galoperen... wat een ramp!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:35

Als de achterhand er niet onder is kan ze niet aan de teugel lopen.
Als het paard nagefelijk loopt ("aan de teugel") wordt de achterhand nl. meer onder het lichaam geplaatst en gaat deze meer dragen.
Ook ontspant het paard in kaak, hals en bovenlijn.
De rug wordt ronder en het paard gaat een soort van verzamelen. Meestal gaat doorzitten in draf nu ook een stuk beter.

Heeft ze wel genoeg conditie?
Dit kun je opbouwen door stap ritten en longeren. In combinatie met rijden natuurlijk.

Veel paarden die geen goed evenwicht hebben in de galop gaan ook sneller dan hun eigenlijke tempo.
Na een tijdje wordt dit meestal beter.

Mijn haflinger had ook moeite met rustig galopperen.
Ik heb haar elke keer weer overgangen laten maken en steeds weer terug genomen.
Volgens mij heb ik haar 1x wel 20x opnieuw laten aanspringen maar toen had ze het eindelijk door.
Omdat je zelf al aangeeft dat ze erg hard door de bochten scheurt zou je haar op de volte kunnen zetten. Dit is imo. wel riskant aangezien het risico van uitglijden/vallen groter is dan op een langer recht stuk.
Ik zet ze altijd op de kleine volte dan. Maar dat is ook alleen te doen als de bak niet nat is, anders glijden ze uit.
Dus gewoon terugnemen naar de draf, rustig laten draven, zitten gaan, en haar pas laten aanspringen op het moment dat jij dat wil.
Is het tempo niet goed? --> jij bepaalt wat er gebeurd. Terugnemen of aansporen dus.

Veel succes met oefenen! OK dan!

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 00:41

Ze loopt wel aan de teugel...
zowel in stap als in draf.
Doorzitten vind ze inderdaad moeilijk,
dit probeer ik dan ook veel te doen.
conditie heeft ze wel.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 01:08

Als ze het buiten beter doet dan in de bak lijkt het op een balansprobleem. Wat gebeurt er als je - net als buiten - in de verlichte zit blijft zitten, ontspant, niet te veel knijpt, netjes RECHT boven je paard blijft zitten (vooral niet meehangen in de bochten) en je handen netjes ontspannen meegaan met de beweging van je paard?

Ik zou trouwens niet gaan 'oefenen' met doorzitten - niet echt prettig voor de rug van je paard. Blijf juist lichtrijden. Op het moment dat je paard nageeft en haar rug goed gaat gebruiken, kun jij ook netjes doorzitten!

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 11:48

op een lang stuk red ze het aardig.. ik kan haar tempo dan ook inhouden en weer laten gaan.

als ik doe wat kendra beschrijft, valt ze uit de galop en gaat ze nog scheef door de hoeken..
dit is namelijk de manier hoe wij het altijd oefenen.
Door haar recht onder je te proberen houden ,
als ze het te moeilijk vind gaat ze weer over in draf.
Als ik dan weer aanspoor gaat ze harder draven, dus moet ik haar weer terug nemen en overnieuw aanspringen.