ontspannende oefeningen tijdens het rijden gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_LiliM_

ontspannende oefeningen tijdens het rijden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 17:55

Hallo,

Ik verzorg sinds anderhalf jaar een draver. Een super fijn paard om te rijden ontzetten werkwillig en wil er ook echt voor gaan. Tijdens het rijden probeer ik me altijd te focussen op het ontspannen rijden en het rechtrichten. Alleen merk ik dat ze het eerste half uur van het rijden een beetje heel erg in gevecht is. Pas na een half uur of langer ontspant ze en loopt ze ook echt heel fijn. Alleen wil ik dat ze eerder ontspant dus geen half uur meer nodig hebben. Weten jullie nog een aantal oefeningen die ik kan doen zowel op als naast het paard?
Zelf doe ik al:
Rijdend:
Voltes, buigingen (contra-normaal) tempowisselingen, pasjes achteruit.

op de grond:
buigingen doormiddel van wortels, massage

Longeren heeft ze helaas nooit geleerd. Probeer het wel soms op te pakken maar longeren moet je met haar met 2 personen doen. aangezien ze het gewoon niet begrijpt.

Ik had 1 keer in de 2 weken prive les maar de instructrice heeft een ongeluk gehad en kan met dit weer niet naar stal komen. Les heb ik ook anderhalf jaar gehad.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:58

Ahg wat vervelend voor je instructrice. Waar woon je? Of waar staat het paard in de buurt, ik zou je kunnen helpen met longeren als het in de buurt is. Via de computer uitleggen is erg lastig aangezien het meer is dan alleen rondjes lopen en ik help graag :)

amie1965

Re: ontspannende oefeningen tijdens het rijden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:04

Ik heb goede ervaring met het ontspannen krijgen van paarden dmv AdB rijmethode.
Het moet je wel aanspreken maar als dit de manier is voor jullie dan heb je er echt veel voordeel van qua rijden en zeker ontspanning. Helaas is het niet via een computer uit te leggen wat je moet doen....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:13

Hoe eerder je met vechten stopt hoe eerder je paard zich kan gaan ontspannen.
Om te ontspannen is rust, kalmte en vertrouwen nodig.

Ontspanning kun je niet dwingen, het is het cadeau dat je krijgt als je het waard bent.

Hondkatpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:40

Ik zou in het begin met een beetje een langere teugel rijden. Niet losgooien, nog wel contact houden maar dat hij zijn hoofd en hals wat lager houdt. Werkt bij mijn pony meestal wel goed.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 15:07

Inrijden doe ik altijd met losse teugel. Ik denk namelijk als je gelijk je teugels op maat maakt dat ze juist meer gaat 'vechten' want haar spieren zijn dan toch nog niet opgewarmd. Met instappen vraag ik met licht contact maar wel lange teugel wel een beetje stelling. Maak veel voltes, slangenvoltes etc om de spieren aan allebei de kanten goed warm te krijgen.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 15:12

Oja met longeren gaat ze namelijk gericht bokken naar de zweep of ze komt in keiharde draf opeens naar je toe gerend boos

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:14

_LiliM_ schreef:
Oja met longeren gaat ze namelijk gericht bokken naar de zweep of ze komt in keiharde draf opeens naar je toe gerend boos

Dat is een rangorde probleem.
Dit MOET je eerst oplossen, je komt anders nooit meer verder dan geëtter én het is gevaarlijk.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 17:39

En hoe los je zoiets op dan?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:58

_LiliM_ schreef:
En hoe los je zoiets op dan?

Bij de opvoeding van een paard is de rangorde vaststellen het eerste dat er gebeuren moet en het allerbelangrijkste.
Als dit niet juist is gebeurd loop je altijd vast.
Je kunt geen vertrouwen opbouwen als er competitie is.
Je loopt voortdurend het risico dat je paard ongehoorzaam is, er van door gaat of je zelfs aanvalt.

Het is in wezen heel simpel en snel gebeurd maar je moet het een keer gezien hebben anders is er grote kans dat je een fout maakt en verder van je doel geraakt omdat je door je fout het paard moed geeft.
Het is alleen maar een kwestie van bluf en moed.
Eenmaal goed uitgevoerd door JOUZELF wordt je paard als een lammetje, het veranderd totaal.

Ik raad je dringend aan hier voor de eerste keer hulp bij te zoeken.
Zet een oproepje op Bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:01

Eens met Simpelman. :j