Hoe training terug opnemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Hoe training terug opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 19:40

Delco is in mijn bezit sinds februari. Sindsdien gaat het echter enorm bergaf. Verschillende lesgevers gehad maar we botsen telkens tegen hetzelfde probleem: lesgevers willen véél te snel evolueren. Dwz de eerste lessen gaan goed omdat dit 'basis' is, erna vragen ze meteen moeilijkere 'basis' oefeningen maar paard kan/snapt het niet. Resultaat: we gaan meteen opnieuw 10 stappen chteruit en dus ook de basisprincipes gaan niet meer.

Nog mijn paard, nog ik hadden nog plezier. Delco ging mentaal en fysiek achteruit. Hij wil de piste zelfs niet meer in. Dus na langs nadenken, besloten om van stal te veranderen. Naar een rustige privé stal waar hij elke dag enkele uurtjes op de weide met andere paarden gaat.

Sinds 2 weken heb ik niet meer gereden, dit omdat wij er gewoon absoluut gen plezier meer in hebben. Nu is mijn plan om hem de eerste week rustig de nieuwe stal te laten ontdekken. Hij zal dus ongeveer maand 1 maand niet bereden zijn en al 2 maand niet meer dressurmatig gereden hebben.

Osteo & tandarts komen begin november langs op de nieuwe stal zodat we beginnen met een mentaal en fysiek gezonde Delco :)

De vraag is simpel: hoe herbegin ik de training zodat het in een ontspannen, leuke manier gebeurd? En wij dus een nieuwe fijne start kunnen nemen :)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:46

Weer helemaal terug naar de basis, rustig en ontspannen losstappen met licht contact maar lengte in de hals. Zo links en rechtsom paar grote voltes, proberen wat te schakelen in stap, meer voorwaarts op beenhulp en terug op je zit. Afstappen en belonen als het goed gaat, en van hier uit dit elke keer in het begin mee starten en heel rustig uitbreiden. Altijd stoppen als het goed gaat, paard de hemel in prijzen.

Wat ik in je verhaal mis is zadelcontrole.
Laatst bijgewerkt door Sette op 26-10-13 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re: Hoe training terug opnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:49

Het Skala is vrij duidelijk, dat is mijn leidraad. Bij je doel zoek je oefeningen die passen bij het africhtingsniveau van je paard en dan is je training zo gevuld :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:52

Idd steeds weer de basis pakken. Niet te snel over willen gaan naar moeilijke oefeningen. Als dit fout gaat, was de basis er toch nog niet helemaal. Zeker als de basis na die oefeningen niet meer wil. Eerst goed de basis bevestigen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:53

HAW -> RT-V

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:57

Sette schreef:
Weer helemaal terug naar de basis, rustig en ontspannen losstappen met licht contact maar lengte in de hals. Zo links en rechtsom paar grote voltes, proberen wat te schakelen in stap, meer voorwaarts op beenhulp en terug op je zit. Afstappen en belonen als het goed gaat, en van hier uit dit elke keer in het begin mee starten en heel rustig uitbreiden. Altijd stoppen als het goed gaat, paard de hemel in prijzen.

Wat ik in je verhaal mis is zadelcontrole.

Precies dat laatste is zeer belangrijk.

Hier werd in de lessen eerst op mijn zit gefocust, dan begonnen we aan het paard (contact, beengeven) en zodra het paard één volte over de rug liep (iets wat ze jaren niet gekund heeft) was het belonen en afstappen, klaar, that's it. Paard had binnen no time het plezier in rijden terug, geduldig blijven tot het paard doet wat je vraagt zoals correcte stelling, fijn reageren op beenhulpen, whatever wat, en dan belonen, klaar.
Dag erna de vorige dag herhalen, dag daarna afwisseling, dag erna dag 1 herhalen, dag daarna nieuw iets.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 20:47

Ik ga een nieuw zadel (dresuurzadel) kopen met zadelmaker, zodra het andere (springzadel) verkocht is. Helaas het budget niet om beide te hebben. Het springzadel past voor mij niet, heb er een enorme stoelhouding mee. Paard is laatste weken ook enorm njdig als ik aansingle (pessoa) of met zadel. Dus het zou me niet verbazen als het zadel ook voor hem niet past. Kan het zijn dat hij nijdig reageert omdat hij simpel weg geen zin heeft in 'werken'? Osteo komt sowieso langs, ga dit ook met hem bespreken. Ik zal het huidige zadel niet meer gebruiken. Hopelik kan ik binnenkort het nieuw zadel kopen. En ergens verplicht het me om het zeer rustig aan te doen aangezien ik geen zadel heb haha

Ik dacht er ook aan om de eerste weken 3x/week te longeren met pessoa. Hiermee longeer ik de laatste maand vaak mee. Indien hij zin heeft in 'werken' dan doet hij het super aan de pessoa. Hij begint meer en meer zijn neusje naar beneden te brengen :) Ik zorg voor veel overgangen en tempowisselingen. Goed idee?

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 06:25

Ja tuurlijk dat is altijd goed, niet te strak. En ook lekker spelen hou het leuk voor hem.

Stoelzit is natuurlijk niet prettig dan kom je ook vrij stevig neer met lichtrijden. Hopelijk ben je er snel vanaf en kan je op zoek naar een ander zadel.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:43

Verhuizen, osteo, tandarts, zadelpasser en dan langzaam opnieuw beginnen. Ook nieuwe lesgever zoeken!Ik zal mezelf wel moeten dwingen om niet te snel te willen gaan.

Ik hoop dat alles snel in orde komt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:35

Komt allemaal goed!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:26

Als de aankoop van een nieuw of ander zadel moet afhangen van het verkocht krijgen van je huidige springzadel, dan vrees ik dat je echt zonder zadel zal moeten rijden.
Een zadel verkopen brengt echt niets op, mssn 100 of 200 euro en dat moet het er echt nog heel goed uitzien, maar das peanuts tegenover een nieuw.
succes

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 18:13

Nee het moet er absoluut niet van afhangen. Als ik mijn hidig zadel niet verkoop dan heb ik 750 euro+ kostprijs nieuw zadel. Alsik het wel verkoop, kan ik 750 euro gebruiken om te investeren in het nieuwe :)