoon ontspannen. Omdat hij door heeft dat ik er wat mee doe als hij aangeeft dat er wat is.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:21

Koper schreef:
Snollygoster schreef:

Juist geen extra binnenstelling, dan maak je het hem alleen maar makkelijker om over de buitenschouder weg te vallen. En een jong paard zo aanpakken ben ik ook helemaal niet voor. Met geweld krijg je misschien wel een soort van snel resultaat, maar alleen met die paarden die zich laten dwingen.

Het is maar net of je een paard wil africhten (een kunstje leren) of dat je hem wil opleiden, en hem wil helpen om sterker, leniger en mentaal evenwichtiger te maken. Als dat laatste je lukt hoef je ook geen dingen "af te leren". Een paard werkt niet tegen voor de lol. Hij doet dat als de ruiter meer vraagt dan het paard aankan, of op een verkeerde manier, en de ruiter dat niet doorheeft.

Ik heb toch wel zelf ondervonden dat bij een overdreven binnenstelling het paard niet zo makkelijk weg kon. Het is ook best logisch, want wanneer een paard over de schouder weg probeert te geraken is het eerste wat ze doen hun hoofd naar buiten trekken. Maar ja, ieder zijn mening daarover natuurlijk, bij mij werkte dit het beste.
Tja, ik ben ook niet zo voor zweepgebruik, maar vanaf het moment dat het gevaarlijk begint te worden voor jezelf, je paard en de omgeving moeten er toch echt wel maatregelen komen, vooral met jonge paarden die nog weinig respect hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:24

Tja, ik weet niet hoe het paard dat TS rijdt is opgegroeid. Mijn ruin is in elk geval goed opgevoed door z'n moeder en daar heb ik profijt van. Hij heeft al van veulen af aan geleerd wat respect is. En ik heb geleerd wat het verschil is tussen respect en dwang. Als ik hem dwing, ja dán wordt hij gevaarlijk. Type stormram die het echt even niet uitmaakt of er iemand gewond raakt :Y)

Er valt heel goed met 'm samen te werken. Als ik 'm maar in zijn waarde laat. Geweld en dwang passen daar niet bij.

Hier is een voorbeeld van een paard wat zich laat dwingen:
Afbeelding

Dit is echt een ónt-zet-tend BRAAF paard. Totilas heet 'ie. En ik vind het dom van 'm dat hij niet in verzet gaat.

Maar er zijn ook paarden die zoiets niet pikken. En ruiters die niet met dwang willen rijden. Om wat voor reden dan ook.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-10-13 01:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:28

Koper schreef:
Tja, ik weet niet hoe het paard dat TS rijdt is opgegroeid. Mijn ruin is in elk geval goed opgevoed door z'n moeder en daar heb ik profijt van. Hij heeft al van veulen af aan geleerd wat respect is. En ik heb geleerd wat het verschil is tussen respect en dwang. Als ik hem dwing, ja dán wordt hij gevaarlijk. Type stormram die het echt even niet uitmaakt of er iemand gewond raakt :Y)

Er valt heel goed met 'm samen te werken. Als ik 'm maar in zijn waarde laat. Geweld en dwang passen daar niet bij.

Ik had misschien wel wat mooier in mijn woordkeuze mogen zijn dan "knallen". Ik wil alleen maar zeggen dat een corrigerende tik met de zweep soms nodig is. Er is in mijn geval trouwens geen sprake geweest van dwang ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:30

Dan heb ik dit vast en zeker verkeerd geïnterpreteerd Snollygoster:
Snollygoster schreef:
Dat is misschien niet zo leuk om te doen, maar wat je tinker doet is echt een vuil trucje om onder het werk uit te komen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:39

Koper schreef:
Dan heb ik dit vast en zeker verkeerd geïnterpreteerd Snollygoster:
Snollygoster schreef:
Dat is misschien niet zo leuk om te doen, maar wat je tinker doet is echt een vuil trucje om onder het werk uit te komen.

Ik zie het probleem niet.
Het enige wat ik wil zeggen is dat het af en toe nodig is om even hard te zijn. Natuurlijk moet je het paard respecteren, maar hij moet jou ook respecteren, en niet met je voeten gaan zitten spelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:45

En vind jij het dan niet nodig om erachter te komen waarom hij met je voeten speelt? Ik wel.

Daarnaast vind ik het respectloos om te spreken van "vuil trucje", en wat je nog meer had verzonnen om je eigen onvermogen om lering te trekken uit situaties, af te schuiven op een paard.

Maar zo zie ik het ;)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 01:51

Koper schreef:
En vind jij het dan niet nodig om erachter te komen waarom hij met je voeten speelt? Ik wel.

Daarnaast vind ik het respectloos om te spreken van "vuil trucje", en wat je nog meer had verzonnen om je eigen onvermogen om lering te trekken uit situaties, af te schuiven op een paard.

Maar zo zie ik het ;)

Je kan hier over blijven discussiëren, ik deel gewoon mijn ervaring met TS en wat voor mij gewerkt heeft.
Natuurlijk vond ik het wel nodig om erachter te komen, jij weet ook mijn hele verhaal niet ;).

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 05:54

Het probleem wat je hier beschrijft ts is een probleem wat bij heel veel ruiters voor komt. Ik zag al een aantal goede tips voorbij komen van koper. Toch wil ik je nog een tip geven. Probeer te sturen door je binnenhand van de hals te zetten. Alleenopzij zetten en niet naar achteren!! Veel mensen zie ik aan de binnenteugel gaan hangen maar hierdoor gaat het paard juist over de schouder weglopen. Vaak wordt vergeten om de buitenteugel als begrenzing te gebruiken en wordt geprobeerd het hoofd om te trekken. Dit is helemaal fout. De buitenteugel moet mooi op contact gehouden worden dit is de grens en de binnenhand alleen van de hals om te sturen. Eerst maar eens weer gewoon gaan sturen daarna pas weer echt met stelling en buiging!! gaan rijden.
Ik hoop dat je wat kan met deze tip. Het is lastig want vaak heb je zelf niet door dat je teveel doet met je binnenhand ( ja pas als het mis gaat maar dan ben je te laat).

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 08:54

Bedankt allemaal (: Als we vandaag niet weg waaien ga ik een poging wagen in de bak. Anders wordt het morgen ;)

Hoe hij is opgevoed.. Tjah hij komt niet van een hele prettige stal vandaan uit Engeland, daarnaar is hij op zijn 3e ingereden maar na een val is zijn vorige eigenaar angstig geworden waardoor hij een jaar in een kudde voor grasmaaier heeft gespeeld. Hierna is hij hier terecht gekomen en is hij voornamelijk gebruikt voor buitenritten met klanten. Ik kwam daarna om de hoek kijken toen ik voor een leasepaard ging kijken. Hij kan onwijs mooi lopen en hij heeft zeer zeker potentie, vandaar dat ik het er ook uit wil halen :) Want als het goed gaat, dan gaat het ook echt goed, maar af en toe reageer ik dus verkeerd. Ik zal proberen om voortijdig de signalen op te pakken en proberen om hier zo snel mogelijk naar te handelen!