Wedstrijd springen, hoe te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Wedstrijd springen, hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:09

Hoihoi,

Omdat ik geen sub forum kon vinden voor springen, hier maar de volgende vragen.

Mijn ooit, ultieme droom is een officiele sgw starten, geen doel voor nu, maar een stappenplan.

1 stap daarvan, was een winstpunt in de dressuur halen, (hebben we)
En daarna een punt in het springen.

Maar hoe gaat dat dan? Ik ben helemaal groen op dat gebied.
Trainen doen we, en stapje voor stapje ook richting de meter. (we doen rustig aan)
Maar dan? Ik weet alles graag van te voren, en wil me goed voorbereiden.

Inschrijven lijkt me het makkelijkste. via startlijsten/wedstrijdplatform, waarschijnlijk op dezelfde manier als Dressuur.

Maar hoe rij je een punt? wat zijn stijlpunten? hoe berekenen ze die?

Hoe berekenen ze een winstpunt? (is dat als je foutloos rondkomt?)

Alvast bedankt voor het antwoord op deze vragen.
Dr komen er gegarandeerd later nog meer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:11

Je moet een bepaald aantal punten hebben, stijlpunten, die krijg je als je je paard netjes de ronde doorstuurt (niet te snel, niet te langzaam, een lekker tempo.) Jijzelf moet gewoon een fijne houding hebben, rustige handen en benen. Zo ver ik weet zijn ze niet zo veeleisend.

Edit: Voor één winstpunt moet je genoeg stijlpunten en één aangetikte balk hebben, voor twee winstpunten genoeg stijlpunten + geen balk.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:13

Ik volg dit eventjes :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:16

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:21

Het is allemaal pas veranderd en die verandering wordt per 1 oktober weer teruggedraaid. Je moet voldoende stijlpunten halen inderaad.

Zoals het was waren ze best veeleisend vond ik maar als je netjes rond kan rijden is het goed te doen. Als je echter een lastiger paard hebt was het een stuk moeilijker.
Tot voor kort werden de fouten in het parcours van de stijlpunten afgetrokken. Zo kon iemand met hele hoge stijlpunten toch balken er af hebben gereden en boven iemand komen die foutloos was. Nu zijn stijlpunten en fouten weer apart. Zoals Sylvna zegt inderdaad.

Zodra je één winstpunt in de B hebt kan je sgw starten. Het is wel heel wijs om eerst wat oefencrossen te rijden en crosslessen te nemen want het is toch een vak apart. Een keer BB starten is ook niet verkeerd.

Voor sgw schrijf je op dezelfde manier in als voor andere wedstrijden maar snelheid is daarbij geboden. Zeker de B klasse zit altijd binnen een paar dagen vol.
Mijn dochter heeft afgelopen zondag haar eerst officiële sgw wedstrijd gereden.

Het is echt superleuk dus vooral er voor gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:22

Bedenk wel dat een B parcours heel wat anders is dan 1 hindernis van een meter. Sturen, je parcours kennen en tempo is heel belangrijk. Ga gewoon eens kijken bij een wedstrijd, hoe het allemaal gaat, hoe parcourslopen werkt.

TurboTinker

Re: Wedstrijd springen, hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:31

Thanks xslvna op die site staat div. intressante info.
Ik ga die even doorlezen.

@percy , leuk is het zeker, heb al div. oefencrossen gereden en ook div. trainingen mee gedaan.

@Joolien, Parcours ervaring hebben we, nog niet veel, maar dat bereiden we voor.
En ik spring nooit maar 1 hindernis, ik probeer altijd lijntjes te maken. Dus we zijn (voor nu) goed onderweg met voorbereiding.

Parcourslopen weet ik ook, we hebben een springclinic meegedaan , en daar hebben we veel leerzame dingen uitgehaald. Oa. het lopen van het parcours, hoe kijk je, hoe rijdt je aan etc.

Het is allemaal voorbereiding he, ik wil eerst rondkijken voor ik wat inschrijf. Ik ben er nog niet aan toe, en mijn paard, die doet het makkelijker dan ik.
Maar thuis is anders dan op vreemd terrein. Alles bekijken we op het gemak, Het is namelijk niet een doel voor aanstaand jaar. Ik hoop mijn paard nog minimaal 10 jaar te kunnen rijden, dus we hebben de tijd.

Dankjullie zover!

BB starten, kun je dat ook gewoon inschrijven?
Dat is in de B gewoon een meter parcour? of is het lager? en dan in princiepe voor spek en bonen?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:34

Dit vind ik een intressant stukje :
- Grondtempo:
o Het ritme van de galop met gecontroleerde drang naar voren.
o Het paard gaat vloeiend en in balans
- Correct aanrijden:
o Gereden lijn naar en van de sprong, o.a. het recht aanrijden van de
hindernis. Daarbij tevens de gereden lijn van de wendingen.
o Het paard in de afzet, op de sprong en in de landing op het midden
van de hindernis
o In de juiste galop door de wending
- Algehele uitstraling;
o De ontspannen, attente en ongedwongen houding en bewegingen
van het paard (Happy Athlete)
(Cijfer x 5) …. x 5 =
2. Houding en zit
(x4)
Gevraagd wordt een onafhankelijke zit met een stil onderbeen waarbij
de hak het laagste punt is. De ruiter moet soepel en in balans zitten,
mee zijn in de beweging en het paard in staat stellen om op een juiste
wijze te springen. Hulpen moeten subtiel maar wel effectief zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 18:36

HC combinaties krijgen geen stijl beoordeling staat in het eerste artikel van die linkjes op de knhs site die hierboven genoemd is.

Wat is dan het verschil tussen HC en BB starten?

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:39

interessant dit. Ik wil in de toekomst ook sgw starten met mijn paardje.
Maar moet nog bij de dressuur beginnen aangezien hij nog maar 3 is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:44

Snackie schreef:
HC combinaties krijgen geen stijl beoordeling staat in het eerste artikel van die linkjes op de knhs site die hierboven genoemd is.

Wat is dan het verschil tussen HC en BB starten?

HC is buiten mededingen voor de prijzen en zit dus geen beoordeling aan vast. Het gaat voor de ruiter dus alleen maar om een foutloos parcours.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 20:27

En bb?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:28

Is lager dan de BB, een kennismakingsronde zeg maar. :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 20:29

Oke!dat is wel leuk omdat er ook wedstrijdspanning bij komt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:31

BB is 80 centimeter, dus om parcourservaring op te doen op een hoogte die paard en ruiter vaak veel vertrouwen geeft. Op sommige wedstrijden/oefenparcoursen kan je zowel 80cm als 90cm kiezen in de BB

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 21:09

Oh dat is idd wel fijn. Niet gelijk t uiterste.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:13

Er zijn ook altijd wel oefenparcoursen en oefencrossen te rijden. Dat vond ik altijd heel leerzaam. Lijntjes rijden is toch heel anders dan een oefenparcours. Kan je ook altijd wel in meerdere hoogtes meedoen. Laag beginnen om in te komen en daarna een b-parcoursje springen.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:18

Ik lees mee want ik wil volgend jaar ook gaan starten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:51

Ja precies. Ik heb ook geen haast. Alles op zn tijd. Maar 80 voor de ervaring is prima idd.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:34

Neem aan dat je ook gewoon dressuurles krijgt zo af en toe. Water oefenen kan je trouwens niet vroeg genoeg mee beginnen, afspoelen moet ontspannen kunnen, op buitenrit door kleine plasjes stappen. Door water gaan is normaal en niet iets waar je met een boog omheen loopt.

Zou nu op zoek gaan naar iemand die jullie wat springlessen kan geven. :) Dan een keer onder begeleiding een paar keer een oefenparcoursje ergens en dan een keer BB starten.

Ondertussen kun je ook beginnen met een crosslessen. Een paar oefencrossjes starten (is vaak nog lager dan BB qua hoogte).

Oefenparcours onder begeleiding op B-hoogte springen, B starten, wp binnen halen. :D

En een B-cross lijkt veel spannender dan dat het is :) Bij de crosslessen gewoon vragen of jullie er al een keer klaar voor zijn en dat kan best snel zijn.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 11:01

Was jou post aan mij gericht?

Over water zie ik niks staan namelijk.

Les hebben we uiteraard.
In springen af en toe. Crosslessen ook aan aantal gehad en er staat er nog 1 op de agenda.

Oefencross word volgend jaar maart/april pas. Afhankelijk van wst aangeboden word.

de cross vind ik overigens minder eng dan een parcours

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:57

-> RT-P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:03

Ik heb even getwijfeld of ik je topic naar WD-V of SGW zou verplaatsen aangezien je vraag eigenlijk gaat over 'hoe bereid ik mijn paard en mijzelf voor op een SGW'

Winstpunt dressuur heb je al :-)

Voor het winstpunt springen kun je het beste springles nemen, wat oefenparcoursen rijden en als dat goed gaat inschrijven voor een B-parcours. Op sommige wedstrijden kun je eerst BB starten (oefen) en daarna officieel B, dat zou een goede zijn als je officieel wilt gaan starten, dan kun je dus eerst rustig een rondje BB doen om daarna B te rijden :-)
Je kunt ook nog gewoon een keertje gaan kijken bij een springwedstrijd in de buurt, dan zie je hoe het gaat, hoe er gebouwd wordt en hoe het werkt met losrijden/ringmeester etc.

Hetzelfde met crossen, crosstraining volgen, keertje oefencross starten (BB) en daarna eens inschrijven voor een echte cross. Ook hier: ga gewoon eens kijken bij een wedstrijd om te zien hoe het werkt :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:12

Ik heb in je profiel gekeken, ik zie dat je een tinker hebt en zelf boven de 18 bent. Dat betekent dat jouw paard, voor het winstpunt springen een heel parcours op 1 meter moet afleggen. Je zult goed moeten kijken of dit voor jou en je paard haalbaar is.

Als je eenmaal SGW start dan is het springparcours weer 80-90cm en is de cross op 80cm dus dat is weer gemakkelijker, maar het winstpunt springen moet je echt op 1 meter halen :-)

Bokker MelanieB heeft met haar tinker SGW gereden, je kunt haar wellicht vragen hoe zij dit heeft aangepakt. Zij was toen volgens mij onder de 18 en kon dus het winstpunt springen nog bij de pony's halen. Bokker Amber_ heeft veel gecrosst met een fjord (niet al te groot), zij kan je wellicht ook nog tips geven.

Tenslotte, een hele SGW vraagt van je paard en van jezelf dat je fit bent. Het is dus ook belangrijk dat je werkt aan de conditie van je paard (langere buitenritten met stukken galop), maar ook aan je eigen conditie wil je het vol kunnen houden :-)

Oefencrossen kun je altijd rijden, dan heb je een springparcours van 40-60cm en de hindernissen in het bos zijn ook zoiets. Dat is dus gemakkelijker haalbaar :-)

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:13

Ik ben dit jaar ook voor het eerst begonnen met officiele wedstrijden te springen en heb ook als doel volgend jaar met crosstrainingen te beginnen :)
Ik heb in mei een BB parcourtje gestart en dat ging redelijk goed. Helaas toen wel een paar keer nog een BB parour opgegeven, maar wegens oa een blessure niet kunnen starten.
Na de zomer ben ik op een springwedstrijd eerst BB gestart om even in te komen en paardlief eerst het parcour te laten zien. Daarna heb ik nog een rondje met de B meegedaan en dat ging erg goed! Meteen met een winstpunt naar huis. Zo heb ik het de volgende 3 wedstrijden ook aangepakt. Eerst een rondje BB en daarna B. Zondag heb ik mijn eerste wedstrijd dat we meteen B starten. :)

In het voorjaar ben ik van plan om te beginnen met crosstrainingen. Ik vind het super spannend om met mijn paardje dat avontuur aan te gaan ookal heb ik jaren gecrossed :') . Ik ga het dan waarschijnlijk hetzelfde aanpakken. Eerst kijken hoe ze het doet met de crosstrainingen, als dat goed gaat lekker oefencrossjes starten dan dan dat jaar erop officieel starten. Mijn paardje heeft de tijd nodig om het te laten bezinken allemaal, maar als ze het dan snap dan gaat het ook erg goed. (Als ze het natuurlijk super goed doet, dan start ik misschien wel al volgend jaar officieel.)