aanleunings probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suzanneloves

aanleunings probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 20:00

Ok Ik zit met een probleem,
ik rij op dit moment een paard voor een vrouw,
de reden tot hier toe is dat ze zelf de merrie niet meer aan kan: ze is erg zwaar in de hand ( de merrie) heeft de neiging om te headbengen en constand haar hoofd de lucht in steekt.
Nu rij ik dr 3 weken en ze is nu heel licht in de mond een fijn contact en haar hoofd steekt ze niet meer in de lucht en met het hoofd schudden is nu ook al veel en veel minden, maar tijdens de overgangen valt ze uit elkaar voor 2 a 3 sec en tijdens de galop wil ze geen aanleuning aan nemen waardoor het oude verhaal weer naar voren komt van het zwaar in de hand zijn heel erg trekken aan de teugel en gewoon het feit dat ze weer helemaal uitalkaar loopt, ik geeft dr genoeg ruimte tijdens de overgangen om de overgang te kunnen maken dus daar zal het niet aan liggen ...... ik wil dr niet met thiedemanteugels of stoot/ martigaal gaan rijden vanwegen dat ze dan weer zal gaan hangen in de teugels ( na ervaring van haar eigenaar ) Dus help ! wat zou een oplossing kunnen zijn ?????? :(

UMayDream

Re: aanleunings probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:02

Les nemen! :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:04

Als de martingaal goed zit, heeft het paard er geen last van, alleen als hij zijn hoofd omhoog doet. Ik zou les nemen!

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:30

Meestal is het zo dat een probleem die je pas merkt in galop, er ook al zat in de stap en de draf. Probeer je paardje meer voor te bereiden, mss door wat rechtrichten van op de grond zodat ze echt een goeie aanleuning vindt en er de goeie spieren voor kweekt.. Eens je denkt dat dat allemaal goed zit: overgangen rijden, honderduizenden :D

suzanneloves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 03:17

@ mova ... klink als een heel goed idee ik zal het eens aan kijken hoe dat zal gaan voor een maand !,,,,,,, Idd een andere kijk op het paard qua rijden zal nooit verkeerd zijn misschien moet ik eens gaan denken over een instructeur ....... ( tyx for the tips )

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:08

Ik zal jouw topic verhuizen naar [OPG].

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:27

Hierbij een kopie van een tekstje dat ik gisteren op een soortgelijke vraag postte:

Ik raad je aan om eerst een jaar of anderhalf je paard haar hoofd te laten dragen waar zij zich het beste voelt.
Ze moet eerst haar eigen evenwicht mét ruiter zien te hervinden en daar heeft ze de beschikking over haar hoofd voor nodig.
Hoe meer je je paard op sluit hoe onveiliger het zich zal voelen.

Rijd je paard uitsluitend aan een contact teugel en op je stem.
Wees heel zacht en teder met je hand zodat ze vertrouwen in je gaat krijgen.
Als ze vertrouwen heeft gekregen gaat ze nageven op "niets".

Zoek naar ontspanning en niets anders dan ontspanning.
Je doel moet zijn dat ze voortdurend haar hals wil strekken, hier zit de enige echte ingang naar "verder".
De hardheid die je ontmoet wil zeggen dat ze niet weet hoe ze om moet gaan met het bit en jouw hand, ze beschermt zich, laat haar.
Als je meer druk/geweld gaat gebruiken kan het zijn dat ze daar op nageeft maar je verliest haar vertrouwen.
Je wint op korte termijn maar je verliest op de lange.
Ze geeft zich over en dat is wat anders.

Rijd je paard voorwaarts en heb geduld!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:37

Naar aanleiding van nog een TeM hoort deze misschien toch thuis op [RT-P]. Ik zal hem zo weer verhuizen.

Excuus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:43

@ TS: ik denk, dat je al een stap in de goede richting bent.

Dat het in galop nog niet "wil lukken", is denk ik een kwestie van 'neem de tijd'. Idem voor di epaar seconden tijdens een overgang: dat IS lastig.
Een goede oveergang rijden vraagt veel van een paard (en ik pleit niet voor "houdt de neus op de "juiste plek" door maar tijdig extra gewicht op de teugel te zetten").

Verder sluit ik me aan bij het verhaal van Simpelman. (En les nemen is op zich nooit verkeerd, maar niet per se de oplossing en niet per se wat NU direct nodig is.)