Angst voor teugels en ruiter HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chicmeisje

Angst voor teugels en ruiter HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 22:50

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 maanden een 6 jarige Contango x Lord St. Claire.
Een super lieve ruin die erg op mensen gericht is, een echte knuffelbeer van 1.78
Echter heb ik een groot probleem, tijdens het opstijgen, rijden en afstijgen is hij echt panisch voor de teugels en de ruiter. De ruiter moet echt heel erg stil blijven zitten, dus bijv. niet even je cap of je handschoen goed doen. De teugels (uit einden) moeten aan de linkerzijde van z'n hals blijven hangen en mogen echt niet bewegen(erg lastig tijdens de galop)
Als er maar iets fout gaat, gaat hij keihard rennen, niet bokken of steigeren maar echt in blinde paniek rennen. Je kunt dan ook op geen enkele manier meer tot hem doordringen, het is echt blinde paniek!!

Met blinkers (can see back) is hij 80% rustiger, gaat dan ook veel eerder ontspannen en is dan echt goed te rijden..........maarja heb vandaag begrepen dat je hiermee in de dressuur niet mag starten :(

Heeft er iemand tips voor mij hoe ik dit kan trainen???

Alvast bedankt voor de reakties!!

CelestinaH

Re: Angst voor teugels en ruiter HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:17

Ik heb ook een tijd een paard gereden wat dat gedrag vertoonde in vrij extreme mate.
Na ontelbare keren aan de kletter te zijn gegaan met valpartijen inclusief paard is het nu gelukkig zo goed als over.
Na van alles geprobeerd te hebben zijn we overgegaan op de negeermodus en heb ik gewoon geen rekening meer gehouden met het paard dus gewoon bewegen op zn rug, gewoon de uitrijdeken er op gooien en ook gewoon wat munten in mn broekzak.
Nu gaat t prima maar dat heeft aardig lang geduurd

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 07:33

Je kan erop trainen, zoek eens op desensibiliseren. Eerst vanaf de grond, dan toewerken aan de positie onder het zadel. Eventueel met 2 mensen, zo in combinatie. Breek het a.h.w. af in onderdelen. Voorbeeld: vliegenmaskers, oefenen met het klittenband geluid, en het ding voor de ogen apart.
Dus je richt je bv eerst op het gevoel op die plek, daarna op het bewegen op die plek, enz. Én geef je paard de ruimte om te erkennen dat jij daar bent. Zorg allereerst dat hij je op de grond kan vertrouwen, en laat hem dan de link leggen dat je op zijn rug zit. Stemgebruik, hem rechts én links naar je laten kijken, aai hem over de hals, geef hem een snoepje vanaf de rug (confronteer hem positief met jou daar) etc.

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:15

Ik zou ook inderdaad eerst met grondwerk oefenen, begin met kleine voorwerpen, krijg je een goede reactie, gelijk stoppen. Er zijn hier wel demonstraties over te vinden op youtube.
De kleine voorwerpen steeds verder uitbreiden totdat je op zn rug zit :) en veel geduld, dan moet het lukken.
succes!

20282

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:30

geef hem de tijd en dan zul je zien dat het stapje voor stapje beter zal gaan