moeite met draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

moeite met draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 20:39

Hallo:)
Ik heb nu ongeveer tien keer op mijn verzorgpony gereden en dit gaat opzich goed. Alleen hebben we wel elke keer hetzelfde probleem. In draf maakt ze de hele tijd rare sprongetjes, een soort draf/galop, waarbij ik echt niet normaal kan doorzitten of lichtrijden, ik plof dan dus eigenlijk iedere keer keihard in het zadel. De eigenaar en ik denken dat het ligt aan teveel energie, want als ze heeft gegaloppeerd draaft ze wel normaal, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?

Groetjes

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 21:18

Heb trouwens al geprobeerd door gewoon vol te houden en hele tijd terug te nemen naar stap, vervolgens als ze naar mijn hand liep en oplette weer aandraven, hielp ook niet echt want ze bleef rare huppeltjes maken. Is echt een mix van draf en galop door elkaar. Ook hebben we vorige keer gelongeerd, maar dat was meer omdat er overal tractors reden (en daar is ze heel bang voor) dus toen draafde ze wel gewoon want ze had even flink gebokt. Maar het moet toch gewoon kunnen zonder longeren?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 09:27

Iemand? :o

aeolusnr1

Re: moeite met draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:09

Neem goeie privé les, al de dingen die je opnoemt zijn dingen die je niet moet doen.
Je stapt niet op je paard omdat je bang bent dat hij gaat schrikken als er een tractor rijdt , tjaaaa
Je probeert heel de tijd het paard terug te nemen in tempo, rijd eens net iets meer door, vooruit en goed vooruit, laat het dier vrijer bewegen, niet te veel prutsen en tegenhouden met die teugels, ga mee met de beweging.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:25

Ik zou ook op zoek gaan naar een goede instructeur om je juist in het begin hiermee te kunnen helpen.

Jij hebt nu ongeveer 10x gereden, maar wat deed de pony voordat jij haar ging rijden? Werd ze toen ook gereden? Hoe oud is ze? Wat kan ze al?

Je probeert nu vooral dingen op te lossen door terug te rijden, maar gezien ze niet zo raar loopt als ze heeft mogen galopperen of flink voorwaarts mag, dan lijkt het er bijna op dat je haar veel te veel terug houdt. Ik zie bijvoorbeeld geen probleem in eerder galopperen als je pony dat nodig heeft, maar dat is iets wat je met een passende instructeur uit kan zoeken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 10:46

Pony is veertien en heeft voordat ik ging rijden ongeveer twee jaar stilgestaan, daarvoor heeft ze sinds haar derde gewoon gereden. Instructeur/instrctrice is wegens omstandigheden even niet mogelijk, vandaar dat ik het even hier probeerde. Ook als ik haar gewoon laat draven in haar eigen tempo maakt ze rare huppeltjes

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:52

Jammer dat je geen les kunt nemen, want dat zou je het beste kunnen helpen! Zo vanaf beeldscherm is het lastig oordelen.

Ik zou proberen om eens met losse teugel (waslijntjes) goed voorwaarts te draven en te kijken of je paard het dan nog steeds doet. Als je pony het dan niet meer doet, dan houd je haar waarschijnlijk teveel tegen. Als je pony vaak de neiging heeft om hard te gaan, dan kun je het tempo wel corrigeren door af en toe een ophouding te maken, maar houd niet constant vast. Dan krijg je inderdaad huppelpasjes.
Blijft ze raar huppelen terwijl je met losse teugel rijdt, dan vraag ik me af of ze lichamelijk wel in orde is. Dan zou ik daar eens naar gaan kijken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 10:58

Bedankt voor de tip, ga ik volgende keer proberen:)

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:20

Mijn paard heeft PRECIES hetzelfde. Ik heb altijd gedacht dat er een blokkade of iets in zijn lichaam zat dat hij deze huppeltjes maakte.
Toevallig vorige week heb ik een chiropractor en een instructeur erbij gehad die overeenkwamen met hun mening:
Mijn paard heeft moeite met tempo maken in draf, dus echt het voorwaarts rijden. (mijn paard heeft het trouwens extremer aan de rechterhand).
Omdat hij hier moeite mee heeft maakt hij maar van die huppeltjes want dat is makkelijker.
Wat ik moet doen is juist voorwaarts rijden: om de aantal passen been aandrukken zodat hij tempo blijft houden. Wat gebeurt is dat hij heel vaak van die huppeltjes maakt, je moet denken: "geeft niet" en gewoon voorwaarts blijven rijden. Zie het als een voorwaartse beweging, dus goed!
Als hij echt gaat galopperen laat je hem dat een half rondje doen en neem hem dan weer terug om de draf weer op te pakken.
Belangrijkste is dat je geduldig en vooral consequent blijf!
Mijn paard word na 15 minuten draven wel wat losser waardoor hij minder huppeltjes maakt.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:38

Ik probeer altijd wel door te rijden als hij huppeltjes maakt alleen kan ik dan amper blijven zitten, niet dat ik val maar lichtrijden lukt niet en doorzitten ook niet, ik kan dan dus eigenlijk niks... Bedankt voor je reactie in ieder geval, ga volgende keer proberen meer voorwaarts te rijden en als dat niet werkt met losse teugels. Consequent ben ik altijd op d'r, is ook echt wel nodig met al die spoken die ze ziet :Y)

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:59

Ik kan ook niet goed zitten als hij huppeltjes maakt maar het is ook niet de bedoeling dat dit langer dan een paar passen duurt. Wanneer hij gaat huppelen moet je been geven zodat je hem voorwaarts activeer en als het goed is gaat hij dan over in draf of galop.
Je moet hem sowieso niet tegenhouden van voren, dus zeker geen druk op de teugels zetten maar hem daar de ruimte geven. Overigens zou ik dit weer niet doen door met losse teugels te rijden maar door gewoon contact te houden zonder druk.
Succes in ieder geval, en onthou dat dit probleem niet in één keer op te lossen is maar het waarschijnlijk wel weken tot maanden nodig heeft!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 12:01

Oké, heel erg bedankt voor de tips:D Dus als hij dan gaat galopperen eventjes laten en dan weer gewoon draven? Ik nam d'r namelijk helemaal terug dus naar stap

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:17

Ja als jij been geeft wanneer hij huppeltjes maakt en hij gaat in galop, dan reageert hij dus wel op jouw voorwaartse aanwijzing. Dat is dus goed, alleen was het niet de bedoeling. Dus dan neem je hem weer uit de galop terug naar draf en ga je verder waar je gebleven was.
Laat maar weten hoe dat gaat!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:26

Die van mij doet het ook, ze vind galop veel makkelijker en draaft altijd in het begin met huppeltjes er doorheen. Ze heeft idd moeite met voorwaarts gaan in de draf. Ik galopper mijn paard dus eerst los en ga daarna pas draven, dan is het al een stuk minder. Ook die van mij heeft nergens in haar lichaam een blokkade, ze is helemaal gecheckt. Ik negeer het en probeer na het los galopperen lekker wat voltes en overgangen in de draf te rijden, als ze aanspringt neem ik haar terug en beginnen we weer opnieuw met aandraven. Vaak doen ze het ook als je precies in de overgang teveel druk neemt op je binnenhand

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 12:36

Is goed, ga waarschijnlijk zaterdag pas weer rijden (als het weer het toelaat) dan zet ik hier wel neer hoe het is gegaan:) Ik zal het ook een keer laten filmen als dat lukt, dan kan ik en jullie misschien iets merken wat ik onbewust fout doe.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 16:17

Heb gister gereden en het ging veel beter! :)

pienxmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:35

Misschien kan je proberen in plaats van haar terug te nemen juist je pony voorwaartser te laten lopen met licht contact. :)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:40

Dit heeft mijn verzorgpony ook. Ik probeer altijd gewoon rustig te beginnen. Eerst stappen en alleen aan het stappen denken, als ze in een fijn tempo stapt en rustig is ga ik aandraven. Dan laat ik haar meestal draven, rij ik wat figuren en ga ik zo door totdat ze een fijn tempo heeft. Dan haar weer laten stappen en zo doorgaan. ;) Galop laat ik bewust achterwege sinds een tijdje, en sinds ik dat doe is het ook al makkelijker.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:41

Super! Hoe had je het nu aangepakt dan?