Ongevraagd turbo draf, hoe hieraf te komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ooeveoo

Ongevraagd turbo draf, hoe hieraf te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:01

Hallo allemaal,

Sinds gister ben ik begonnen met een paard te rijden/verzorgen van de staleigenaar die helaas ziek is.
Daarom heb ik geopperd dit paard beweging te geven, echter heb ik zeer weinig informatie over dit paard..
Het is een flinke kwpn'er, merrie van 18 jaar en ze wordt 'vuurvreter' genoemd. Kan 3 uur door het duin scheuren en is nog niet moe te krijgen... Dit laatste is het enige wat ze de laatste tijd gedaan heeft.

Nu hou ik heel erg van natural horsemanship en heb gister een join up ( a la Monty Roberts) met haar gedaan. Na 20minuten in volle gallop in de roundpen kwam ze naar binnen al smakkend en likkend helemaal ontspannen en heeft toen los enkele rondjes achter me aan gelopen. De eerste stap tot connecten heb ik dus gezet. Vandaag weer even in de roundpen gewerkt en daarna was ik toch wel benieuwd hoe ze in de bak onder het zadel liep.

Stap ging heel relaxed maar bijna automatisch in een krul terwijl ik met lange teugels liep, gallop weinig probleem, maar de draf... Het is een paar passen fijn en daarna gaat de turbo aan, nek lang en gewoon rennen.. Wanneer ik de teugels meer aan nam ging ze harder rennen, wanneer ik haar op de volte zette, hetzelfde probleem, hard en gewoon schuin door de bocht..

Nu heb ik zelf wel wat ideeën, maar ik vroeg me af wat jullie hiervan denken en wat zouden jullie doen om dit aan te pakken???

Anoniem

Re: Ongevraagd turbo draf, hoe hieraf te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:07

Oh oh, een JU bij een paard doen van iemand anders is echt imo not done maar goed daar gaat het niet over. Ik zou eerst beginnen met controle in de stap, zodat ze het bit normaal aan gaat nemen, daar lijkt me hier een groot probleem in te zitten. Probeer goed met je been naar de hand toe te rijden, met je zit en buitenhand het tempo omzetten in activiteit. Niet harder willen maar actiever.
Wel vraag ik me af hoe lang je dit paard gaat rijden?

ooeveoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:16

Waarom vindt jij een join up met een ander paard doen not done... ?
Ze loopt niet alleen hard maar ook actief en als ik in stap de teugels wat meer aan neem en mn benen eraan loopt ze wel naar m'n hand toe. In draf komt het probleem voornamelijk tot uiting, vandaar mijn vraag.
Dit paard ga ik rijden totdat de eigenaar hersteld is, maar dit kan maanden duren, vanwaar die vraag?

ooeveoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:19

Voor andere mensen die eventueel gaan reageren, ik vraag niet om kritiek, hoe jij dingen niet zou doen, maar om tips, hoe zou jij dit aanpakken?? Dit paard zou anders stil staan en niet in handen komen en dat vond ik nogal sneu.. Dus ik doe dit om zowel haar als de eigenaar uit de brand te helpen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:20

Persoonlijk vind ik een join-up zeker niet verkeerd, maar het wordt heel dikwijls wel verkeerd gedaan, ik was er niet bij en kan me dus ook niet uitspreken of jij dit goed gedaan zou hebben.
Maar het blijkt jouw paard niet te zijn, en jij zou het dier maar even tijdelijk rijden versta ik uit jouw uitleg, dan is zeker wel mijn vraag, heb je dit ook overlegd met de eigenaar ?????
Ik zou het persoonlijk niet willen dat een ander dit zou doen zonder mijn medeweten. Ik zou er zelfs heel boos om worden, dit kan echt niet, in overleg kan het wel. Hangt van de competentie van de betrokkenen af.
Om de snelheid er uit te krijgen, omkeren en andere kant uit, eventueel een reeks keren achter elkaar, zijgangen, buigingen , schouderbinnenwaarts, travers, .....maar niet , echt niet aan de teugels trekken, teugels zijn geen rem.

ooeveoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:26

Ik weet wat ik doe qua join up en de eigenaar houdt ook van natural horsemanship, hier zit NIET het probleem, dat kan ik jullie verzekeren. Paarden zijn mijn alles en mijn passie, geen gebruiksvoorwerpen, alles gaat met liefde en is dier en mensvriendelijk, dus dingen roepen als teugels zijn geen rem is onnodig, ik rij mijn eigen bijrijdpaard op neckrope en zonder zadel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:26

Het ging me er qua tijd even om hoe lang je dit paard kunt corrigeren, rijd je m maar 2 weken dan zou ik bijna zeggen dat het de moeite niet is vandaar ;)
Ik vind het moeilijk in te schatten wat te doen, daarvoor zou ik een filmpje willen zien van de draf. :)

Wil_Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:34

Wat ik zou doen is veel overgangen maken, dus maar 3 passen draf en weer terug naar stap. Zo kan ze de fout niet in gaan. Dit kan je dan steeds verder uitbreiden. Ook zou ik veel figuren rijden etc. om haar bezig te houden zodat ze niet kan nadenken over harder gaan. Ik weet er verder niet veel van, maar zo heb ik het geleerd :)

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:39

veel overgangen oefenen. en kneepjes met je buitenteugel geven! als je voelt dat je paard wat harder gaat, haal je buitenhand wat naar je toe, daarna wel weer 'loslaten'. blijf dit herhalen elke keer dat ze te hard gaat. succes met je paard :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:45

De join ups voortaan laten voor wat het is, om te beginnen. En gewoon uitgaan van vragen, eisen, dwingen. Die drie stappen. Dat zou ik doen.

De dingen te ingewikkeld zoeken helpt niet. Dit lijkt mij gewoon een kwestie van tempocontrole.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:09

Vanuit stap opbouwen. Drie passen draven en weer terug naar stap. Weer drie passen draven, weer terug. And so on. En opbouwen. Op kracht ga je het niet winnen. Op intelligentie wel.