Ik snap het nu niet meer wat verstandig is.
Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
BaileyMix schreef:Niets doen qua trekken en plukken en spelen met je handen! Dat is gewoon lomp in de krul trekken.
Op eigen benen laten lopen is echter weer iets anders dan nageeflijkheid. Op eigen benen laten lopen is los laten van voren (niet losgooien natuurlijk) zodat je paard lekker zelf zijn/haar balans kan vinden. Als dat allemaal goed is, komt vanzelf wel een keer die nageeflijkheid. Niet naar de instructrice die zegt dat je aan je buitenteugel moet pulken luisteren dus!
Goyaja schreef:Heb ik met onze 5jarige ook heel lang gehad (al liep zij keihard op de voorhand, kop ongeveer door het zand halen) in de galop. Lang alleen maar gedraafd, gestapt, veel overgangen gereden en haar actief bezig gehouden. Dat werkt bij de meeste paarden het best.
Bedenk: ze is nog maar vier, neem de tijd voor die stap en draf, die galop komt vanzelf wel!
Als je er toch aan wil beginnen: zorg dat je vanuit een rustige (liever iets te langzaam dan te vlot) draf rustig aangaloppeert. De eerste tien tot 100 keer kan dat nog wel helemaal mis gaan, gewoon opnieuw doen. Ze kent de subtielere hulp nog niet, moet nog leren te ontspannen. Galoppeer aan en neem gelijk rustig terug, ga vooral niet te lang door galopperen, ookal was het prachtig aangesprongen. Een paard heeft tijd nodig om langere tijd te leren ontspannen galopperen (en stappen, draven...).
Om het even samen te vatten: eerst lekker oefenen op stap en draf, wendingen en overgangen en later rustig, vanuit een ontspannen zit en hand kort aangalopperen, terug nemen en opnieuw, maar pas doen als je het gevoel hebt dat je paard er echt klaar voor is!