Crossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxnawelxxx

Crossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 22:43

Haai allemaal ,
Ik heb zondag een wedstrijd ( spring dressuur en cross)
Ik ga in de L1 meedoen B springen en gwn een cross
Alleen nu vraag ik me af want ik ga op een pony die heel erg van crossen houd en eigelijk niet meer wil stoppen.
En als ik in volle galop ga en hijwil niet meer zachter wat moet ik dan doen hahah
Groetjes xx

Angela

Re: Crossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:45

Niet gaan rijden. Een cross rijden op een paard dat niet te controleren is, is gewoon niet verstandig.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 22:51

Angela schreef:
Niet gaan rijden. Een cross rijden op een paard dat niet te controleren is, is gewoon niet verstandig.

Nou ik ga die cross wel rijden ik doe dit al heel lang maardit jaar op een andere pony de kans is nie heel groot datie het gaat doen maar het is een wat als , als j e begrijpt wat ik bedoel

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:53

Op een kleine volte zetten tot je weer volledig controle hebt is altijd de oplossing.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:54

Op de rem! En inderdaad, als je hem niet aankunt, dan stoppen. Het is niet verantwoord om met een paard een cross te springen, die je niet in de hand hebt.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 22:55

Tendance schreef:
Op de rem! En inderdaad, als je hem niet aankunt, dan stoppen. Het is niet verantwoord om met een paard een cross te springen, die je niet in de hand hebt.

Nou het is de cross van mange dus er komt maar een spring iets in voor dus dat is het probleem niet

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 22:55

manege ***

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:59

Persoonlijk zou ik de cross niet rijden als je niet zeker weet of je het paard onder controle kan houden.
Het moet wel leuk en verantwoord blijven;)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 00:30

Ik heb het een keer GIGANTISCH fout zien gaan.. Meisje deed altijd mee met de cross en vaak op paarden van anderen. Zo ook deze keer, paard was erg voorwaards en het was gewoon vragen om problemen. Ze viel er vanaf en het paard is in blinde paniek het hele cross parcours over gegaan om vervolgens over de omheining heen te springen en gigantisch op de vlucht te slaan. Het was verschrikkelijk om te zien. Ik zou er dus ook zeker niet aan mee doen want geen rem is gewoon hartstikke gevaarlijk, niet alleen voor jezelf en de pony maar ook voor anderen die mee doen met de cross.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:52

Of je nu Dressuur rijd of je gaat iets anders rijden, eigenlijk is controle altijd een belangrijk onderdeel.
Controle is ook het belangrijkste onderdeel voor jouw veiligheid.
Maaaaaaarrrrr, er zijn wel degelijk verschillen.
Als je een Cross wil winnen , tjaaaa dat kan alleen met een werkwillig maar heel voorwaarts paard, een controle freak, kan daar enkel een mal figuur slaan, bij een cross is het zowiezo , voorwaarts -voorwaarts en durven te gaan.
Maar jij stelt hier nu die vraag, dat betekend dat je er zelf niet erg gerust in bent, dat jouw limiet nog niet zo heel erg hoog is, en eens je over je eigen limiet gaat dan is er altijd een deeltje paniek, dan is er geen controle meer mogelijk, en zit je dus al in een reëele gevaarssituatie.
Zolang je er voor kan zorgen dat je het sturen echt onder controle kan houden, en je het paard tussen jou en de grond kan houden, is er niets mis, een rem kan belangrijk zijn maar is niet echt noodzaak in een cross, sturing wel.
Het is meer de vraag wat kan het paard en hoe is hij mentaal ingesteld, en wat kan de ruiter, en wat kan die aan.
Stel dus die vraag aan jezelf.
Maar veilig is dit niet das duidelijk.
Je vraagt om een tip of trick, tjaaa die bestaat niet, jouw ervaring jouw kunnen das hier doorslaggevend.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:09

mensen..
TS is 13, rijd op een manege, en moet nu op een `wilde`pony rijden....

Oew, spannend.

Maar denken jullie niet dat die manege haar niet op die pony zouden laten als ze zouden denken dat het niet goed zou gaan???
Maneges laten mensen echt niet zomaar op hun paarden rijden/springen.
Die beesten moeten heel blijven, want het is hun inkomen.

Laat TS maar lekker verder zenuwachtig worden/zijn voor haar wedstrijd, het komt vast helemaal goed.

Lauraa90 schreef:
Ik heb het een keer GIGANTISCH fout zien gaan.. Meisje deed altijd mee met de cross en vaak op paarden van anderen. Zo ook deze keer, paard was erg voorwaards en het was gewoon vragen om problemen. Ze viel er vanaf en het paard is in blinde paniek het hele cross parcours over gegaan om vervolgens over de omheining heen te springen en gigantisch op de vlucht te slaan. Het was verschrikkelijk om te zien. Ik zou er dus ook zeker niet aan mee doen want geen rem is gewoon hartstikke gevaarlijk, niet alleen voor jezelf en de pony maar ook voor anderen die mee doen met de cross.

Dit verhaal lijkt mij over privépaarden te gaan, en niet over manegepaarden, en daar zit wel heel wat verschil in.

En tuurlijk vallen kan altijd, maar ja als je niet wil vallen moet je niet op het paard klimmen.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:11

Ook maneges maken wel eens inschattingsfouten. Natuurlijk blijft het altijd een beetje spannend en dat is ook prima, maar de cross in gaan in onzekerheid of je het paard wel kan houden is imo niet de bedoeling. Of je gaat de cross in wetende dat je je paard kan houden of je rijd de cross niet.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 10:50

no--a schreef:
Ook maneges maken wel eens inschattingsfouten. Natuurlijk blijft het altijd een beetje spannend en dat is ook prima, maar de cross in gaan in onzekerheid of je het paard wel kan houden is imo niet de bedoeling. Of je gaat de cross in wetende dat je je paard kan houden of je rijd de cross niet.

Nou uiteindelijk ben ik maar gewoon op mn oude vetrouwde gegaan en is helemaal goed gekomen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:04

Ok , het is dus goed gekomen.
Maar bedenk wel dat je bijna de schrik van je leven had, je vertrouwde het niet met dat andere paard.
Je moet ook daar aan gaan werken want dit is toch een gebrek aan vertrouwen en rijtechnische rijkunst.
Werk daar aan, leer ook op verschillende andere paarden te rijden, dit zal je veiligheid nadien erg ten goede komen.

xxxnawelxxx schreef:
no--a schreef:

Nou uiteindelijk ben ik maar gewoon op mn oude vetrouwde gegaan en is helemaal goed gekomen!