Slecht aan het been..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolleknol

Slecht aan het been..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 23:27

Heeuy,

Ik heb mijn tinker merrie nu al ren tijdje maar ik zou graag bitloos willen rijden enzo uiteindelijk. Dat is mijn doel. Maar ze is heeeel sterk in haar mond en ze reageert niet op het been. Dus been hulpen kent ze niet en gaat ze harder lopen en reageerde alleen op de teugels.. Ik zou graag willen dat ik haar wat beter aan het been krijg. Zelf was ik van plan om weer les te gaan nemen met me paardje.

Iemand tips om haar beter aan het been te krijgen? Dat ij haar op me zit kan sturen? En moet ik dan zelf ook wat veranderen aan mijn zit?
Hoop dat iemand mij kan helpen..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:30

Je wilt dus nu paardrijles via berichtjes op een forum?!? De basis zit er naar mijn mening gewoon niet in. Les nemen van een goede instructeur lijkt mij de enige oplossing.

Ik kan wel zeggen, veel overgangen rijden bijvoorbeeld. Maar dat gaat je niet lukken als je dier alleen maar op teugels reageert. Hoe rem jij dan, trekken?

jolleknol

Re: Slecht aan het been..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 23:33

Beetje achterover leunen en diep in het zadel zitten en kleine kneepjes inde teugels geven. En ik heb al een aantal jaar les gehad, maar mijntjnker kende dit vanaf het begin al niet... En ik vraag alleen maar wat tips zodat ze wat beter reageerd op mijn been

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:47

Hoe oud is je paardje?
Ik denk dat je gewoon heel consequent moet rijden. Ben moet reactie zijn.. Anders even een zweepje erbij.
Even helemaal ''back to basic''
Succes.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:10

Dankjewel ja ze is 16 en met haar 12e in gereden. Ze kon bijna nix toen ik haar kreeg, want ze heeft 11 jaar ongeveer in Engeland gestaan als fokmerrie op ren natuurgebied dus ze kon niet eens normaal voetje geven. En op stem commando doet ze het redelijk , want ze wil wel werken! Eerst was ze niet gemotiveerd.. Mar ze krijgt er zelf ook meer plezier in. Helaas was ik een angstige ruiter en hebben we beetje een slechte start gemaakt. Maar de rem zit erop ze kan stap, draf en netjes aan galopperen in de bak vanuit een zachte draf :) maar ik bedoelde eigenlijk de druk van et been , dus dat ze op mijn zit reageerd en niet alleen op de teugels. Ze leert wel snel. Maar verstandigste is denk ik om weer op les te gaan.. :) maar bedankt :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:35

je vraagt alleen maar een paar tips.
Denk je nu echt dat het lezen van een paar tips, voldoende gaat zijn om jouw ineens tot een soort paardentrainer om te toveren.
Je zegt zelf mijn paard kent bijna niets, dus alles moet op een zo zacht mogelijk signaal aangeleerd worden.
Dat krijg je zonder heel goede instructie nooit klaar.
En het feit dat je reeds een paar jaar les gehad hebt, veranderd daar eigenlijk echt niets aan

jolleknol schreef:
Beetje achterover leunen en diep in het zadel zitten en kleine kneepjes inde teugels geven. En ik heb al een aantal jaar les gehad, maar mijntjnker kende dit vanaf het begin al niet... En ik vraag alleen maar wat tips zodat ze wat beter reageerd op mijn been

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:49

Mijn oudste paard had datzelfde, hij reageerde heel goed op been, maar de enige beenhulp die hij kende was 'harder'. Behalve les nemen, kan ik je nog een tip meegeven: Voelen! Probeer te voelen wat er onder je gebeurd, welke kant buigt je paard op, welk been zet hij waar neer.

Wat sterk in haar mond betreft: Als jij geen ontspanning geeft, dan zul je ook nooit ontspanning krijgen. Mijn eigen lesjuf zegt dat als mijn paard sterk in zijn mond wordt, dat dat betekent dat ik hem iets vraag dat te moeilijk is. Misschien is dat bij jou ook het geval, maar dat kunnen we hier vandaan natuurlijk nooit beoordelen. Dus ik hoop dat jouw lesmens je hier snel mee kan helpen, dan komt het vast goed! :j

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 10:00

Ik heb dit topic niet geopend om soort les te krijgen. Maar om te kijken of andere dit ook hadden. En wat zij eraan gedaan hebben om het beter voor elkaar te krijgen ;)

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 10:04

Bedankt en ja het enige wt ze ongeveer kent is harder gaan. Ik sowieso opzoek naar goede les. ;) maar ze was ook niet goed door gereden toen ik haar kocht. Ik ga gewoon kijken wat ik nog kan verbeteren enzo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:09

Met tips alleen kom je er niet. Goede instructie zoeken en tussen de lessen door oefenen, oefenen en oefenen. Jullie moeten allebei weer bij het begin beginnen denk ik. Is helemaal niet erg, en ik weet zeker dat als je dat doorzet, je over een tijd een fijn te rijden paardje hebt, leuker voor jullie allebei!

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 11:23

ja dat denk ik ook. bedankt! ik zeker opzoek naar les en veel oefenen :) want ik wil dat we beide prelzier hebben en elkaar snappen :P

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:27

Ik denk ook les nemen, je tinker is niet sterk in de mond maar jij bent sterk in je hand, het dier heeft geen andere keus om zijn kaak vast te zetten om van jou nare druk af te komen,
Dat ze niet op je been hulpen reageert zal zijn dat ze dat nooit heeft geleerd en een paard wat hard in de mond word gehouden zal ook niet op been hulp kunnen reageren, om de simpelen red dat ze strak in de spieren zijn en zo krijg je nooit een fijn lopend paard.

Je zou idd eens gewoon een bitloos aan moeten doen en gewoon lange teugel en niks vragen , kijk wat je met hele kleine subtiele hulpen voor mekaar kan krijgen. trek ook nooit aan beide teugel te gelijk als een paard zich sterk maakt want dan word hij alleen maar sterker van, dan word het een getouw trek en daar bereik je nooit wat mee.
Verdiep je ook eens in het grond werk en het longeren zodat het dier ook soepeler kan worden in zijn lijf, het probleem ligt niet bij het paard maar bij jou als trainer, dus neem les van iemand die jou ook de theorie kan leren en vooral in stapjes werkt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:39

jolleknol schreef:

En door deze zin weet ik zeker dat je echt moet gaan lessen en niet de rijkwaliteit hebt om het je paard uit te leggen. Door achterover te leunen druk je het zadel naar voren, dat is dus eigenlijk een "vooruit" hulp voor je paard (het voelt immers het zadel naar voren gaan). Daarbij kleine kneepjes in de teugel is voor het paard alleen maar erg verwarrend, en ik kan me ook voorstellen dat je paard daar juist op gaat versnellen (het geeft onrust en het paard wilt daarvan wegrennen).

Een paard aan je been maken doe je door middel van veel JUISTE overgangen te rijden. Stap, draf, stap, beetje meer stap, beetje minder stap, stop, draf, beetje meer draf, langzame stap, snelle stap, stop enz. De overgang moet echter wel goed zijn. Je kunt je paard niet NIET trainen. Iedere keer dat je paard weg komt met fout gedrag geef je eigenlijk een bevestiging aan het paard dat dat de bedoeling is. Je wilt dus leren om een juiste overgang te maken. Zowel naar voren, als terug. Dat leer je niet op een forum of uit een boekje. Dat leer je door goede instructie.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 13:48

Oke dankjewel allemaal. En ik ga opzoek naar les ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 14:22

Nou dat TS les moet nemen weet ze nu ook wel. Desalniettemin kunnen jou best wat tips via internet gegeven worden die je kan meenemen, maar de kans dat het werkt is kleiner omdat je wellicht meerdere signalen aan je paard geeft. Bijv. ik kan wel zeggen 2x kuithulp, geen reactie? Tik! Maar als jij naar voren zit, of met je benen knijpt, of druk houdt op de teugels.. geef je tegenstrijdige hulpen aan je paard.

Tips die je kan proberen:
- bij elke letter een overgang rijden
- Wijken van de hoefslag af naar binnen om jou paard attent te maken op je been
- maak het niet voorspelbaar, doe elke keer wat anders zodat jou paard wel op jou moet letten en moet wachten

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 14:38

Okee ja dankjewel! En dit topic had ik idd niet gemaakt om te horen dat ik les moet nemen want sat weet ik wel! ;) maar voor wat extra tips waar ik aan kan werken :)

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:42

Dit klinkt als een paard wat de basis nog niet goed beheerst. Daar zou ik met een goede instructeur eerst aan werken. Wie weet hoe het dan gaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:02

jolleknol schreef:
Okee ja dankjewel! En dit topic had ik idd niet gemaakt om te horen dat ik les moet nemen want sat weet ik wel! ;) maar voor wat extra tips waar ik aan kan werken :)

Je wil het niet horen, maar het is wel de realiteit , via de pc is het moeilijk jou probleem op te lossen, want we zien jou en het paard niet, voor de een werkt dit en voor de ander dat, dus ja iemand erbij halen is dan altijd nog het eerlijkst voor je paard

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 21:07

heb al les gevonden.