Stijf paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy__

Stijf paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:37

Hallo allemaal!

Ik rij sinds een paar maanden een 5 jarige friese ruin bij. Hij is onder het zadel ontzettend braaf! We zijn lekker met de basis bezig. Maar we lopen wel ergens tegen aan. Hij is de eerste 20/25 minuten zo ontzettend stijf en sterk. Het is sowieso een diesel, hij moet even op gang komen. Als ik aan ga draven, loopt hij ook erg kort. Hoe meer ik dan aan de voorkant ga zitten, hoe korter hij gaat lopen. Ik probeer dan zo min mogelijk aan de voorkant te zitten en eerst goed los te rijden. Het is net alsof hij zelf heel erg vast houd/ spanning opbouwt. Na die tijd is hij echt helemaal los! Kan ik hem op 2 vingers rijden en dan is hij heel fijn. Ik heb 'm vandaag samen met de eigenaresse een keer gelongeerd met passoa. Dat ging super goed. Hij liep redelijk los door z'n lichaam. Ben er daarna nog even opgestapt en meneer is weer zo stijf...

Wie o wie heeft er tips?

konijnte

Re: Stijf paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:50

Veel overgangen rijden zodat hij van achter actief wordt en zijn achterhand goed onder de massa plaatst. Dan kan hij van voren los laten. Maar als je hem na een half uur fijn hebt lopen dan is het toch prima? Je moet je paard de tijd geven om rustig losser te worden.
Succes !

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:57

Oei, vind dat nooit een goed teken, een jong paard al stijf. Maar ik denk uit je verhaal op te kunnen maken dat het te maken heeft met spanning die hij opbouwt door het zadel/de ruiter.

Sowieso je paard in het losrijden lekker op gang laten komen, als het kan lang en laag instellen en van daaruit naar iets rondere houding toe werken. Wissel af, kijk wat nou de trigger is dat hij wel los gaat laten. Wat doe je op het moment dat hij wel los laat? Of eerder wanneer gaat hij nou loslaten, merk je ook verschil aan zijn gedrag (afgezien van de lengte van de pas). Doet hij bij de eigenaresse hetzelfde?

Ik vind het een lastige kwestie, waar echt wel aandacht aan besteed mag worden. Zeker bij zo'n jong dier, je wilt m niet bevestigen dat hij zich vast moet houden als je erop gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:32

Als hij alleen onder het zadel spanning opbouwt kan het ook van de ruiter weg komen, of van het zadel. Dus goed bij jezelf te raden gaan of je zelf een deel van de spanning bent. Verder even kijken of het zadel wel prettig ligt :)

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 10:49

Voor zover ik weet is hij bij de eigenaresse ook stijf. Paar dagen terug had onze instructrice erop gereden en was precies hetzelfde. Het zadel is nog niet lang geleden nagekeken. Ik heb net weer even gereden. Ik heb eerst met een los teugeltje ingedraafd en gegallopeerd. En hij liet redelijk snel los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:50

Kun je het een keer filmen? Ik ben wel benieuwd. En dan vanaf het opstappen.