Tips om het rijden te verbeteren op verschillende punten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Tips om het rijden te verbeteren op verschillende punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 20:01

Dit is mijn knappe palomino pony:
Afbeelding

Erg knap is ze wel en héél erg lief, maar het rijden blijft problemen geven.
Daarom vraag ik graag jullie hulp! :)
Even een korte schets:

Ik heb haar vorig jaar in Oktober gekocht in Nederland nadat ik mijn springpaard had verkocht.
Ze heeft erg lang in de kudde gestaan en is pas laat zadelmak gemaakt, rond haar 6-7. Dit jaar wordt ze 9.
Toen ik haar kocht, wist ik dat het rijden nog véél verbeterpunten nodig had... Maar toch was ik van de eerste moment verkocht.

Toen ik haar kocht, kropte ze zichzelf bij het rijden altijd maar op. Bij het vragen van voorwaarts neerwaarts hoorde ze het in Keulen donderen, ze kende dat niet. Ze kropt haar hals helemaal op en ze voelde nageefelijk, maar dat was niet zo. Ze nam het bit niet aan.
Nu neemt ze nog steeds het bit erg moeilijk aan, maar het voorwaarts neerwaarts gaat al pakken beter. Ze prefeert nu erg om daar laag te lopen dan omhoog. Daar ben ik al suuuuuuper blij mee! Ook was ze in draf erg voorwaarts en was ze erg moeilijk schakelbaar en terug te nemen. Ze liep onder mij uit. Dat is ook al fel verbeterd, in DRAF!

Toch zijn er nog een aantal struikblokken:
Zo is de galop een erg moeilijke oefening voor haar. Ze crost er gewoon van onder door. Dan neemt ze haar bit juist wel erg haar vast en wil ze niet nageven. Het enige dat ze dan wil is heel hard rennen. Als ik haar dan toch wat bij mij probeer te krijgen via mijn zit, valt ze meteen in draf. Dus het tempo tussen die super snelle galop of draf, kent ze niet/of wil ze niet. Heeft iemand hier tips voor?
Overgangen zijn ook niet echt een oplossing, omdat ze daar alleen maar erg heet van wordt en dus mijn nageefelijk draf ook terug rampzalig wordt...
Zelfs bij het longeren heeft ze het daar heel erg moeilijk mee.

Heeft iemand misschien een tip om haar nog meer aan mijn bit te krijgen in plaats van daar te lopen waar ze het bit niet aanneemt?

Ik kijk alvast uit naar jullie tips...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:07

Je kunt beter het "aan het bit " hebben voorlopig vergeten.
Dit leidt alleen maar tot spanning en verzet.
Kijk maar om je heen.

Laat je paard in zijn eigen houding lopen en neem alleen een contact teugel.
Volg alle bewegingen van zijn hoofd zo soepel mogelijk.
Concentreer je op zachtheid, respect, vriendelijkheid.
Stel je paard voortdurend op zijn gemak, help hem om zijn angsten en onzekerheid te overwinnen.
Probeer niet te dwingen, je bereikt daar niets mee.
Nodig hem uit mee te werken en beloon dat.

Werk kort (20 minuten) maak daar en tegen veel tochten in de natuur en spring (heel) lage parcoursjes, loop cavaletti.
Doe alleen makkelijke dingen en vermijd alles dat weerstand opwekt.
Je paard zal als het eenmaal vertrouwen in je heeft gekregen steeds verder met je meegaan.

Galop voorlopig alleen buiten op de rechte lijn.
Zoek bovenal de ontspanning en het vertrouwen.
Je paard gaat in een periode van een jaar of zo wennen aan je aanwezigheid het zal naar je wensen gaan luisteren en sterker worden.

Dit heet de Campagneschool en is de basis van de opleiding van een paard.
Later volgt eventueel de rest.

_Michelleee

Re: Tips om het rijden te verbeteren op verschillende punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 07:15

Ik probeer haar veel afwisseling te geven, zoals gisteren zijn we 2-3 uur gaan wandelen in een groot bos. Maar dan vindt ze het gewoon ook erg moeilijk om te ontspannen...
Met het springen van hetzelfde, ze ontspant daar echt niet van. Als ik haar gesprongen heb, is ze de volgende dag ook erg moeilijk te rijden.

De galop op lange stukken, kan ik inderdaad eens proberen. Ik galoppeer altijd op de cirkel. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:17

Neem een jaartje om een echte relatie van vertrouwen op te bouwen en doe daar je best voor.
Een paard is geen machine met knopjes.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 07:21

Simpelman geeft erg goede tips, en ik denk idd dat je jullie daar ruimschoots de tijd voor moet geven. Niet te veel met de voorkant bezig zijn, maar eerst eens even genieten. En als je naar buiten gaat kun je (in draf) ook spelenderwijs eens bezig met wat oefenen op reactie op je zit. Stukje arbeidsdraf en dan proberen op je zit wat tempo terug, bij goede reactie belonen en weer rustig in arbeidsdraf verder. Zo ben je in een andere omgeving en toch bezig met dressuurmatig wat kleine oefeningetjes.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 08:05

Is het niet veel verstandiger om iemand eens mee te laten kijken in je dagelijkse praktijk?
Zo via een verhaaltje op internet is het toch wel heel lastig om hier iets zinnigs over te zeggen.