Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
betadine schreef:Ja dit kun je eruit rijden, maar dan moet je consequent blijven en hem zijn zin niet geven. Wellicht gaat dit beteren als hij echt in training staat, want doordat hij met zijn eigenaresse niet veel galoppeert zal hij het ook nog moeilijk vinden iets wat zal verbeteren met training tot dat het natuurlijk wordt.
Lijkt me zeker haalbaar om dit eruit te rijden, maar dan moet je wel zelfzeker genoeg zijn en kunnen doorbijten als hij moeilijk doet. Probeer in het begin altijd af te sluiten met een positief stukje galop zodat die negatieve circel van galop=frustratie doorbroken wordt.

ik heb een merrie gehad, die heel dominant was in de koppel (op een heel vriendelijke manier trouwens, maar ze was wél de baas), ik heb nu een merrie die te jong is om dominant te zijn, maar wel een dame met echt een eigen persoonlijkheid en een heel eigen wil. Ik heb met beide dames nooit een probleem gehad, ik heb ze netjes opgevoed. En ik denk dat dat bij jouw bijrijdpaard het hele eiereten is: heel vaak in je ruimte komen klinkt mij vooral als onopgevoed gedrag en respectloos gedrag in de oren.Yamcha schreef:Over het algemeen is het paard niet degene met het dominantieprobleem
overigens is er niet zoiets als dominantie tussen verschillende soortenik heb een merrie gehad, die heel dominant was in de koppel (op een heel vriendelijke manier trouwens, maar ze was wél de baas), ik heb nu een merrie die te jong is om dominant te zijn, maar wel een dame met echt een eigen persoonlijkheid en een heel eigen wil. Ik heb met beide dames nooit een probleem gehad, ik heb ze netjes opgevoed. En ik denk dat dat bij jouw bijrijdpaard het hele eiereten is: heel vaak in je ruimte komen klinkt mij vooral als onopgevoed gedrag en respectloos gedrag in de oren.
. Dus maar een punt achter gezet na veel proberen...Rianne1994 schreef:omgang niet echt, veel is gewoon onopgevoed.
draf vind ie stelling en buiging heel moeilijk op 1 kant.
ja hij is scheef. reden waarom ik eigenlijk vind dat je niet meer moet rijden maar osteopaat erbij moet halen of masseur.
ik heb zelf grondwerk voorgesteld.
Rena100 schreef:Yamcha schreef:Over het algemeen is het paard niet degene met het dominantieprobleem
overigens is er niet zoiets als dominantie tussen verschillende soortenik heb een merrie gehad, die heel dominant was in de koppel (op een heel vriendelijke manier trouwens, maar ze was wél de baas), ik heb nu een merrie die te jong is om dominant te zijn, maar wel een dame met echt een eigen persoonlijkheid en een heel eigen wil. Ik heb met beide dames nooit een probleem gehad, ik heb ze netjes opgevoed. En ik denk dat dat bij jouw bijrijdpaard het hele eiereten is: heel vaak in je ruimte komen klinkt mij vooral als onopgevoed gedrag en respectloos gedrag in de oren.
Dit stukje ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een hele tijd geleden een paard bijgereden die zeker wel dominant was naar mij. Was ook de alpha merrie in de (kleine) kudde. Tegenover mij was ze heel erg dominant en ik kon het absoluut niet met haar vinden. De eigenaresse daarentegen, dat waren als 4 handen op 1 buik bij wijze van spreken. Niks mee aan de hand. Zij deed ook parelli met het paard en dat ging super, alleen niet met mij. Paard mocht mij niet, en ik haar op t laatst ook niet zo meer. Dus maar een punt achter gezet na veel proberen...
Ik vind dus wel dat een paard dominant kan zijn, maar door mij toen nog onervarenheid, maakte ze misbruik van de situatie, ondanks dat ze verder wel goed opgevoed was.
De rest van je verhaal ben ik het wel mee eens.
maar dat is geen dominantie bij het paard vandaan imo, maar inconsequent gedrag van de opvoeder/eigenaar. Mijn Lynn doet dat ook, die kan écht vreselijk over mensen heenlopen, en ze is daarbij ook nog eens bloedsnel, heel vaak ben je gewoon niet snel genoeg. Anderzijds hebben veel mensen ook weinig kaas gegeten van opvoeden, van consequent zijn, van paardengedrag. Mijn paard is er dan zo één die uit de band springt, zij voedt zichzelf echt niet op, en hoe meer ruimte ze krijgt, hoe meer zij denkt: mooi!
Rianne1994 schreef:helaas heb ik zelf niet veel ervaring dus dan zou ik daarin les moeten nemen.
of de eigenaresse zelf.
ik wil best helpen maar ik heb totaal geen klik met het beestje.
ik heb vandaag op de volte met grondwerk geoefend met achterbenen er goed onder zetten, kont er niet uitgooien en stelling en buiging in ontspanning.
Rianne1994 schreef:voordeel was dus dat ik met mijn eigen paardje dit ook had gedaan, met longeren zegt ze dat hij een crim is. naar je toe komen gewoon niet willen lopen etc verder weet ik het zelf niet.
ik vind het gewoon vervelend dat ik totaal geen klik heb met hem.
maakt het voor mij niet leuker om wat met hem te gaan doen.
met spraakgebrek bedoel ik:
willen hinniken en dan half stikken (zo klinkt het)
Joolien schreef:Rianne1994 schreef:voordeel was dus dat ik met mijn eigen paardje dit ook had gedaan, met longeren zegt ze dat hij een crim is. naar je toe komen gewoon niet willen lopen etc verder weet ik het zelf niet.
ik vind het gewoon vervelend dat ik totaal geen klik heb met hem.
maakt het voor mij niet leuker om wat met hem te gaan doen.
met spraakgebrek bedoel ik:
willen hinniken en dan half stikken (zo klinkt het)
Ah op die fiets. Misschien Cornage?
Mando schreef:Ik heb een cornage pony maar kan prima hinniken hoor. Net een hengst als hij zijn stembandjes gebruikt.
Of les nemen en als je het niet leuk meer vind ermee stoppen
Als je geen klik heb moet je ermee stoppen... Sommige haflingers hebben nu eenmaal een koppie erop zitten en daar moet je mee om kunnen gaan.
Rena100 schreef:Yamcha schreef:Over het algemeen is het paard niet degene met het dominantieprobleem
Dit stukje ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een hele tijd geleden een paard bijgereden die zeker wel dominant was naar mij. Was ook de alpha merrie in de (kleine) kudde. Tegenover mij was ze heel erg dominant en ik kon het absoluut niet met haar vinden. De eigenaresse daarentegen, dat waren als 4 handen op 1 buik bij wijze van spreken. Niks mee aan de hand. Zij deed ook parelli met het paard en dat ging super, alleen niet met mij. Paard mocht mij niet, en ik haar op t laatst ook niet zo meer. Dus maar een punt achter gezet na veel proberen...
Ik vind dus wel dat een paard dominant kan zijn, maar door mij toen nog onervarenheid, maakte ze misbruik van de situatie, ondanks dat ze verder wel goed opgevoed was.
De rest van je verhaal ben ik het wel mee eens.