oefeningen met manegepaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyrosa

oefeningen met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:10

Hoi *\o/*

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, het zit namelijk zo.
Ik rij 1x in de week op de manege op een manegepaard. Dit paard heeft bij zijn vorige eigenaar M dressuur gelopen en kan dus ook heel leuk lopen in de lessen.

Mijn probleem is alleen dat ik inspiratieloos ben de laatste tijd welke oefeningen ik in de les kan doen.
Op dit moment doe ik in de les:
- Tempowisselingen
- Ontspannen en nageeflijk rijden
- Wijken, zowel 10 meter als zigzag (4 tot 6 op 1 lange zijde)
- Schouder binnenwaarts
- Travers

Hebben jullie ideeën wat ik voor oefeningen kan gaan oefenen? Het liefst oefeningen in stap of draf (met de galop zijn we nog bezig, hij gooit heel erg hoog op in combinatie met enorme sprongen en zichzelf erg sterk maken. Bij de galop zijn we dus bezig met de basis.)

Ik hoop op veel reacties waar ik iets aan heb!

@mods, sorry als het verkeerd staat

jorretje

Re: oefeningen met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:13

Ik neem aan dat je ook les hebt op de manege, wat doen jullie in een les? Zijn daar geen leuke oefeningen uit mee te nemen?
Veel figuren rijden is altijd goed, een volte sluiten en weer openen is bijvoorbeeld een goede.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:18

@jorretje er rijden 2 semigevorderde meiden in mijn groep. Del les bestaat dus vooral uit af en toe een volte, een gebroken lijn en van hand veranderen. Volte sluiten en openen neem ik standaard mee onder het kopje 'wijken' :o Toch bedankt voor je reactie!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:22

Wijken vanaf de lange zijde een paar meter, dan terug appuyeren. Die oefening is goed te doen als jullie de rest al beheersen.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:26

Appuyeren had ik idd niet aan gedacht, bedankt @geryon

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:29

Als de galop wat lastiger gaat, zou ik zeggen, ga aan de galop oefenen!

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:32

@kermis Dat is nogal lastig in een groep met 2 semigevorderden erin. Hun paarden en pony's willen dan ook galloperen en zij kunnen ze dan niet terug krijgen. De galopmomenten in de les besteed ik ook aan de basis galop, maarja verder dus geen mogelijkheden tot galop kunnen oefenen...

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:33

Misschien figuren rijden? Slangenvoltes, en dan met zo veel mogelijk bogen. Wij doen weleens 1 met 12 bogen, daar ben je heel lang mee bezig! Dan zijn er al snel 5 minuten voorbij. Je kunt ook van hand veranderen met een S. Tussendoor gewoon wat simpele basisoefeningen doen: gebroken lijn, gebroken lijn 5 meter, voltes ( grote en kleine) van hand veranderen, tempowisselingen. Gewoon van alles! Als de galop moeilijk gaat, moet je ook daarmee oefenen. Als je nog niet te moeilijke dingen wilt doen in galop, kun je ook gewoon de bovengenoemde basisfiguren doen.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 14:34

Dankjewel @nienke555 hier heb ik zeker wat aan!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:26

Ik zou het weer eens heel anders aanpakken, maar tjaaa dat zijn ze hier op bokt al wel een beetje van mij gewend.
Je neemt les , en je rijdt dus de figuren in de les, je doet aan wijken cirkels rijden en voltes rijden, ik neem aan dat je ook het achterwaarts er af en toe eens bij neemt.
Je hebt controle over de achterhand (bv tijdens een travers)
je hebt controle over de voorhand ( bv tijdens een schouder binnenwaarts)
Je wil nu een beetje net iets anders gaan oefenen en toch aandacht houden voor het rijtechnische en de correcte uitvoering van wat er gevraagd wordt.
Ik zou de rijbak dus wanneer je op je eigen houtje aan het rijden bent eens geheel anders gaan bekijken, denk in jezelf dat de rijbak één grote weide is, dus zonder de letters en en zonder bepaalde afmetingen.
Nu ga je al het gekende dus gewoon ergens vrij in die ruimte dus eender waar, gewoon gaan uitvoeren, en de oefeningen een beetje aan elkaar gaan linken, dus je begint bv ergens in een hoek en steekt daarbij schuin de piste over en tijdens dit doe je een slangenvolte met x aantal bogen dat kunnen er 4 zijn maar kunnen er net zo goed 10 of 7 zijn,en van daaruit ga je ineens op een voltebv 2x rond maar bij die 2e maal ga je hem ineens al wijkend voor het been tot een grote cirkel maken, denk hierbij dus niet een de vaste plaatsen A X A of CXC nee je rijdt dus gewoon vrij de figuur juist op de plaats waar je nu toevallig bent.
Je zegt het wijken gaat goed, de controle over de achterhand is er ook , dus nu kan je het een beetje moeilijker gaan maken, ga bv achterwaarts en zet het paard op de volte maar dan achterwaarts, hiervoor moet je echt al net iets meer controle hebben over die achterhand, en het is daarbij ook nog eens belangrijk dat je hierbij de nageeflijkheid van je paard ook kan behouden, en dit lukt echt niet altijd zo makkelijk.
Als dat uiteindelijk lukt kan je vanuit die volte achterwaarts je paard op de andere volte plaatsen zonder stop ertussenin, zeg maar een soort achtje rijden maar dan achterwaarts, die omstelling van linkerbuiging naar rechterbuiging acherwaarts en met behoud van de nageeflijkheid , wel das een uitdaging om dat klaar te krijgen.
En geloof me het kan dus echt.
Gebruik je fantasie , wees inventief hou je niet enkel aan de vaste figuren en de letters in de rijbak.
Er zijn echt nog heel veel andere leuke dingen die je kan bedenken hoor, dit is maar een voorbeeld van hoe het ook kan.
Uiteraard rij je met een gewoon trensbitje (enkel of dubbel gebroken) zeker niet met een slof.
Laat zien wat je kan en zie zelf wat je nog verder moet verfijnen.
succes

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 19:30

@aeolusnr1 wow heel erg bedankt, zo had ik het nog nooit gezien. Hier heb ik zeker wat aan!! Ik rij idd gewoon met een trensje (slof oid hebben ze niet eens op mijn manege). Dat hele "vrije" wat je noemt is natuurlijk wel lastig in een groepsles, maar ik ga het zeker proberen

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 12:50

Heeft nog iemand ideeën?

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 13:34

Niemand? :?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:52

Volgens mij ben jij vooral toe aan priveles! Het lijkt me bloedirritant als je in je les wordt beperkt door anderen die minder ver zijn..

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 14:03

@troi eigenlijk wel inderdaad. Ik ben helaas afhankelijk van vervoer en een privé les op mijn manege is duurder dan een gewone les...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:05

Dat geloof ik direct, maar aan een half uur priveles heb je veel meer dan aan een uur groepsles, helemaal als het niveau eigenlijk te laag is en je weinig nieuws leert. Misschien is het prijsverschil dan wel veel kleiner!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:46

Je kunt ook af en toe een privéles erbij doen. En dat dan oefenen in je groepsles.