Paard loopt niet ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamaraa18

Paard loopt niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:46

Sinds een tijdje rijd ik een jong paard, ze is door een professionele stal ingereden maar ik heb daar een beetje mijn vraagtekens bij. Het paard is trouwens niet van mij zelf, maar ik rijd haar voor iemand anders. Dus alle details over hoe het op die stal ging weet ik helaas niet. Maar we hebben het idee dat ze, het is een dressuurpaard, bovenin de krul is ingereden met veel hand en veel been, dus veel druk.
Ze was een tijd geleden dus helemaal niet voorwaarts, nu heeft ze gelukkig de voorwaartse drang weer zo goed als terug gekregen en loopt ze uit zichzelf. Dus dat was al een hele vooruitgang.
Ook is ze een aantal keer weggeschoten wanneer we gingen uitstappen, of het halsstrekken in draf.
We kregen het idee dat ze het eng vond als je de hand toe stond. Echter is dit nu al een stuk beter.

Nu is het probleem dat ze erg gespannen blijft lopen. Het duurt erg lang voordat ze begint te ontspannen tijdens het rijden. En het zakken in de hals blijft ook lastig, ze wilt moeilijk lengte in de hals aannemen. Nu is mijn vraag hoe we dit het beste kunnen oplossen. Is een tijdje longeren bijvoorbeeld goed of op een bepaalde manier gaan trainen, ik zeg maar wat?

Ik heb meerdere topics hierover gelezen, maar ik heb nog niet echt iets gevonden wat bij mijn probleem past. Ze geeft in principe namelijk wel na, maar bovenin het krulletje. En ik vind dat een jong paard eerst ontspannen over de rug moet gaan lopen en de hand moet volgen.

Verder is ze erg braaf tijdens het rijden, maar ze gaat soms nog wat versnellen door de spanning.

Ik weet dat het tijd nodig heeft, maar hoe kan ik haar hier het beste bij helpen?

ambre

Re: Paard loopt niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:53

Mijn 4 jarige had precies hetzelfde en was pas een krappe 5 weken onder het zadel.
Ik heb de fysio laten komen en die heeft wat flinke blokkades weggehaald.
Verder heb ik veel gelongeerd om er pas op te gaan nadat ze de hals aan de longe goed liet vallen.
Nu is het bijna weg,alleen de eerste 5 minuten heb ik nog spanning.

Aangezien ze graag galoppeerd doe ik dat vrij vlot en zodra ik spanning krijg dan rij ik wat naar voren of vraag op een volte meer buiging.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:54

Kan je paard überhaupt wel zakken, of is ze nog te strak in de rug?
Mijn 3 jarige heeft ook nog spanning in de bovenlijn als ik begin met rijden, maar naar mate ze opwarmt gaat ze steeds makkelijker loslaten in die bovenlijn.. en elke keer gaat ze een klein stukje verder naar beneden.

Ze moet daar gewoon sterker gaan worden, en ze moeten leren die spieren los te laten.. ;)
In mijn profiel staan 2 filmpjes, mocht je interesse hebben..

Overigens wordt mijn paard wel elke maand gemasseerd.. :o

Tamaraa18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 14:00

Dit paard is nu ook 4 jaar, en wel wat langer onder het zadel. Ze heeft ook dat ze na de galop wel iets meer gaat ontspannen.

Ze wilt wel zakken, dat geeft ze ook wel aan. Maar dan zakt ze iets en dan komt ze gelijk weer een stukje omhoog zegmaar. Misschien wil ze dan nog niet de hand genoeg aannemen om constant laag te blijven lopen. Het ging ook een periode erg goed waarin we vooruitgang zagen. Maar we hebben nu een beetje het idee dat ze stil staat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:05

Citaat:
Ze wilt wel zakken, dat geeft ze ook wel aan. Maar dan zakt ze iets en dan komt ze gelijk weer een stukje omhoog zegmaar.

Paard wil dus wel, maar kan het nog niet volhouden.. wat logisch is als ze dr bovenlijn nog niet los kan laten.
Gewoon zo doorgaan.. blijven uitnodigen om te zakken (en natuurlijk wel aan blijven vullen met je been) en je zal zien dat het langzaam aan beter gaat.

Vergeet ook niet dat een jong dier nog steeds groeit in het lijf, dus dat het ook logisch is dat niet alles in 1x perfect kan zijn.

xmaudieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 14:30

Mijne had dit ook. Ik heb gewoon een paar maanden met lange teugels gereden en niks doen met je hand. Dan gaan ze vanzelf wel je hand zoeken (als ze geen pijn ofzo hebben) nu laat ze uit ontspanning automatisch haar hals vallen en kan ik hem oppakken omdat ze mn handen volgt :D