Ik en mijn paard hebben een probleem, en ik begin er behoorlijk zat van te worden.
Ik heb een hele lieve haflingerruin van 3 jaar en 8 maanden die nu ongeveer een maandje echt onder het zadel is.
Uiteraard is het beleerproces begonnen met o.a. longeren, en dit ging eigenlijk vanaf het begin al vrij snel heel goed. Op een gegeven moment heeft hij "bedacht" dat het een goed idee is om er ineens keihard met volle kracht vandoor te spurten als hij onder het werk uit wil komen omdat hij iets moeilijk vind (nog niet voldoende balans, buigen 1 kant op lastiger o.i.d.) Dit is tijdelijk geweest, want hij heeft daarna eigenlijk wel dik 2 maand keurig gelopen aan de longe. Het enige wat ik in het begin deed als hij er vandoor vloog was hem weer pakken, en weer overnieuw te beginnen. Ongeveer 1,5 maand geleden begon dit "grapje" echter weer, en hij doet dit momenteel alleen linksom. Ik zie het 9 van de 10 keer niet aankomen, en hij vliegt zo plotseling weg dat ik hem gewoon niet kan houden. Dit resulteert er uiteraard in dat hij steeds succes heeft met deze acties.
Ik heb geen aparte longeerbak tot mijn beschikking, maar kan de bak wel afzetten. Echter presteert hij het ook dan om ervandoor te kunnen vliegen. Voor mijn gevoel is dit puur proberen onder het werk uit te komen, hij is nagekeken door een osteopaat en hij zit nergens vast. Verder is hij kwa bespiering ook zo goed als gelijk aan beide kanten. Uiteraard is er zijn natuurlijke scheefheid, wat mij doet vermoeden dat hij het daarom maar op 1 kant doet, omdat hij het buigen/in balans blijven op die hand waarschijnlijk lastiger vind.
Ik heb inmiddels al minimaal 3 weken niet gelongeerd, maar laat hem nu los door de bak lopen zonder lijn, dan is er niet aan de hand, maargoed, dan hoeft hij ook niet te buigen als hij dat niet wil en is het wellicht makkelijker voor hem om zijn balans te bewaren.
Ik zit momenteel echt met mijn handen in het haar. Wie o wie heeft de gouden tip? Ik kom op dit moment niet verder dan een paal verankeren in de grond en hem daar maar omheen te laten lopen
(uiteraard ben ik dit niet echt van plan
)Ik hoop dat het verhaal zo duidelijk is, mocht dat niet het geval zijn, vraag gerust!