welke oefeningen als paard vast zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrlooott

welke oefeningen als paard vast zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 15:51

Hallo iedereen
Ik ben sinds kort weer aan 't rijden met mijn merrie, maar op de linkerhand is ze totaal niet te plooien. Ik wil ze dan telkens van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel rijden, maar wanneer ik doet, gaat haar kont mee. Ook reageert ze of niet op mijn binnenbeen, of ze springt meteen aan in galop (wel de juiste galop?) en probeert onder me uit te lopen. Sowieso ben ik niet zo voor de osteopaat, vroeger (2 jaar geleden, sindsdien niet echt meer gewerkt) ging ze wel naar de osteopaat, maar daar heb ik helaas niet zo'n goede ervaringen mee. Ook als ik haar aan 't halster vast heb draait ze haar hoofd naar de andere kant. Aan de longe loopt ze ook met haar hoofd naar de buitenkant (longeer aan het halster, maak haar niet graag vast aan pessoa of hulpteugel, dan voelt ze zich opgesloten en geraakt ze in paniek)

Nu wilde ik graag weten wat voor oefeningen jullie zouden rijden als je paard op de linkerhand niet plooit. Ik probeer veel cirkels, voltes en slangenvoltes te rijden, ook achten probeer ik te rijden en gewoon telkens rechtstellen omstellen. Maar helaas, met mijn korte benen kan ik haar niet deftig omstellen of ze springt weg in galop.

De dierenarts is er al wel voor gekomen, had aan hem gevraagd of het zou helpen als ik een osteopaat laat komen, maar hij zegt daar niet aan te beginnen en eerst proberen op te lossen d.m.v. oefeningen tijdens het rijden.

Groetjes,
Chrlooott

Anoniem

Re: welke oefeningen als paard vast zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:01

Ik zou dit oplossen met les, want t ligt nogal nauw hoe je dit aanpakt, je moet goed leren voelen.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:05

Joolien schreef:
Ik zou dit oplossen met les, want t ligt nogal nauw hoe je dit aanpakt, je moet goed leren voelen.

Heb een zeer goede instructrice, heb al wel een tijdje geen les genomen omdat ze nog maar net terug onder 't zadel is na haar veulen. Ik zie mijn instructrice bijna elke dag en ze raad me aan om veel voltes enz te rijden. Misschien weten jullie nog andere figuren of hebben jullie nog wat meer tips? Of zou ik toch een osteopaat laten komen?

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:06

Longeren met zon vriendelijk touw die je paard niet naar beneden drukt? of 8tjes rijden doe ik altijd

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:08

Laat toch een osteopaat langs komen. Dat kan eigenlijk nooit kwaad. Als er spieren vast zitten, kunnen ze eerst los(ser) gemaakt worden, zodat je paard al makkelijker gaat lopen, en het voor jou ook makkelijker kan worden. Je moet wel in je achterhoofd houden dat je misschien meerdere behandelingen nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 26-09-13 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:09

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:12

Chrlooott schreef:
Shariell schreef:
Longeren met zon vriendelijk touw die je paard niet naar beneden drukt? of 8tjes rijden doe ik altijd

Bedoel je zoiets? http://www.ej.nl/products/10000043/2280015/LONGEERHULP+KATOEN+EPPLEJECK
iemand hier ervaring mee? Kan ze hier niet gewoon nog mee naar buiten kijken?

Ik denk dat een pessoa (met achterstuk) handiger is. Stimuleert je paard van achteren. Mijn instructrice heeft een longeerhulp, maar die zei dat een paard best gauw op de voorhand kan vallen, als het niet goed gedaan wordt.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:13

het paard gaat over de hele rug lopen waardoor hij lekker los word,
ze kan naar buitenkijken ja maar ze moet gewoon de aandacht naar jou houden het beste helpt gewoon doorgaan en als ze niet op jou let uit het niets een paar passen naar dr toe rennen dat ze oplet voor de rest goed oefenen ik heb het zelf ook met mijn verzorgpont maar het gaat steeds beter ik rij allemaal 8tjes en word ze zo lekker los van :) of iemand ewrnaast laten lopen en jij je binnenhand van de hals en dan die andere drukt ernaar buiten

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:15

heidy_wilco schreef:
Chrlooott schreef:

Ik denk dat een pessoa (met achterstuk) handiger is. Stimuleert je paard van achteren. Mijn instructrice heeft een longeerhulp, maar die zei dat een paard best gauw op de voorhand kan vallen, als het niet goed gedaan wordt.

Denk dat ze van pessoa echt in paniek geraakt, ze is niet zo dapper met zo'n dingen }> Ze bokt ook heel hevig aan de longe, en als ze dan in de knoop geraakt met de pessoa, vind ik het risico net iets te groot voor!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:22

ik zou beginnen met aan de hand haar stukjes vrij kort te laten buigen beide kanten op, dus extra extra stelling vragen, kijken tot hoe ver ze kan/wil buigen en dat zachtjes aan opbouwen tot meer en langer, wel vriendelijke blijven vragen en niet te veel/lang achter elkaar, liever 10x op een dag een keertje als 10x in een half uur. niet overvragen, dan krijgt ze spierpijn en krijg je alleen maar verzet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:26

Ik zou toch ook een osteopaat laten komen, informeer gewoon naar een goede in jouw omgeving. Zeker omdat je zegt dat je haar net weer aan het rijden bent na haar veulen. Het kan goed zijn dat er in haar bekken/rug oid iets niet lekker zit door de bevalling.

Verder vraag ik me af waarom je slangenvoltes e.d. moet rijden? Een paard wat scheef is, kan niet eens goed een rechte lijn lopen, laat staan op een correcte manier de andere kant op buigen.
En je geeft ook aan dat het paard dit al doet als je er niet eens op zit, dan zou ik eerst op de grond zorgen dat ze weer in balans loopt alvorens er op te gaan zitten.
Ik zou dus wel een andere instructrice zoeken en dan eentje die zich richt op rechtrichten aan de hand en later ook rechtrichten onder het zadel.

Goede osteopaten en goede instructrices kosten wat, maar dan heb je ook wat. (Kwalitatief goede priveles zit je al gauw aan de 40 euro per uur en voor een goede osteopaat zit je toch ook al gauw aan de 50 euro per bezoek)

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:37

Sassol schreef:
Ik zou toch ook een osteopaat laten komen, informeer gewoon naar een goede in jouw omgeving. Zeker omdat je zegt dat je haar net weer aan het rijden bent na haar veulen. Het kan goed zijn dat er in haar bekken/rug oid iets niet lekker zit door de bevalling.

Verder vraag ik me af waarom je slangenvoltes e.d. moet rijden? Een paard wat scheef is, kan niet eens goed een rechte lijn lopen, laat staan op een correcte manier de andere kant op buigen.
En je geeft ook aan dat het paard dit al doet als je er niet eens op zit, dan zou ik eerst op de grond zorgen dat ze weer in balans loopt alvorens er op te gaan zitten.
Ik zou dus wel een andere instructrice zoeken en dan eentje die zich richt op rechtrichten aan de hand en later ook rechtrichten onder het zadel.

Goede osteopaten en goede instructrices kosten wat, maar dan heb je ook wat. (Kwalitatief goede priveles zit je al gauw aan de 40 euro per uur en voor een goede osteopaat zit je toch ook al gauw aan de 50 euro per bezoek)

Zal eens informeren achter een goede osteopaat dan! Rechtrichten gaat onder het zadel beter dan aan de hand, ik rij haar meestal op ong. 2 à 3 meters van de hoefslag af, rechtrichten gaat goed, maar vanaf ik haar iets meer wil draaien rond links lukt het niet meer! Ik probeer vooral veel voltes te rijden zodat ze zich wat meer plooit. Ik bedoelde meer als ik haar aan het halster heb en ik laat het touw hangen, zal ze uit haar eigen wat meer rechterstelling nemen. Als ik haar wat korter neem loopt ze wel netjes mee rechtdoor, maar als ik wat linkerstelling wil nemen loopt het weer mis, dan zwaait ze wat uit met haar kont!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:40

Het is juist belangrijk met een scheef paard om eerst te gaan rechtrichten op de 2e hoefslag. Ook voltes rijden kun je wel doen maar alleen met uitgangspunt dat je paard recht wordt.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 16:50

joolien, ik heb inderdaad een tweetal weken op de 2e hoefslag recht gericht gereden, maar wat erna? Dat rechtrichten lukt goed! Of begrijp ik het verkeerd? Hoe lang zou ik volgens jou dan op de 2e hoefslag recht gericht moeten rijden? heb een tweetal weken amper oefeningen gereden, enkel wat rechtdoor tot ze ontspannen liep, ik heb ongeveer een 2 à 3 keer in de week gereden, ong. 20 à 30 min per keer! Als ik al een oefening deed was het een diagonaal of middelijnen. (Ik rijd haar altijd van de hoefslag af, omdat ze anders teveel steun zoekt bij de bakrand)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:54

Laat je paard nou eerst eens een paar maanden rustig en kalm in zijn eigen houding wennen aan het werk, een beetje algemene conditie opbouwen, zich aan het ruitergewicht aanpassen.
Zich leren ontspannen, vertrouwen krijgen.
Maak flinke stapritten, draaf indien beschikbaar een heuveltje op, maak een sprongetje van 40cm, een greppeltje en vertel haar dat je heel tevreden met haar bent.

Begin niet meteen met etteren en rechtrichten en touwtjes en "rijkunstige" oefeningen en, en, en....
Geniet een samen beetje van het leven en alles gaat vanzelf beter.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:00

Chrlooott schreef:
joolien, ik heb inderdaad een tweetal weken op de 2e hoefslag recht gericht gereden, maar wat erna? Dat rechtrichten lukt goed! Of begrijp ik het verkeerd? Hoe lang zou ik volgens jou dan op de 2e hoefslag recht gericht moeten rijden? heb een tweetal weken amper oefeningen gereden, enkel wat rechtdoor tot ze ontspannen liep, ik heb ongeveer een 2 à 3 keer in de week gereden, ong. 20 à 30 min per keer! Als ik al een oefening deed was het een diagonaal of middelijnen. (Ik rijd haar altijd van de hoefslag af, omdat ze anders teveel steun zoekt bij de bakrand)

Recht richten doe je NIET op een rechte lijn!!! Recht richten is niets meer en niets minder dan de spieren aan beide kanten gelijk maken!
Dat doe je met (lengte) buiging van het lichaam van je paard. Dus GEEN rechte lijnen, maar juist het werk op de volte zoeken.
In jou geval... les nemen dus!

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:07

simpelman, ik zit er sinds 2 weken op, maar al sinds het veulen 2 maanden oud is ben ik vaak met haar (en het veulen) gaan stappen, wij deden wandelingen, aan het halster, door het bos, verkeer.

(uiteraard niet te overdreven voor het veulen, maar we zijn toch wel een paar keer een uur of zelfs 2uur weggeweest, met een rustpauze tussendoor waar ze minstens half uur konden grazen op grasveld)
3 maanden geleden ben ik met haar beginnen rijden, heel rustig aan. En na een maand heb ik haar weer alles laten bezinken. Nu 2 maanden later begin ik alweer van 0. Ondertussen is ze wel 1x per week gelongeert geweest, af en toe 2x, of soms geen enkele keer in de week, met tussendoor nog veel wandelingen.

Helaas heb ik niet de mogelijkheden om beetje te springen! Ze staat trouwens dag en nacht buiten, met een schuilstal, dus beweging heeft ze genoeg! Conditie heeft ze van de wandelingen ondertussen ook terug genoeg. 't is omdat ze steeds aan 't lopen en bokken is in de wei dat ik haar wat meer terug in het werk steken.

Maar ik snap je bericht wel, ik zit er steeds max. 20min à 30min op waarvan ik al minstens 10min-15min stap. Als ze een goede volte gemaakt heeft stap ik ook een rondje of 2. Als ze moe wordt geeft ze dit duidelijk aan, begint ze wat te zwalpen en dan is het voor mij ook klaar!

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:13

aerdenhout1 schreef:
Chrlooott schreef:

Recht richten doe je NIET op een rechte lijn!!! Recht richten is niets meer en niets minder dan de spieren aan beide kanten gelijk maken!
Dat doe je met (lengte) buiging van het lichaam van je paard. Dus GEEN rechte lijnen, maar juist het werk op de volte zoeken.
In jou geval... les nemen dus!

instructrice kijkt vaak mee vanaf de zijkant, vind haar nog niet genoeg in conditie om al les te nemen. En om 10-15min te draven vind ik het zo stom om een les te betalen. Zij zegt inderdaad ook de voltes opzoeken en aan de beide kanten genoeg lentebuiging te vragen! Rechts gaat dit vanzelf, links is dit enorm moeilijk voor ons.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:14

Is het niet handig om wat nuttiger te gaan longeren?
Dat je geen passoa wilt snap ik, maar aan halster heeft totaal geen zin.
Paard loopt zelfs zijn rondjes in de verkeerde stelling en wordt daar dus totaal niet beter van..

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:18

NeverGiveUp schreef:
Is het niet handig om wat nuttiger te gaan longeren?
Dat je geen passoa wilt snap ik, maar aan halster heeft totaal geen zin.
Paard loopt zelfs zijn rondjes in de verkeerde stelling en wordt daar dus totaal niet beter van..

Ok! Hoe raad jij aan te longeren? welke hulpteugel kan ik daarbij het beste gebruiken?
Vroeger longeerde ik haar met een slofteugel, die was vast gemaakt zoals het principe als de link hierboven. Maar als ze dan begon te bokken kreeg ze enorme schokken in haar mond.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:22

Ik heb zelf geen ervaring met hulpteugels, alleen de passoa maar ook mijn paard spant zich dan verkeerd aan, knikt in, drukt zijn rug weg en gaat stuwen.
Ook heb ik het gevoel dat ze steeds rukjes krijgen van het bit op die manier.
Doe het liever een beetje op gevoel.

Ik longeer zelf met kaptoom of met dubbele lijnen. Kaptoom is niet al te moeilijk, je heb één lijn en kan zo tenminste stelling vragen en activeren.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:25

NeverGiveUp schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met hulpteugels, alleen de passoa maar ook mijn paard spant zich dan verkeerd aan, knikt in, drukt zijn rug weg en gaat stuwen.
Ook heb ik het gevoel dat ze steeds rukjes krijgen van het bit op die manier.
Doe het liever een beetje op gevoel.

Ik longeer zelf met kaptoom of met dubbele lijnen. Kaptoom is niet al te moeilijk, je heb één lijn en kan zo tenminste stelling vragen en activeren.

Zal meteen eens opzoeken hoe je het juist doet met kaptoom! dubbele lijnen heb ik ook liggen maar ben niet ervaren genoeg om ze er even achter te hangen. Helaas, want ik was hier ook al over aan het nadenken! In de buurt is er ook niemand met ervaring genoeg om mij dit aan te leren..
Bedankt!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:29

Op bokt zijn vast wel mensen die in de buurt wonen? Het is inderdaad nog best een kunst, maar wel ontzettend nuttig! Je kan goed zien hoe je paard beweegt en ze leren zonder gewicht.

Met kaptoom kan je voor een richtlijn eens kijken bij Marijke de Jong :)
Deze is ook leuk om te zien :D

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:35

Wijkt je paard goed voor je linker kuit? Krijg je reactie als je je kuit aanlegt?
Hoe strak houd je je rechterhand als je linkerstelling vraagt?
Rijd je schoudervoor links?

*Edit* Ik vind het paard in bovenstaand filmpje erg op de voorhand gaan en hij zwaait ook uit van achter.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:48

Wijken gaat vanzelf, heel erg vlot. Maar hier ben ik nu nog niet mee bezig, omdat ze dat nogal graag doet, dan is het moeilijk om haar rechtgericht te houden. heel af en toe (als ze van de hoefslag komt) probeer ik dit op te lossen d.m.v. wijken en dit gaat zeer goed. Vroeger zette ze vaak eerst haar achterhand en dan kwam ze pas met de voorhand maar dit gebeurt amper nog. Als ik stelling vraag hou ik mijn rechterhand in contact, maar ik trek niet aan de teugel ofzo. Ik neem licht contact op en hou mijn binnenhand goed open (zoals bij een groen paard) maar de linkerteugel hangt bijna los op dat moment. als ik dan met mijn kuit druk, gaat ze meestal nog harder naar binnen hangen, koppigheid alom -O-
Als ik een volte rijd probeer ik na de volte nog een paar passen schoudervoor te rijden, (vanuit te volte) maar dit is erg moeilijk.

Ik denk dat het probleem wel ergens aan mij ligt, maar het is nogal moeilijk om het juiste knopje weer te vinden. Instructrice heeft ook al lang niet meer op mijn paard gezeten, maar is van plan binnenkort zelf weer even te voelen.