positie heupen in het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mielen

positie heupen in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 18:06

soms lees ik dat je met een niet gebogen rug mag zitten en je je zitbenen moet voelen.

ik zit steeds op het laagste punt en merk als ik mijn zitbenen voel ik minder veer.
Maar hiervoor dien ik wel mijn bekken naar voor te kantelen met een holle rug als gevolg.
Dit is voor mij aangenamer rijden dan met een rechte rug en dus met de 'vering' van het zitvlak.
In de manege word ik daarop aangesproken.
Ik vraag me nu af welke van de twee het minste kwaad doet?
volgens mij is het het belangrijkst je zitbenen te voelen en als je rug daardoor hol/bol wordt ligt dit volgens mij aan de minder gepaste vorm van het zadel.
wat denken jullie?

masja

Re: positie heupen in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:18

Uiteindelijk is het het belangrijkster dat je op je zitbeenknobbels kunt zitten zonder je rug hol te maken.

Je balans is niet goed als je een holle rug moet maken.

Je kunt gemakkelijk zelf een kleine oefening doen om te voelen hoe je correct kunt zitten:

- Op je paard in het zadel gaan zitten
- Beugels uit doen
- Je bovenlijf oprekken (evt handen in de lucht en weer laten zakken)
- Je benen lang maken
Zo kun je voelen waar je naar toe moet werken.

Als je dan je beugels weer indoet en je teugels vast pakt kun je voelen wat er verandert en daar kun je dan aan werken.

mielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 18:24

bedankt! Dus kan het probleem/oplossing de lengte van de stijgbeugelriemen zijn?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:32

Ja zou heel goed kunnen, maar ook de plek waar je in het zadel zit :)

Succes!

mielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 18:35

kan het zijn dat de vorm van het zadel hier ook een impact op heeft?
Waarschijnlijk wel een kleine, maar niet genoeg om een holle rug waar te nemen?
Bedankt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:05

holle rug is bijna altijd verkeerd, maar zo even via het forum juist gaan uitleggen hoe je dit kan nagaan dat zou heel ingewikkeld worden.
Er zijn idd trucjes die je kunnen helpen om je correct te zetten, dit leer je door o.a een zitles te nemen.
Als je je bekken naar voren kantelt zit je idd zeker wel op je zitbeenknobbels, maar dat is niet voldoende, je moet op de driehoek punten zitten, dat zijn de zitbeenknobbels en het schaambeen, beetje gelijke verdeling, zeker wat betreft links - rechts, en bij bepaalde oefeningen, bochten rijden , wijken , ..... moeten de drukverdelingen steeds aangepast worden aan de vraag die je wil bereiken.
Dus de zit is steeds anders en ook steeds weer terugkerend naar de basis houding.
Het meeveren met de beweging gebeurt vooral in de onderrug, soepel en losjes meebewegen.
Jouw bekken moet het bekken van het paard volgen, jouw schouders moeten de schouders van het paard volgen, dus ook hier kan het soms heel duidelijk verschillend zijn.

Estrella2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:05

beste aeolusnr1, zelf ben ik erg aan het werk aan mijn zit in het zadel, en dit is zeker niet altijd evident. Toch denk ik dat het anatomisch onmogelijk is om op je zitbeenknobbels en je os pubis te zitten en rechtop te paard te blijven. Mogelijk bedoel je dan ook iets anders....
voor de anatomie van de bekkenring kun je ook eens kijken op http://www.huboto.com/bekken.php. hier kan je duidelijk zien dat het os pubis (schaambeen) bij een rechtop staande/zittende persoon zich veel hoger bevindt dan de zitbeenknobbels. Deze kunnen dus nooit alle drie op een (nagenoeg) horizontaal vlak steunen indien de persoon rechtop te paard zit.

mielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 20:59

Estrella2010, waarschijnlijk dient dit tegen het naar boven gaande voorste deel van het zadel te komen.
Maar als man weet ik ook niet hoe je comfortabel op je os pubis kan steunen met een rechte rug...

Volgens mij is de positie van het bekken cruciaal voor een goede houding, maar omdat het subtieler is dan de armen en benen wordt dit vaak weinig uitgelegd en begrepen.
Vandaar de vraag!

Estrella2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:32

mielen, begrijp je vraag. Naar mijn idee is de positie van het bekken ook cruciaal maar moet eerlijk zeggen dat ik het momenteel ook niet meer begrijp. Vandaar mijn reactie.
Maar als je tegen het voorste deel van het zadel aan gaat leunen met je pubis zit je toch wel heel ver naar voor in het zadel...kan dat dan de bedoeling zijn? Overigens ook als vrouw is dit zeer oncomfortabel : laatst is dit mij accidenteel overkomen door rare sprongen van mijn jong paardje en kon niet zeggen dat dit voor herhaling vatbaar was.... :n auw!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:33

Ik snap in je vraag niet helemaal wat jij met het "veren" bedoelt..

Je zou op je zitbeentjes moeten zitten en de achterkant daarvan loopt wat ronder, daar kan je in de beweging als het ware zachtjes overheen rollen, zodat je bekken volgt in de beweging, als dit vanuit je onderrug komt is dat al niet correct.
Je zit is ontspannen rechtop, vanwaaruit beweging naar voren en naar achter mogelijk is, daarom is het rijden met een holle of een bolle rug niet goed, beweging is dan nog maar naar één richting mogelijk.
Wel is het zo dat je rekening dient te houden met de natuurlijke houding van een persoon, een vrouw heeft vaak iets meer de neiging naar een holle en een man naar een bolle rug, dit helemaal weg willen werken geeft ook juist weer een niet gewilde "starre" houding.
Absoluut is het zo dat een niet goed passend zadel (in dit geval voor de ruiter) gevolgen heeft voor de zit, soms is het niet mogelijk om ontspannen en correct in een bepaald zadel te zitten.
Ook staan bij een man de zitbenen verder uit elkaar dan bij een vrouw en zou daar het zadel in het optimale geval op aangepast moeten zijn, in een manege is dit natuurlijk niet haalbaar..