Durf niet in galop..help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Durf niet in galop..help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:20

heey hoi :)

Even een korte samenvatting:
Ik heb vorig jaar een aantal lessen gevolgd bij een westernstable. Helaas werd dit na een paar maanden te duur (ik werd gekort in mijn stufie) en kon ik niet meer doorgaan met de lessen -O-
Ik wilde op les gaan omdat ik graag de ''durf'' die ik vroeger had, weer wil hebben.

Ik heb vroeger gewoon kunnen rijden (geleerd van vriendin, hop erop, en leren rijden maar)
Dit ging prima. Stap, draf en zelfs galop gingen normaal. Ik heb er niet echt veel rijtechtnisch van geleerd (hoe ik mijn voeten perfect moet houden bijv), maar ik kon in ieder geval blijven zitten fatsoenlijk wat rondhobbelen :')
Ben een keer van het paard afgesprongen (het zadel zat niet goed vast, en het zadel ging op het moment dat ik eraf sprong ongeveer op de zijkant :+ ) en ben toen goed geland. Lachbui op de grond, paard wat weer naar me terug kwam met een blik van ''heu, da's gek, daar hoor je niet te liggen _O- ''
Weer erop gestapt (wilde het geen nare ervaring laten zijn) en verder gereden.

Afijn, paar jaar er tussenuit geweest, en toen zou ik weer gaan rijden. Heb toen mijn grootste angst op de rug van het paard onder ogen moeten zien..ik durf niet meer te galopperen |o
Ik kon het ritme, om het zo maar te noemen, niet meer vinden. Ik merkte dat ik bij draf al twijfels kreeg (voelde het paard al aan, nouja..vul de rest zelf maar in...geen goeie combi iig)
Vervolgens ben ik een keer op een rit geweest. We zouden rustig rijden, tot we bij een veld kwamen wat de paarden kenden. Paarden hadden een andere gedacht, waarna ze er vandoor stofen (waaronder de mijne :+ )
Enige wat ik mij toen bedacht was; blijven zitten, blijven zitten, kont in het zadel.
Happy me, ik bleef zitten :)
Terugweg, we zouden draven. Nee hoor...weer paarden er vandoor, waaronder de mijne. Ditmaal ging dat helaas gepaard met bokjes, waardoor ik eerst een van mijn voeten uit de beugel verloor, en met een tweede bokje ik gelanceerd werd en tien seconden zonder adem te kunnen happen op de grond was gesmakt.
Daarna heb ik met twee andere meiden de rit weer terug naar huis gemaakt, maar sinds die dag durf ik niet meer snel te gaan op een paard.

Heeft iemand tips hoe ik dit weer zal kunnen durven? Wil uiteindelijk weer lessen gaan volgen, maar weet nu al dat ik weer met dezelfde angst ga komen te zitten.
Zijn er überhaupt tips voor?-O-

joyce83

Re: Durf niet in galop..help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:22

Zelf denk ik dat je eerst weer vertrouwen moet gaan krijgen in stap en draf en het idee hebben dat je controle hebt. Pas aan galop gaan denken als je ook goed kan gaan doordraven en kan doorzitten.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:27

Dit heb ik ook gehad, dus het klinkt bekend.
Ik heb gewoon weer lessen gereden en heb gewacht tot ik het een goed moment vond om te galopperen.

Kan je niet een privéles doen? Dan hoef je met niemand anders rekening te houden en kan je het in je eigen tempo doen. Een paard vragen wat makkelijk en lekker zit en moed verzamelen :)

Als ik iets eng vind dan vraag ik mezelf gewoon wat er voor ergs kan gebeuren. Ik kon er af vallen, maar als dat het ergste was dan vond ik het al minder eng. Bovendien vond ik mijn balans al behoorlijk verbeterd, dus ik heb het gewoon gedaan.

Maar zo iets heeft tijd nodig. In een les met meer mensen wil het dan meestal niet. Dus ik zou privéles nemen en rustig opbouwen en het doen als jij er klaar voor bent.

Mars

Eers relaxed kunnen stappen en draven is inderdaad wel een voorwaarde voor de galop. Ik zou als ik jou was back to basic gaan: aan de longeerlijn en lekker werken aan jezelf. Evenwichtsoefeningen doen kunnen je helpen om meer balans te krijgen en daardoor meer vertrouwen in je eigen lijf en je zit. Dankzij de longe hoef je dan niet aan het paard te denken, maar krijg je de kans om eerst weer even het vertrouwen op te bouwen en weer te ontspannen. Die galop komt daarna wel weer :j

leonie1988

Inderdaad stap voor stap weer opnieuw aan de gang gaan. Ook proberen om op de grond met het paard bezig te zijn, poetsen, longeren, eventueel wat grondwerk. Dat hielp mij heel goed om weer vertrouwen te krijgen (ook twee keer lelijk gevallen). En als je gaat rijden eerst zorgen voor de controle in stap en draf. Ook veel overgangen rijden op de momenten dat je spanning op gaat bouwen. En pas weer op een buitenrit gaan als het rustig kan gaan, want paarden die op hol slaan word ik ook nerveus van hoor ;)

Appaloosa9

niet denken aan de gevaren maar gewoon genieten. Als je weer wil beginnen met lessen neem vraag anders om een beginnerspaard zodat je er weer in kan vertrouwen !!

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:28

Ik vind draf juist erger. Dat is de enige gang waarin ik enge dingen heb meegemaakt... maar heb je misschien ergens een manege in de buurt waar een rijbaan en heel rustig paard staat en je dan les kan krijgen? Gewoon 1 priveles. Em wat diegene hiervoor zegt ben ik ook mee eens

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:30

dank jullie voor de reacties so far :D Heb ik veel aan.
ik heb zelf het idee dat ik, doordat ik rijtechnisch nooit dieper erop in ben gegaan, stiekem foute bewegingen maak met mijn voeten in draf, en dat ik het paard daardoor juist aanspoor.
Dat ik aan mijn draf moest gaan werken was ik sowiso van plan, maar met bovenstaande in gedachte is dat dus een drempel.
Kan het zijn dat wat ik denk, ook daadwerkelijk klopt? Dus dat ik verkeerde signalen geef doordat ik mijn voeten misschien teveel laat ''bungelen''?

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:36

Als je dat gevoel hebt, dat je voeten bungelen... Dan denk je daar waarschijnlijk veel aan als je op het paard zit. Of je voeten bungelen of niet weet ik niet, een privé zitles kan daar veel bij helpen. Maar het feit dat je het denkt is al genoeg om het paard te laten reageren. Als ik op mijn merrie naar buitenging dacht ik bij alles: daar gaat ze van schrikken! En natuurlijk deed ze dat toen ook iedere keer. Pas toen ik mezelf aanleerde daar niet zo mee bezig te zijn stopte het schrikken.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:38

Doe het op een paard/pony die je vertrouwd :D

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:48

Ik ken het ook van jaren geleden, had toen te maken met de overstap van vlak galopperende (manege)pony's naar een eigen jong en totaal niet vlak galopperend paard.

Mijn tip: wacht totdat je het zelf vertrouwd. Wanneer je in stap en draf goed kunt zitten en je balans hebt gevonden, durf je vanzelf een keer in galop.
En laat je vooral niet dwingen door instructrices of vriendinnen ;) Je voelt zelf het beste wanneer je het aankunt en durft, en alleen wanneer je er zelf achter staat kun je goed ontspannen en blijf je goed zitten.

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:58

Ook ik ken dit probleem. Toen ik een jaar of 5 was van mijn pony in galop eraf gevallen. Verder niets aan overgehouden alleen heel erg geschrokken. Toen durfde ik eigenlijk al niet goed meer te galopperen. Toen ik een jaar of 13 was kreeg ik een nieuwe pony. Deze was alleen absoluut niet geschikt voor mij. Ging er met mij vandoor in galop op de meest onverwachte momenten.

Ik ben gaan rijden op mijn moeders Fries. Dit is een erg lieve merrie Ymkje die alleen niet zo goed kan galopperen. Dat maakte mij niet uit ik hoefde eerst niet meer te galopperen. Maar na een jaar begon het toch wat te kriebelen. Ondertussen kreeg ik ook les, waardoor mijn balans beter werd en Ymkje een sterkere achterhand. Dit is gegroeid met vertrouwen.

Ik weet niet of het bij jou ook mogelijk is maar zoek een verzorgpaard en neem les bij een goede instructeur. Naarmate jij je vertrouwder voelt, straal je ook meer zelfvertrouwen uit naar het paard. En dan durf je vanzelf weer te galopperen. Het heeft mij een jaar gekost. Maar het is ook een kwestie van blijven rijden en proberen te galopperen.

Heel veel succes!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:59

Paar lessen volgen op hetzelfde paard. Eerst rijtechnisch goed kunnen zitten in stap en draf, daarna steeds een stapje verder.