Paard wil niet over de hoefslag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Paard wil niet over de hoefslag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:22

Wij hebben op de manege een friese merrie van zeven. Nou is het niet het allermakkelijkste paard met rijden en lopen wij dus tegen wat problemen aan. Het grootste probleem in mijn ogen, is het feit dat zij niet over de hoefslag wilt en niet over de hoeken.
Dit heeft ze vooral in de buitenbak, maar ook in de binnenbak zijn veel hoeken eng. Ze wilt door een bepaalde hoek ook absoluut niet, zonder dat er een paard voor haar loopt en aangezien ze ontzettend sterk is krijg ik haar er ook niet door heen gestuurd. Ze slaat af en dan kan je doen wat je wilt, maar ze gaat niet. Ze plakt ook enorm aan andere paarden en is er vaak niet achter weg te slaan.
Het echte probleem weet ik niet, het heeft naar mijn idee sowieso iets met kudde gedrag te maken en met vertrouwen in de ruiter.
Ik vraag me af of iemand me hierbij kan helpen. Het is namelijk enorm vervelend dat ik niet een normaal rondje door de bak kan rijden zonder een gevecht.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Paard wil niet over de hoefslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:22

Je hebt toch les :) ?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:24

Bizzybijtje schreef:
Je hebt toch les :) ?

Ja, echter is dit een drukke les en kan dus niet op alles gereageerd worden. Vandaar dat ik het hier nu vraag.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:25

Hoe sterk een paard is maakt niets uit. Paardrijden doe je niet met kracht.

Probeer haar af te leiden, blijf constant spelen met je handen zodat ze na gaat geven, en rij veel figuren. (Slangen)voltes, gebroken lijnen, veel overgangen. Niet op de hoeken focussen maar rijden rijden rijden. Als je haar bezig houdt en haar goed aan je been krijgt gaat ze vanzelf door de hoeken.
Op het moment dat ze afslaat, wat ze niet moet kunnen doen, rij jij de andere kant op. Consequentie is heel belangrijk denk ik, en voornamelijk het bezig blijven. Is erg lastig en moet je ook geen uur doen, maar een half uurtje of stoppen wanneer het goed gaat is belangrijk!

Edit; zie nu je 2e post. Is er de mogelijkheid dat je zelf rijdt? Of met je instructrice hier eens over praten want het lijkt me zeer vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:27

Als je het over vertrouwen in de ruiter hebt......

zou jij iemand vertrouwen die steeds met je wil vechten?

En wat is sterk? Ieder paard is sterk. Een veulen dat perse naar zijn moeder wil hou je al niet..... hou je niks aan. Mijn hond van 45 kg is loeisterk. Bij hem ben je ook afhankelijk van zijn medewerking. Net als bij een paard. Wil je paard niet meewerken, begin je stomweg niks, niet bij een Bels en niet bij een volbloedje.

Dus de uitdaging lijkt mij om te stoppen met met haar vechten, en het aantrekkelijk te maken mét je te werken ipv tegen je. Paardrijden is een teamsport, met je teamleden vechten is garantie op verliezen imo. Dus even wat denkwerk: hoe maak je mét je werken leuk voor je paard?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:28

Rubber_Duck schreef:

Probeer haar af te leiden, blijf constant spelen met je handen zodat ze na gaat geven, en rij veel figuren. (Slangen)voltes, gebroken lijnen, veel overgangen. Niet op de hoeken focussen maar rijden rijden rijden. Als je haar bezig houdt en haar goed aan je been krijgt gaat ze vanzelf door de hoeken.
Op het moment dat ze afslaat, wat ze niet moet kunnen doen, rij jij de andere kant op. Consequentie is heel belangrijk denk ik, en voornamelijk het bezig blijven. Is erg lastig en moet je ook geen uur doen, maar een half uurtje of stoppen wanneer het goed gaat is belangrijk!

Edit; zie nu je 2e post. Is er de mogelijkheid dat je zelf rijdt? Of met je instructrice hier eens over praten want het lijkt me zeer vervelend.

Er is helaas geen mogelijkheid om zelf te rijden. Ik mag uiteraard wel alle figuren rijden, dus van die tip kan ik heel goed gebruik maken. Wat bedoel je met de andere kant oprijden? Ik moet zelf afslaan voordat zij dit kan doen, of moet ik van hand veranderen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:31

_xrose schreef:
Rubber_Duck schreef:

Er is helaas geen mogelijkheid om zelf te rijden. Ik mag uiteraard wel alle figuren rijden, dus van die tip kan ik heel goed gebruik maken. Wat bedoel je met de andere kant oprijden? Ik moet zelf afslaan voordat zij dit kan doen, of moet ik van hand veranderen.

Zij bepaald niet waar jullie heen gaan. Zo kun je van hand veranderen, maar misschien nog beter een volte rijden en zo nogmaals langs dezelfde plek en doorrijden. Vooral zorgen dat je haar voor bent. Op het moment dat je voelt dat ze raar gaat doen zet jij een volte in, maak je een overgang of zoiets. Dat is erg lastig, kan je er alles over vertellen haha, maar als je doorzet gaat het op den duur zeker verbeteren!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:31

Yamcha schreef:

En wat is sterk? Ieder paard is sterk. Een veulen dat perse naar zijn moeder wil hou je al niet..... hou je niks aan. Mijn hond van 45 kg is loeisterk. Bij hem ben je ook afhankelijk van zijn medewerking. Net als bij een paard. Wil je paard niet meewerken, begin je stomweg niks, niet bij een Bels en niet bij een volbloedje.

Dus de uitdaging lijkt mij om te stoppen met met haar vechten, en het aantrekkelijk te maken mét je te werken ipv tegen je. Paardrijden is een teamsport, met je teamleden vechten is garantie op verliezen imo. Dus even wat denkwerk: hoe maak je mét je werken leuk voor je paard?

Hier heb je inderdaad een punt, had ik niet eens zo over nagedacht. :o Wat het denkwerk betreft, ik denk wat hierboven staat. Het paard bezig houden en veel overgangen en figuren rijden. Ik vraag me alleen af komt het paard dan van het enorme kudde gedrag af in de les en kan deze dan ook op eigen benen lopen? Over het algemeen gaat dat toch om het vertrouwen?

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:36

Rubber_Duck schreef:
Zij bepaald niet waar jullie heen gaan. Zo kun je van hand veranderen, maar misschien nog beter een volte rijden en zo nogmaals langs dezelfde plek en doorrijden. Vooral zorgen dat je haar voor bent. Op het moment dat je voelt dat ze raar gaat doen zet jij een volte in, maak je een overgang of zoiets. Dat is erg lastig, kan je er alles over vertellen haha, maar als je doorzet gaat het op den duur zeker verbeteren!

Goede tip ga ik proberen! :) Je had het overigens ook over nageefelijk, ik merk heel erg dat zij haar hoofd steeds laat zakken en dus nageefelijk gaat rijden. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit dan moet toelaten zodat ze uiteindelijk echt aan de teugel loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:52

_xrose schreef:
Yamcha schreef:

Hier heb je inderdaad een punt, had ik niet eens zo over nagedacht. :o Wat het denkwerk betreft, ik denk wat hierboven staat. Het paard bezig houden en veel overgangen en figuren rijden. Ik vraag me alleen af komt het paard dan van het enorme kudde gedrag af in de les en kan deze dan ook op eigen benen lopen? Over het algemeen gaat dat toch om het vertrouwen?

Beloon haar voor wat je goed vindt. Als ze reageert op je been: braaf! Geef haar een kriebel op de hals. Speel met haar. Wees leuk. Geef haar een lekkere poetsbeurt. Dat werkt echt!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:47

_xrose schreef:
Rubber_Duck schreef:

Goede tip ga ik proberen! :) Je had het overigens ook over nageefelijk, ik merk heel erg dat zij haar hoofd steeds laat zakken en dus nageefelijk gaat rijden. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit dan moet toelaten zodat ze uiteindelijk echt aan de teugel loopt.

Loslaten. De druk van de teugels moet je dan weg laten, op het moment dat ze weer omhoog komt en gaat klieren begin je weer met lichte druk, zachtjes knijpen tot ze weer loslaat.
Het is de kunst om op tijd te zijn, druk loslaten als je paard gaat zakken en het bit aanneemt, en eventjes wat strenger zijn als ze omhoog komt. Beetje lastig van achter de pc.

Echter bedoel ik met loslaten natuurlijk niet de teugels in een boogje laten hangen, maar zo licht mogelijk contact houden :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:13

Probeer voor je je paard de hoek verder in rijdt. Eerst t tempo goed voor elkaar te hebben. Oftewel je paard goed aan t been te maken.

Als ze niet aan t been is dan slaan ze sneller af in de hoek.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 10:46

Bedankt voor de tips! Heb vrijdag op dr gereden. Heb dr actief gereden en ben soms wat eerder afgeslaan in de hoek en het ging al een heel stuk beter! :) Nog niet perfect, maar we blijven oefenen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:42

Goedzo! Het gaat ook niet in een keer goed maar je bent op de goede weg :) vooral zo doorgaan +:)+