"Opa" pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rapunzelx

"Opa" pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 17:51

Hallo bokkers!

ik zit met een paardje die de laatste tijd nogal wat sloompjes is. Hij is niet voorruit te branden! Tijdens het in & uit stappen mag het, maar als ik echt aan het rijden ben, moet hij toch echt lekker voorwaarts lopen. In het begin was dit echter niet zo.

Helaas kan ik niet met zweep gaan rijden, als ik dit doe gaat hij er vandoor en ben ik hem kwijt.. :o

Heeft een van jullie misschien tips hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:59

Is het echt een oude pony of is dit enkel jouw benaming?

Misschien toch proberen om hem wijs te maken dat de zweep niet dient om te pijnigen maar een hulpmiddel is om extra te stimuleren? Ik zou gewoon je zweep meenemen op je paard, daarom hoef je hem niet te slaan, gewoon bijtikken als hij niet reageert op je benen. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst zeker weten dat het niet aan je beenhulpen ligt ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:01

Misschien wat meer voeren? Paarden maken nu hun wintervacht en dat kost extra energie. Misschien is hij ook juist slomer doordat het haar in de weg zit?

Sowieso hebben ouder wordende paarden vaak wat extra's nodig, omdat ze voedingsstoffen minder goed opnemen.

Rijtechnisch zou ik zeggen dat hij met instappen ook actief moet zijn! Voor een paard is het duidelijker als rijden direct betekend opletten/werken. Oefen door eerst minimaal been te geven en als hij niet luistert wat feller. Dan de volgende keer de zelfde procedure. Als je steeds met het zachtst begint, en voor de rest je benen stil houd tijdens het rijden, komt het zeker goed!

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 18:01

Heleennn schreef:
Is het echt een oude pony of is dit enkel jouw benaming?

Misschien toch proberen om hem wijs te maken dat de zweep niet dient om te pijnigen maar een hulpmiddel is om extra te stimuleren? Ik zou gewoon je zweep meenemen op je paard, daarom hoef je hem niet te slaan, gewoon bijtikken als hij niet reageert op je benen. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst zeker weten dat het niet aan je beenhulpen ligt ;)

Hij is nog maar 10, maar omdat hij loopt als een opa pony.. :P Maar als ik een zweep vast heb op zijn rug wordt hij al panisch, dus daar zit ik een beetje mee. mij werd verteld dat ik ook de teugels kon gebruiken om hem dan op zijn schouders een tik te geven, maar ook dit helpt voor geen meter. :(

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 18:03

Safiera schreef:
Misschien wat meer voeren? Paarden maken nu hun wintervacht en dat kost extra energie. Misschien is hij ook juist slomer doordat het haar in de weg zit?

Sowieso hebben ouder wordende paarden vaak wat extra's nodig, omdat ze voedingsstoffen minder goed opnemen.

Rijtechnisch zou ik zeggen dat hij met instappen ook actief moet zijn! Voor een paard is het duidelijker als rijden direct betekend opletten/werken. Oefen door eerst minimaal been te geven en als hij niet luistert wat feller. Dan de volgende keer de zelfde procedure. Als je steeds met het zachtst begint, en voor de rest je benen stil houd tijdens het rijden, komt het zeker goed!

Hij staat 24/7 in de wei met een regendeken op en heeft weinig tot geen wintervacht. Van mijn DA mocht ik hem absoluut geen wintervacht meer laten produceren omdat hij vorig winter erg last had van luizen en hierdoor ontzettend ziek is geweest.

Maar ik ga de tip zeker gebruiken! super dankjewel!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:06

Gewoon even doorbijten dan, desnoods hem laten snuffelen aan de zweep voor je opstapt of aan iemand anders vragen om hem aan te geven als jij al op je paard zit.

Verdere zou ik och echt eerst even gaan kijken naar jouw houding, zit je zelf actief op je paard? Net te ver naar achteren, maar recht of zelfs ietsje naar voren om je paard aan te moedigen? Ook even kijken naar je contact met de mond, misschien trek je onbewust toch in zijn mond. Dat is dan als remmen en trappen tegelijk, dat schiet niet op :)

Net zoals safiera zegt, misschien wat bijvoeren? Enkel gras lijkt mij niet echt meer voldoende bij dit paard. Er zitten ook niet meer veel voedingsstoffen in deze tijd van het jaar...

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 18:14

Heleennn schreef:
Gewoon even doorbijten dan, desnoods hem laten snuffelen aan de zweep voor je opstapt of aan iemand anders vragen om hem aan te geven als jij al op je paard zit.

Verdere zou ik och echt eerst even gaan kijken naar jouw houding, zit je zelf actief op je paard? Net te ver naar achteren, maar recht of zelfs ietsje naar voren om je paard aan te moedigen? Ook even kijken naar je contact met de mond, misschien trek je onbewust toch in zijn mond. Dat is dan als remmen en trappen tegelijk, dat schiet niet op :)

Net zoals safiera zegt, misschien wat bijvoeren? Enkel gras lijkt mij niet echt meer voldoende bij dit paard. Er zitten ook niet meer veel voedingsstoffen in deze tijd van het jaar...

Dankjewel ik zal de tips goed gebruiken! Hij krijgt ook zijn biks & af en toe een lekker appeltje of worteltje, hihi. :o

Anoniem

Re: "Opa" pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:27

Ik zou de fout bij jezelf gaan zoeken en niet de pony met de zweep gaan bewerken omdat je zegt dat hij het eerst wel deed. Wat doe je nu anders? Ben je consequent? Drijf je constant? Ben je bang en daardoor gespannen? Is tuigage en lijf van pony in orde?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:24

Joolien schreef:
Ik zou de fout bij jezelf gaan zoeken en niet de pony met de zweep gaan bewerken omdat je zegt dat hij het eerst wel deed. Wat doe je nu anders? Ben je consequent? Drijf je constant? Ben je bang en daardoor gespannen? Is tuigage en lijf van pony in orde?

ik rijd niet met zweep & deze mogelijkheid is er ook zo goed als niet.. ik heb alle vertrouwen in hem en ben niet gespannen of bang, het tuig en lijf van hem is in orde. De drijvingen die ik geef zijn niet contstant. Ook is mijn manier kwa rijden niet veranderd, ben nog even consequent als een paar weken geleden. Ik merk het nu ongeveer een klein weekje dat hij wat slomer loopt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 01:48

Zoals Safiera ook al zegt: vanaf de eerste pas dat jij erop zit moet hij in jouw tempo lopen. Dus ook met in en uitstappen. Ik had vroeger hetzelfde idee als jij, met lange teugel mocht dat wel. Tot mijn instructrice me op mijn donder gaf en dat heeft bij de mijne wel echt geholpen! Het is voor paardlief ook niet duidelijk als hij eerst niet hoeft door te lopen en dan ineens wel.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:21

Toch moet je de fout bij jezelf zoeken tenzij er iets medisch niet in orde zit.
Ok het rijden met een zweep , is een heel belangrijk onderdeel van de training, jij moet daar leren mee om te gaan, en het paard er aan laten wennen.
Als jij zegt paard is er panisch voor, dan is dat juist jouw taak dit dus meer in het leerproces te gaan opnemen, het te gaan vermeiden is altijd fout.
Je merkt hier een probleem en das dan net een teken van daar moet aan gewerkt worden.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 17:11

Dankjewel allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:15

Als dit alleen iets is van de laatste tijd, dan zou hij het misschien te warm kunnen hebben. De meeste paarden hebben al behoorlijk wintervacht, maar buiten is het nog lekker warm. Daardoor krijgen ze het snel warm met rijden en kunnen de warmte niet zo goed kwijt.
Wat je zou kunnen doen, is wat meer afwisselen met stukje stappen tussendoor, zodat de pony wat op adem kan komen.

Andere opties, een gezondheidsprobleem of een inconsequente ruiter zou ook zeker kunnen :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:16

Heb je een filmpje? Dan kunnen wij misschien wat beter beoordelen. :j

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 17:35

Misschien eerst aan zweep laten wennen? Bijvoorbeeld door te gaan longeren met zweep, ernaast lopen met zweep, aan laten wennen enz.?

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:01

Wat voor afwisseling heb jij met je pony?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:06

die zweep hoeft geen probleem te zijn!
en geloof me, ik ben van ver gekomen... ipv rijden een uurtje werken met de zweep. hem er overal mee aaien, alles rustig en voorzichtig.
een wortel erop binden , verzin wat ;)

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 17:26

Gelijk actief rijden zodra je er op zit... stap je tussen door,even de hals laten strekken.. niet de controle verliezen. door de teugels los te laten/gooien.
zo gaat hij zijn eigen tempo bepalen. zo rij ik mijn 'oma'. als ik uitstap, doen we nog een rondje op actief. ik klop haar af.. dan mag ze der eigen tempo lopen! Dit helpt heel goed bij mij.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:42

Laat hem wennen aan de zweep als je er naast staat.. Heb ooit ook een pony gereden die helemaal flipte bij het zien van de zweep alleen al. Ik heb gewoon bij het poetsen de zweep in mijn hand gehouden. En als dat goed ging met de zweep over zijn lijf. En zo iedere keer een stapje verder. Dus zwaaien met de zweep op afstand, in de buurt. Laten zien dat de zweep hem echt niet zomaar iets aandoet..

Dan kun je iig de zweep erbij houden. En verder zou ik inderdaad ook vanaf het begin een actief paard willen. Zodra jij opstapt is het werken. Lekker actief en dat hoeft echt niet altijd maar hard werken te zijn. Maar ik denk dat je wat consequenter moet zijn en hem vanaf niet 'zijn gang maar laten gaan' (om het even kort te zeggen)

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:01

Herkenbaar! ;)
opeens heeft ''mijn'' oudje dit ook, erg sloom lopen laatst had ik het gevoel dat ik hem aan het dragen ben ipv hij mij , en als we terug komen staat hij me toch een partij te gapen niet normaal !
Wij gaan hem nu slobber bij voeren verder staat hij 24/7 op de wei zonder deken en zijn vacht is al aardig teddybeer aan het worden.
hij word zeker goed bijgevoerd door zijn eigenaar ,maar hij kan schijnbaar wel een extraatje gebruiken
Hij is ruim 24 jaar en verder gewoon gezond er word prima op hem gelet wat gezondheid en alles betreft
en hij is normaal erg actief en een gevoelig paardje dus dit gedrag valt wel heel erg op ;) .
ps hij is ook niet erg dol op de zweep maar soms mag hij een klein handje geholpen worden, vooral omdat hij zijn voeten beter op moet tillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:20

Doggylover schreef:
Herkenbaar! ;)
opeens heeft ''mijn'' oudje dit ook, erg sloom lopen laatst had ik het gevoel dat ik hem aan het dragen ben ipv hij mij , en als we terug komen staat hij me toch een partij te gapen niet normaal !
Wij gaan hem nu slobber bij voeren verder staat hij 24/7 op de wei zonder deken en zijn vacht is al aardig teddybeer aan het worden.
hij word zeker goed bijgevoerd door zijn eigenaar ,maar hij kan schijnbaar wel een extraatje gebruiken
Hij is ruim 24 jaar en verder gewoon gezond er word prima op hem gelet wat gezondheid en alles betreft
en hij is normaal erg actief en een gevoelig paardje dus dit gedrag valt wel heel erg op ;) .
ps hij is ook niet erg dol op de zweep maar soms mag hij een klein handje geholpen worden, vooral omdat hij zijn voeten beter op moet tillen.

Bij zo'n paard zou ik het zeker even in de gaten houden. Het kan met de vachtwisseling/lagere temperatuur te maken hebben maar het vele gapen lijkt me niet helemaal logisch daarbij.

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:21

Joolien schreef:
Doggylover schreef:
Herkenbaar! ;)

Bij zo'n paard zou ik het zeker even in de gaten houden. Het kan met de vachtwisseling/lagere temperatuur te maken hebben maar het vele gapen lijkt me niet helemaal logisch daarbij.

hij word prima in de gaten gehouden door zijn eigenaar en ons ;)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:27

Veel tips zijn al gegeven hier.
Maar bij het in en uitstappen hoort hij ook op jouw tempo te lopen, en niet op die van hem. Lekker actief in én uitstappen dus. Niet z'n eigen gang laten gaan, erg belangrijk!