Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
myk_en_shant schreef:Er is een manier die zonder dwang, getrek of gestomp je paard een start te geven om achterwaarts te leren..
Zet twee hindernissen ( steiltjes) met kleine twee meter afstand naast elkaar. Boven balk moet op borst/ hals hoogte zitten.
Bovenop de steiltjes leg je een balk.
Je gaat met je paard tussen de twee hindernissen staan, paard met de neus bij de balk die er bovenop ligt. Iemand rolt de balk op een rustig tempo richting je paard, de bedoeling is dan dat je paard achteruit stapt.
Dit doe je een paar keer achter elkaar zonder de hulp van achterwaarts te geven.
Daarna ga je tijdens de oefening de hulp voor achterwaarts erbij geven.
Op een gegeven moment gaat je paard de link leggen tussen achterwaarts en de gegeven hulp.
maar na z'n blessure is hij begonnen met staken terwijl ik niks anders doe dan dat ik normaal doe!Sonja schreef:Kan het nog omslachtiger?
Wat zegt je instructeur ervan TS? Wil je niet gewoon teveel, te snel? Beloon je na elke pas wel door éven de druk eraf te halen?
Soraya10 schreef:Ik ben sowieso geen fan van tikjes tegen t hoofd.Maak je ze onnodig bang en kopscguw mee. Zorg liever voor goede begeleiding.
Joolien schreef:Als hij na zijn blessure staakt probeert je pony duidelijk te maken dat hij nog ergens last van heeft en dat moet je zeker niet afstraffen. En slaan is gewoon geen optie, je moet iets aan je paard vragen, niet afdwingen of forceren.
Maar eerst maar eens kijken waarom hij staakt, en nee dat doet een paard niet omdat hij geen zin heeft.
Polly schreef:Soraya10 schreef:Ik ben sowieso geen fan van tikjes tegen t hoofd.Maak je ze onnodig bang en kopscguw mee. Zorg liever voor goede begeleiding.
Die van mij hoeven ook echt niet omhoog te komen dan krijgen ze echt een roei op hun kop hoor maar ik heb er nog nooit een kopschuw gehad misschien kwestie van het juiste moment? Paarden gaan echt niet dood van een tikkie en steigeren tolereer ik niet zolang ik het commando ervoor niet gegeven heb.
Ts wat zegt je instructeur?
Polly schreef:Soraya10 schreef:Ik ben sowieso geen fan van tikjes tegen t hoofd.Maak je ze onnodig bang en kopscguw mee. Zorg liever voor goede begeleiding.
Die van mij hoeven ook echt niet omhoog te komen dan krijgen ze echt een roei op hun kop hoor maar ik heb er nog nooit een kopschuw gehad misschien kwestie van het juiste moment? Paarden gaan echt niet dood van een tikkie en steigeren tolereer ik niet zolang ik het commando ervoor niet gegeven heb.
Ts wat zegt je instructeur?
[/quote]fuego3 schreef:nee we zeggen alleen maar dat die tik op zijn hoofd overbodig is , en als je paard daarop hem op een rennen zet . geeft het ook wel aan dat je alleen nog maar meer staking krijgt in een andere vorm.
als je paardje eerst wel achteruit liep en na de blessure niet meer , er misschien nog iets niet goed zit , als hij verder wel andere dingen voor je wil doen.
fuego3 schreef:@Soraya10 hoe jij je kinderen op voed moet je zelf weten , maar mijn kind hoeft/krijgt echt geen tik .
een goed uitgevoerde time out werkt prima.
moet het niet zien dat iemand haar slaat omdat degene denkt dat nodig te vinden.
dan is de wereld ff te klein.