Paard erg gestresst met rijden, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Paard erg gestresst met rijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:24

Even een korte voorgeschiedenis:
Randy is een 11 jarige draver, sinds januari in mijn bezit. De eerste 2 maanden heb ik gereden, toen ook al veel weerstand. De 7 jaren hiervoor is hij slecht bereden (slecht zadel, in de krul getrokken, altijd overvraagd). Hierdoor was Randy erg onzeker en nerveus en slecht in zijn lijf. Ik ben toen gestopt met rijden, bitloos gaan werken (scheelde al veel in zijn ontspanning). Nu, na ongeveer 6 maanden grondwerken, is hij veel meer ontspannen in de omgang en is hij fysiek weer goed genoeg om bereden te worden.

Alleen in zijn koppie dus nog niet. Ik ben begonnen met eerst grondwerken een half uur en dan 10 minuten erop. Ik ben voornamelijk aan het stappen, maar zelfs dan is hij erg nerveus. Op iedere hulp reageert hij erg overdreven (zwaaien met zijn hoofd), hij heeft de neiging om continu te dribbelen. Een rustige relaxte stap zit er niet in op het moment. Heeft iemand tips om hem weer te laten ontspannen onder het zadel? Het lijkt wel of de spanning niet weg wil vloeien met rijden.

Voor de duidelijkheid: hij wordt bitloos gereden en heeft een nieuw zadel, dat hem goed past.

Anoniem

Re: Paard erg gestresst met rijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:27

Dit zijn echt dingen waarbij je hulp vanaf de grond nodig hebt; wij kunnen niet beoordelen wát hem triggert in zijn nervositeit.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:33

Ja, dat begrijp ik. Ik krijg ook les, van degene van wie ik grondwerk krijg. Ik hoop op ervaringen van mensen die eenzelfde ervaring hebben met een paard. Zijn stress begint al met zadelen. Hij heeft een zenuwtik waarbij hij met zijn onderlip klappert. Hij begint al te klapperen met zijn lip als ik er het zadel op leg. Het grondwerken doe ik ook al regelmatig met zadel. Ik hoop te bereiken daarmee dat hij überhaupt al kan ontspannen met het zadel erop. Hij is verder ook nagekeken en behandeld door een chiropractor/fysio/ostheopaat, het is niks fysieks. Zijn spanning is er al vanaf het moment dat ik opstap.

Mijn gevoel zegt me dat hij rijden associeert met overvraagt worden en ik wil hem daar graag van verlossen, voor ons allebei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:41

Klinkt zeker niet onlogisch, wat je zelf verwacht.
Toch zie ik in de praktijk ook regelmatig lesklanten met "paarden met spanningsklachten" waarbij ik als buitenstaander toch heel duidelijk het 'startschot' door de ruiter gegeven zie worden, vanuit het eigen verwachtingspatroon, vanuit het zelf "het hoofd niet rustig en leeg hebben".
Snap je wat ik daarmee bedoel?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:44

zou het kunnen dat je paard nog ergens pijn heeft in zijn lichaam?
je zegt dat je nu bitloos rijd en je een goed passend zadel hebt.

maar is het paard ook helemaal nagekeken inclusief tanden?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:45

Wat doe je met grondwerken? Laat je hem ook "werken" ? dwz zijn energie afvloeien?
Overweeg eens om hem alvorens je opstapt hem fijn aan de longe te laten werken, al dan niet gezadeld. Of zadel erna. Echt 20 min tot een half uur laten lopen. Draf en galopwerk. Dat de overtollige energie er in ieder geval uit is. Dan is de spanning vaak ook stukken minder.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:46

soms kun je beter gaan draven i.p.v stappen sommige paarden worden in het begin hier juist drukker van omdat ze hun ei niet kwijt kunnen.
ik zal gaan proberen om het paard lang en laag proberen te gaan rijden ook in de draf en galop even vergeten tot dat hij rustig word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:47

ralphtdw schreef:
soms kun je beter gaan draven i.p.v stappen sommige paarden worden in het begin hier juist drukker van omdat ze hun ei niet kwijt kunnen.
ik zal gaan proberen om het paard lang en laag proberen te gaan rijden ook in de draf en galop even vergeten tot dat hij rustig word

Kun je ook aangeven HOE je zo'n bloednerveus paard lang en laag kunt rijden?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:48

Bedenk oefeningen die hij zéker redelijk tot goed zal kunnen uitvoeren.
Heel gemakkelijke dingetjes dus.
In de trant van voorwaarts gaan in stap op een héél lichte kuitdruk (zo nodig uitgelegd met een rustige tikkende aanwijzing van je dressuur zweepje, heb geduld hij zal naar een oplossing gaan zoeken), 10 meter stappen en dan halthouden op je stem, wacht af tot hij dit ook begrijpt.
Let op dat je zelf rustig en diep ademhaalt en je evenwicht zoekt, doe verder niets.

Vraag dat 3 X, beloon telkens direct uitbundig en enthousiast, geef meteen een klontje, stap na 3X af, geef dan nog een klontje.
Klaar voor vandaag.
Dat geeft je paard moed en vertrouwen in zichzelf en jou.
"Werken" is leuk.

Doe dit, steeds precies hetzelfde, tot je merkt dat het begrepen is en dat hij zich er niet meer over opwind.
Door de klontjes gaat hij anticiperen, "het is leuk werk, het levert wat op".

heeft je paard eenmaal de truc begrepen dan bouw je langzaam aan op dezelfde manier uit.
Stapje voor stapje, voorzichtig.

Heb geduld.
Je bereikt het meeste met heel weinig en heel kort.
Langzaam aan gaat het snelst.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:50

Zeker, daarom ga ik ook eerst grondwerken, dat is goed voor allebei onze spanning :) Juist als ik er op zit, ben ik me heel bewust van mijn ademhaling en zit, ik wil het zelf niet nog erger maken. Na een paar passen vloeit mijn spanning weg als ik erop zit, en dan denk ik: oja, zo voelt het en ik lig er niet zomaar af ;)
Als ik nu rij, ben ik alleen bezig met sturen. Ik vraag niks, maar wijs hem alleen de weg. Als ik niks doe met mijn hand, dan loopt hij als een kameel, ik kan bijna zijn oren kussen. Als ik een kneepje geef om hem uit te nodigen om te zakken, dan duikt hij gelijk heel diep, met zijn neus tussen zijn knieen. Als ik dan nog een kneepje geef, hangt hij in de teugels. Als ik been geef, smijt hij zijn hoofd weer omhoog en probeert weg te rennen, tenminste, een neurotische draf. Er zit nu niks tussenin en juist daar tussenin, wil ik hem graag hebben, gewoon een ontspannen hoofd-houding en een rustige stap.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 20:56

Sonja schreef:
ralphtdw schreef:

Kun je ook aangeven HOE je zo'n bloednerveus paard lang en laag kunt rijden?

Inderdaad, dat is het probleem. Lukte dat maar, dan had ik dit topic niet geplaatst. Galop is sowieso nog niet het juiste moment, hij beheerst dit nog niet voldoende, dus dat laat ik even voor wat het is.
Energie eruit werkt averechts bij hem, hij wordt er juist heter van, ook aan de longeerlijn. Bovendien is zijn stress onder het zadel net zo hoog als ik gelongeerd heb.

@ Simpelman, zoiets bedoel ik inderdaad, dat hij het niet met iets negatiefs asocieert. Vandaag ben ik na het grondwerken erop gegaan om rond de akkers bij ons te stappen, dat was voor ons allebei nieuw. Geheel verantwoord was het achteraf niet, want hij werd extreem jolig ervan... Uitbundigheid en nervositeit is niet echt een goeie combi als je erop zit :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:57

Stop met willen.
Geef je over aan het moment.

Luister naar je paard.
Laat je door HEM meenemen, prijs hem, stel op zijn gemak.
Heb geduld.
Doe héél korte sessies en stap direct af op het kleinste beetje goed gedrag.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:02

Misschien ook eens zadel opleggen met grondwerken? Even de enge regelmaat doorbreken, zadel is niet meteen rijden en geen reden tot paniek.

En wat oefenen met zadelen, zoeken naar een moment van ontspanning en dan gewoon het zadel wegleggen.

Vind dat het rijden daar wel een beetje mee begint, hoe kan hij ontspannen als je al alles 'tegen zijn wil doet' en er dan ook nog op gaat zitten. (Hoewel het natuurlijk twee kanten op werkt, wordt het werken leuker, wordt het zadel ook minder stom en eng)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 21:11

Dat is inderdaad ook een goed idee. Het grondwerken met zadel doe ik al, maar eigenlijk alleen als ik er daarna ook op ga. Ik zal morgen na het poetsen het zadel opleggen en daarna weer weghalen en klaar. En dan vervolgens met grondwerken het zadel erop en dan weer afhalen. Wellicht helpt het.

@Simpelman, geduld heb ik zeker. Stoppen met willen is niet helemaal juist denk ik. De manier waarop je bereikt wat je wilt is denk ik het belangrijkst. En daarbij ook het bij kunnen stellen van je wensen. Ik wil graag dat Randy ontspannen is en geen stress meer ervaart en daar is niks mee mee denk ik. Wat bedoel je eigenlijk met "door HEM laten meenemen"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:16

Mona81 schreef:
Dat is inderdaad ook een goed idee. Het grondwerken met zadel doe ik al, maar eigenlijk alleen als ik er daarna ook op ga. Ik zal morgen na het poetsen het zadel opleggen en daarna weer weghalen en klaar. En dan vervolgens met grondwerken het zadel erop en dan weer afhalen. Wellicht helpt het.

Is 'ie voergericht? Dan doe maar poetsen, zadelen, in de stal zetten, voeren, en daarna afzadelen. Daar worden zadels binnen een paar dagen veeeeel leuker van :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:18

Mona81 schreef:
@Simpelman, geduld heb ik zeker. Stoppen met willen is niet helemaal juist denk ik. De manier waarop je bereikt wat je wilt is denk ik het belangrijkst. En daarbij ook het bij kunnen stellen van je wensen. Ik wil graag dat Randy ontspannen is en geen stress meer ervaart en daar is niks mee mee denk ik. Wat bedoel je eigenlijk met "door HEM laten meenemen"?

Met stoppen met willen bedoel ik dat je naar je paard moet luisteren.
Jij WILT dat hij zich ontspant en dat hij geen stress meer heeft, dat werkt net zo effectief op je paard als dat dat bij jou zou werken als iemand anders dat van jou wil.
Het wekt alleen maar meer stress op.

Als je je door HEM (=voor de goede orde je paard) laat meenemen dan kun je reageren op wat HIJ (je paard...) nodig heeft en niets meer dan dat.

Zoek naar stilte.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 21:28

Okee, dan bedoelen we denk ik wel hetzelfde. Ik wil graag dat hij (mijn paard ;) )kan ontspannen, maar daarmee bedoel ik niet nú, niet op dat moment. Dwingen doe ik hem niet, we zijn niet voor niets weer bij het begin begonnen. En dat was vertrouwen in elkaar krijgen. En nu zijn we bij de volgende hobbel en die wil ik graag verantwoord nemen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 21:34

Probeer de oefening die ik boven poste.
Dat werkt echt.
Heel kort, heel veel beloning, stop.

Zo leer je hem begrijpen dat er niets "gaat gebeuren", het is veilig.
Langer werken is niet te overzien voor hem.

Kleine stukjes, iedere keer/dag hetzelfde totdat het begrepen is.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 21:41

Klinkt logisch, ik ga het proberen, dank je voor de tip.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:02

Hoe is hij met het zadelen, als het daar al "fout" gaat moet je daar beginnen, hetzelfde met het hoofdstel omdoen.

Leg je zadel eens op de grond en doe eens wat grondwerk eromheen, gebruik het zadel als "rustpunt", kijk eens of je hem zover kan krijgen wat nieuwgierigheid naar het zadel te tonen(eraan ruiken e.d.). Raak hem eens aan met het zadeldek zodat hij daar zich relaxed bij kan voelen, raak hem eens aan met de singel. Doe het opzadelen in rustige stappen, ga bij zijn schouder staan, laat hem aan het zadeldek ruiken, als hij geen stress toont "werp" je het zadeldek op zijn rug en er gelijk weer af, weer terug naar zijn neus, laten ruiken en weer erop(mooi ritmisch doen) enz enz enz enz. Doe om en nabij hetzelfde met het zadel.
Let op dat als je het zadel eraf haalt je naar zijn heup toetrekt, dan blijft het zadel niet "hangen" aan zijn schoft. Zadel pas echt als hij er kalm onder is, trek hier een X aantal dagen voor uit, toont hij geen stress bij stap 1, braaf paard, klaar voor vandaag met "zadelwerk".

Wil je het hoofdstel omdoen, leer hem zijn hoofd omlaag te doen, doe alles in duidelijke stappen. Hoofd laag, arm over nek naar voorhoofd, kopstuk daar vast houden, neusriem/bit onder de kin, neusriem/bit om/in, oren erin 1 voor 1.. Als je een bit gebruikt, doe het bit een paar gaatjes lager zodat je het bij over zijn oren doen niet aan zijn mond trekt. Bij het afdoen deze procedure omgekeerd, hoofd laag, oren eruit hoofdstel af(zeker met bit is het hoofd laag een meer dan goed, dan tuffen ze hem zo uit zonder da de tanden bv geraakt worden).

Kom erachter waar zijn stress begint, is er niets aan de hand met zadelen, let dan op hoe hij is bij het opstappen, zijn daar problemen, los het op voor je verder gaat. Begint het bij het erop zitten netaan, los dat dan eerst op voordat je verder gaat.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:35

Je zegt mijn paard loopt als een kameel, hoofd hoog en hals naar boven.
Je hebt hem idd reeds aangeleerd wanneer je hem naar beneden vraagt het paard ook effectief het hoofd naar beneden brengt, op zich al een knappe start, maar dit is niet voldoende, het paard moet zich ontspannen en zijn hals ook gaan buigen verticaal dus als het ware inknikken zeg maar.
Dit lukt je dus nu nog niet.
Je zegt dat je les krijgt, in het grondwerken, jouw lesgever ziet jouw paard nu toch ook lopen, ziet hij/zij dat dan ook niet ??????
Om tot inbuigen te kunnen komen is laterale buiging flexie noodzakelijk, spieren moeten los komen, moeten rekken dus.
En dit zowel links als rechts, van daaruit zal het paard ook gaan nageven, heel zeker weten.
Maar dan zit je nog met de reactie bij het beengeven, dadelijk het hoofd weer op te tillen , dus ook hier weer vanaf de basis aan gaan werken, ontspanning , ontspanning ontspanning.
De ruiter moet die ontspanning aanrijken, het paard zal dit niet zomaar uit eigen beweging ineens zelf gaan doen, das dus echt de ruiter zijn taak.
voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, achterhand verzetten (wending om de voorhand), voorhand verzetten (wending om de achterhand), en dan die dingen gecombineerd gaan vragen, .....

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 20:12

Bedankt voor de adviezen. Vandaag heb ik alleen op en af gezadeld, daar zit geen probleem in. Het begint bij het opstijgen denk ik.
@aeolusnr1, wat je beschrijft is al een stap verder dan we nu zijn denk ik. Ik kan niet eens rechtuit over de hoefslag op een ontspannen manier. Het probleem is niet dat hij fysiek niet kan buigen, dat lukt wel. Het is echt zijn stressgedrag waardoor hij niet te sturen is of zelfs een normaal tempo stap kan aanhouden.
Mijn instructrice heeft hem nog niet onder het zadel gezien deze keer, wel een paar maanden terug. Toen was het in eerste instantie een kwestie van lichamelijke problemen, nu lijkt het vooral psychisch te zijn van aard.

Nogmaals bedankt voor de tips. Ik heb morgen weer les en hoop dan ook wat meer handvatten te krijgen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:07

Tjaaaa , ik geloof best dat jij denkt dat dit wat ik beschreef een stap te ver is voor jullie, maar ik doe dit met echt ieder paard
voorwaarts, stop, achterwaarts , achterhand verzetten, voorhand verzetten (dit laatste is dan het moeilijkste van de reeks)
Maar al deze dingen doe ik in één training, ook bij een paard die dit nog nooit heeft gedaan.
moet echt kunnen , niet perfect uiteraard.
Ook bij grondwerk is goede instructie zeker ook belangrijk, en als je na zo'n hele tijd les nog niet aan deze dingen toe bent dan twijfel ik aan jouw instructie lesgever.

Mona81 schreef:
Bedankt voor de adviezen. Vandaag heb ik alleen op en af gezadeld, daar zit geen probleem in. Het begint bij het opstijgen denk ik.
@aeolusnr1, wat je beschrijft is al een stap verder dan we nu zijn denk ik. Ik kan niet eens rechtuit over de hoefslag op een ontspannen manier. Het probleem is niet dat hij fysiek niet kan buigen, dat lukt wel. Het is echt zijn stressgedrag waardoor hij niet te sturen is of zelfs een normaal tempo stap kan aanhouden.
Mijn instructrice heeft hem nog niet onder het zadel gezien deze keer, wel een paar maanden terug. Toen was het in eerste instantie een kwestie van lichamelijke problemen, nu lijkt het vooral psychisch te zijn van aard.

Nogmaals bedankt voor de tips. Ik heb morgen weer les en hoop dan ook wat meer handvatten te krijgen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 21:27

Ik heb je bericht verkeerd begrepen denk ik, ik dacht dat je al doelde op het "aan de teugel" rijden, de knik die je beschrijft. Ik heb te ver doorgedacht denk ik.
Mijn instructrice is wel degelijk goed, we zijn al ontzettend ver gekomen. Omdat mijn paard fysiek al aan rijden toe was, maar ik nog niet durfde, ben ik op mijn eigen moment er weer op gestapt en merkte ik bovengenoemde tijdens het rijden. De volgende les stond al gepland, mijn instructrice heeft hem dus niet meer gezien onder het zadel, sinds een aantal maanden geleden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:35

nee idd die knik , het nageven, beetje het beeld van aan de teugel idd, dat is uiteraard meer werk, maar om daar naar toe te geraken , eerst ontspanning vinden in al het voorgaande, vooral ook eerst laterale buiging, en dan komt die knik er als het ware vanzelf, als je idd een goede vooruit hebt , maar dat stond al bij het voorgaande, dat moet eerst in orde zijn.
En ik zeg heel bewust "beeld van aan de teugel" want in principe heeft dit niets er mee te maken.