Beste Lovertje,
Jouw post roept bij mij, moeder en oma, nogal wat gemengde gevoelens op en vragen. Vragen zoals, wat bezielt dat meisje om met een tinker door het bos te crossen als de HO c.q de STOP knop er niet op zit. Je schrijft namelijk dat je paard in de bak niet kan galopperen dus dan ga ik er van uit dat je dat met hem buiten doet tijdens een buitenrit.
Ik vraag me dus af: Wat beziel je om in ieder geval te galopperen met een “tank” die zo graag wil crossen als je hem niet onder controle hebt op zo’n moment? Ik vind het levensgevaarlijk zo wel voor jou als voor de mensen/ kinderen die recreatief aanwezig zijn in dat zelfde bos.
Heb zelf ooit meegemaakt op ruiterpad waar ik met mijn vriendin op de haf en mezelf op de merens in ren galop gingen. Paarden waren jong, het was mooi weer dus we lieten ze een keer gaan zo hard als ze konden. Opeens springen er drie kleine kinderen drie meter voor ons uit het bos. Gelijk toen we ze zagen riepen we beiden tegelijker tijd HO (paarden waren en zijn beleerd voor de wagen) en gaven de hele ophouding. Beiden paarden stonden vanuit ren galop gelijk stil. Mijn vriendin zat op de oren van haar Haf die haar elegant op de grond neerzetten en ik zat in de nek en kon gewoon terug op mijn zadel komen. Je snapt dat we toen beiden de slappe lach hebben gehad.
Maar, daarom vertel ik het je, wat gebeurd er met die kinderen als jij met jouw tank aan komt gecrost? Komen ze met de schrik vrij zoals bij ons of gaat hij er over heen met alle gevolgen van dien. Dus krijg je hem ook gelijk stil op stem en/of op hele ophouding? Ik vrees van niet als ik jouw verhaal lees. Dus waarom breng je dan jezelf en anderen in gevaar door met dit paard te gaan galopperen buiten?
OK dat was het mopperen op je, lees bezorgde moeder/ oma gevoelens. We schelen 40 jaar dus ik vind dat ik dit een keertje mag doen.
Nu je vraag. Je schrijft je tinker kan binnen niet galopperen. Dat begrijp ik wel want je tinker is een di,e zoals opgemerkt is door aeolusnr1, een tank die het goed zal doen voor de ploeg. Daar is dus helemaal niets mis mee. Dus een zwaar gefokte tinker die ruimte nodig heeft om te galopperen. Ik denk dat horen vergaat als je hem wel in de bak aan het galopperen krijgt. Dressuur zal niet zijn ding zijn verwacht ik als ik zijn bouw zie. Maar met dressuur kun je hem wel onder controle krijgen. Hoe?
Als je kunt rijden ga het dan rij technisch oplossen.
Hoe? Ga je paard leren om in de manege vanuit stap na paar stappen mbv de hele ophouding stil te staan. Stapje terug en weer weg in stap. Bouw dit uit in draf. Ga tellen 1,2,3,4 en via de halve ophouding (zit, hand, been) paard overgang laten maken naar stap, 1,2,3,4 en weer in draf. Gebruik desnoods je stem. Het maakt me namelijk niet uit of je paard dit leert als kunstje of rijtechnisch maar ga de STOP knop er op zetten voordat er ongelukken gebeuren. HO is ook echt HO en geen stap verder. Als dat goed gaat binnen, dan ga je dit buiten oefenen. NIET galopperen. Als na paar buitenritten je paard super terug komt op jouw hulpen (halve ophouding en/of stem) in stap en draf, pasjes achteruit weer weg draven enz. pas als dat allemaal goed gaat pak dan eens de galop erbij. Eerst binnen en als dat niet gaat buiten in een bak of grote vlakte waar je hem op de volte kan zetten. Je zet hem in galop: 1,2,3,4 en terug naar draf, terug naar stap en belonen. Verder allen maar stappen, beetje draven en terug naar huis. Dat stapje voor stapje uit bouwen. Zolang je tinker niet onder controle is, dan niet de problemen opzoeken, maar gewoon niet galopperen.
Dan valt me nog iets op deze week. Het een na ander topic met soortgelijke problemen verschijnen de laatste week op BOKT.
Een overzichtje:
1.
[RT-V] tinker in galop niet te houden ;
2.
[RT-V] Weinig balans in galop en geen rem... ;
3.
[RT-V] Controle houden over snel paard ;
4.
[RT-V] verzamelen in de galop! ;
5.
[RT-V] Paard loopt onder mij weg ;
6.
[RT-V] Paard wil buiten alleen maar harder .
Wellicht met accent verschillen en variaties maar toch er zijn problemen met tempo controle waarbij dus de basis niet goed bevestigd is. Vandaar dat ik er in dit topic eens uitgebreid aandacht aan dit probleem wil besteden. Waarschijnlijk wordt het frisser buiten hetgeen er ook mee te maken heeft dat meer meisjes dit probleem hebben op dit moment.
Hopelijk heb je iets aan deze post TS. Enne cap op doen voor je eigen veiligheid hé. Je ouders houden van je!