Erge last van schouder door het paardrijden, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Erge last van schouder door het paardrijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 19:14

Ik hoop dat het hier goed staat... aan de andere kant het natuurlijk ook bij mensenwelzijn, maar het is meer de bedoeling dat ik een rijtechnische oplossing vind voor het hangen en de spanning dan dat ik advies wil over mijn gezondheid.

Al een aantal maanden heb ik erg veel last van mijn rechter schouder. Niet boven op mijn schouder maar een beetje meer richting mijn rug. In het begin deed het zo nu en dan een beetje pijn, dat breide zich uit naar altijd een vervelend gevoel zonder dat je echt mocht zeuren over pijn. Nu heb ik er echter bijna geen last meer van, tot ik op mijn paard ga zitten. Het is me onlangs wel duidelijk geworden dat het echt aan het rijden ligt, want zodra ik aan de gang ga schieten de steken door mijn schouder. De paar uur daarna blijft de pijn aanhouden.

Mijn rijden wordt hierdoor alleen maar slechter, want onbewust probeer ik toch mijn schouder te ontlasten door eigenlijk mijn paard maar gewoon een lange teugel te geven.
Het is een lang paard dat graag in je teugels gaat hangen, en nu wordt het dus alleen maar erger. Daarbij heeft hij de concentratie van een gebakken aardappel en waar ik hem eerst zo lekker aan de gang had dat hij alleen een beetje spiekte kan hij nu, omdat ik stiekem dus geen/minder spanning op mijn rechterteugel heb, gewoon zijn hoofd omhoog doen en blijven staren, eigenlijk heb ik gewoon niks meer te zeggen.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet, want ik merk dat we gigantisch achteruit gaan, en ik kan steeds minder eraan rijden om het ook op te lossen. Als ik hem wat korter pak en hem flink actief maak reageert hij door een paar keer zijn neus recht naar voren te steken, waarna ik zoveel last van mijn schouder krijg dat ik hem weer een lekker lang teugeltje geef om mezelf te ontlasten.

Om te beginnen ga ik natuurlijk de huisarts maar eens bezoeken, al vrees ik dat deze me gaat zeggen dat ik rust moet nemen, en ik vind dat moeilijk, want rijden is natuurlijk hartstikke leuk!
Heeft iemand hier ervaring mee? Of ideeen, of misschien zelfs een gouden oplossing (behalve elke keer een lading ibuprofen naar binnen werken)?

_Prisca_

Re: Erge last van schouder door het paardrijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:18

Ik denk dat je hier toch rijtechnisch door heen zult moeten gaan.. Als hij nu dus hangt, en je hem dus wel actief maakt, en hij zich hier sterk in maakt, en dus op je teugels gaat hangen, beloon jij hem eigenlijk door hem lange teugel te geven, dus hij denkt dat hij dit zo moet doen om lange teugel te moeten krijgen.. Wie weet iemand anders er even op zetten tot hij het door heeft zodat jij geen pijn meer hebt? Consequent zijn, ondanks de pijn denk ik.. Maar ivm je schouder zou ik die toch echt wel wat ontlasten!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:05

Wat je beschrijft is eigenlijk precies wat ik nu dus doe... Gelukkig heb ik het nu door, want eerst ging het echt onbewust. Oplossen is nog een heel ander punt.
Iemand anders erop is lastig... er zijn wel mensen waarvan ik denk, goh die zou dat zo even kunnen oplossen, maar we rijden bij de vereniging en die iemand zou dan en lid moeten zijn van de vereniging, en tijd (en zin :+ ) moeten hebben. Daarbij ben ik ook een beetje huiverig voor eventuele ongelukken nadat hij een bijrijder behoorlijk lomp heeft gelanceerd...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:11

Neem jij zelf geen verkeerde houding aan? Heb ik ook een tijdje gedaan, juist om die druk op de teugel te ontzien. Ik nam toen een hele verkeerde, gespannen houding aan waardoor ik precies dezelfde pijn had die jij omschrijft. Heb je les?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 20:20

Ik denk dat hierdoor is ontstaan, ben rechts strenger en heb mijn rechter teugel op een of andere manier altijd korter als ik niet oplet. Dus het komt vrijwel zeker door mijn gespannen houding.
Nu ik dit weet probeer ik het te verbeteren, echt mijn teugels even lang, rechterschouder ontspannen en mezelf niet vastzetten, maar ik vrees dat omdat het al op een bepaald punt zit het nu sowieso mis is. Ik heb bijvoorbeeld ook last als ik iets voor me uit draag.

Ik heb les, en nu ik dit probleem heb aangekaart krijg ik ook geregeld te horen dat ik me niet moet vastzetten.

disaronno94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:41

Ten eerste; is het inmiddels al verbeterd?
Zo nee, heb ik aantal vragen:

Heb je zelf een idee waardoor de klacht is ontstaan?
Ontstaat de pijn na een tijdje rijden, of direct als je begint? En na hoeveel minuten begint dit?
Straalt de pijn ook uit?
Heb je zelf het gevoel dat je arm/schouder sneller 'moe' is of dat je minder kracht hebt?

Als je last hebt van krachtverlies door verkeerd (te veel of juist te weinig) belasten kan op zich wel op het paard gaan oefenen, maar ik denk dat het trainen van je houding / schouder / arm zonder het paard ook belangrijk is aangezien je aangeeft dat je ook last hebt als je iets voor je uit draagt.
Ik studeer fysiotherapie, dus vind dit interessant :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:50

Ga maar eens een tijdje met losse teugels rijden, zonder een te hoog tempo te rijden.
een paard wat hangt of sterk is, is uit den boze
meer been geven heeft geen zin, dan komt ie nog meer naar je hand.
streef naar een veertjes verbinding ipv vasthouden. (dan zullen je schouders al snel beter worden.)

CharlotteVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:17

Ik heb precies hetzelfde met mijn schouder! Mijn paard is erg sterk in haar hals en het klopt dat als ik de teugels los laat (door de pijn die ik dan heb) ik haar daar eigenlijk mee beloon terwijl dat niet de bedoeling is! Mij word dit ook steeds verteld, maar wat ik ook probeer de pijn blijft. Het begon achter in mijn linker schouder maar nu heb ik het ook rechts, in mijn nek en onder in mijn rug, met mijn boven armen kan ik soms helemaal geen kracht meer zetten. Ik heb het nu langer als anderhalf jaar en weet niet meer wat ik er mee moet ik ben een jaar lang elke week bij de fysio geweest, dan was de pijn minder maar het kwam steeds weer terug, en het lijkt erger te worden, ik ben in het begin naar de dokter geweest maar die kon niks voor mij doen, ik weet nu niet meer wat ik verder kan doen, ik ga deze week nog een keer naar de dokter of ze nu misschien wel iets kunnen vinden, en als dat niet het geval is weet ik niet of ik door ga met de sport en met dit paard. Ik herken dus het probleem helemaal maar ook ik weet niet wat ik er nog aan kan doen om het te veranderen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:10

Ik zou toch eens overwegen op een andere manier te gaan rijden. Zou me niks verbazen dat dit precies is wat je paard ook voelt met rijden. ( het hele beloonstukje vind ik onzin, vermoedelijk heeft je paard juist die ruimte nodig om van de pijn in schouders en nek af te komen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:18

Ik heb dit opgelost met fysiotherapie! Nu helemaal vanaf! Ook spanning en verkeerde bewegingen.

Lioxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:25

Draag je een rij harnas?
Zo ja doe die dan is uit en kijk of het beter gaat.