op eigen benen laten lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laureswart

op eigen benen laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 18:05

Ik rij op op een pony van 4 jaar. Ik moet haar nu op eigen benen laten lopen, maar ik weet niet zo goed wat ik dan moet doen. Als ik met me kuiten kietel of ze iets naar beneden wil gaat ze heel hard dan houd ik het tegen met me zit en me teugels en dan gaat ze steeds slomer lopen en lijkt het net of ze kreupel loopt, als ik haar been geef dan doet ze meteen weer haar hoofd omhoog. Ik krijg allemaal verschillende tips van instructrices. De 1 zegt dat ik er met me buitenhand moet vragen en met me benen moet laten doorlopen. De ander zegt dat ik niks met me handen moet doen en alleen maar met me benen moet werken. En met galop is het helemaal een drama daar gaat ze heel hard als een race paard en dan wil je iets rustiger( wat alsnog hard is) valt ze terug in de draf en der hoofd is helemaal in de lucht. De instructice zegt dat ik been moet geven en korte teugel dat ze er doorheen moet en de ander zegt dat ik het moet regelen met me zit.

Ik snap het nu niet meer wat verstandig is.

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:16

Niets doen qua trekken en plukken en spelen met je handen! Dat is gewoon lomp in de krul trekken.

Op eigen benen laten lopen is echter weer iets anders dan nageeflijkheid. Op eigen benen laten lopen is los laten van voren (niet losgooien natuurlijk) zodat je paard lekker zelf zijn/haar balans kan vinden. Als dat allemaal goed is, komt vanzelf wel een keer die nageeflijkheid. Niet naar de instructrice die zegt dat je aan je buitenteugel moet pulken luisteren dus!

masja

Re: op eigen benen laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:26

Met en jong paard is het niet verstandig om allemaal verschillende instructeurs te gebruiken.
Je moet de basis aanleren. Dat moet consequent gebeuren, anders hou je deze problemen.

Trekken werkt averechts. Laat je adviseren door een goede instructeur en dan kun je nog jaren plezier hebben van je pony.

Laureswart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 18:28

BaileyMix schreef:
Niets doen qua trekken en plukken en spelen met je handen! Dat is gewoon lomp in de krul trekken.

Op eigen benen laten lopen is echter weer iets anders dan nageeflijkheid. Op eigen benen laten lopen is los laten van voren (niet losgooien natuurlijk) zodat je paard lekker zelf zijn/haar balans kan vinden. Als dat allemaal goed is, komt vanzelf wel een keer die nageeflijkheid. Niet naar de instructrice die zegt dat je aan je buitenteugel moet pulken luisteren dus!

Bedankt ik ga het oefenen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:35

En galop onder de ruiter is erg lastig voor een jong dier, dat nota bene nog in de groei is.
(Groeien betekent: wat je spieren 'gisteren' keurig deden, is vandaag niet meer geldig.)

Dus wat jij beschrijft over je pony in galop is volstrekt normaal en niet iets dat je zou moeten "aanpakken". Gewoon een contact teugel in stap en draf, rijdt wendingen en overgangen op zit en benen - en neem de tijd. Dan komt het gewoon vanzelf!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:17

Zoals "BaileyMix" het reeds beschreef is zeker juist.
Op eigen benen laten lopen is eerst idd gewoon lopen, niet gaan tegenhouden, alleen maar sturen meer niet, en zelfs dat is met een korreltje zout. Dus echt niet te veel tegenhouden , zeker niet teveel gaan corrigeren, gewoon een goede vooruit, en vooral ook belonen voor wat goed gaat.
Het wegvluchten in de galop is heel waarschijnlijk een gevolg van een balans probleem , ik zou de galop even uitstellen, eerst de stap en draf beter onder controle krijgen.
Niet gaan hangen aan de teugels , niet gaan plukken aan de teugels, laat hem los, als het iets beter begint te gaan zachtjes aan meer contact gaan zoeken met de teugels

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:24

Zit je zelf wel goed? Als je niet goed in balans zit kan je paard natuurlijk ook niet zijn eigen balans vinden. Dat wegrennen of juist erg vertragen, kop omhoog bij been doet mijn bijrijdpaard ook maar dat verbeterd direct als ik beter ga zitten :)

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:33

Heb ik met onze 5jarige ook heel lang gehad (al liep zij keihard op de voorhand, kop ongeveer door het zand halen) in de galop. Lang alleen maar gedraafd, gestapt, veel overgangen gereden en haar actief bezig gehouden. Dat werkt bij de meeste paarden het best.
Bedenk: ze is nog maar vier, neem de tijd voor die stap en draf, die galop komt vanzelf wel!
Als je er toch aan wil beginnen: zorg dat je vanuit een rustige (liever iets te langzaam dan te vlot) draf rustig aangaloppeert. De eerste tien tot 100 keer kan dat nog wel helemaal mis gaan, gewoon opnieuw doen. Ze kent de subtielere hulp nog niet, moet nog leren te ontspannen. Galoppeer aan en neem gelijk rustig terug, ga vooral niet te lang door galopperen, ookal was het prachtig aangesprongen. Een paard heeft tijd nodig om langere tijd te leren ontspannen galopperen (en stappen, draven...).
Om het even samen te vatten: eerst lekker oefenen op stap en draf, wendingen en overgangen en later rustig, vanuit een ontspannen zit en hand kort aangalopperen, terug nemen en opnieuw, maar pas doen als je het gevoel hebt dat je paard er echt klaar voor is!

Laureswart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 22:06

Goyaja schreef:
Heb ik met onze 5jarige ook heel lang gehad (al liep zij keihard op de voorhand, kop ongeveer door het zand halen) in de galop. Lang alleen maar gedraafd, gestapt, veel overgangen gereden en haar actief bezig gehouden. Dat werkt bij de meeste paarden het best.
Bedenk: ze is nog maar vier, neem de tijd voor die stap en draf, die galop komt vanzelf wel!
Als je er toch aan wil beginnen: zorg dat je vanuit een rustige (liever iets te langzaam dan te vlot) draf rustig aangaloppeert. De eerste tien tot 100 keer kan dat nog wel helemaal mis gaan, gewoon opnieuw doen. Ze kent de subtielere hulp nog niet, moet nog leren te ontspannen. Galoppeer aan en neem gelijk rustig terug, ga vooral niet te lang door galopperen, ookal was het prachtig aangesprongen. Een paard heeft tijd nodig om langere tijd te leren ontspannen galopperen (en stappen, draven...).
Om het even samen te vatten: eerst lekker oefenen op stap en draf, wendingen en overgangen en later rustig, vanuit een ontspannen zit en hand kort aangalopperen, terug nemen en opnieuw, maar pas doen als je het gevoel hebt dat je paard er echt klaar voor is!

bedankt ik ga het oefenen!!

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:42

Niet gaan trekken, misschien meer oefenen aan de longe op haar tempo? En ik denk veel figuren rijden en haar afleiden zodat ze meer op zichzelf en jou let en niet de kans krijgt haar eigen ding te doen.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:49

Probeer ook wat stukjes binnenhoefslag mee te pakken, je pony kan dan geen steun aan het hek/omheining vinden en zal zijn balans moeten gaan vinden. En nageefelijk rijden komt wel, eerst balans goed krijgen en het tempo natuurlijk

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:07

Zoals bente_sat als zegt ik rij met mijn jonge paarden altijd heel veel op de twee hoefslag (eigenlijk alleen maar). Wanneer hij braaf is is buitenrijden aan een los teugeltje ook heel goed. Zorg inderdaad ook dat hij een goed basistempo heeft en zit in het begin zo min mogelijk aan de teugels.

Wanneer je hem op den duur aan de teugel wil gaan rijden zorg dan wel dat dit vanuit de ontspanning gebeurd en dat je hem eerst gewoon diep instelt en niet meteen oprichten.

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 05:20

Vooral niet gaan rommelen met je handen (want dan loopt ze juist niet meer op eigen benen maar hangt ze op je handen). Gewoon lekker rijden, het komt vanzelf wel als ze wat sterker wordt. Dan gaat het vanzelf allemaal makkelijker. En ik zou idd ook bij 1 instructrice lessen.