Galop corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera12_10

Galop corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:28

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag over mijn verzorgpaard.
Ik zal eerst even wat uitleg geven, ik rij nu al ruim 3 jaar op Josie, dit is een 8 jarige haflingermerrie.
De laatste tijd heb ik een stuk minder gereden in verband met tijdgebrek, maar nu ik weer meer tijd heb, wil ik het weer op gaan pakken en gaan trainen.
Nu mijn probleem, al zolang als ik op Josie rijd, is ze enorm snel in de galop, maakt niet uit op de linker of rechterhand galoppeert.
Ik wil deze galop graag onder controle krijgen omdat het gewoon bijna niet uit te zitten is en ze gewoon niet onder controle te krijgen is in de galop.

Heeft iemand tips om de galop te trainen zodat het te controleren is en ik dus ook nageeflijk kan gaan rijden in de galop (in de stap en draf is ze enorm makkelijk te rijden)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:30

bij de mijne kwam dat omdat hij totaal geen balans had, nu ik les heb kan ie veel rustiger galloperen.
Ga je hard heb je minder balans nodig !

Vera12_10

Re: Galop corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:33

Ik heb eerder al les gehad met haar. maar als ik haar aan de longeerlijn heb, kan ze prima een nette, rustige galop laten zien, het is alleen als ze onder het zadel galoppeerd, dat ze er dan tussenuit piept.

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:36

steeds kleinere voltes gaan maken en diep in het zadel gaan zitten. Maak je zwaar.

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:37

Ze valt zelf op de volte al naar binnen, dus er is dan geen goede volte mee te maken. En geef ik haar de hulpen om de volte te vergroten, dan denkt ze dat ze alleen maar sneller moet gaan..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:41

Reageert ze goed op de zijwaartse beenhulpen? Dus volte vergroten en verkleinen in draf en stap?

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:42

In stap en draf reageert ze daar wel heel goed op ja, ik ben ook bezig met wijken, wat ze ook heel netjes doet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:46

Dan klinkt het alsof ze dit zichzelf heeft aangeleerd, ze mag lekker sjezen in de galop vind ze zelf. Je zou kunnen beginnen met korte stukjes galop, dus een paar passen, en dan weer terugnemen. Zodat ze leert dat ze zelfs als ze lekker wil gaan sjezen ze toch op jou moet letten. Wil ze dat niet? Dan de volte op, laat maar scheef gaan, rond gaan zal ze (of ei-vormig maakt niet uit in het begin) tot ze rustig gaat en dan mag ze, als beloning, weer een stukje rechtuit. In het begin zal ze dan zeker weer gaan versnellen, hup de volte weer op, als ze rustig gaat dan als beloning weer een stukje rechtuit. Zo zet je haar aan het werk. Je dwingt haar om na te blijven denken. Dit zal in het begin zeker wat ruig kunnen gaan, scheef door de bocht paard sjacherijnig en heel veel voltes op 1 lange zijde. Maar als je doorpakt en niet opgeeft zal het zeker werken! Geduld is heel belangrijk.

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 10:53

Dat is zeker een goede tip, ik zal het eens uitproberen!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 11:35

Silvielover schreef:
Ik heb eerder al les gehad met haar. maar als ik haar aan de longeerlijn heb, kan ze prima een nette, rustige galop laten zien, het is alleen als ze onder het zadel galoppeerd, dat ze er dan tussenuit piept.

Dan ben jij dus diegene die haar uit balans brengt.

De tip van korte stukken galopperen is een goede. Probeer het vanuit daar uit te bouwen. Wat doet ze op het moment dat je haar bij elkaar probeert te rijden in de galop?

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 11:38

Wanneer ik probeer haar terug te rijden, valt ze terug naar de draf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:19

Wel een goed punt van doubtless eigenlijk. Wat gebeurt er als jij haar rijdt aan de longe? Kan ze dan nog steeds een beheerst galopje? Zitles is altijd een aanrader, ook voor de gevorderde ruiter!

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 19:20

Ik heb haar eigenlijk nog niet aan de longe onder het zadel laten galopperen. Ook zeker iets om een keer uit te testen!

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:43

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Ik heb sinds kort een lease paard en met z'n tweetjes buiten is ze super braaf en luistert ze enorm goed.

Maar vaak rij ik alleen omdat het andere paard (twee Friezen) minder mag rijden.
En dan is ze in galop niet te houden.
Kan ik buiten ook de voltes toepassen op lange rechte stukken?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:51

Inger1993 schreef:
Ik heb precies hetzelfde probleem.
Ik heb sinds kort een lease paard en met z'n tweetjes buiten is ze super braaf en luistert ze enorm goed.

Maar vaak rij ik alleen omdat het andere paard (twee Friezen) minder mag rijden.
En dan is ze in galop niet te houden.
Kan ik buiten ook de voltes toepassen op lange rechte stukken?

Dat is volgens mij niet hetzelfde probleem :) De pony van TS lijkt een kracht/balansprobleem te hebben en jij hebt meer een probleem met enthousiasme van je paard en het gebrek aan controle daarvan als je alleen rijdt.

Om je vraag te beantwoorden: ja, je kunt prima buiten voltes rijden, als het pad daar tenminste breed genoeg voor is. Echter, ik zou de lange, rechte stukken eerst maar eens links laten liggen met galop, want dat nodigt te veel uit om het gas open te trekken. Verras haar eens en galoppeer eens aan op een wat korter pad of een slingerpad! Doe dit echter alleen als je haar goed terug kan rijden en je zeker weet dat je geen tegenliggers kan tegenkomen, het pad veilig is etc.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:57

Gooit ze ook d'r neus in de lucht? Ik heb een tijd met een martingaal gereden toen een paard in de galop niet te controleren was. Voordeel van een martingaal is dat ie dan in stap en draf niet inwerkt, alleen als het paard in galop zich omhoog trekt. Verder inderdaad korte stukjes, veel overgangen. Pas ook op dat jij met je zit je paard alleen maar aanmoedigt, dus zorg dat je goed recht zit. Succes!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 15:57

Hopelijk overbodig maar toch nog over een andere boeg: Kan het zijn dat ze ohz (icm ruitergewicht) haar rug niet fijn kan bollen in galop? Dan zou je dus eens kritisch naar het zadel moeten kijken wellicht :)

Verder inderdaad balans oefenen, hoe galoppeert ze buiten?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:01

Joscelyn schreef:
Gooit ze ook d'r neus in de lucht? Ik heb een tijd met een martingaal gereden toen een paard in de galop niet te controleren was. Voordeel van een martingaal is dat ie dan in stap en draf niet inwerkt, alleen als het paard in galop zich omhoog trekt. Verder inderdaad korte stukjes, veel overgangen. Pas ook op dat jij met je zit je paard alleen maar aanmoedigt, dus zorg dat je goed recht zit. Succes!

Ik ben van mening dat je beter eerst naar de oorzaak van het probleem kunt zoeken (ligt het zadel goed, werkt de ruiter niet tegen, heeft het paard kracht genoeg om onder de man te galopperen etc) dan er meteen een hulpteugel aan te hangen die de oorzaak niet aanpakt, maar het symptoom alleen bestrijd.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 16:07

@Corelli, ben ik zeker met je eens, alleen is in mijn ogen een martingaal een heel milde hulpteugel die het rijden leuker kan maken. Dat betekent niet dat er niet naar de oorzaak gezocht moet worden, alleen maar dat in de tussentijd wél kan worden gereden zonder dat het te gevaarlijk wordt. Helaas duurt het soms weken dan wel maanden voordat de oorzaak wordt gevonden (en soms wordt ie nooit gevonden).

Inger1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:11

Ze gooit der hoofd niet in de lucht, trekt niet en het is verder een super braaf en zorgzaam paard.
Ze blijft goed onder mij, zelfs als zij door de enthousiasme gekke sprongetjes maakt.

Het is inderdaad waar dat ze door der enthousiasme echt totaal zichzelf verliest!

Vera12_10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 19:40

Ze loopt verder goed over haar rug, dit vind ik ook erg belangrijk. Alleen in de galop trekt ze haar hoofd naar voren en gooit ze gewoon het gas vol open. Ik kan haar dan ook niet goed neerwaarts rijden of uberhaupt laten buigen om haar terug te rijden.
Dankjewel voor de tips allemaal :)