Zelfzeker rijden, hoe doe je dat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Zelfzeker rijden, hoe doe je dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:25

Hallo :wave:

Misschien een wat 'simpele' titel, ik weet niet hoe ik het helemaal goed moet verwoorden :+
(ik hoop ook dat het hier goed staat :) )

Sinds kort heb ik een nieuw paard, maar dit probleem speelt al een tijdje, het gaat dus voornamelijk over mezelf en hoe dit zich uit in de praktijk.
Ik ben onzeker (bang ?) en heb een panische angst om te vallen en iets te breken (of erger), als ik eraan denk zeg ik tegen mezelf 'jep, paardrijden is dan de perfecte sport als je bang ben om te vallen/iets te breken :')'

Ik zou willen dat ik mijn hoofd helemaal leeg kon maken als ik op mijn paard zit, want bij het opzadelen komen er al allerlei scenario's in mijn hoofd over wat er allemaal wel niet kan mislopen, met gevolg dat als ik erop zit, dat meestal met een ei in mijn broek is.

Echter, eens ik aan het rijden ben en met oefeningen bezig ben is dit grotendeels tot helemaal weg en kan ik mezelf weer helemaal ontspannen.
Het zijn die eerste passen als ik net erop zit (en vaak ook op momenten als mijn paard schrikt enz.) dat ik zoveel spanning heb en bang ben dat mijn paard iets gaat doen.

Hoe komt dat ? Het is begonnen toen ik mijn andere paard pas had (die nu op rust staat), die kon een flinke rodeo geven onder het zadel bij het aanspringen in galop (gepaard met een paar heftige valpartijen), daar is mijn angst begonnen. Uiteindelijk na een flink stuk doorbijten is ze hiermee gestopt en kon ik na een tijdje gewoon ontspannen rijden en normaal (aan)galloperen.
Doordat zij op rust moest, ben ik op zoek gegaan naar een nieuw paard, die heb ik nu bijna 2 maanden. Toen hij van mij was en ik de 1ste keer ging rijden is het fout gegaan, ik zat 5 tellen op hem en door een flinke bokpartij ben ik er vanaf gevallen, gevolg: angst is weer terug.
Achteraf gezien had hij gewoon zoveel spanning opgebouwd door verschillende dingen en werd het hem even teveel, want het is eigenlijk een heel braaf en eerlijk paard (deze bokpartij had zich trouwens in een binnenpiste afgespeeld in de manege).
Daarna heb ik steeds thuis in de buitenpiste met hem gereden en hij heeft nooit meer een pas verkeerd gezet, maar toch blijven die eerste passen als ik er pas op zit nog zo spannend en kan ik mezelf moeilijk ontspannen waardoor hij dat gevoel natuurlijk gaat overnemen, want als ik ontspannen ben, is hij dat ook gewoon.

En nu weer, eens ik goed aan het rijden ben is er helemaal niets meer aan de hand.

Ik vind het verschrikkelijk en stom van mezelf dat ik zo snel bang ben en niet veel durf, want ik wíl het echt gewoon kunnen en doen ! Maar het is sterker dan mezelf om het zo maar even dramatisch te zeggen :+

De winter komt eraan en ooit zal ik weer eens met hem naar een binnenpiste moeten en bij de gedachte alleen al krijg ik het al benauwd, erg eigenlijk niet ? :=

Alvast bedankt om het te lezen ! :+ Voor de duidelijkheid wou ik wel even vermelden wanneer/waar de angst is ontstaan :j

Ik sta er soms stom van hoeveel durf sommige ruiters hebben, die vallen tig keer en/of hebben al iets ernstigs gebroken gehad en lijken gewoon zo weer op het paard te klimmen alsof er niets is gebeurd :+ Dan denk ik, ik wil dat ook kunnen :')
Als het paard kuren krijgen od. dan pakken ze die aan en blijven er rustig onder, ik daarentegen klap helemaal toe en kan niets meer doen, ik 'wacht gewoon af'.

Wie o wie heeft er goede tips, raad, ... ? Op gebied van rijden ben ik ervaren genoeg, ik durf te zeggen dat ik weet waar ik mee bezig ben, dus het is niet dat ik een beginner ben :)

roombolletje

Re: Zelfzeker rijden, hoe doe je dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:32

Misschien kun je hem voor het rijden even longeren zodat hij al even heeft kunnen rennen en bokken?
Gewoon een suggestie hoor ;)

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:36

1. Als je denkt dat je valt is de kans groot dat dat gebeurt 2. Door je neus in ademen en door je mond uit ademen.. 3. Les nemen, als je ziet hoe goed het gaat en vertrouwen op bouwt hoef je minder bang te zijn! Ik zelf had ook net een nieuw paard en had echt geen vertrouwen meer in haar. Ik was door haar geschopt en was echt bang voor haar. Ik bouwde stapje voor stapje het vertrouwen weer op. En nu zijn we een jaar verder en we zijn echt een super team!! Wat je nodig hebt is geduld! Hopelijk komt het goed!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:41

Ik ben ook geen stoere ruiter dus ik zorg dat de omstandigheden zo zijn dat ik er ontspannen op kan. Heb ik s winters een tijd niet kunnen rijden dan ga ik echt niet zomaar even naar de binnenbak rijden, eerst rustig af longeren tot de gekkigheid eraf is. Is er thuis iets waar ik van verwacht dat mijn paard compleet op freakt dan longeer ik eerst en bekijk ik de reactie (die vaak hartstikke meevalt, ik gerustgesteld erop!).
Ben ik bang dat mijn paard aan de kletter gaat richting stallen dan zorg ik dat er iets voor staat waardoor hij niet wegkan. etc. etc.
Want precies wat je zegt: die paarden reageren natuurlijk gewoon op je eigen onrust :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:51

Ik ga op de spannendere momentjes juist heel onserieus rijden, teugels vast bij de gesp en gewoon wat rond hobbelen (ook 'crossen' in galop), even met plezier op het paard, niet werken maar gewoon bewegen.
Bij spanning heel diep inademen en uitademen 'door je hele lichaam', in het uitademen ontspan je volledig, weg met alle angst, weg met alle aangespannen spieren. Mijn paard ontspand dan ook gelijk mee.
Je zegt zelf dat het paard nog nooit uit zichzelf wat fout heeft gedaan (ja de eerste keer, maar dat was jou schuld), dus waar ben je bang voor? Lach eens erop. Als je zorgt dat je afgeleid bent, dat je geen kans krijgt om spanning op te bouwen. Spelletjes met stalgenootjes etc.
Dat is wel dé manier om vertrouwen in je paard te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:55

Starzu schreef:
1. Als je denkt dat je valt is de kans groot dat dat gebeurt 2. Door je neus in ademen en door je mond uit ademen.. 3. Les nemen, als je ziet hoe goed het gaat en vertrouwen op bouwt hoef je minder bang te zijn! Ik zelf had ook net een nieuw paard en had echt geen vertrouwen meer in haar. Ik was door haar geschopt en was echt bang voor haar. Ik bouwde stapje voor stapje het vertrouwen weer op. En nu zijn we een jaar verder en we zijn echt een super team!! Wat je nodig hebt is geduld! Hopelijk komt het goed!

Les nemen helpt bij mij wel een heel eind. Maar ik ben nog steeds nerveus als ik ga rijden. Eenmaal erop gaat het prima en snap ik niet waarom ik er telkens zo tegenop zie. Ook het schrikken heb ik al een paar maal gehad en is niet noemenswaardig. Maar hoeveel les ik ook neem, het er tegenop zien om te gaan rijden blijf ik ook houden.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 17:13

Oh ja vergeten bij te zetten, ik neem les :j Het helpt wel iéts maar toch is het niet dé oplossing.
Als ik thuis in de buitenpiste rijd is mijn vader er altijd bij, en ik vind wel dat het goed helpt als ik met hem aan het praten ben dan kan ik mijn gedachten verzetten en wat lachen en ontspan ik sneller, dus dat helpt best wel ! Maar mijn vader kan er niet altijd bij zijn, afgelopen weekend was hij namelijk weg dus moest mijn moeder erbij zijn, die zelf dus schrik heeft van paarden :+ Dus ik merk wel dat ik veel steun en hulp heb van mijn vader, die stelt me ook altijd gerust :j (helaas kent hij verder niets van paarden, hij zou nog een goede lesgever zijn :') ).

Dat diep/rustig in- en uitademen probeer ik inderdaad altijd als ik er pas op zit, ik ga er eens meer op proberen te oefenen en te focussen, want ademhaling is eigenlijk een goed hulpmiddel :j

In de omgang kan ik dan weer beter mijn mannetje staan, mijn paard is in de omgang ook gewoon een grote knuffel en superlief en braaf, dan denk ik ook 'waarom ben ik toch zo bang ? kijk hem hier nu staan, hij valt bijna in slaap :+ ', maar angst is iets raars dat heb ik al ondervonden (helaas)

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:16

Ik lees even mee, ik heb op het moment precies hetzelfde als wat jij met je vorige paard had in galop. Ik moet ook leren ontspannen maar pff wat is het lastig! Zelfs stap en draf worden spannend als de oren maar iets bewegen! Zo gek dat een gevoel zo met je aan de loop gaat en je er niets tegen lijkt te kunnen doen!

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:24

Klinkt misschien heel stom maar ga liedjes zingen als je gespannen word.

Lekker hard vanuit de tenen.

Ook goed om je ademhaling denken tijdens het zingen!

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:29

Ik heb echt precies hetzelfde gehad als jou! Door een manege pony die ook rodeo's kon geven, en waar ik vervolgens met 1 been uit de beugel op haar nek zat, in de galop, heb ik echt een angst gekregen.
Toen kreeg ik een paardje, een superbrave haflinger, maar ik heb de eerste 2 weken alleen maar gestapt n gedraaft, ik zat me eigen en me paardje in de weg omdat ik er angstig opzat, bang om eraf te vallen, dat er iets zou gebeuren oid..

Wat mij bang maakte was voornamelijk de oren van mijn haf, zodra die oplettend naar voren stonden was ik een bonk spanning, en ja.. dat voelen ze..
Ik heb mezelf aangeleerd om niet meer naar haar oren te kijken, dat lukte eerst nog geen minuut, maar daarna ging het steeds beter, ik heb veel, heel veel geoefend , en rondjes gereden..
Maar je zegt het zelf ;) als jij ontspannen bent is je paard dat ook! Dat is je houvast!

Ik kan nu alles met mijn paardje, ik galoppeer zo makkelijk met haar weg zonder zadel enz. Bij mij was het veel oefenen en geduld, maar uiteindelijk overwin je jezelf!

Veel succes! :)

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:29

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 18:37

Ik heb hier ook last van gehad.
Wat heb ik gedaan:
- borst vooruit en neus omhoog doen tijdens het rijden
- door je neus in, mond uit ademen als het spannend wordt
- benen lang maken als hij wil rennen
- handen ontspannen

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:51

ik ken het heel goed met mijn 4 jarige fries een ontzettende hethoofd enkan enorm tekeer gaan maar ....wat helpt uit b.v wijken gelijk in galop aanspringen je hebt de juiste stelling dan

of8jes rijden en dan je hulp geven sucses!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:54

Misschien zou het verstandig zijn om valtraining te doen. Dat neemt de angst om wat te breken normaalgesproken weg.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:22

een zittraining kan ook helpen. Ikzelf ben/was een angstige ruiter, gistere mijn eerste zitles gehad aan de longe, op een moment galop zonder teugels en zonder beugels. Tot mijn verbazing gin het super en veel bijgeleerd en is een super boost voor je vertrouwen!!!
Natuurlijk kan je dit rustig opbouwen en als je zelf weet dat je goed en stevig in het zadel zit, is de kans al kleiner dat je valt en dit kan je dus helpen

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:31

Je zegt dat het praten met je vader helpt? Waarschijnlijk omdat je gedachte dan niet zozeeer bij 'wat er zou kunnen gebeuren' is. Misschien kun je dan ook proberen om je te concentreren op alles wat je gaat doen op je paard, zodat je er eigenlijk gewoon mee bezig bent om,alle hulpen heel goed te geven enzo, op die manier denk je misschien niet zoveel na over wat er kan gebeuren?
Dit helpt voor mij namelijk altijd. Voordat ik op het paard stap denk ik soms ook 'Hij kan dit doen, en dan kan ik vallen en kan er dit gebeuren.' Etc. Maar eenmaal op het paard denk ik er niet meer over na, ikconce,treet me op hetfeeit dat ik de dingen goed wil doen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:41

Ik stap overal op maar ben geen stoere ruiter. Ik denk dat het heel belangrijk is om juist volledig geconcentreerd te zijn op je paard. Wat voel je precies. Niet te veel focussen op je omgeving. Dat leidt af en mocht er spanning bij je paard zijn dan ben je te laat om dat op te merken. Vaak merk je juist dat dingen waarvan je verwacht dat ie zou schrikken geen probleem meer zijn omdat jij op je paard let ipv op alle spannende dingen in de omgeving.
Veel succes iig want het is erg vervelend om alsmaar spanning te hebben!