Paard bokt tijdens aangalopperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qwerty1

Paard bokt tijdens aangalopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 21:43

Hoi, op onze manege staat een paard waar ik altijd op rij. Nu al zo'n half jaar. En al sinds ze op onze manege is bokt ze tijdens het aangalopperen, we hebben der helemaal na laten kijken door een arts. Want misschien had ze ergens pijn. Maar er was niets aan de hand. Alleen zeiden ze dat ze heel erg vast zat, maar als ik aan het rijden ben. Dan ga ik pas op het einde galopperen, dus dan zou ze in principe los moeten zijn. Maar wanneer ik dan ga aangalopperen 'voel en zie' ik dat ze gaat bokken. Dan gaat ze heel klein lopen, en haar hals samendrukken, en dan binnen 2 seconde heeft ze gebokt en lig ik in haar nek :') Daarna geef ik der meteen een tik, en ga ik der eerst weer goed voorwaarts rijden, vervolgens probeer ik weer aan te galopperen, maar dan lijkt het net of ze niet wil galopperen, alleen maar wil draven. Maar goed. Mijn instructeur zegt dat ik voor de galop eventjes moet lichtrijden, en haar heel erg goed moet voorwaarts rijden. Dat doe ik dan ook. Soms lukt het om der niet te laten bokken, en dan beloon ik haar ook. Maar 9 van de 10 keer bokt ze. Ook bij andere ruiters bokt ze. Ik zou echt niet weten wat ik nog kan doen. Of waar het misschien aan ligt dat ze zo erg bokt. Dus heeft iemand een oplossing, of een tip? :')

miszblueeyes

Re: Paard bokt tijdens aangalopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:45

ik zou er een ostiopaat en zadelmaker bij halen.!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:46

Past het zadel goed?

Niet alle "vast" rij je zomaar los in een uurtje. Dan zal er een goede osteopaat/chiropraktor/masseur bij moeten komen. Wellicht is het vast zitten een gevolg van een onderliggend probleem, zoals een slechtpassend zadel.

LiannePuthzy

Re: Paard bokt tijdens aangalopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:49

dat je een tik geeft is niet juist, dat paard bokt omdat ze pijn heeft en wil om die reden niet galloperen, dus dan maar niet galloperen, en het licht niet aan jou omdat ze bij meerdere ruiters bokt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:51

Je zegt t probleem zelf al: ze ziy hartstikke vast --> pijn --> bokken.
Enige wat je daar aan kan doen is goeie ostheo zoeken (die ook oefeningen meegeeft, dus niet allleen ff los maakt) en mss ook nof ff laten controleren of zadel goed oast :)

blondy_m83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:53

idd.. heb je al eens een ander zadel geprobeerd? dit doet soms wonderen.. met mn vorige zadel was die van mij bij de overgangen steeds tegen de hand, en met het nieuwe zadel wat ik op proef heb is ze veel stabieler in de aanleuning, en is de bovenlijn veel minder strak/gespannen..