Jonge pony valt naar binnen: hoe evenwicht verdelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Jonge pony valt naar binnen: hoe evenwicht verdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 19:03

Hoi!
ik rijd momenteel een jonge welsh K merrie die nog maar goed 4 is en nog maar een dikke maand echt aan het werk is.
Ze heeft een hele sterke achterhand in beweging en plaatst deze erg onder haar lichaam.
Maar qua evenwicht merk ik dat ze het enorm moeilijk vind om bochten te nemen, vooral in draf en op rechterhand.
Ze gaat al haar gewicht op haar binnenvoor been plaatsen waardoor ze wat kantelt als het ware.
Als de ondergrond wat glad ligt is dat wel gevaarlijk want dan helt ze dus helemaal naar binnen waardoor ze aan de longe al 2x gevallen is. Onder het zadel kan ik ze recht houden door mijn gewicht op mijn buitenbeugel te zetten.
Maar ze moet dus leren om meer haar gewicht op haar buitenachterbeen (?) te plaatsen, welke oefeningen kan ik hiervoor doen, om er voor te zorgen dat dit verbetert?
Verder lukt het meestal wel vrij goed om te wijken voor druk bij bv cirkel verkleinen/vergroten, maar ondanks dat helt ze nog dikwijls naar binnen?
Iemand die kan helpen?

Vera

Re: Jonge pony valt naar binnen: hoe evenwicht verdelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:08

Je kunt je binnenhand iets optillen in de bochten en begrenzen met je buitenteugel. Binnenbeen echt lang maken vanuit je heup en je paard er als het ware omheen laten draaien.
Inderdaad wijken, cirkel van klein naar groot maken, echt laten wijken voor je binnenbeen.

Weet je zeker dat ze verder lichamelijk in orde is? Knie, bekken, spieren?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:37

__Astrid schreef:
Hoi!
Maar qua evenwicht merk ik dat ze het enorm moeilijk vind om bochten te nemen, vooral in draf en op rechterhand.
Ze gaat al haar gewicht op haar binnenvoor been plaatsen waardoor ze wat kantelt als het ware.
Als de ondergrond wat glad ligt is dat wel gevaarlijk want dan helt ze dus helemaal naar binnen waardoor ze aan de longe al 2x gevallen is. Onder het zadel kan ik ze recht houden door mijn gewicht op mijn buitenbeugel te zetten.
Maar ze moet dus leren om meer haar gewicht op haar buitenachterbeen (?) te plaatsen, welke oefeningen kan ik hiervoor doen, om er voor te zorgen dat dit verbetert?

Op een cirkel/bocht wil je dat het paard vanuit het binnenachterbeen draagt, dus niet vanuit het buitenachterbeen. Dat het paard dus het gewicht op het binnenvoorbeen plaatst, betekent dat het paard in de bocht 'over de schouder valt'. Als dat gebeurt, blijf je dus naar binnen vallen, met buitenstelling.
Door meer druk op je buitenbeugel te zetten, verplaats je het zwaartepunt.
Het liefste zet je de voorhand correct voor de achterhand. Op de grond werkt dit het beste dmv lange lijnen/dubbele longe. Als je dit niet hebt, kun je wel het paard trainen in correcte lengtebuiging en dragen vanuit het binnenachterbeen. Je begint dan dus met lang en laag, en legt dan het accent op het binnenachterbeen. Dus net voordat je paard zijn binnenachterbeen op wilt tillen stop je er wat extra energie in waardoor de pas van dat been verruimt (en dus beter onder de massa komt).
Paarden zijn ritme gevoelig, dus tel zelf ook mee.
1 net als het paard z'n been op wil gaan tillen.
2 als het paard zijn been net neerzet.

Door met je eigen benen correct mee te lopen met de achterbenen en goed mee te tellen zul je op het juiste moment er extra energie in kunnen stoppen. (1, 2. 1, 2).

Zodra je paard 1 pas haar binnenachterbeen correct (of in ieder geval een stuk beter als echt correct nog teveel gevraagd is) gebruikt stop je met extra energie er in te stoppen en beloon je met stem. Zodra het weer verslechterd ondersteun je meteen.

Altijd lastig om dingen uit te leggen via bericht, maar vat je hem?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:50

Zoals "Sassol" ook al aangeeft, het paard moet op een cirkel idd op het binnenachterbeen dragen, en dus niet op het buitenachter.
Dat de voorhand te veel druk geeft op de binnenzijde kan je zeker al rijdend wel een beetje gaan corrigeren.
Maar ook hier ben je heel verkeerd bezig, door je zelf zo te plaatsen dus meer druk te geven op buitenbeugel ga je eigenlijk het paard net leren om nog meer druk tegen te geven, dit is dus echt verkeerd.
Het is ook daarom dat een goede lesgever heel belangrijk is, die ziet dan ook jouw houding, die ziet wat het paard doet en ziet wat je er tegen probeert te doen.
Neem dus les, dit is een jong paard en is zo op deze manier snel verprutst.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:54

__Astrid schreef:
Hoi!
ik rijd momenteel een jonge welsh K merrie die nog maar goed 4 is en nog maar een dikke maand echt aan het werk is.
Ze heeft een hele sterke achterhand in beweging en plaatst deze erg onder haar lichaam.
Verder lukt het meestal wel vrij goed om te wijken voor druk bij bv cirkel verkleinen/vergroten, maar ondanks dat helt ze nog dikwijls naar binnen?
Iemand die kan helpen?

Denk dat dit voornamelijk een stukje balans is, als ze nog niet zolang onder het zadel is. Dus gewoon kilometers maken. En dan vind ik een oefening als voltes openen en sluiten voor een paard wat nog niet zolang onder het zadel is, een te zware oefening.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:00

mijn verzorgpaard liep ook zo,
wat ik doe(of deed), wat het alleen maar erger maakt, is precies verkeerd scheef gaan zitten(mijn binnenheup optillen geloof ik). dat had ik zelf niet echt door maar mijn instructrice wees mij daar op. Wat bij mij heel goed helpt om dat te verhelpen is door zelf niet naar binnen te kijken, maar naar buiten. en wat is ook fout deed, was dat ik mijn hulpen vast zette. dus ik had mijn buitenarm zo vast aan de teugel hangen, dat het paard lekker terug kon gaan hangen, het zelfde met mijn kuit.

les heeft mij in ieder geval heel erg vooruit geholpen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:03

Rustig voorwaarts rijden, veel belonen om niets, het eerste dat je nodig hebt is ontspanning.
Maak veel buitenritten aan alleen maar een contact teugel en werk niet meer dan 3 keer per week in de rijbaan en niet langer dat 20 minuten, blijf van het hoofd af.
Laat je pony zelf uitzoeken hoe ze het beste loopt, zijn lijf moet zich aanpassen.
Dat kost tijd, een paar maanden of een jaar of zo.
Alles dat je pony hier doet is goed.

Later komt de rest.
Geduld, de laatsten zullen de eersten zijn.
Het is nooit te laat om te beginnen met het "dressuren".

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:17

FriesWytske schreef:
__Astrid schreef:
Hoi!
Iemand die kan helpen?

Denk dat dit voornamelijk een stukje balans is, als ze nog niet zolang onder het zadel is. Dus gewoon kilometers maken. En dan vind ik een oefening als voltes openen en sluiten voor een paard wat nog niet zolang onder het zadel is, een te zware oefening.

Wat stel je dan voor als oefening?
Van gewoon rechtdoor lopen zal het niet leren lijkt me?
aeolusnr1 schreef:
Zoals "Sassol" ook al aangeeft, het paard moet op een cirkel idd op het binnenachterbeen dragen, en dus niet op het buitenachter.
Dat de voorhand te veel druk geeft op de binnenzijde kan je zeker al rijdend wel een beetje gaan corrigeren.
Maar ook hier ben je heel verkeerd bezig, door je zelf zo te plaatsen dus meer druk te geven op buitenbeugel ga je eigenlijk het paard net leren om nog meer druk tegen te geven, dit is dus echt verkeerd.
Het is ook daarom dat een goede lesgever heel belangrijk is, die ziet dan ook jouw houding, die ziet wat het paard doet en ziet wat je er tegen probeert te doen.
Neem dus les, dit is een jong paard en is zo op deze manier snel verprutst.

Mijn gewicht verplaatsen is echt de noodrem als ik merk dat ze gaat omvallen.
Ik probeer ze eerst door druk met mijn binnenbeen meer naar buiten te rijden, maar door alleen binnenbeen wil dat soms niet lukken en kantelt ze nog, ondanks dat ze wel naar buiten toe 'wijkt'.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:24

Sassol schreef:
__Astrid schreef:
Hoi!

Op een cirkel/bocht wil je dat het paard vanuit het binnenachterbeen draagt, dus niet vanuit het buitenachterbeen. Dat het paard dus het gewicht op het binnenvoorbeen plaatst, betekent dat het paard in de bocht 'over de schouder valt'. Als dat gebeurt, blijf je dus naar binnen vallen, met buitenstelling.
Door meer druk op je buitenbeugel te zetten, verplaats je het zwaartepunt.
Het liefste zet je de voorhand correct voor de achterhand. Op de grond werkt dit het beste dmv lange lijnen/dubbele longe. Als je dit niet hebt, kun je wel het paard trainen in correcte lengtebuiging en dragen vanuit het binnenachterbeen. Je begint dan dus met lang en laag, en legt dan het accent op het binnenachterbeen. Dus net voordat je paard zijn binnenachterbeen op wilt tillen stop je er wat extra energie in waardoor de pas van dat been verruimt (en dus beter onder de massa komt).
Paarden zijn ritme gevoelig, dus tel zelf ook mee.
1 net als het paard z'n been op wil gaan tillen.
2 als het paard zijn been net neerzet.

Door met je eigen benen correct mee te lopen met de achterbenen en goed mee te tellen zul je op het juiste moment er extra energie in kunnen stoppen. (1, 2. 1, 2).

Zodra je paard 1 pas haar binnenachterbeen correct (of in ieder geval een stuk beter als echt correct nog teveel gevraagd is) gebruikt stop je met extra energie er in te stoppen en beloon je met stem. Zodra het weer verslechterd ondersteun je meteen.

Altijd lastig om dingen uit te leggen via bericht, maar vat je hem?

Wat bedoel je precies met 'meer energie erin stoppen'?
Lang en laag probeer ik haar zeker te rijden (want ze had/heeft zoals zovelen de neiging om met haar neus op haar borst te lopen, gaat gelukkig al een stuk beter) en eens ze zo loopt kantelt ze idd een heel stuk minder.
Maar dikwijls is dan als ik ze zo heb lopen, ik dan probeer een bocht te maken en ze merkt dat ze moet draaien, het wat lastig wordt en ze dan gaat gassen waardoor het nog moeilijker wordt en ze dan dus hoofd omhoog gooit waardoor ze dus compleet naar binnenvalt...
Is ook een vrij prikkelbare pony, dus moet goed opletten met hoe sterk ik m'n hulpen maak, want iets te veel en dan gaat ze vrij hard reageren en zijn we nog verder van huis. :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 13:31

Met energie erin stoppen bedoel ik hetzelfde als aandrijven. Dus net zoals je als je paard iets te langzaam draaft aan de longeercirkel je 'er iets meer energie in stopt' doe je dat nu ook, maar dan met 1 been op 1 bepaald moment.

Dat je paard harder gaat lopen doet ze juist zodat ze niet omvalt, ze helt als het ware naar binnen, hoe langzamer ze gaat, hoe sneller ze valt.
Daarom moet je er dus eerst voor zorgen dat je paard niet meer naar binnen helt voordat je een bocht vraagt. Dus eerst (op een rechte lijn dus) de voorhand voor de achterhand plaatsen zodat het binnenachterbeen gebruikt wordt en het paard niet meer naar binnen helt.
Je kunt dus best met wat buitenstelling een bocht rijden als dat er voor zorgt dat de benen goed gebruikt worden en de spieren opgerekt. Een rechterbocht met stelling naar binnen kan jouw paard nog niet, want die helt al naar rechts. Het hoofd is hun evenwichtspunt dus bij hellen naar rechts moet het hoofd links zijn om evenwicht te bewaren.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 13:35

Dus: lang en laag recht stuk aanrijden, en dan wat linkerstelling aannemen en bocht naar rechts?
Alles aan hetzelfde tempo en voor de rest niets speciaals qua binnen/buiten been van mezelf of juist extra binnenbeen? Die moet denk ik wel lukken...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:00

zeker niet zomaar extra binnenbeen , het is nooit zomaar iets extra, je moet er toe komen dat het paard gewoon wijkt voor het betreffende been.
Ik kon al uit jouw gesprek opmaken dat het vaak wel lukt te wijken, maar das iets dat je moet gaan opbouwen, ....
Eerst idd zoals ook reeds hier vermeld is geweest, eerst ontspanning, zolang dat er niet is, is het gewoon niet mogelijk om iets anders te gaan aanleren.
Vergeet niet het betreft hier echt nog een jong paard.
Dus echt een soort stappenplan is heel belangrijk hierbij.
Beginnenende oefeningen van het stelling vragen, eerst gewoon in stilstand , wanneer dit goed lukt ook in stap , als dat goed lukt kan je van hieruit reeds proberen het wijjken er een stapje in op te nemen, maar hier is het wijken niet het doel op zich nee het is meer het doel de binnen schouder een beetje op te tillen, als je daar uiteindelijk in slaagt tjaaaa dan is dat hetgeen je moet gaan toepassen net daar in de hoeken.
Het zijn echt een soort bouwsteentjes, je moet de puzzel volledig krijgen.
Advies blijft , neem of zoek degelijke instruktie, niet zomaar iemand die een beetje beter kan rijden, das echt niet voldoende.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:30

__Astrid schreef:
Dus: lang en laag recht stuk aanrijden, en dan wat linkerstelling aannemen en bocht naar rechts?
Alles aan hetzelfde tempo en voor de rest niets speciaals qua binnen/buiten been van mezelf of juist extra binnenbeen? Die moet denk ik wel lukken...

Om de voorhand goed voor de achterhand te plaatsen zal je paard zelf al buitenstelling hebben. Deze moet je dus niet willen corrigeren (omdat je bij een nette wending binnenstelling hoort te hebben), maar je gaat ook niet meer buitenstelling vragen.
Wat je wel of niet met je benen moet doen hangt er weer vanaf wat jouw paard doet met zijn benen.

Les helpt hier wel het beste bij, en zoals aeolusnr1 zegt: het zijn bouwstenen. Het is dus niet zo dat er 1 oefening voor is die het probleem oplost, of dat je paard maar 1 vaardigheid hoeft aan te leren.
Vandaar dat ik ook zei: begin vanaf de grond en VOORDAT je een bocht gaat rijden, moet je ervoor zorgen dat je paard zijn voorhand voor de achterhand plaatst. Je zult ondertussen ook moeten rekken en strekken om de souplesse van het paard te vergroten, anders zul je altijd met buitenstelling de bocht door moeten.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:20

Ben vandaag al even aan de slag geweest met de tips die ik hier gekregen had.
En inderdaad, ze neemt vanzelf buitenstelling aan en een bocht nemen lukt beter zo.
Ontspanning lukt wel aardig, maar heb gemerkt vandaag dat ik er ook gewoon meer moet aanrijden.
Maar zoals gezegd ze is nogal prikkelbaar, dus het is voor mij echt aftasten waar haar grens ligt van: hier kan ik even pushen en op andere momenten juist niet.
Maar ze liep echt even te klieren en heb d'r toen even doorgereden en toen liep ze gewoon lekker voorwaarts, goed door haar lijf, lang en laag en ontzettend licht in mijn hand.
En met gewoon goed buitenteugel eraan (soms nog een klein beetje meer openen) lukte een bocht best wel fijn zo. Ze voelde ook heel fijn aan zo. :)
Bedankt voor de tips dus!
Wijken op rechte stukken laat ik nog even liggen, op de cirkel heb ik ook nog even geoefend en ook dat ging met meer buitenteugel en beetje buitenstelling stukken beter. Alleen als de cirkel vrij klein was viel ze er terug even door, maar snel kunnen herstellen en cirkel wat groter maken. Ik vind dat toch een oefening die vrij belangrijk is. Als je eens noodgedwongen een bocht krapper of ruimer moet en je paard kent die hulp niet kan je zo op iets of iemand anders knallen...

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 21:23

En over lesgever: ik ben me aan het oriënteren maar hier vallen ze niet met bosjes uit de hemel.
Dat plus het feit dat ik iemand zoek die op een heel ongedwongen, lichte manier rijdt en goed met van die heethoofden en koppigaards kan omgaan zorgt dat ik nog wel even zal mogen zoeken...
Heb wel al een goeie gezien, maar das bijna 100 km rijden, dus dat is misschien voor af en toe is.
Ik merk zelf dat die man veel weet waar ik nog niet aan had gedacht en dingen ook uit een interessant oogpunt bekijkt. Heb m alleen zelf nog niet zien rijden, dat houdt me een beetje tegen. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:44

Je kunt beter 1x in de maand goed les hebben dan elke week slecht. Als de kwalitatief goede les dus 100km verderop is, zou ik wel daar voor kiezen. Bij echt goede lessen heb je dan ook echt wel weer even genoeg stof om te oefenen en loop je ook niet het risico dat je 'instructeur-afhankelijk' raakt.
Om de man te zien rijden moet ook geen groot probleem zijn lijkt me, dus daar zou je wel een begin kunnen maken. (Desnoods filmpjes op youtube oid?)

Wel fijn dat het nu al een stuk beter gaat, zet ook een trainingsplan op. Dus bijv: eerst rekken en strekken op de grond, accent op binnenachterbeen leggen aan de longeerlijn en met rijden vooral gericht op lang en laag, voorwaarts en ook af en toe een beetje rekken en strekken.
Die bochten zijn het belangrijkste nu nog niet, al is het natuurlijk wel heel handig om je paard in evenwicht een bocht door te kunnen krijgen.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 19:53

Ik kruip ook altijd op m'n pony met een plan van wat ik wil oefenen die dag en als dat goed gaat stop ik gewoon. Qua rijden begin ik ook een stramien in opwarming te creëren (idd ongeveer wat je zegt) 1x geprobeerd om eens dingen om te wisselen, nou dat was geen succes. :+
Ze maakt het dikwijls heel duidelijk als ik iets fout doe, het is alleen moeilijk om dan te weten wat juist. Kan gelukkig mezelf wel kritisch bekijken, dus dat scheelt!