Enkele problemen met Oriska (is gefilmd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_horses

Enkele problemen met Oriska (is gefilmd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:52

Hoi Bokkers,

Na een tijdje niet meer actief te zijn geweest op bokt wil ik daar toch terug verandering in brengen! :)
Ik ben dan wel enkele maanden niet meer op bokt geweest, maar bij de paarden ben ik natuurlijk bijna dagelijks!

Ondertussen heb ik bijna 2 jaar 2 geweldige halve stal paardjes waar ik echt heel veel van leer. Beide worden gereden, maar nu zou ik graag wat tips hebben voor eentje: Oriska.
Oriska is een 23jarige D-pony merrie. Ze is altijd als springpony gebruikt geweest, maar ik probeer er nu meer de dressuurmatige kant mee op te gaan. Ik neem geen les meer omdat de enigste instructrice die ik mag contacteren van de eigenares echt slecht is. Helaas moet ik dus op mijn eigen gevoel rijden en informatie dat ik krijg op internet en bots ik daarbij op een paar probleempjes: (heb de problemen gefilmd zodat jullie een duidelijk beeld hebben). Ik hoop dat jullie me dus een paar tips kunnen geven zodat ik terug verder kan op weg kan
1.ontspannen lopen (in galop)
2.hoofd en hals naar binnen kantelen op de linkerhand
3.wijken voor het been

1. Het heeft me zeer lang geduurd voor ik haar ontspannen aan het lopen kreeg, maar de laatste maanden kan ze al heel mooi ontspannen lopen in stap en draf (wel pas als ze goed is opgewarmd, maar dit vind ik wel normaal met dat ze ook al een dagje ouder is). Nu 'krijg' ik ze echt niet ontspannen in de galop. Ik ben wel een ruiter die zo rijd, dat ik niets van haar vraag/eis om ontspannen en aan de teugel te lopen, ik wil dat ze zelf opzoek gaat naar die ontspanning. Voor ze aan de teugel te lopen heb ik nooit iets gevraagd (kneepjes geven, druk zetten e.d. word ze alleen maar gespannen en ambetant van). Het enigste waar ik eigenlijk echt op let is dat ze haar achterhand goed onderbrengt (vroeger toen ik les nam moest ze aan de teugel lopen, lees: 'met een gebogen nek', maar liep ze helemaal niet ontspannen en op de achterhand, waardoor haar gewrichten overblast zijn geraakt en ze begon te manken. Daarom les ik ook niet meer)
Maar dus nu vroeg ik me af hoe krijg ik ze ontspannen in de galop? Liefst wil ik dat ze zelf die ontspanning opzoekt, maar haar een beetje helpen in de juiste richting te zoeken kan nooit kwaad ;) , maar hoe moet ik dat dan doen? Bij de overgang draf --> galop, brengt ze haar achterhand goed onder en zakt ze heel mooi met haar hoofd. Maar vanaf ze in de galop zit loopt ze gewoon niet meer soepel.
Op het filmpje merk ik nu wel dat ik mijn teugels meer in contact moet nemen (dit vind ik echt heel moeilijk bij haar, want als ik net iets te veel contact neem is haar ontspanning weg) en ook meer meegeven met mijn handen. Ik zet ze precies echt vast, ookal merk ik hier bij het rijden echt niets van. En dan denk ik dat ze in de galop haar achterhand nog iets meer mag onderbrengen.
Het filmpje staat onder probleem 3.

2. Dit is een probleem dat ze al van toen ze jong was deed, maar altijd in heel lichte mate en maar af en toe. Sinds er een nieuwe verzorgster is bijgekomen (omdat de eigenares zwanger is) heeft ze dit harder. Ze kantelt haar nek en hoofd naar binnen op de linkerhand, en loopt ook echt veel stijver, niet onstspannen en met kortere stapjes. Het zijn vooral de bochten waarmee ze het moeilijk heeft. In draf en galop heeft ze duidelijk ook meer last dan in stap. Ik dacht dat ze stijf of geblokkeerd is in nek en schouder dus had ik het filmpje opgestuurd naar mijn DA en die zei een combinatie van verzet en stijfheid is. Ze ging normaaal gezien langskomen om te zien of het probleem op te lossen is onder het zadel, maar we zijn 3maand verder en ze is nog altijd niet geweest omdat ze het gewoon veel te druk heeft. Eens ik ze er door gereden heb (Mijn redenering is dat als ik ze op die kant niet rijd ze alleen maar nog stijver gaat worden), kan ze ontspannen lopen op de linkerhand, enkel neemt ze dan nog wat kleinere stijvere pasjes in de bochten en op de voltes. Weten jullie hoe ik dit probleem volledig kan oplossen? Als ze eerst goed ontspannen loopt op de rechterhand duurt het maar 5min voor haar linkerhand ook mooi ontspannen is. Aan de longe heeft ze dit ook in hele licht mate.

In het begin zie je je het beste. Dit was wel toen ze het het hardste had en zonder eerst los te rijden op de rechterhand. Ik rijd hier met geen/weinig contact om te zien of het aan mij lag omdat ik onbewust iets fout deed of niet, maar voor zover ik weet doe ik niet. (ze heeft het ook als er iemand anders op rijd).

3.En dan het laatste probleempje waar ik tegen op bots is het wijken. Ze wijkt wel voor mijn been, maar nog niet genoeg (ze kruist haar benen nog niet). Ik oefen hier nog maar een maandje op, en dan was dat eigenlijk gewoon al spelenderwijs op het einde van de 'les' is proberen. Ik heb nu wel de indruk dat ze nog iets beter aan het been mag zijn, maar daar ben ik nu mee bezig. (zou ze graag echt heel goed aan het been willen hebben, dat ze bij de minste druk direct reageert, zoals het hoort dus). Wat ik zelf kan zien van aandachtspunt is misschien meer binnenstelling vragen?

Hier rijd ik wel zonder stijgbeugels. Want ben momenteel aan het oefenen om meer evenwicht te krijgen en beter te kunnen doorzitten (ik bots nog te veel en houd het niet zo heel lang vol. Ik heb wel de pech dat ze redelijk hard is, maar wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet moet kunnen :+ ). Ik hoop in de toekomst meer zonder zadel te rijden en dan moet ik haar natuurlijk wel kunnen uitzitten :D . Maar dus wat ik zelf kan zien van aandachtspunten is: meer in het zadel te zitten, benen minder wiebelen, hakken laag en tenen naarbinnen en dan voor mijn handen een beter contact, vooral in galop en meer meegeven met mijn handen in galop.

Aja voor ik het vergeet en ik er commentaar op ga krijgen: Dat zonder tok rijden is op eigen verantwoordelijkheid (doe ik trouwens ook alleen per uitzondering). Na bijna 2jaar hebben we toch al een redelijk sterke band, terwijl we beide niet zo snel 'bindend' zijn en ik vertrouw haar voor 100%, zij heeft bij mij nog nooit één stap misgezet in die 2 jaar dat ik haar verzorg. Dus ik weet dat het geen probleem is als ik eens af en toe voor nog geen uur zonder tok op haar rijd.

Hoe meer tips en commentaar ik krijg hoe beter, hier leer ik tenslotte veel van! Maar hou het wel met een vriendelijk ondertoon aub ;)

Ik hoop dat jullie mij nog wat tips kunnen geven zodat ik terug verder op weg kan! :)
_/-\o_ voor de moeite die je hebt gedaan om heel mijn verhaal te lezen!

Roweentje89

Re: Enkele problemen met Oriska (is gefilmd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:05

Waarom ze niet met haar voorbenen kruist is omdat de achterhand niet mee wijkt, die sjokt er maar wat achteraan. Daardoor voelt het wel of ze voor je been wijkt, maar eigenlijk doet alleen de voohand mee.
Je moet haar achterhand dus mee krijgen, deze activeer je door haar goed voor het been te krijgen en begin met oefenen op de binnenhoefslag en op een volte.
Een paard zoekt makkelijker de hoefslag op als die dichtbij is en ze het wijken nog aan het leren is. Je moet niet beginnen met ineens 10 meter te willen wijken, als ze het niet goed snapt gaat ze het zo niet leren.

De reden waarom dat ze haar hoofd schuin houdt kan medisch zijn, als dit echter uitgesloten wordt, kun je gaan kijken naar de volgende dingen: Zit de ruiter scheef, geeft de ruiter de verkeerde hulpen, is de pony zelf scheef en dus niet goed rechtgericht. Een paard is van nature scheef en als jij als ruiter de pony niet rechtricht zal ze op haar eigen manier blijven lopen en dit gaat dus altijd scheef zijn. De ruiter moet ervoor zorgen dat de pony recht blijft tijdens het rijden en op de juiste manier haar lichaam gebruikt.
Dit doe je door te beginnen met de schouders rechtvoor de achterhand te zetten en verder niet met de voorkant bezig te zijn (aan de teugel komt daar nog helemaal niet eens bij kijken). Daarna ga je figuren rijden en tempowisselingen, en dan kun je beginnen met in de bochten stelling naar binnen te vragen en weer rechtuit te gaan op de rechte stukken.

Hoop dat je er iets mee kunt, het is al laat en ben best moe, maar wilde toch nog even reageren.
Sorry voor eventueel spelfouten, aangezien mijn hersenen al halverwege in bed liggen. :P

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:31

Ik heb zelf niet zo'n ervaring met wijken, maar ik vind wel dat paard niet erg ontspannen loopt, ook niet in de draf. Je zet je handen jammer genoeg heel erg vast, zeker met het zonder stijgbeugels. Ontspannen in de schouders doe je ook absoluut niet, en om dat op te lossen is les toch het allerbeste. Het is niet omdat 1 lesgever je zei dat je ze in een krul moet rijden, dat een ander dat ook zegt natuurlijk. Het doorzitten lijkt al aardig te lukken, maar om het nog beter onder de knie te krijgen kan je natuurlijk zitlessen nemen met haar. Hoe ik dit doe? Een bijzet op de lichtste stand aan mijn paard, beugels van mijn zadel, teugels los of eraf en iemand die mij longeert. Ik bepaal dan de gang en snelheid, maar persoon in het midden zorgt ervoor dat alles veilig verloopt en paard er niet met mij vandoor gaat. Ook mag je wel iets meer contact op je teugels hebben, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze door gaan hangen. Op je eerste filmpje loopt ze ook bijna op de teugel, dat kan je verhelpen door vanachter naar voor te rijden. Geef je been en wilt ze meer teugel geef je haar meer teugel, dan komt de ontspanning vanzelf. Ikzelf krijg pas ontspanning bij mijn paard als ik even gegalopeerd heb, dit omdat in die gang zijn achterhand het hardste onderkomt en hij dus bijna automatisch al teugel wilt. Lekker vwnw komt hij dan en dat is wat ik het liefste zie bij mijn paard. Een onnatuurlijke krul kan hij ook (zo reed ik hem vroeger) maar dat is ondertussen wel verleden tijd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 06:56

Zonder echt les te nemen kan je dit echt niet verbeteren.
Er is nog heel wat werk aan
zit en balans, soepel mee bewegen met het paard - nu bots je eigenlijk net tegen de beweging van het paard in, jouw schouders - handen - benen ....,
Dit is niet echt paardrijden , dit is enkel een beetje meehupsen met het paard.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:06

Hij loopt in draf misschien wel al wat aan de teugel, hij valt wel heel erg op de voorhand. Probeer inderdaad de achterhand er wat meer onder te krijgen.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 12:44

Roweentje89: bedankt voor je reactie! Medisch probleem is uitgesloten, verkeerder hulpen van de ruiter kan altijd maar ze doet het bij iedereen dus dit betwijfel ik, aangezien ze het ook aan de longe doet denk ik dus dat natuurlijk scheef is, maar dan zal ik eerst zien dat haar schouder recht voor de achterhand zit voordat ik begin met tempowisselingen, figuren, stellingen enz.
Bedankt! :)

Koetjesreep: Het probleem is dat die lesgever aangewezen is door de eigenares en dat ik enkel van haar les mag krijgen. Dus dan neem ik liever geen les en zoek ik maar wat op mijzelf. Daarom vraag ik nu ook tips hier, om te zien of ik in de goede richting bezig ben of niet.
Van mijn handen vast te zetten was mij eigenlijk nooit opgevallen, maar verschoot zelf ook toen ik het filmpje zag. Hier ga ik echt wel een werkpunt van maken. Normaalgezien zit ik wel ontspannender, maar als er gefilmd word probeer ik nog deftiger te zitten waardoor het eigenlijk juist slechter word en ik minder ontspan. Ik ben altijd alleen bij de paarden dus dat iemand Oriska longeert en ik er dan op zit is geen optie, maar ik hoop dat mijn zit verbeterd door het vaker zonder zadel rijden. Als ik haar niet van achter naar voor rijd en zorg dat ze mooi op de achterhand loop dan loopt ze inderdaad bijna op de teugel en drukt ze haar rug ook weg. Maar dat filmpje was gewoon om duidelijk dat nek kantelen te laten zien, ik deed eigenlijk niet buiten haar in draf houden.
Eens ze gegelopeerd heeft loopt ze gemakkelijker aan de teugel en op de achterhand in de andere gangen, maar in de galop niet. Maar ik zal er dan op letten dat ik haar in de galop ook meer van achter naar voor rijd. Ik probeer ook soms lang en laag (dan op het einde ze rustig laten 'uitdraven' en haar lang rugspier strekken) zodat ze zich volledig kan ontspannen, maar dit vinden we beiden toch nog moeilijk Bedankt voor de tips! Hier ben ik zeker wat mee! :)

aeolusnr1: Helaas is les geen optie, ik kan het nog eens voorstellen aan de eigenares maar vorige keer mocht ik alleen lessen bij die slechte instructrice, die zij wel heel goed vind.
Ik weet dat er nog heel veel werk aan is en ik nog veel moet leren maar nu om te zeggen da ik er maar gewoon wat op zit mee te hupsen...
En normaal beweeg ik wel soepeler meer met haar bewegingen, maar ze is ook gewoon heel hard en ik reed zonder stijgbeugels. Ik zal binnenkort eens proberen te filmen hoe ik rijd met stijgbeugels. (als mijn moeder het niet te druk heeft komt ze nog eens mee om te filmen) Maar ik ben er op aan het oefenen zodat he (hopelijk) geen verschil meer maakt of ik met of zonder stijgbeugels rijd (zo als het zou moeten dus). Op het filmpje was ik me aan het focussen op mijn houding, haar tempo en dan het wijken, dus voor jullie lijkt het misschien dat ik er niet veel op doe. (was trouwens ook na het springen, dus had dressuurmatig nog niet veel van haar gevraagd en vond dus dat ze al heel onstspannen liep) Maar normaalgezien rijd ik veel figuren, stellingen, tempowisselingen, etc. Anders liep ze nu nog op haar bit en stijf. (hier heb ik jammergenoeg geen filmpje van anders konden jullie de voor en na duidelijk zien.)

@debravanesch, Dus de achterhand er ook nog meer onder in draf? In galop weet ik dat hij er nog meer ondermoet, maar in draf loopt hij dus ook nog niet ver genoeg onder?

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:49

Wi zit erop in het eerste filmpje? Deze combinatie zal nog heel wat moeten leren..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:00

Ik ben heel blij dat je niet ineens boos wordt op de dingen die we nu als opmerkingen reeds gaven, maar echt zoals "debravanesh" reeds opmerkte, en jijzelf twijfelt daar blijkbaar een beetje aan, in beide filmpjes is dat echt heel duidelijk te zien, dus ook met zadel en met stijbeugels, je gaat echt niet soepel mee met de beweging, niet in draf en ook zeker niet in de galop, in de galop kan ik me niet voorstellen dat het paard er geen last van zou hebben, je stoort het paard dus heel de tijd.
En de achterhand die volgt idd het paard, maar van ondertreden, dus echt een drijvende functie, daar is echt helemaal geen sprake van.
Dus eerst die vooruit vanuit de achterhand proberen te activeren zou ik zeggen.
Mssn is die slechte lesgeefster toch niet echt zo heel slecht, ik zou zeggen probeer het maar tijdje , les is zoooo belangrijk, zelf kan je dat echt niet oplossen, ook niet door hier op "bokt" even een vraag te stellen.
succes ermee, zou ik zeggen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:07

In het eerste filmpje (onder zadel) loopt het paard niet over de rug, geen ontspanning, drukt de rug zelfs weg.
In het 2e filmpje ( zonder zadel) is de ontspanning van de rug - en de balans - veel beter.

Welke conclusie trek je hieruit?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:11

lotte_horses schreef:
Koetjesreep: Het probleem is dat die lesgever aangewezen is door de eigenares en dat ik enkel van haar les mag krijgen. Dus dan neem ik liever geen les en zoek ik maar wat op mijzelf. Daarom vraag ik nu ook tips hier, om te zien of ik in de goede richting bezig ben of niet.

ik zie een ruiter die zelf nog niet goed de basis beheerst dus dan kan je niet van het dier verwachten wel zo te gaan lopen

mag ik vragen waarom je van bovenstaande geen les wil?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:19

ik zou toch overwegen om de lessen toch te nemen. Iemand die bij je staat kan meteen zeggen wat hij/zij ziet en wat je eventueel fout doet.
De achterhand activeren en je paard in de ontspanning laten lopen vraagt veel oefening en tijd. Je kan hier beginnen met correcte tempowissellingen en overgangen.
Wat ook altijd leuk en leerijk is, is een zitles. Aan de longe zonder zadel en zonder teugels. Zo leer je niet alleen mooi zitten, maar leer je ook je paard voelen en leer je voelen hoe hij loopt en dus voelen of hij ontspannen en correct loopt.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 22:00

@LoveAmadeo: Op beide filmpjes is het dezelfde ruiter, ik dus. Ik reed daar zo omdat ik wou laten zien dat als ik helemaal geen hulpen geef oid ze ook zo loopt, en daardoor ziet het er zo slecht en slungelig uit. Maar je hebt wel gelijk ik moet nog heel veel leren.

@aeolusnr1: waarom zou ik er kwaad voor worden? Sommige dingen komen idd hard aan, maar ik heb het hier gezet om tips te krijgen. En ik ben blij dat jullie die geven, dan kan ik er tenminste iets aan veranderen.
Hoe kan ik dan leren beter met de bewegingen mee te gaan? Kan zonder zadel rijden daar bij helpen? Oké bedankt ik zal proberen de achterhand meer te activeren dat ze die zeg maar als 'motor' gebruikt. Die lesgeefster vond jammergenoeg dat ik een zeer mooie en soepele zit had, dus ik vrees dat ze mij daar dan bij kan helpen om leren soepel te zitten en met Oriska haar bewegingen me te gaan. Het probleem is miss ook nog een beetje dat mijn onderrug geblokkeert zit (heb die al een paar keer laten kraken, maar de blokkage blijft terug komen) en dus is het heel moeilijk (en soms ook pijnlijk) voor mij om mijn bekken te kantelen en te bewegen. Heb net een filmpje gekeken van toen ik nog op een manege reed en dan zag ik wel dat ik de 'schokken' in draf bij het doorzitten meer opving/dempte door met mijn bekken meer mee te kantelen, maar dat was ook nog de tijd dat mijn onderrug niet geblokkeert zat.

@Jannepauli: Ik denk dat jij wilt zeggen dat mijn zadel niet past? Het is volgens mij al wel zeer lang geleden dat het zadel is nagekeken (maar dat is allemaal de verantwoordelijkheid van de eigenares en daar heb ik niets mee te maken, jammergenoeg) maar op het tweede filmpje ligt het zadel er ook nog op hoor, daar rijd ik enkel zonder stijgbeugels.

@Ojajoh: Ik weet dat mijn basis nog niet goed genoeg is (die heb ik op een manege geleerd, waar veel klachten zijn over de verzorging van de paarden en manier van lesgeven), maar ik wil uiteraard bijleren en die wel in orde krijgen. Ik verwacht eigenlijk niet veel van haar, want als ik dingen ga verwachten gaan ze zeker niet goed gaan.

@debravanesch: Het probleem is dat de lesgeefster niet kan zeggen wat ik fout doe. De dingen waar ik nu tips om vind zij dat ik goed doe, dus dat wil zeggen dat ze het zelf niet ziet. Ik begrijp dat het tijd en oefening nodig heeft haar achterhand te activeren en ze ontspannen te laten lopen, en die wil ik er ook gerust voor nemen! Zitles is helaas geen probleem aangezien er nooit iemand bij mij is, of die ik kan meevragen die een paard kan longeren. Maar ik kan wel zonder zadel rijden en dan zien dat ik me niet vastzet op de teugels. Dan is er wel niemand die kan zeggen of ik goed zit, maar ik kan wel oefenen op het onstspannen zitten en soepel mee bewegen met haar bewegingen.

En dan de reden waarom ik geen les meer neem:
Die lesgeefster rijd zelf heel hard en geeft niets om ontspanning. Zij is van het stand punt 'ze kan het wel, dus ze moet het maar doen ook' terwijl het probleem dan bij de ruiter (ik dus) ligt omdat ze het anders al wel zou gedaan hebben. Haar les begint al direct als ik er op zit en nog niet eens ingestapt ben met 'neem de teugels al maar in een goed contact en geef druk (geen kneepjes ofzo, gewoon trekken) tot hij met zijn hoofd naar beneden loopt, wat volgens haar aan de teugel is en geef dan 1mm toe (maar dan staan de teugels nog altijd veel te strak en loopt ze gewoon met gekrulde nek, op den duur krijg je dan tich een paard dat hard in zijn mond is). Als ze dan in een krul loopt dan vind zij dat Oriska mooi soepel en onstspannen loopt. Als ze dan 'aan de teugel' (lees: in de krul) loopt moet ik aan het tempo gaan werken en als het tempo goed is moet ik beginnen met figuren en stellingen te rijden (als ze haar hoofd iets hoger draagt dan moet ik terug druk geven tot ze terug in een krul loopt). BinnenStelling is ook gewoon haar hoofd naar binnen trekken en dan het binnenbeen er strak en hard tegen drukken zodat ze op de hoefslag blijft, net zoals de voltes (dan moet ze eerst binnenstelling hebben, maar omdat dat gewoon trekken is zijn de voltes veel te klein en moet ik blijven drukken of schopjes geven tot ze haar volte veruimt). Dan krijg je natuurlijk ook een paard dat niet meer goed op het been reageert en waar je echt in moet liggen stampen voordat er reactie komt. Maar dan zijn haar gewrichten overbelast geraakt omdat ze te veel gewicht op haar voorhand had (ze liep echt niets op de achterhand) en is ze beginnen manken. Ik heb dus ong 5x les van haar genomen (maar dan ook wel zonder les geoefend op haar manier, gewoon omdat ik niet beter wist). Ook vond ze op mijn houding niets op aan te merken buiten dat mijn tippen meer naar binnen moesten. Die manier van rijden, is echt niets voor mij en ook niets voor Oriska. De lesgeefster heeft trouwens ook geen dimploma voor lesgeven, ze geeft les met de ervaring die ze heeft met haar paard te rijden (maar die heeft dan wel een tijd bij mijn DA gestaan omdat hij gedragsproblemen had, ook onder het zadel), ze geeft gewoon les als bijverdienste. Dus ik vind het een beetje gek om haar te betalen als ze mij niet kan helpen, Oriska verpest en er zelf niets van kent.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:11

Oei ik denk dat niemand hier je kan helpen
ik weet niet wat er mis is, maar hier klopt iets niet, je zit blijkbaar helemaal vol wraak, en geeft de schuld aan iedereen die er maar een beetje bij betrokken is.
Ik zou zeggen zoek hulp.
succes en bouw of probeer het weer goed te krijgen.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:17

huh? sorry ik volg even niet. waarom zou ik vol wraak zitten? Ik geef de schuld toch niet aan iedereen die er maar een beetje bij betrokken is? Ik vind alleen de lesgeefster heel slecht, dat is alles.
Ik weet dat ik zelf nog veel te weinig ervaring heb en nog veel moet bijleren en ook veel fouten maak, maar ik wil juist meer ervaring opdoen en nog veel bijleren! :) en fouten maken hoort daar nu eenmaal ook bij.

Ik wil gewoon graag tips om verder op te kunnen oefenen :)

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:23

Nou je denkt er in iig wel goed over na en het geeft ook niet als het niet meteen perfect gaat.
Maar ik vind het dapper dat je dit topic opent en je wil graag leren.
Dus je bent op de goede weg in mijn ogen.
Het is echt jammer dat je de kans niet krijgt om van iemand les/hulp te krijgen waar het wel mee klikt.
Ik wil jullie veel succes wensen en hoop dat je met de tips die al hier voorbij kwamen wat kunt.
Verlies vooral het plezier in het rijden niet .

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 23:31

@basic_21: bedankt! het is inderdaad jammer dat ik geen andere lesgeefster kan nemen, maar anderzijds ben ik al heel blij dat ik ze mag verzorgen. Je moet het doen met wat je hebt denk ik dan :)
het plezier in het rijden zal ik nooit (zeg nooit nooit, maar toch voorlopig zeker niet :+ ) verliezen!
Met de tips die al voorbijgekomen zijn kan ik zeker terug aan de slag gaan, en we zien wel hoe het loopt. We doen alles rustig aan en houden het plezier erin!

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:40

Kijk met zo'n instelling kom jullie er er wel!
Mijn complimenten .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:07

lotte_horses schreef:
@basic_21: bedankt! het is inderdaad jammer dat ik geen andere lesgeefster kan nemen, maar anderzijds ben ik al heel blij dat ik ze mag verzorgen. Je moet het doen met wat je hebt denk ik dan :)
het plezier in het rijden zal ik nooit (zeg nooit nooit, maar toch voorlopig zeker niet :+ ) verliezen!
Met de tips die al voorbijgekomen zijn kan ik zeker terug aan de slag gaan, en we zien wel hoe het loopt. We doen alles rustig aan en houden het plezier erin!

en als je nou eens met de eigenaar gaat praten? je kan toch eerlijk zeggen dat je niet zo goed met de lesgeefster door 1 deur gaat?
je kan namelijk niemand verplichten om iemand aardig te vinden
ik denk dat als je het op een rustige goede manier zegt er wel over te praten valt

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 20:57

@basic_21: bedankt! :)

@Ojajoh: Ik ga het nog eens voorstellen aan de eigenaresse, de vorige keer mocht het niet omdat zij haar heel goed vind en denkt dat het de juiste 'aanpak' is voor Oriska, maar ze heeft nooit gezien hoe Oriska er op reageert. Maar het is het proberen waard! :) En ze is wel heel aardig en geeft altijd heel vrolijk en vriendelijk les, maar onze manier van denken over het rijden is helemaal anders.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:52

ik zou weg laten dat stukje over hoe oriska erop reageert, zou het meer hebben over dat jullie manier van denken gewoon anders is

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:06

Doet ze het in stap wel al? En ik zie dat jullie er nog maar net mee bezig zijn dus zo gek is het nog niet dat het nog niet gaat.

Ik heb het de mijne geleerd door het eerst in stap te doen. Overdreven opzij zetten dus echt opzij in plaats van naar voren. Of vanuit halt opzij. Toen viel het kwartje voor haar en konden we het in draf proberen. In draf ook zorgen dat je hem niet te hard vooruit laat lopen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 08:08

Laten we ook niet vergeten dat de pony 23 is en het misschien nooit goed is aangeleerd of ooit al verkeerd is aangeleerd, dan krijg je het op die leeftijd moeilijker erin.
Het gaat wel, maar het vergt iets meer tijd.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 10:24

@Ojajoh, ja dat ga ik er niet bijzetten :)

@DaraBariton, Bedankt voor de tip! :) Ik heb het ook al eens vanuit halt gedaan (ze met haar neus recht voor een hek gezet dat ze enkel opzij kon) en dan lukt het ook een beetje. Maar ik denk dat ik ze eerst beter aan het been moet krijgen aangezien ik echt al veel druk moet zetten voor ze opzijgaat. Maar ik zal het dan eerst vanuit halt en stap oefenen.

@Roweentje89, ze is van haar 4jaar bij de eigenares en daar is ze echt enkel verder getraint op springen. Dressuur intresseerden hun niet echt dus daar bleef het gewoon bij de basis. Ze heeft ook nooit moeten wijken oid. Ik ben al blij dat ze nog zo fit is en nog redelijk soepel is.(ik merk wel dat ze in het begin echt stij is en ik ze lang moet inrijden) Ik zie veel pony's met zo'n srpingverleden die nu al helemaal versleten zijn en zij kan zeker nog een aantal jaren mee :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:26

Mijn paard is ook 23 en ontspant ook pas na even galoperen, dan komt zijn achterhand er automatisch onder. Bij overgang naar draf heb ik dan een ontspannen paard en kan ik daaraan werken. Ik ben nog niet zo ver qua ontspanning, paard is verder als mij :P