Paard gaat stilstaan in de hoek bij aangaloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spiritajax

Paard gaat stilstaan in de hoek bij aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 15:55

Heei Bokkers!
Igor gaat altijd als ik ga aangalopperen, stilstaan en dan springt hij in de hoek.
Na een paar keer opnieuw proberen en flink doorzetten lukt het me wel na 2 of 3 keer, maar het zou natuurlijk leuk zijn als het in 1 keer zou lukken.
Igor doet dit trouwens niet alleen bij mij, maar ook bij andere ruiters.
Ik ben trouwens wel een van de enige die hem na een paar keer proberen wél in galop krijgt.
Verder is hij heel lief, maar erg dominant, en hij is trouwens een New Forest.
Is aan zijn probleem wat te doen, en hoe kan ik dat aanpakken?
Ik hoor het graag :j

aeolusnr1

Re: Paard gaat stilstaan in de hoek bij aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:36

Je begint hier al met de vraag " Is er iets aan zijn (het paard) probleem te doen ????"
Altijd en echt bijna altijd, moet je het probleem niet bij het paard zoeken maar bij jezelf.
Veel buigoefeningen, controle over de achterhand (die moet je dus kunnen verplaatsen, bv een travers).
Paard goed aan het been krijgen, dus een hulp voorwaarts moet ook dadelijk als resultaat geven dat het paard echt een voorwaartse drang geeft.
De juiste hulpen en heeeeeellll veeeeelllll oefenen.
Aanspringen en dan enkele galopsprongen en weer terugnemen , even verder rijden en weer opnieuw , en zo veel keren achter elkaar.

xChanelx

Re: Paard gaat stilstaan in de hoek bij aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:45

En als je aanspringt op de volte, dus eigenlijk in het midden? Dan kan hij toch niet de hoek induiken?
Blijf duidelijk en geef de goede hulpen, focus daarop, niet zomaar in galop laten vallen, maar een nette overgang. Dus houd stelling, laat hem buigen om je binnenbeen en leg je buitenbeen terug.
Hij moet de kans niet kunnen hebben om in de hoek te gaan staan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:51

Zo te horen breekt hij uit naar de hoek....
Gewoon zweep in de buitenhand en als je merkt dat hij naar de hoek duikt 1 of 2 flinke tikken op de buitenschouder en been erbij
(voor zijn! dus niet als hij al in de hoek stil staat) en je paard/pony ten alle tijden goed voorwaarts houden!