Beugels kwijtraken tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Beugels kwijtraken tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 18:49

Hoi!

Tijdens het rijden verlies ik vaak mijn beugels en dan voornamelijk bij het doorziten in draf en de galop.
Ik rijd al jaren paard, zou graag les erin willen, maar heb helaas geen eigen paard en bij een manege is niet mijn ding, dus is ook best lastig :n
Nou heb ik dit probleem al ontzettend lang en het is onwijs frustrerend. Vandaag was ik wezen kijken voor een mogelijk verzorgpaard, na al een paar maanden niet gereden te hebben en ik voelde me echt voor schut staan elke keer als ik mijn beugels verloor.. Denk zomaar dat het niet doorgaat :Y).
Ik probeer mijn benen zo lang mogelijk te maken met het rijden, maar ook dan wil het niet. Elke keer bots ik er weer tegenaan.
Zijn er mensen die tips hebben voor me? (mogelijke oefeningen etc. )
Alles is welkom, zolang het netjes blijft! :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:56

Waarschijnlijk trek je je hak of onderbeen op. Eerste stap is daar bewust van te worden. En natuurlijk afvragen waarom je dat doet? Wrs ivm aansporen?

Collie2008

Re: Beugels kwijtraken tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:58

Ik had dat vroeger ook omdat ik teveel mijn benen klemde, benen mooi lang maken, soepel vanuit de heupen en echt op je kont zitten (i.p.v. jezelf vastklemmen)

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:12

Ik heb precies hetzelfde probleem en vind het ook erg vervelend. Mijn beugels zijn dan ook te lang naar mijn idee, maar mijn instructrice zegt van niet. Met lichtrijden kan ik mijn hakken ook gewoon niet uitdrukken maar dit heeft deels ook met mijn evenwicht te maken. Misschien is dat bij jou ook het geval?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:16

Ik heb ook vaak het gevoel dat mijn beugels te lang zijn, maar als ik foto's terugzie, zitten ze goed :+.

Ja, ik denk ook dat het te maken heeft met benen klemmen, maar ik kom er maar niet vanaf.
Zijn er niet 'trucjes' waardoor je je meer bewust ervan kan worden wanneer je aan het klemmen bent?
(net zoals ik weleens heb gehoord van een doek te leggen tussen je paard en je tenen, wanneer je tenen naar buiten gaan valt de handdoek :)) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:06

Van dat soort dingen leer je dus klemmen..... :)

Probeer je bewust te worden van spanning in je binnenbovenbeenspieren en billen :)
Dan vervolgens probeer die spieren los te laten, lekker op je kont zitten, en je been af laten hangen als een natte dweil.
Zodra je spanning voelt ga je weer terug naar het gevoel van die natte dweil :j

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:09

Ik heb vandaag maar eens m'n beugels een stukje korter gedaan, en ik moet je zeggen, dat had ik veel eerder moeten doen haha. Ik had echt veel meer grip. Het enige wat er dan sneller 'mis' kan gaan is dat je sneller naar voren kan gaan leunen, maar daar valt op te trainen. En ze waren niet té kort trouwens. Dus misschien moet je dat toch eens proberen? :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:26

Je beugels een gaatje korter kan wel helpen als je iets lang zit met je beugels. maar te kort is ook niet fijn.

Rijd eens wat vaker een paar rondjes in de verlichte zit, dan leer je druk op je beugels te houden.

Verder inderdaad je been lang maken en je hak iets lager houden dan je tenen zodat je niet gaat schuiven.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:28

Probeer te voelen dat je druk houd op je beugels en dat je echt gaat zitten.

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:30

hou je je hakken wel goed naar beneden?
En zijn je beugels niet te lang?

Vulpes_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:27

Gaat vaak meestal nog wel goed met druk op de beugels houden, tot ik weer moet aansporen dan verlies ik ze snel. Heb jij dit ook _lies_?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:56

Ja klopt, dat heb ik ook judithvos!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:03

Ik lees even mee, hier hetzelfde probleem.
Als ik mn hakken naar beneden duw, heb ik het idee dat ik meer 'op' het paard zit ipv netjes dicht tegen het paard op mn kont (ik denk doordat als ik mn hakken uitduw, ik mn bilspieren aanspan?)
De gouden tip helaas nog niet gevonden. :=

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:10

Ik verloor mijn beugels ook altijd wat bleek de stijgbeugelblokjes waren versleten. Ik heb er nu blikken blokjes in en nu verlies ik ze niet meer. Zodra ik mijn hakken uit drukte gleed ik er als het ware vanaf.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 21:15

Ik heb daar vroeger ook last van gehad, en dan vooral met springen. Ik lag er bij elke hindernis die het paard anders dan normaal nam af. Ik heb een aantal privelessen gereden op de manege waar ik toentertijd reed. Het had bij mij vooral te maken met geen contact op de beugels houden. Daar moet je je echt bewust van worden. Lage hindernissen springen hielp bij mij toen. Eventueel oefenen met verlichte zit.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:44

absque_dubio schreef:
Ik lees even mee, hier hetzelfde probleem.
Als ik mn hakken naar beneden duw, heb ik het idee dat ik meer 'op' het paard zit ipv netjes dicht tegen het paard op mn kont (ik denk doordat als ik mn hakken uitduw, ik mn bilspieren aanspan?)
De gouden tip helaas nog niet gevonden. :=

Probeer dan eens je tenen wat omhoog te houden i.p.v. je hak uitduwen.

Wat ook wel eens helpt is even zonder beugels stappen, lekker ontspannen zitten en je been laten hangen. En daarna je beugels weer aan, het gevoel van een lang afhangend been moet zoveel mogelijk hetzelfde blijven.