Zijgangen & 'schoudergangen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Zijgangen & 'schoudergangen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 01:34

Hoi bokkers!

Ik ben al een half uurtje aan het googlen en ik heb ook de zoekfunctie gebruikt, maar ik kom er helaas niet volledig uit.
Wat ik graag wil weten is het verschil tussen schouder voor, schouder binnen, schouder buiten, travers, renvers, wijken en appuiyeren.

Wat ik heb geleerd het afgelopen half uur is het volgende:
- Franse termen = stelling naar de richting van de beweging. Nederlandse termen = stelling weg van de richting van de beweging
- Schouder binnen is voorhand op 2e/3e hoefslag, schouder buiten is achterhand op 2e/3e hoefslag.
- Bovenstaande stelling volgend wilt dus zeggen dat schouder binnen bij de 'Nederlandse termengroep' hoort en dus stelling weg van de beweging.
- 'Nederlandse termengroep' wordt eerst aangeleerd voor de Franse
- Elke Nederlanse term heeft een Franse aanhanger, wat dus wilt zeggen dat wijken de aanhanger is van appuyeren.

Wat ik nog niet echt weet:
- Wat is de aanhang van schouder binnen? Is dat dan travers of renvers?
- Verschil schouder binnen/buiten en schouder voor.

Als ik iets vergeten ben of fout ben, of zelfs zijgangen vergeten ben, mag je het me gerust zeggen!

Bedankt voor het lezen!

daffie1986

Re: Zijgangen & 'schoudergangen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 04:17

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:37

Schoudervoor is geen zijgang.

Lielle

Re: Zijgangen & 'schoudergangen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:46

schoudervoor is de voorloper van schouderbinnenwaarts. De schouder wordt iets opzij geplaatst, maar minder ver dan in schouderbinnenwaarts waarbij het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen treedt.

ik begrijp niet helemaal wat je met de tegenhanger van schouderbinnenwaarts bedoelt. Als je vanuit schouderbinnenwaarts stelling en buiging overneemt naar de andere kant (dus in de richting waar je naar toe rijdt) kom je uit in renvers. Vanuit schouderbuitenwaarts kom je in travers uit. Maar travers op de linkerhand is een identieke beweging aan renvers op de rechterhand.

Overigens is schouderbuitenwaarts niet het plaatsen van de achterhand op de 2e hoefslag, dan zou je namelijk een kruisend achterbeen krijgen. Schouderbuitenwaarts rijd je vanaf de tweede hoefslag waarbij je de schouder naar buiten zet (zoals je met schouderbinnenwaarts de schouder naar binnen plaatst).

Je onderscheid in Franse en Nederlandse termen is erg grappig, het klopt in grote lijnen en ik had het me nooit zo gerealiseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:29

Lielle schreef:
Overigens is schouderbuitenwaarts niet het plaatsen van de achterhand op de 2e hoefslag, dan zou je namelijk een kruisend achterbeen krijgen. Schouderbuitenwaarts rijd je vanaf de tweede hoefslag waarbij je de schouder naar buiten zet (zoals je met schouderbinnenwaarts de schouder naar binnen plaatst).

Een soort schouderbinnenwaarts op de verkeerde hand dus eigenlijk.. Grappig, nooit zo over nagedacht :D

TS, het belangrijkste onderscheid tussen alle termen is dat je bij schoudergangen (zoals jij ze noemt) de schouder verplaatst naar binnen of naar buiten. Bij travers en renvers verplaats je de achterhand. Daarbij rijd je schouderbinnenwaarts op 3 sporen (als je ervoor zit zie je 3 benen) en de travers/renvers op 4 sporen (je zit dus alle 4 de benen als je er recht voor zit)

Afbeelding
Links schouderbinnenwaarts, rechts travers..

Renvers is geen officiele oefening in de dressuurproeven, maar wel een hele goede oefening voor in je training :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:32

Relaxed schreef:
Lielle schreef:

Een soort schouderbinnenwaarts op de verkeerde hand dus eigenlijk.. Grappig, nooit zo over nagedacht :D

exact. vergelijkbaar met travers/renvers

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:36

Lielle schreef:
Relaxed schreef:

exact. vergelijkbaar met travers/renvers

Klopt en als voorloper op de schouderbinnenwaarts. Schouderbuiten is exact hetzelfde, maar voor veel paarden en ruiters in het begin eenvoudiger uit te voeren dan schouderbinnenwaarts. Je hebt dan immers nog de bakrand die de voorwaartse drang remt en het paard kan dus niet van de hoefslag aflopen. Met name in het begin van training(jonge paarden die net starten met zijgangen, revalidatie, ed), kan het fijn zijn om die te doen voor de schouderbinnenwaarts. De paarden krijgen dan al meer kracht in de achterbenen, draagkracht word groter en het stuwen minder. Als gevolg daarvan word de schouerbinnenwaarts eenvoudiger.