mijn paard wilt niet stoppen ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shellieb

mijn paard wilt niet stoppen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 18:06

hoi, ik heb een fries (merrie) van 6 jaar. ze heeft een jaar stil gestaan ivm met problemen met haar hoef. sinds een week rijd ik weer op haar. ze pakte het eigenlijk gelijk weer goed op, alleen nu gaat ze telkens ongevraagt is galop en krijg ik haar maar niet in draf of stap. ze stopt gewoon niet en blijft maar rennen. ik denk dat dit komt omdat ze heel enthousiast is, maar hoe kan ik haar onder controlen houden? gr angelica

mika11

Re: mijn paard wilt niet stoppen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:13

Eerst gaan longeren voor je gaat rijden?
Ook al is het een paar minuten, de eerste energie kan eruit.
En je kan haar weer aan de stemhulpen laten wennen.
Als je gaat rijden, misschien eerste paar keer ook aan de longe?
Net zoals je bij een groen paard dus begint.
En zo weer gewoon opbouwen naar het niveau wat je had.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:15

En elke keer als ze dan toch wegschiet op een klein cirkeltje zetten. En dan net zo lang wachten tot ze weer kalmeert en dan weer voorwaarts.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:16

Inderdaad longeren, dan is de eerste, frisse energie eruit en kan ze weer gefocust op jou opbouwen.

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 18:17

mika11 schreef:
Eerst gaan longeren voor je gaat rijden?
Ook al is het een paar minuten, de eerste energie kan eruit.
En je kan haar weer aan de stemhulpen laten wennen.
Als je gaat rijden, misschien eerste paar keer ook aan de longe?
Net zoals je bij een groen paard dus begint.
En zo weer gewoon opbouwen naar het niveau wat je had.

Ja dat lijkt me wel een goed plan dat ga ik zeker proberen! Dankje :)

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 18:20

crazycactus schreef:
En elke keer als ze dan toch wegschiet op een klein cirkeltje zetten. En dan net zo lang wachten tot ze weer kalmeert en dan weer voorwaarts.

Oki dankjewel voor de tip! Ga ik zeker proberen :)

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:29

Als je alles al hebt gedaan wat er eerder werd gereageerd, maar ze is nog zo vlot kan je vragen of iemand je vast wil houden aan een longeer lijn, zo kan je paard veel minder omdat ze geen rechte stukken vooruit ziet :)

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 18:34

L0veMyHorse schreef:
Als je alles al hebt gedaan wat er eerder werd gereageerd, maar ze is nog zo vlot kan je vragen of iemand je vast wil houden aan een longeer lijn, zo kan je paard veel minder omdat ze geen rechte stukken vooruit ziet :)

Okee hihi dankjewel voor de tip !! :)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:26

TAO -> RT-P

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:14

Klinkt misschien heel lomp, maar gewoon een keer niet de bocht doorgaan :+ . Je paard blijft galloperen, wat alleen kan wanneer daar ruimte voor is. Dus gewoon een keer rechtdoor sturen tot 'ie de bakrand tegenkomt. Ligt er wel een beetje aan of ze nog wel gecontroleerd gallopeert of er als een gek vandoor gaat.

Verder kan je proberen om op zo'n moment een keer van hand te veranderen, waardoor je haar wat uit balans haalt en ze zichzelf waarschijnlijk zal redden door terug naar de draf te gaan.

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:20

Van te voren misschien even longeren en als je paard ongevraagd in galop gaat op een volte rijden en deze steeds kleiner maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:53

Je paard loopt voor je weg.
Vrijwel zeker heb je een rangorde probleem.
In ieder geval is er een totaal gebrek aan vertrouwen.
Zoek op rangorde installeren.
Vertrouwen opbouwen.

Als het geen rangorde probleem is, dat kan ik zo verder niet inschatten, kan het ook zijn dat je je paard overvraagt en dat het hiervoor uitwijkt.
Als je na een lange rustperiode weer op je paard stapt en dat geeft problemen moet je alle fases van het zadelmak maken weer opnieuw doorlopen.
Nooit verder gaan dan je paard aankan, niets dwingen, vriendelijk en geduldig vragen deel te nemen aan de stappen.

Altijd op het goede moment stoppen.
Nachtje slapen.

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:09

Doubtless schreef:
Klinkt misschien heel lomp, maar gewoon een keer niet de bocht doorgaan :+ . Je paard blijft galloperen, wat alleen kan wanneer daar ruimte voor is. Dus gewoon een keer rechtdoor sturen tot 'ie de bakrand tegenkomt. Ligt er wel een beetje aan of ze nog wel gecontroleerd gallopeert of er als een gek vandoor gaat.

Verder kan je proberen om op zo'n moment een keer van hand te veranderen, waardoor je haar wat uit balans haalt en ze zichzelf waarschijnlijk zal redden door terug naar de draf te gaan.

Ja dat lijkt me een hoed plan ga ik zeker proberen :p

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:11

Simpelman schreef:
Je paard loopt voor je weg.
Vrijwel zeker heb je een rangorde probleem.
In ieder geval is er een totaal gebrek aan vertrouwen.
Zoek op rangorde installeren.
Vertrouwen opbouwen.

Als het geen rangorde probleem is, dat kan ik zo verder niet inschatten, kan het ook zijn dat je je paard overvraagt en dat het hiervoor uitwijkt.
Als je na een lange rustperiode weer op je paard stapt en dat geeft problemen moet je alle fases van het zadelmak maken weer opnieuw doorlopen.
Nooit verder gaan dan je paard aankan, niets dwingen, vriendelijk en geduldig vragen deel te nemen aan de stappen.

Altijd op het goede moment stoppen.
Nachtje slapen.

Neee aan vertouwen geen gebrek we vertrouwen elkaar blindelings! Ja miss wel een keertje alles rustig opnieuw doen maar ik denk dat ze gewoon heel entausiast is en daar door graag wilt rennen. Ik denk ook sat ze gewoon veelste veel energie heeft en daarom ga ik voortaan maar eerst longeeren ikdenk dat het dan al een stuk beter gaat :)

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:12

maureen58 schreef:
Van te voren misschien even longeren en als je paard ongevraagd in galop gaat op een volte rijden en deze steeds kleiner maken.

Ja ik denk dat ik sat ga doen :) thankyou

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:13

O n t s p a n. Als jij er als een wasknijper op zit gaat dat paard nooit langzamer lopen.

Verder: hoe galoppeert ze? Gaat ze als een bezetene aan de kletter of is ze gewoon blij aan het galopperen? In dat laatste geval zou ik haar afremmen door haar wat aan het werk te zetten: tempowisselingen rijden in galop, figuren rijden. Paard heeft een tijd stilgestaan dus heel veel conditie zal er niet op zitten. Misschien gewoon lekker laten galopperen? Het houdt vanzelf een keer op. Dat kun je beïnvloeden door het paard een werkje te geven (in galop) Ze zal, als je het goed doet, dan meer op jou gaan letten.

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:19

Koper schreef:
O n t s p a n. Als jij er als een wasknijper op zit gaat dat paard nooit langzamer lopen.

Verder: hoe galoppeert ze? Gaat ze als een bezetene aan de kletter of is ze gewoon blij aan het galopperen? In dat laatste geval zou ik haar afremmen door haar wat aan het werk te zetten: tempowisselingen rijden in galop, figuren rijden. Paard heeft een tijd stilgestaan dus heel veel conditie zal er niet op zitten. Misschien gewoon lekker laten galopperen? Het houdt vanzelf een keer op. Dat kun je beïnvloeden door het paard een werkje te geven (in galop) Ze zal, als je het goed doet, dan meer op jou gaan letten.

Ja ze galoppeert eigenlijk wel normaal. Ja inderdaat misschien moet ik haar maar een keertje uitlaten galopperen dat is wel een goed idee ! Ga ik zeker proberen bedankt :)

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:21

ik zou dr eerst even longeren van te voren om de energie kwijt te raken

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:23

femkeonneke schreef:
ik zou dr eerst even longeren van te voren om de energie kwijt te raken

Ja maar als ik haar longeer is ze juist heel lui en wilt ze niet. Maar als ik op haar rijd is het een heel ander verhaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:23

Ik bedoel niet "laten uitgalopperen". Ik bedoel: in galop eraan gaan rijden :) Je moet haar wel opdrachten geven, dus wendingen, figuren enz. Maar dan in galop. Doe iets waardoor ze gaat reageren op je hulpen. Als je dat in galop voor elkaar krijgt zul je ook makkelijker een overgang terug kunnen rijden :)

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:25

Koper schreef:
Ik bedoel niet "laten uitgalopperen". Ik bedoel: in galop eraan gaan rijden :) Je moet haar wel opdrachten geven, dus wendingen, figuren enz. Maar dan in galop. Doe iets waardoor ze gaat reageren op je hulpen. Als je dat in galop voor elkaar krijgt zul je ook makkelijker een overgang terug kunnen rijden :)

Ooow hihi nu snap ik het haha ja ga ik proberen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:26

Je gaat er dus zeg maar gewoon voor zorgen dat je tot haar doordringt :)

En misschien ook even voor de zekerheid je zadel en haar rug laten nakijken. Je weet maar nooit. En dan weet je ook zeker of alles wel goed zit daar :)

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:28

Koper schreef:
Je gaat er dus zeg maar gewoon voor zorgen dat je tot haar doordringt :)

En misschien ook even voor de zekerheid je zadel en haar rug laten nakijken. Je weet maar nooit. En dan weet je ook zeker of alles wel goed zit daar :)

Haha ja oki bedankt voor de tips ! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:28

Succes! Laat je over een tijdje weten hoe het gaat?

Shellieb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 16:29

Koper schreef:
Succes! Laat je over een tijdje weten hoe het gaat?

Haha dankjee ja isgoed :)