Het is belangrijk (en handig
) wanneer je paard na jouw aanwijzing éénzelfde gang aanhoudt tot je wat anders zegt te doen. Wat vooral handig is is dat hij ook steeds hetzelfde tempo blijft aanhouden, en dat laatste is hier het probleem.Pony is al enorm verbeterd als je vergelijkt met een tijd geleden, hij reageert goed op (stem)aanwijzingen en gaat best vlot naar stap, draf & galop. Daarover heb ik eigenlijk niet te klagen, gaat echt super de laatste tijd. Alleen, tja .. dan heb je wel die draf, maar dat gaat beetje bij beetje langzamer en langzamer, tot er uiteindelijk zowat niks van overblijft ... En hij kan langzaaaaaaaaaaaaam
(en hij doet het zo stiekem
)Doel is dus dit te verbeteren, dat hij niet enkel de overgang maakt en de gang blijft behouden, maar dat hij ook het tempo blijft behouden. Maar de vraag is hoe? Hij doet het trouwens zowel met longeren/grondwerken als onder het zadel als voor de koets. Steeds opnieuw een hoger tempo vragen werkt wel, maar heb het idee dat we op dat gebied beetje in cirkels blijven hangen. Uiteindelijk ben ik vooral bezig met een bepaald tempo te onderhouden, en ik vraag me af of we ooit aan andere dingen kunnen gaan werken.
Misschien is het handig om via deze weg nog wat tips te krijgen. Hoe kan ik dit verbeteren/oplossen? Mag zowel met grondwerk als rijdend (en dan zal voor de koets ook wel goedkomen
). Ik ben bekend met het principe "omgekeerde psychologie", dus hem nog langzamer vragen te lopen dan hij zelf wil, zodat hij uiteindelijk sneller zal lopen. Alleen, tja .. heb niet het idee dat dit werkt bij hem
Ga er nog wel eens mee aan de slag, maar ik zoek eigenlijk eventuele andere tips, er zal wel iemand ervaring hebben neem ik aan 
Ben benieuwd

Het standaard-ding als "been geven en reageert hij niet een tik met de zweep" ken ik ook, maar is niet iets wat blijft hangen, elke keer weer opnieuw kom je op hetzelfde, en uiteindelijk ben je meer bezig met been geven & tikken dan iets anders ... En dat wil ik toch eens kunnen doorbreken ...
Gevolg: Paard dood aan het been met als gevolg dat hij steeds langzamer gaat en niet reageert op je been. Zweep maakt hem weer wakker, maar dan begint het weer opnieuw.
Daarin kwam dit dus ook (pijnlijk) naar voren
maar moet 'm wel de kans geven
) rijcapaciteiten ligt ... Het is gewoon iets waar ik nog een stuk handiger in moet worden in leren zien/voelen ... Vooral dat laatste is wel een probleem, want longeren begint ook al beter te gaan (al ben ik daar ook nog wel eens te laat, maar dat krijg je als je hem de kans geeft ipv elke pas te "drijven"
). Toen werd ik mij er wel van bewust dat ik eerder waarschijnlijk (onbewust) zelf met de rem erop reed