"Maintain Gait" (het tempo dan)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

"Maintain Gait" (het tempo dan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:26

Niet enkel een rijtechnisch iets maar wist niet goed waar het te plaatsen. Het is meer een gedrag/karakter-iets denk ik, maar bon :+
Het is belangrijk (en handig :Y) ) wanneer je paard na jouw aanwijzing éénzelfde gang aanhoudt tot je wat anders zegt te doen. Wat vooral handig is is dat hij ook steeds hetzelfde tempo blijft aanhouden, en dat laatste is hier het probleem.

Pony is al enorm verbeterd als je vergelijkt met een tijd geleden, hij reageert goed op (stem)aanwijzingen en gaat best vlot naar stap, draf & galop. Daarover heb ik eigenlijk niet te klagen, gaat echt super de laatste tijd. Alleen, tja .. dan heb je wel die draf, maar dat gaat beetje bij beetje langzamer en langzamer, tot er uiteindelijk zowat niks van overblijft ... En hij kan langzaaaaaaaaaaaaam :7 (en hij doet het zo stiekem :') )

Doel is dus dit te verbeteren, dat hij niet enkel de overgang maakt en de gang blijft behouden, maar dat hij ook het tempo blijft behouden. Maar de vraag is hoe? Hij doet het trouwens zowel met longeren/grondwerken als onder het zadel als voor de koets. Steeds opnieuw een hoger tempo vragen werkt wel, maar heb het idee dat we op dat gebied beetje in cirkels blijven hangen. Uiteindelijk ben ik vooral bezig met een bepaald tempo te onderhouden, en ik vraag me af of we ooit aan andere dingen kunnen gaan werken.

Misschien is het handig om via deze weg nog wat tips te krijgen. Hoe kan ik dit verbeteren/oplossen? Mag zowel met grondwerk als rijdend (en dan zal voor de koets ook wel goedkomen ;) ). Ik ben bekend met het principe "omgekeerde psychologie", dus hem nog langzamer vragen te lopen dan hij zelf wil, zodat hij uiteindelijk sneller zal lopen. Alleen, tja .. heb niet het idee dat dit werkt bij hem :') Ga er nog wel eens mee aan de slag, maar ik zoek eigenlijk eventuele andere tips, er zal wel iemand ervaring hebben neem ik aan :Y)

Ben benieuwd :)
Het standaard-ding als "been geven en reageert hij niet een tik met de zweep" ken ik ook, maar is niet iets wat blijft hangen, elke keer weer opnieuw kom je op hetzelfde, en uiteindelijk ben je meer bezig met been geven & tikken dan iets anders ... En dat wil ik toch eens kunnen doorbreken ...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:52

Waarschijnlijk blijf jij (onbewust) drijven. Tik met de zweep werkt om hem wakker te maken, maar het blijft niet hangen. Wat als je dat nu eens omdraait en als paard denkt die bij elke pas aangedreven wordt: Ik hoef niet harder, maar er wordt wel gedreven. Hij geeft geen reactie en dat wordt niet rechtgezet. Later gaat hij denken, als je daadwerkelijk drijft, net hoefde ik ook niet te reageren, dus waarom nu wel >;) Gevolg: Paard dood aan het been met als gevolg dat hij steeds langzamer gaat en niet reageert op je been. Zweep maakt hem weer wakker, maar dan begint het weer opnieuw.

Zonder foto's/film kan ik niet 100% zeker zeggen of dit bij jullie ook zo is, maar in 99% van de gevallen werkt het zo :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:36

Eens met bromfiets. Het aller aller belangrijkste is rete consequent te blijven, dus echt altijd hetzelfde accepteren en op hetzelfde moment ingrijpen. En dat laatste mag best eens fors zijn als hij besloten heeft dat je te negeren bent (tijdelijk een spoortje pakken kan heel nuttig zijn overigens, al weet ik dat het taboe is in sommige kringen ;) ). Daarnaast, wees niet te ambitieus. Als hij na 10 minuten rijden zich overgeeft en een rondje een keurig draftempo aanhoud mag je heel tevreden zijn, stoppen en afzadelen. Ga er vanuit dat het met babystapjes gaat.

Snadrem

Re: "Maintain Gait" (het tempo dan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:41

Met die van mij heb ik het omgekeerd: die gaat steeds harder draven. Daar ben ik gewoon heel consequent in gebleven en ik heb het tempo steeds gecorrigeerd naar dat wat ik voor ogen had. Mijn paard heeft nu zelf de klik gemaakt wat het gewenste tempo dan is en houdt dat dan vervolgens vast. Ik moet echter wel blijven opletten, want soms gaat ze per ongeluk geleidelijk aan weer steeds een beetje harder, en dat corrigeer je dan weer. In het begin kostte dat meer moeite dan nu, ze neemt het steeds beter zelf over door ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:22

Dank jullie.
Ik ben er in ieder geval heel bewust mee bezig om niet elke pas te drijven (of constant achter hem aan te zitten met de zweep tijdens het longeren ofzo). Ik laat hem ook echt de "fout" maken om terug te vallen in tempo en grijp dan in, zit niet constant te pushen en te duwen want dat is veel te vermoeiend :+

Dus dat is het denk ik niet, maar misschien heeft het wel gewoon nog meer tijd nodig ... Ben er voor mijn gevoel al lang mee bezig, maar misschien gewoon nog niet lang genoeg :Y) Wel is het zo dat hij zeer onregelmatig in het werk stond (dan weer eventjes wel, dan weer een tijdje vooral weidepaard, ..) en dat is sinds begin september anders. Dus misschien moet ik het vanaf dan gaan bekijken en de rest ervoor vergeten .. en dan komt het misschien nog wel.

Moet wel zeggen dat het buiten (onder het zadel) al gebeterd is. Nog niet constant en moet hem er soms nog wel aan herinneren dat hij best wat sneller kan, maar voor een stuk gaat dit ook al op stem (het commando doorstappen & doordraven kent hij ook, naast gewoon stappen & draven :+ ). En er zitten ook al heel fijne stukken tussen dat hij in hetzelfde, vlotte tempo blijft. Dus verbetering is er wel, moet ik zeker ook niet vergeten. Alleen word je er soms zo moe van := :+

Spoortje is eventueel ook een optie, maar daar wil ik nog even mee wachten. Heb dit laatst geprobeerd (onder begeleiding) maar dat had alleen maar averechts effect, hij ging weer compleet terug naar vroeger en echt volledig dichtklappen & staken & boos worden .. Ben er nog niet uit of dat door het spoortje kwam of gewoon het tempo van de les (had zelf het gevoel dat ze wat teveel van ons als combinatie vroegen/verwachtten := ). Dus dat wil ik nog even bekijken..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:24

Zo te horen ben je dus al op de goede weg eigenlijk. Je kunt ook niet verwachten dat dit soort dingen in een maand voor elkaar is..

Ik snap je opmerking over het spoortje. Is misschien ook kwestie van goed leren gebruiken. En daarmee bedoel ik heel selectief, goed onderscheid maken tussen aansporen met de kuit en aansporen met het spoortje. Alleen gebruiken als het echt nodig is. Waarschijnlijk zelfs maar 1 keer per uur..
Laatst bijgewerkt door troi op 11-10-13 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:25

Heb je niet iemand die met je mee kan kijken? Ik trap zelf ook nog wel eens in deze valkuil, maar wanneer mijn instructrice of vader er bij staat dan kijk ik wel uit ;)
Je zult bewust moeten worden van het punt waarop het paard langzamer gaat. Nu merk jij het pas te laat, waardoor je gelijk 1-0 achter staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:30

Heb gisteren les gehad :j Daarin kwam dit dus ook (pijnlijk) naar voren :+ Is op zich niet erg, moet gewoon aan gewerkt worden, maar voordat dat in orde is valt er verder nog niet veel te werken eigenlijk (en er is nog zoveel werk := :') ).

Maar denk dat ik inderdaad gewoon moet verder doen zoals nu, gewoon bewust ermee bezig zijn/blijven en vooral leren voelen :j En dan komt dat wel goed. Inderdaad ook leren drijven met mijn kuit (want dat is wel een beetje mijn probleem, trek meteen mijn hielen op om te drijven aangezien hij anders toch niet reageert O:) maar moet 'm wel de kans geven ;) ).

Nu gaat dit alles vooral over het rijden, en dat is zeker ook een punt .. Maar het probleem doet zich ook voor tijdens longeren/grondwerken en voor de koets, dus het is niet dat het enkel aan mijn (gebrek aan :P ) rijcapaciteiten ligt ... Het is gewoon iets waar ik nog een stuk handiger in moet worden in leren zien/voelen ... Vooral dat laatste is wel een probleem, want longeren begint ook al beter te gaan (al ben ik daar ook nog wel eens te laat, maar dat krijg je als je hem de kans geeft ipv elke pas te "drijven" :Y) ). Dus ja, misschien maak ik er wel meer problemen van dan eigenlijk nodig, en is er gewoon werk aan de winkel .. Het lijkt alleen alsof ik er al jaren mee bezig ben, maar eigenlijk is dat maar gedeeltelijk waar natuurlijk :Y)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:09

[***] schreef:
Alleen, tja .. dan heb je wel die draf, maar dat gaat beetje bij beetje langzamer en langzamer, tot er uiteindelijk zowat niks van overblijft ... En hij kan langzaaaaaaaaaaaaam :7 (en hij doet het zo stiekem :') )

Je geeft zelf al aan dat je te laat bent met het corrigeren.
Ik merk dat paarden goed reageren op de energie van de ruiter. Wanneer de energie omhoog moet haal je je adem omhoog (richting borst ipv buik), terwijl je je adem naar beneden haalt wanneer de energie omlaag moet (in een overgang terug adem je diep uit richting buik ipv borst). Blijf je misschien met je adem te laag? Mijn paard heeft er ook moeite mee, om de activiteit in het tempo te bewaren. Door hele kleine hulpen, zoals het verplaatsen van je adem, te gebruiken merk ik dat zij attenter wordt en beter reageert op correcties.

Een spoor gebruiken raad ik af, daar is 'ie echt niet voor bedoeld.

[***] schreef:
Inderdaad ook leren drijven met mijn kuit (want dat is wel een beetje mijn probleem, trek meteen mijn hielen op om te drijven

Als je je been aanspant bij het aandrijven ga je spanning op de verkeerde plek zetten (bovenbeen) waardoor je een remmende werking hebt. Veel gemaakte fout, maar je zegt dus op het zelfde moment dat je paard naar voren moet en moet remmen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:13

Het is aan de ruiter om het voorwaarts gaan van het paard te onderhouden.
Een onervaren/onbevestigd paard kan dit zeker nog niet zelf.
Je moet steeds het gevoel hebben dat je paard voor je uit gaat en dat bevestigen kost tijd.
Je kunt daar zo nodig een dressuur zweepje bij gebruiken, zéker geen spoor.

Je moet daarbij wél van het hoofd afblijven.
Alleen voorwaarts/neerwaarts.

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:23

Dank jullie voor de reacties nog. Filmpje ga ik nog bekijken :)

@ Doubtless: wat bedoel je met dat laatste eigenlijk? Niet drijven met de kuit dan? (want drijven met de kuit is door je been aan te spannen.. Of bedoel je iets anders?).

Vandaag weer gereden, bedoeling was naar buiten te gaan maar daar was het íets te slecht voor := Dus toch maar weer de piste in, met een plan en een doel en een nieuwe (langere) zweep :Y) Het ging al een stuk beter! Zeker in het begin vond ik het echt fijn gaan, op het einde weer wat minder maar toen was hij ook moe, toch weer net te lang bezig geweest .. Maar hij bleef wel proberen had ik het idee, was echt wel fijn. Dus gewoon verder doen, heel bewust gaan rijden, en dan komt het wel goed :)

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:45

Ga zelf het tempo controleren door er dus ook continu mee bezig te zijn, en actief naar voren moet ook ECHT actief naar voren, ga niet zo maar rondje na rondje ronddraven, ga overgangen rijden, schakelen enz.
Ook uit zichzelf langzaam gaan heeft te maken met tempo controleren.
Uiteraard is het wel handig om echt zeker te weten dat het paard nergens door belemmerd wordt en 100% gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:48

100% gezond is die niet, maar in principe wel gezond genoeg voor het basiswerk (en wil ermee aan de gang om hem nog zo lang mogelijk "gezond" te houden). Verder wordt hij zeker belemmerd :j Door zijn eigen lichaam .. Maarja, dat is net het doel natuurlijk, om dat te verbeteren :) (moet daarom niet allemaal van vandaag op morgen, maar jaren hetzelfde doen zonder verbetering is ook niet fijn natuurlijk).

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:49

Wat is dat dan als ik vragen mag? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:57

Klein beetje achtergrondinfo:
Pony is 17 jaar en heel zijn leven boscrosspony geweest (alhoewel dat crossen relatief is, want vooruit is niet zo zijn ding, nooit geweest ;) ). Daarnaast blijkt hij achteraan versleten knieën te hebben, dit is dit jaar door de DA ontdekt en bekeken en naast dat hij zichzelf een eigen loopje heeft aangemeten zou dit verder geen problemen moeten geven. Hij zou dit waarschijnlijk heel zijn leven al hebben maar zonder er echt last van te hebben (zeker door dat eigen loopje). Mij was het opgevallen dat hij 1 achterbeen altijd gek onder zich neerzette in rust, dat zet hij dan zowat midden onder zijn lichaam en de hoef dan naar buiten. Deed hij regelmatig, dus dat wilde ik eens laten nakijken, en toen kwam dan die conclusie eruit. Beide knieën zijn versleten maar 1 kant iets erger dan de andere.

Echter zou het geen problemen mogen opleveren en kon ik nog gewoon doen wat ik wilde met hem. Uiteraard hou ik er wel rekening mee en blijft het altijd in mijn achterhoofd als hij moeilijk doet met dingen. En dat maakt het niet eenvoudiger natuurlijk, omdat hij van nature al niet de meest loperige/voorwaartse pony is is het soms moeilijk om te weten of hij echt last heeft, of gewoon geen zin erin heeft.. :+ In zijn lopen zit in ieder geval wel verbetering, buiten is het al helemaal een andere pony en tijdens het longeren en rijden begint het ook steeds beter te gaan. Dus ergens denk ik wel dat ik op de goede weg ben... en denk ik ook dat het wel nodig is om wat dressuurmatig met hem te werken, zou fijn zijn als hij nog een tijdje "gezond" blijft en hij begint toch op leeftijd te raken (al is 17 natuurlijk niet oud, en iedereen schat hem 5 dus op dat gebied zit het wel goed :Y) ).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:59

Tegenvraag: durf jij wel te rijden? Dus niet in de zin van of je er op durft te zitten. Maar: durf je er wel áán te rijden? Ben jij actief? Als jij namelijk in je hoofd voorwaarts bent wordt je paard dat ook.

Wat ook goed kan helpen: het ritme aangeven. Dat kan op verschillende manieren: met je stem, met je ademhaling, met het tempo waarin je lichtrijdt. Die van mij vertraagt vooral in stap. Als ik dan een stemhulp geef in het ritme waarvan ik wil dat hij stapt gaat z'n tempo weer omhoog. Je moet er wel heel consequent in zijn. Jij hebt een slimme draak, en als hij eenmaal doorheeft dat hij het tempo kan bepalen, ipv dat jij het doet, zal het me niet verbazen als hij daar misbruik van maakt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:08

Goede tegenvraag ;) Ik durf steeds meer .. Heb er vandaag toevallig tijdens het rijden aan zitten denken, heb hem op een tempo laten lopen waarop ik eerst altijd maar bang was dat hij zou gaan wegschieten of gaan bokken of ander rare dingen uithalen (en hij kan veel :Y) :)) ). Toen werd ik mij er wel van bewust dat ik eerder waarschijnlijk (onbewust) zelf met de rem erop reed :j Dus goede vraag, en zal ook wel een stuk van het antwoord zijn, vandaag ging het in ieder geval best goed vond ik zelf ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 20:11

Laat je er niet door blokkeren :) Weet het van jezelf en werk eraan. En accepteer dat je geen paard hebt waarop je kan zitten niksen. Althans, dat is de indruk die ik van Cobe heb. En dat bedoel ik positief, het is een slimmerd die jou aan het werk zet ;)