's werelds koppigste paard;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

's werelds koppigste paard;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:01

Hee bokkers,

Sinds anderhalve week heb ik een hardstikke lieve verzorgpony van 13 jaar oud (merrie).
Ze is sinds een maand drachtig en een volbloed Gelder.
Nou, en ze leefden nog lang en gelukkig zal je denken:p.
Maar ik zit dus met een probleempje:
Mijn verzorgpaardje staat bij de 'boer'. Ze wordt zo goed als nooit bereden omdat ze zo 'groot' is en 'gemeen' volgens andere meisjes die daar in de zomer wel eens komen.
Die meisjes komen dan alleen puur om het rijden en zijn er dus door mijn verzorgpaardje, heel vriendelijk doch duidelijk afge[bokt]. Jammer voor hen, want nu zijn ze dus bang voor haar.

Ze is dus duidelijk geen mak manegepaardje en ik wil toch heel graag op haar gaan rijden.
Maar, voordat ik erop duik, wil ik graag wat tips hier verzamelen. Ik vind het niet erg om er een keertje vanaf te vallen, maar ik wil liever niet onze band verpesten.
Ik borstel haar tot nu toe alleen iedere dag (op gister na, was ziek;() en verder een trucje oefenen (beentje geven) maar ik zal het toch echt wel kei tof vinden als ik erop kan rijden!

Tips zijn dus hardstikke welkom!

Angela

Re: 's werelds koppigste paard;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:04

Is het paard wel ooit echt goed ingereden?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:06

Angela schreef:

Niet echt, ze kent de hulpen wel, maar dat is al weer 10 jaar geleden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:07

Angela schreef:

Ik dacht hetzelfde :o misschien is ze wel nooit (goed) zadelmak gemaakt/beleerd.....tja dan snapt zo'n dier het niet!

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:08

listiglistje schreef:
Angela schreef:

Ik dacht hetzelfde :o misschien is ze wel nooit (goed) zadelmak gemaakt/beleerd.....tja dan snapt zo'n dier het niet!

Ze begint al een beetje te trappen als ik druk op haar rug.
Dus ze vind het duidelijk niks:p
Voor het andere paard wat daar staat komt binnen nu en een jaar een mevrouw langs om haar echt goed in te rijden.
Misschien ook een idee voor mijne..??

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:10

Als ze al trapt wanneer je op haar rug drukt, zou ze nog wel eens hele erge last kunnen hebben van haar rug!
Kan je niet aan de eigenaar vragen of iemand een keer naar haar rug kan kijken?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:11

je kan het proberen om haar opnieuw goed zadelmak te maken....maar moet je dat willen?

Paard is al 13 en heeft nooit hoeven te werken....Wil je persé rijden op dit paard?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:12

Zou het maar niet doen. Als ze trapt bij druk op haar rug kon er zomaar iets mis zijn met het dier. Misschien heeft ze wel ergens last van.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:12

Ik zou er in ieder geval iemand met veel verstand van groene paarden bijhalen.

Druk op de rug= trappen kan duiden op problemen in dat gebied. Als het al rodeo is met alleen opzadelen dan zou ik mij daar niet aan wagen.

Voor jezelf kan je eerst beginnen met longeren en grondwerken. Daarmee kan je al een heel eind komen en bouw je ook een stuk vertrouwen onderling op.

Als je wilt gaan rijden iemand er bij met verstand van zaken die je kan helpen en begeleiden. Ga dit niet alleen doen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:13

Een paard laten inrijden kost geld, best veel. En dat zou jij niet in een verzorgpaard moeten steken. Denk eerlijk gezegd dat het beter is om niet te gaan rijden.

Als een paard al drukt bij druk op de rug, dan zou het me niet verbazen als er iets medisch niet goed zit in de rug. Door wel op zo'n paard te gaan rijden is het niet alleen gevaarlijk, maar ook echt heel pijnlijk voor het paard.

Mijn advies is dan ook echt om het rijden achter wege te laten, en eens te kijken of je meer kunt doen met vrijheidsdressuur of longeren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:13

Fira schreef:
Als ze al trapt wanneer je op haar rug drukt, zou ze nog wel eens hele erge last kunnen hebben van haar rug!

Ik denk dat dit geen last van de rug is, maar nijdigheid van verschillende mislukte pogingen van onwetende kinderen :o
zit dus "terecht"tussen de oortjes van dit paard! :(:)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:15

listiglistje schreef:
Fira schreef:

Ik denk dat dit geen last van de rug is, maar nijdigheid van verschillende mislukte pogingen van onwetende kinderen :o
zit dus "terecht"tussen de oortjes van dit paard! :(:)

Is niet te beoordelen vanachter je scherm.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:16

rugproblemen ook niet ;) maar het dier heeft nooit gewerkt dus vanwaar de rugproblemen....

daarbij staat er "IK DENK" ;)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:30

listiglistje schreef:
rugproblemen ook niet ;) maar het dier heeft nooit gewerkt dus vanwaar de rugproblemen....

Ik denk dat het daaraan ligt, eerder dan aan ruchtklachten, want de dierenarts komt regelmatig langs..
Ik zal het nog eens aan de eigenaar vragen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:45

Heeft de DA de rug ook op de foto gezet dan? Want aan de buitenkant is niet te zien of de rug oke is of niet, of hooguit als het echt mis is dat het blijkt door de beweging van het paard.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:53

@listiglistje tja, ze is wel gereden zegt TS. Kan ook een probleem zijn uit het verleden?
Misschien een verkeerd passend zadel, dan nog die stuiterende kindjes erop, daar wordt een paardenrug echt niet blij van.
Helaas kunnen we niet oordelen vanaf ons beeldscherm en zijn er nog honderden andere oorzaken op te noemen.

TS, ik zou het even bij de eigenaar voorleggen om de DA er bij te halen. :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:43

Punt is ze is niet (goed) beleerd ;) dus onwetende en onkundige kindjes hebben het tig x keer op keer geprobeerd,
maar stuiterde altijd meteen eraf en durfde er vervolgens niet meer op...logisch op een niet zadelmak/beleerd paard!

Wat denk jij dat dat met een paard doet, hoe dat paard geestelijk daarop reageert als het keer op keer mis gaat?

Dus het paard is niet bereden en heeft dus nooit gewerkt, TS zegt zelf dat het 10 jaar geleden is, merrie is nu 13.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:21

listiglistje schreef:
Punt is ze is niet (goed) beleerd ;) dus onwetende en onkundige kindjes hebben het tig x keer op keer geprobeerd,
maar stuiterde altijd meteen eraf en durfde er vervolgens niet meer op...logisch op een niet zadelmak/beleerd paard!

Wat denk jij dat dat met een paard doet, hoe dat paard geestelijk daarop reageert als het keer op keer mis gaat?

Dus het paard is niet bereden en heeft dus nooit gewerkt, TS zegt zelf dat het 10 jaar geleden is, merrie is nu 13.

Klopt.
De eigenaar van mijn verzorgpaard (de 'boer' dus) vind het niet nodig om haar nog een keer te laten inrijden.
Want dat is duur.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:49

Ligtiglistje heeft wel een punt. Ik ken ook zo’n paard dat door veel en door jonge onwetende kinderen is ‘bereden.’ Hij weet precies wat ie moet doen om niet aan het werk te hoeven. Nu staat ie stil, want de laatste heeft het ook op gegeven :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:35

listiglistje schreef:
je kan het proberen om haar opnieuw goed zadelmak te maken....maar moet je dat willen?

Paard is al 13 en heeft nooit hoeven te werken....Wil je persé rijden op dit paard?

13 is nog helemaal niet oud hoor, paard kan nog makkelijk 10-15 jaar gereden worden, zeker als die nog nooit aan het werk is geweest.
listiglistje schreef:

Rugproblemen kunnen op veel manieren ontstaan, niet alleen door een ruiter of zadel.
Ts zegt dat de merrie nu drachtig is en heeft dan ws al meerdere veulens gehad? Is vaak een grote oorzaak van problemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:39

Yasmijntje schreef:
Klopt.
De eigenaar van mijn verzorgpaard (de 'boer' dus) vind het niet nodig om haar nog een keer te laten inrijden.
Want dat is duur.

Maar ze is dus wel ooit ingereden? Door iemand die wist waar hij mee bezig was?
Dan zou je er nu ook wel weer op kunnen, maar moet er wel iemand zijn die het op de juiste manier aanpakt, doorzet en niet opgeeft bij het eerste bokje. Mits ze geen pijn heeft tenminste.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:35

Heb je zelf veel ervaring? Anders zou ik er al niet om gaan, grotere kans dat je het beest dan verkeerd gaat aanleren..

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 09:23

Ikzelf heb niet veel ervaring, maar het is toch onzin dat ik dan maar niet bij haar in de buurt kan komen?:$ Want anders komt die ervaring er nooit denk ik:-) Maar misschien heb je gelijk en moet ik haar maar gewoon in die stal laten staan..