Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ralphtdw schreef:soms kun je beter gaan draven i.p.v stappen sommige paarden worden in het begin hier juist drukker van omdat ze hun ei niet kwijt kunnen.
ik zal gaan proberen om het paard lang en laag proberen te gaan rijden ook in de draf en galop even vergeten tot dat hij rustig word
Juist als ik er op zit, ben ik me heel bewust van mijn ademhaling en zit, ik wil het zelf niet nog erger maken. Na een paar passen vloeit mijn spanning weg als ik erop zit, en dan denk ik: oja, zo voelt het en ik lig er niet zomaar af
Sonja schreef:ralphtdw schreef:soms kun je beter gaan draven i.p.v stappen sommige paarden worden in het begin hier juist drukker van omdat ze hun ei niet kwijt kunnen.
ik zal gaan proberen om het paard lang en laag proberen te gaan rijden ook in de draf en galop even vergeten tot dat hij rustig word
Kun je ook aangeven HOE je zo'n bloednerveus paard lang en laag kunt rijden?
Mona81 schreef:Dat is inderdaad ook een goed idee. Het grondwerken met zadel doe ik al, maar eigenlijk alleen als ik er daarna ook op ga. Ik zal morgen na het poetsen het zadel opleggen en daarna weer weghalen en klaar. En dan vervolgens met grondwerken het zadel erop en dan weer afhalen. Wellicht helpt het.
Mona81 schreef:@Simpelman, geduld heb ik zeker. Stoppen met willen is niet helemaal juist denk ik. De manier waarop je bereikt wat je wilt is denk ik het belangrijkst. En daarbij ook het bij kunnen stellen van je wensen. Ik wil graag dat Randy ontspannen is en geen stress meer ervaart en daar is niks mee mee denk ik. Wat bedoel je eigenlijk met "door HEM laten meenemen"?
)kan ontspannen, maar daarmee bedoel ik niet nú, niet op dat moment. Dwingen doe ik hem niet, we zijn niet voor niets weer bij het begin begonnen. En dat was vertrouwen in elkaar krijgen. En nu zijn we bij de volgende hobbel en die wil ik graag verantwoord nemen. Mona81 schreef:Bedankt voor de adviezen. Vandaag heb ik alleen op en af gezadeld, daar zit geen probleem in. Het begint bij het opstijgen denk ik.
@aeolusnr1, wat je beschrijft is al een stap verder dan we nu zijn denk ik. Ik kan niet eens rechtuit over de hoefslag op een ontspannen manier. Het probleem is niet dat hij fysiek niet kan buigen, dat lukt wel. Het is echt zijn stressgedrag waardoor hij niet te sturen is of zelfs een normaal tempo stap kan aanhouden.
Mijn instructrice heeft hem nog niet onder het zadel gezien deze keer, wel een paar maanden terug. Toen was het in eerste instantie een kwestie van lichamelijke problemen, nu lijkt het vooral psychisch te zijn van aard.
Nogmaals bedankt voor de tips. Ik heb morgen weer les en hoop dan ook wat meer handvatten te krijgen.