Goyaja schreef:Ik denk niet dat dit een probleem is met het zadel, aangezien het linksom (meestal) wel gewoon goed gaat. Ik sluit me aan bij wat voorgangers: balans, kracht, spieren nog niet compleet ontwikkelt. Je paard is pas 5! Veel oefenen op overgangen rijden en balansrekeningen doen (rechtuit, voorwaarts-neerwaarts enz enz). Niet te lang door laten galopperen en als ie verkeerd aanspringt: terugnemen en opnieuw proberen, het makkelijkst is in een hoek...
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Dat het balans en/of kracht is.
Ik heb een verzorgpaard gehad en die kon de rechtergalop niet goed. Ook altijd met een bok aanspringen.
Links echter ging over het algemeen heel goed. Altijd dachten we dus dat hij een tekort aan balans en kracht had. oefenden we op het juist aanspringen en dergelijke. Ik heb dit paard zo'n 5 jaar verzorgt en het paard liet nooit iets van pijn merken.
Vanuit het niets ging hij bij de eigenaresse ontzettend in de staak. Op een dusdanige manier dat ze meteen een afspraak heeft gemaakt in een dierenkliniek.
Bleek dat hij een probleem in zijn rug had zitten. Dat ondertussen zo verergerd was, dat hij niet meer kon. Van meerdere ruggewevels was het kraakbeen verdwenen en er waren zelfs ruggenwervels aan elkaar gegroeid.
Dus al die tijd dat wij dachten dat het een balans probleem was, had hij eigenlijk een blokkade in zijn rug.
Dit paard liep altijd netjes ontspannen over zijn rug. Was echt een heel hard paard. Om die reden was het dus veel te laat opgemerkt dat er iets mis was.
Bij mijn overleden merrie had ik ook het probleem dat ze ineens begon te bokken bij het doorzitten.
Toen verzorgde ik haar nog. Bij nadere inspectie van het zadel bleek deze volop op haar schoft te liggen.
Het zadel was binnen hele korte tijd te breed geworden. (paard was 4 toen en dus volop in de groei)
Ik zou dus eerst zadel en/of rugproblemen uitsluiten voor ik verder zou gaan met rek en strek en balans oefeningen. Voor je het weet maak je meer stuk dan je lief is.