gallop gaat mij te snel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

matedor

gallop gaat mij te snel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 11:27

Hoi
Ik zit nu 2 jaar op paardrijden maar er heeft nooit iemand naast mijn paar of aan de longe gelopen. Alles zelf geleert wel met les maar de gallop bijft eeb puntje. Vroeger vond ik het best eng de gallop en na een tijdje ben ik gelanceert in gallop van een paard en dus gevallen. Daarna ben ik doodbang voor galloperen geweest. Nu niet meer bang maar vorige week van mijn vp gevallen ze heeft springbloed en is super snel. We gingen springen en na de sprong lanceerde ze mij. Ik ben het zelfde gevallen maar absoluut niet bang. Alleen ik vind de gallop opeens zo snel gaan daar word ik bang. Iemand tips om er af te komen? Binnenkort ga ik bij een nieuwe manege beginnen de vorige is gestopt. Iemand tips om zelf meer te ontspannen?

Sammie

Re: gallop gaat mij te snel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:47

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is bij die manege, maar kies/vraag een rustig paard en ga eens kijken bij lessen waarbij dat paard ook loopt. Let vooral op de galop. Je zal zien dat er niks spannends gebeurd. Ga er dan zelf op en galoppeer aan en na 1 of 2 galopsprongen ga je weer terug. Zo bouw je dat langszaam uit naar 3 en 4, een half rondje, een heel rondje. Let daarbij ook op dat je dus ontspant.

Bij een goede manege kunnen ze je hierbij helpen dus vertel ook eerlijk dat je spanning hebt voor het aangalopperen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:54

Hi ik weet niet of je de mogelijkheid hebt dat iemand helpt? Anders kun je misschien vragen of iemand haar wil longeren terwijl jij erop zit dan kun je je rustig op je zit concentreren en op ontspanning. Dit kun je ook bespreken op je nieuwe manege, misschien dat je met een zitjes kan beginnen, daar draait het juist om balans en ontspanning. Verder heeft het gewoon ook een beetje tijd nodig om weer vertrouwen in elkaar te krijgen. Begin met dingen die je niet eng vind en breid dit dan met stapjes uit, bijv eerst alleen 1 zijde in galop of 1 volte, meestal gaan paarden op de volte ook wat minder snel.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 12:17

Dankjulliewel mijn verzorgpaard is gewoon snel en die kan ik moeilijk tegen houden daarom heb ik nu priveles met haar dat helpt goed. En op de manege ga ik het aan geven. Maar ik ga zobizo proberen om kortere stukken te galloperen om mer vertroouwen te krijgen.

Xlittlexdiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:23

Zit er iets niet mis bij je vp?
Misschien zit t zadel wel niet goed en drukt het bijvoorbeeld bij t neerkomen van de sprong.....
Ik zou alle medische dingen enzo uitsluiten :)

Edit: misschien gaat ze ook daarom wel zo hard met galopperen? Door druk van het zadel...

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 15:18

Zal kunnen maar ik weet niet maar soms gaat ze ook in een rustige gallop heel langzaam maar meestal gaat het zoch super snel en het ligt dan denk ik toch aan me zelf en ze word ook gement en dan gaat ze even snel...

xVultures

Re: gallop gaat mij te snel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:32

Aan de longe galloperen zodat je je niet druk hoeft te maken met sturen maar volledig op je zit kan focussen?