paard wil niet meer aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

btjeetje

paard wil niet meer aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 18:22

Ik zit met een probleem en ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen. Het rijden met mijn paard ging normaal altijd heel goed en met aanspringen in galop had hij geen problemen, ook vanuit stap kon hij dit heel makkelijk. Maar nu sinds 1,5 maand lukt het me niet meer om hem te laten galopperen en ik weet niet hoe dit komt. Hij wil gewoon niet soms maakt hij wel het 'hopsje' maar gaat daarna gewoon weer verder in draf. ik vind het heel vreemd ik wil binnenkort wel gaan lessen met hem maar dat is nu nog even niet mogelijk. Ik ben nu vooral bezig met vrijheidsdressuur en dergelijke maar ja ik vind het natuurlijk ook fijn om een keer lekker met hem te rijden dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast bedankt!

Anoniem

Re: paard wil niet meer aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:25

Galoppeert hij aan de lijn en in de wei wel? En ook beide kanten op?

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:30

Bruchem is bij mij in de buurt...
Wat voor paard heb je?

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:31

Niet te hard laten draven , en gebruik je een zweepje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:32

misschien is het het zadel?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:37

ik zou inderdaad denken dat hij ergens last van heeft?
Zadel? Tanden? kan van alles zijn, maar als er eerst niets aan de hand was en plotseling wilt hij
niet meer aangelopperen, dan zou ik ervan uitgaan dat hij ergens last van heeft.
Nu de taak om erachter te komen wáár hij dan last van heeft?

Aan de longeerlijn? Galopeerd hij dan wel gewoon?

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:57

hij galoppeert aan de longeerlijn wel goed en het zadel is op maat gemaakt dus dat kan het ook niet zijn, ik vind het maar heel vreemd want voor de rest doet hij alles prima het lijkt net alsof hij gewoon geen zin heeft om te galopperen.. kan het zijn dat hij mij weer een beetje aan het uitproberen is? ik heb de laatste tijd namelijk ook weinig kunnen rijden vanwege school dus ik rijd hem niet intensief op het moment

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:07

Kan het zijn dat jij zelf misschien niet helemaal optimaal zit? Of hem bv teveel uit elkaar laat vallen? Of iets teveel op de handrem hebt staan?
Heb je niet iemand die vanaf de grond even met je mee kan kijken?

SteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:36

Ik weet natuurlijk niet hoelang het geleden is dat je het zadel op maat hebt laten maken, maar zelfs een op maat gemaakt zadel moet om de zoveel tijd gecontroleerd worden. Als dit pas recent is gebeurd, dan is de kans natuurlijk een pak kleiner dat het daaraan ligt.

Wat verder nog kan is dat hij ergens met een blokkade zit. Eén van m'n verzorgpaarden had iets gelijkaardigs: onder het zadel niet willen - of beter gezegd: kunnen - galopperen, maar in vrijheid deed hij het zelfs uit zichzelf. Toen de osteopaat kwam, bleek hij toch met een blokkade te zitten.

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:03

Ik wil je best eens helpen hoor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:28

Wat ik me inderdaad ook afvraag: hoe lang geleden is het zadel op maat gemaakt? Als jij niet veel gereden hebt, zal de spiermassa van je paard ook verminderd zijn waardoor het zadel weer niet lekker ligt.

Ook kan het zijn dat het paard niet meer genoeg kracht heeft om met ruiter aan te galopperen of dat jij niet meer goed zit door het weinige rijden waardoor je je paard tegenzit.

'Geen zin hebben' of 'uitproberen' is echt maar zelden zo. En ook dan moet je je afvragen, waarom heeft het paard geen zin? Waarom werkt het niet mee, maar probeert het uit? Het is zo makkelijk om te zeggen, paard heeft geen zin (dus moet maar aangepakt worden).

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:32

Ik denk dat je gewoon ff iemand met verstand van zaken met je mee moet laten kijken en die zal vast t probleem wel voor je kunnen vaststellen

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:29

Ik heb zo'n zelfde probleem.
Me paard staakte al af en toe rechtsom, maar nu wil ie niet meer galopperen rechtsom.
Eén galopsprong en dan blokkeert ie volop en haalt uit met achterbenen.
Aan de longe niets aan de hand.
Vind het altijd heel lastig zulk soort dingen.
Maar laat morgen me zadel nakijken en volgende week wordt paard nagekeken.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:08

Misschien is het toch gewoon een kwestie van te onrustige handen of iets naar voren leunen bij de aansprong waardoor het paard niet wil. Vaak denken mensen ingewikkelder dan het is.

rosse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:04

Heb een soortgelijk probleem met een jong paard. Bij het aanspringen in galop op een bepaalde hand slaat hij telkens opnieuw 4 a 5 keer zijn kont uit om daarna gewoon verder te galoperen. Eens hij door dat moment is galopeert hij netjes verder. Op de ander hand heeft hij geen probleem. Ik dacht in het begin dat het er wel af zou gaan - en dat was ook even - maar nu twee maand later begint hij er opnieuw mee. Ik dacht ook even aan een medisch probleem maar dan zou hij het ook aan de longe moeten doen en daar heeft hij geen probleem. Iemand daar ervaring mee ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:14

hoe zit jij zelf in je lijf?

rosse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 10:54

Sorry die vraag begrijp ik niet goed, tenzij ik bij een psycholoog in de sofa zou zitten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:34

Het is heel simpel, om aan te galoperen maak je een halve ophouding, rol je je gewicht iets naar achteren over je zitbeenknobbels en galopeer je aan. Als een ruiter erg scheef is, een heup naar beneden laat zakken en daarmee de heup van het paard blokkeert wordt het aanspringen erg bemoeilijkt, vandaar mijn vraag.

rosse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:47

oke ik begrijp het.
Maar aangezien het nog een groen paard is en omwille van de moeilijkheden die hij maakt laat ik hem er eigenlijk in lopen, zodat ik eigenlijk geen ophouding geef.
Daarbij heb ik hem eens door iemand anders laten rijden en daar doet hij precies hetzelfde, dus ik denk niet dat dat de oorzaak kan zijn.

fortuna126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:57

Jammer dat er geen reactie komt....
Ik denk dat je ff wat brutaler door moet zetten!