Verhouding ruiter en paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Verhouding ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 21:24

Hee allemaal,

Ik ben hier nog niet zo lang, maar met mijn paardrijd vragen om ik áltijd weer hier terecht.
Ik heb laatst dit forum gelezen:
[RT-P] Is verhouding lengte ruiter / schoftmaat paard te berekenen?
En vroeg me nu af of het slecht is voor je houding om op een kleiner paard te rijden.
Nu heb ik misschien binnenkort eindelijk een verzorgpony (wat me echt supergeweldig lijkt) en ik mag er misschien soms op rijden, maar daar komt dus mijn probleem.
Ze is namelijk 1,42 (schoft) en ik ben 1,73, dus ik weet niet of dat nu wel kan.
En als dit al kan (oh, btw, ik weeg 55 kilo) is dit dan niet slecht voor mijn houding? (niet dat mij dit heel veel kan schelen, maargoed)

Groetjes!

Iriss94

Re: Verhouding ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 06:26

Hoi,

Ik kan me zelf niet voor stellen dat dit ten kosten gaat van jou houding. als je je beugels lang genoeg maakt kan er verder vrij weinig gebeuren.

ik kan me wel voor stellen dat je pony er meer moeite mee heeft. 1,42 is best klein en jij bent groot. je bent niet zwaar dus waarschijnlijk kan je pony het wel aan maar je moet je pony wel genoeg laten rusten en vrije dagen geven anders heb je kans dat die rugklachten krijgt.

groetjes

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:38

Probleem is dat wanneer een ruiter op een ietwat te klein paard stapt deze ook vaak de beugels korter doet dan de voor hem/haar ideale maat. Andersom overigens ook, een te groot paard geeft de neiging om de beugels te lang te doen. En juist datgene zorgt ervoor dat het jou houding niet ten goede komt.

Het is denk ik gewoon een kwestie van uitproberen, beugels op de juiste maat houden en gewoon kijken hoe het rijd. Kan je gewoon goed je beenhulpen geven zonder rare capriolen uit te moeten halen etc.? Ga je het paard niet met je bovenlijf in de weg zitten? (te veel naar voren of juist achterover ?) Kortere beugels zorgen er bv. vaak voor dat je snel voorover gaat zitten, terwijl te lange beugels er weer voor zorgen dat je gaat knijpen met je bovenbenen. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 08:54

Ik rijdt met mijn 1.85 een quarter van 1.50. Het dier kan me prima dragen maar als ik met mijn spoortje bij zijn buik wil komen met ik die behoorlijk optrekken (beugels korter vind ik geen optie, dat zit zo beroerd), dat is niet zo ideaal.. Wel een mooie extra reden om hem van de spoor af te trainen (deed ik sowieso al maar toch :P ).

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:25

Ik heb op een D-pony van 1,46 gereden met mijn lengte van 1,78m. Ik werd dus eigenlijk kwa bovenlijf te groot voor haar en ben dan ook destijds overgestapt op een grotere pony.
Maar ik heb er zeker wel een slechtere houding en rugklachten aan overgehouden. Beenlengte/beugellengte was het probleem niet, beenligging is nog prima. Kon ook prima beenhulpen geven met mijn lengte in verhouding met haar stokmaat. Echter door mijn lange bovenlichaam ging ik wat 'ingezakt' zitten met mijn schouders naar voren, met als gevolg dat ik rugklachten kreeg. Deze houding is er heel langzaam in geslopen en is ook langzaam weer aan het verbeteren nu ik grotere paarden rijd. Het kan ook goed gaan, maar wees en blijf alert op jouw houding!

Verder verschilt het echt per pony/paard of er een lange ruiter op past, omdat elk dier anders gebouwd is. Ga gewoon kijken en probeer het uit. Wees wel echt kritisch tegen jezelf of het wel of niet kan. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je nog groeit moet je ook kijken of het op de lange termijn nog zou kunnen anders zit je over een tijdje weer zonder pony.
Succes!

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 11:13

Hallo,

Ik ben van plan om dan vooral zonder zadel te gaan rijden, verder rijd ik ook nog 1x in de week op een ander paard (gewoon op de manege).
Ik ben overigens 14 jaar oud.
Zal dit ook nog de situatie veranderen?
Ik ga sowieso zaterdag ernaartoe.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:17

Als jij nu 14 bent, zul je ongetwijfeld nog wat groeien, dus daar kun je rekening mee houden als je de pony graag voor langere tijd wilt verzorgen. Maar ik zou zeggen, laat de eigenaar ook zeggen wat hij/zij denkt, hij zal ook het beste voor hebben met de pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:25

Zonder zadel rijden is leuk, maar betekent wel dat je been net wat meer eronder vandaan komt en je moet verdomd goed meezitten wil je de pony niet meer tot last zijn. Ik vind het ook een beetje een moeilijke combinatie. 1.42 is niet groot, en 1.73 vind ik dan weer wél te groot voor die 1.42
Ik ben 1.63 en m'n pony is goed 1.46 en ik vind mezelf al op het randje.

Met zadel kan een te grote of te kleine pony wel nadelen hebben voor je houding ja. En ook voor recreatief rijden is je houding wél van belang. Met een verkeerde houding kan je jezelf behoorlijk nare blessures aanmeten door continu in een verkeerde houding te zitten. Je spant je spieren verkeerd aan en dat komt niet echt in je voordeel, wat zich weer uit naar je paard, deze zal dan ook nooit zo lekker kunnen lopen als bij een passende ruiter.

Als je nu al twijfelt over of het gaat passen, kijk het dan 1x aan. En anders, niet doen. Je rijdt ook op de manege las ik, dus blijf dan daar lekker rijden op passende paarden en ga met je verzorgpony andere leuke dingen doen. Als je te groot bent, ben je nou eenmaal te groot en daar doe je helaas niks aan. Ligt natuurlijk ook aan het type pony, een hele brede zal meer kunnen hebben dan een smal ponietje. Maar mijn pony is iets groter, en is op zich niet supersmal (maar ook niet mega breed) en ik pas daar dus al krapaan op (vind ik zelf). Dus ik zou even goed afwegen of het een combinatie is die oke is voor jou en voor de pony, nog even los van het effect op je houding.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 14:12

lisannee93 schreef:
Als jij nu 14 bent, zul je ongetwijfeld nog wat groeien, dus daar kun je rekening mee houden als je de pony graag voor langere tijd wilt verzorgen. Maar ik zou zeggen, laat de eigenaar ook zeggen wat hij/zij denkt, hij zal ook het beste voor hebben met de pony!

Bedankt voor de reactie.
Mijn belangrijkste voorwaarde is ook niet het rijden, maar ik vroeg me dus af of het eventueel wel kan:)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 14:13

@chelle_dora, okè, bedankt voor de reactie iig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:44

Vind je het uberhaupt leuk om zo'n kleine pony te rijden? Ik was op de manege vroeger met mijn 1,65 en 58 kilo vaak degene die op een pony werd gezet als er even geen paarden genoeg beschikbaar waren. Voor een keer is het best lachen, maar serieus dressuur rijden zat er niet in omdat mijn benen onder de buik van de pony uitkwamen. Voor een buitenritje ging het nog wel, maar het was voor mij geen uitdaging. En ik ben nog wel een stuk minder lang dan jij. ik zou dus op zoek gaan naar een pony of paard die beter met jou verhoudt.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 14:48

Nikass schreef:
Vind je het uberhaupt leuk om zo'n kleine pony te rijden? Ik was op de manege vroeger met mijn 1,65 en 58 kilo vaak degene die op een pony werd gezet als er even geen paarden genoeg beschikbaar waren. Voor een keer is het best lachen, maar serieus dressuur rijden zat er niet in omdat mijn benen onder de buik van de pony uitkwamen. Voor een buitenritje ging het nog wel, maar het was voor mij geen uitdaging. En ik ben nog wel een stuk minder lang dan jij. ik zou dus op zoek gaan naar een pony of paard die beter met jou verhoudt.

Mij gaat het vooral om met het dier bezig te zijn.
De eigenaresse is zelf 168 en rijd er ook nog op.
Ik vraag me af of die 5 cm echt het verschil maakt.
Ik denk dat het dan vooral vrijheidsdressuur word:)
X

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:49

5 centimeter kan, hoe gek het ook klinkt, inderdaad een hoop verschil uitmaken heb ik inmiddels ondervonden! Maar dat ligt ook aan de lengte van je boven of juist onderlichaam.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:53

Ik heb twee jaar lang op een pony van 1,41 gereden, en ben zelf 1,75(voor de duidelijkheid een foto: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 8595_n.jpg, voor het plaatje is het misschien niet mooi maar het functioneerde prima!).

Zolang je je hulpen prima kan geven, je pony niet in de weg zit en het niet iedere dag doet zal het echt niet zo'n probleem zijn ;)
Die pony en ik deden met ons tweetjes al die sportpaarden daar op stal wat voor qua rijden, dus een kleinere pony is zeker niet slecht voor je houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:54

Een kleinere pony niet, een té kleine pony wel :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 14:55

SuperAssie schreef:
Ik heb twee jaar lang op een pony van 1,41 gereden, en ben zelf 1,75(voor de duidelijkheid een foto: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 8595_n.jpg, voor het plaatje is het misschien niet mooi maar het functioneerde prima!).

Zolang je je hulpen prima kan geven, je pony niet in de weg zit en het niet iedere dag doet zal het echt niet zo'n probleem zijn ;)
Die pony en ik deden met ons tweetjes al die sportpaarden daar op stal wat voor qua rijden, dus een kleinere pony is zeker niet slecht voor je houding.

Hee, bedankt voor je reactie en je foto, het ziet er inderdaad helemaal niet slecht uit!
Wat deed je zoal met je pony?:)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:00

Yasmijntje schreef:
SuperAssie schreef:

Hee, bedankt voor je reactie en je foto, het ziet er inderdaad helemaal niet slecht uit!
Wat deed je zoal met je pony?:)

Alleen dressuurmatig werk, af en toe een sprongetje(klein, max 50/60cm) wagen, maar meneer werd daar enorm enthousiast van :+
Buitenrijden deed/kon ik niet, ponylief had nogal een beschrijving en ging buiten helemaal door het lint.
Dressuurmatig zat er op het eind toch wel een L2 niveautje in, en ik ben begonnen met hem vanaf niks want je kon er nog net op zitten en dat was het wel voor hij begon te bokken :')

chelle_dora schreef:

Mee eens, maar ik vind dat je dat echt moet zien/uitproberen..
Heb een pony gereden van 1,48 en daar stak ik ver onderuit en bij een pony van een centimeter kleiner kwamen net mijn hakken onder de buik uit. Ligt echt aan de bouw van de pony ook :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 15:05

Alleen dressuurmatig werk, af en toe een sprongetje(klein, max 50/60cm) wagen, maar meneer werd daar enorm enthousiast van :+
Buitenrijden deed/kon ik niet, ponylief had nogal een beschrijving en ging buiten helemaal door het lint.
Dressuurmatig zat er op het eind toch wel een L2 niveautje in, en ik ben begonnen met hem vanaf niks want je kon er nog net op zitten en dat was het wel voor hij begon te bokken :')

chelle_dora schreef:

Heb een pony gereden van 1,48 en daar stak ik ver onderuit en bij een pony van een centimeter kleiner kwamen net mijn hakken onder de buik uit. Ligt echt aan de bouw van de pony ook :)[/quote]

Ik ben het met jullie eens, ik heb zaterdag een afspraak en ben benieuwd, ik wil sowieso graag met haar gaan wandelen etc:)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:06

Yasmijntje schreef:

chelle_dora schreef:

Heb een pony gereden van 1,48 en daar stak ik ver onderuit en bij een pony van een centimeter kleiner kwamen net mijn hakken onder de buik uit. Ligt echt aan de bouw van de pony ook :)

Ik ben het met jullie eens, ik heb zaterdag een afspraak en ben benieuwd, ik wil sowieso graag met haar gaan wandelen etc:)[/quote]

Wandelen, VD, longeren, grondwerk ed is ook heel leuk inderdaad.
Je kan altijd eens kennismaken en dan kun je altijd nog vragen of je er ook iets anders mee mag doen(zoals ik dus al zei).

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 15:13

Heb een pony gereden van 1,48 en daar stak ik ver onderuit en bij een pony van een centimeter kleiner kwamen net mijn hakken onder de buik uit. Ligt echt aan de bouw van de pony ook :)[/quote]

Ik ben het met jullie eens, ik heb zaterdag een afspraak en ben benieuwd, ik wil sowieso graag met haar gaan wandelen etc:)[/quote]

Wandelen, VD, longeren, grondwerk ed is ook heel leuk inderdaad.
Je kan altijd eens kennismaken en dan kun je altijd nog vragen of je er ook iets anders mee mag doen(zoals ik dus al zei).[/quote]

Ja zeker, ik hoop dat ik datsoort dingen mag doen^.^
Denken jullie dat een tamelijk oud paardje dat nog aan kan leren?
Watvoor dingen kan je nogmeer doen eigenlijk?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:46

Wat noem je tamelijk oud?
Er zijn namelijk bepaalde oefeningen waar je na een bepaalde leeftijd(eigenlijk vind ik dat die die oefeningen sowieso niet moet doen zonder goede begeleiding of als je niet zeker bent wat je doet) niet meer aan moet beginnen of waar je erg mee op moet passen met de belasting van de rug etc.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 15:55

SuperAssie schreef:
Er zijn namelijk bepaalde oefeningen waar je na een bepaalde leeftijd(eigenlijk vind ik dat die die oefeningen sowieso niet moet doen zonder goede begeleiding of als je niet zeker bent wat je doet) niet meer aan moet beginnen of waar je erg mee op moet passen met de belasting van de rug etc.

heel oud: 24.
ik wil sowieso niet meer gaan doen dan flemmen en volgen.
en hooguit een beentje geven.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:59

Yasmijntje schreef:
SuperAssie schreef:

heel oud: 24.
ik wil sowieso niet meer gaan doen dan flemmen en volgen.
en hooguit een beentje geven.

Nou, zo oud issie nou ook weer niet, kan makkelijk nog een paar jaar mee ;)
Maar inderdaad, ik zou me wel beperken tot kleine oefeningen en vooral lekker met hem wandelen, zo blijft hij in beweging, ben je toch lekker met 'm bezig en het is een goede oefening voor een wat ouder paardje :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 16:43

Nou, zo oud issie nou ook weer niet, kan makkelijk nog een paar jaar mee ;)
Maar inderdaad, ik zou me wel beperken tot kleine oefeningen en vooral lekker met hem wandelen, zo blijft hij in beweging, ben je toch lekker met 'm bezig en het is een goede oefening voor een wat ouder paardje :)[/quote]

Ik hoop nog een heel aantal jaar^.^
Inderdaad, maar ik denk wel dat ik daar dan zo heel af en toe nog een beetje op kan stappen.
dankjewel voor je reacties trouwens!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:13

Praten we hier serieus over een verhouding van 1.42 tot 1.73? Dat is toch helemaal niet zo maf?
Ik vind juist kleine/gemiddelde vrouwen op zulke joekels van paarden uit verhouding, het is ook maar net wat je referentiekader is.

En slecht voor je houding? Welnee! Puur een excuus. Wellicht even anders zoeken hoe je prettig zit met een pony van die verhoudingen omdat je misschien anders gewend bent, maar een slechte houding ben je heus zelf bij.
Natuurlijk ligt het er wel aan hoe het paardje in elkaar steekt, en jijzelf natuurlijk ook. Dat moet een beetje matchen.

Zelf pas ik met mijn 1.70 prima op mijn fjord van 1.40, en dat is absoluut geen vetzak. Toch kom ik niet onder z'n buik uit hoor. Ook met een wat luxer paardje van dat formaat kan ik prima uit de voeten.