Lengte van ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Lengte van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 10:12

Als het hier niet goed staat. Graag even temmen.

Er zijn talloze discussies over lengtes van ruiters.
Maar ik wil geen discussie er over voeren, maar heb een vraag.

Al tijden zijn wij zeer geïnterreseerd in Tinkers.
Nu wij onze pony moesten verkopen wegens onze lengte en dat hij niet meer voor de kar kan (uiteraard op pb, want daar gaat mijn vraag niet over) en dus onze behoeften.
komt er dus ruimte voor een tinker.

Maar... Welke maat zou geschikt zijn voor ons?

lengte 1: 1.75 ( 56 kg)
Lengte 2 1.90 (80 kg)

Welke maat zou bij ons passen. (Schofthoogte dus) Graag met onderbouwing!

Hoor het graag!!

Mvg!

Anoniem

Re: Lengte van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:22

Daar kun je neit echt iets zinnigs over zeggen want het ligt er helemaal aan de bouw van een paard. Maar ik zou voor 1.90mtr zeker voor een tinker boven de 1.55 mtr gaan. En let daarbij ook op de lengte van de tinker, sommige tinkers hebben een hele korte rug en met een groter iemand erop heb je een groter zadel nodig en dan krijg je daar weer problemen mee.
Maar ik denk dat t voor te maken heeft met de bouw.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:51

Joolien schreef:
Daar kun je neit echt iets zinnigs over zeggen want het ligt er helemaal aan de bouw van een paard. Maar ik zou voor 1.90mtr zeker voor een tinker boven de 1.55 mtr gaan. En let daarbij ook op de lengte van de tinker, sommige tinkers hebben een hele korte rug en met een groter iemand erop heb je een groter zadel nodig en dan krijg je daar weer problemen mee.
Maar ik denk dat t voor te maken heeft met de bouw.

Bouw en inch zadel was ik me wel al best van bewust. hij heeft maat 50 (mannenmaat) Dus ik ga nu ff googlen wat hij aan inchmaat ongeveer nodig zal hebben.
Zijn bouw zelf is wel in verhouding, dus lengte van benen als lengte van de bovenlichaam.

Edit, na ff neuzen kwam ik op verschillende dingen uit, en ik denk, voor er een zadel gaat komen, dat meneer maar eens moet gaan zitten in verschillende zadels.
Ik weet dat tinkers een oplopend kruis hebben, en daarom is het verstandig om ook de rug op te meten en ed inchmaat zadel te vragen wat er op lag. En dan te kijken of dat zadel uberhaupt heeft gepast qua lengte.

Ik kwam voor mijzelf uit op een 16.5 inch tot 17. inch qua poepertmaat.
Mijn vriend kwam qua maten uit op 17.5 inch a 18 inch.
Nu gewoon veel passen en voelen wat bij hem lekker zit.
Eerst maar rustig rond neuzen voor een grote maat tinker

troi

Re: Lengte van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:41

De vraag is ook hoe belangrijk je het plaatje vind. Ik ben zelf 1.85 en rijdt momenteel een erg brede quarter van 1.49 (bijrijdpaard). Dat gaat prima maar het plaatje is niet fantastisch natuurlijk. Moet wel zeggen dat als ik zelf een paard koop ik ga voor minstens 1.55 omdat het wel praktischer is dat ik niet elke keer mijn hak hoef op te trekken als ik mijn spoortje wil gebruiken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 18:12

troi schreef:
De vraag is ook hoe belangrijk je het plaatje vind. Ik ben zelf 1.85 en rijdt momenteel een erg brede quarter van 1.49 (bijrijdpaard). Dat gaat prima maar het plaatje is niet fantastisch natuurlijk. Moet wel zeggen dat als ik zelf een paard koop ik ga voor minstens 1.55 omdat het wel praktischer is dat ik niet elke keer mijn hak hoef op te trekken als ik mijn spoortje wil gebruiken.

Dankjewel voor je reactie!

Nou hoeft mn vriend niet "hoog" te rijden, en zijn sporen niet nodig. Maar het moet voor hem ook praktisch zijn zeg maar.
En hij moet hem echt niet uit evenwicht brengen met zijn lengte.

Welshfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:02

Ik zou ook wel gaan voor een tinker boven 1.50m, maar het hangt er ook wel vanaf hoe belangrijk je het totaalplaatje vindt. Natuurlijk kan een brede tinker van 1.50m meer hebben dan een slank arabiertje van 1.50m, dat totaalplaatje ziet er ook heel anders uit. Een slank arabiertje van 1.50m haal je ook sneller uit evenwicht, dat zal bij een tinker van diezelfde grootte niet zo snel gebeuren, die zijn breder gebouwd en kunnen gewoon meer aan.

Een tinker van 1.55m zal weer net wat mooier staan dan een tinker van 1.50m als de ruiter 1.90m is, maar eentje van 1.50m is volgens mij ook al goed (als het paard breed gebouwd is).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 17:56

Welshfan schreef:
Ik zou ook wel gaan voor een tinker boven 1.50m, maar het hangt er ook wel vanaf hoe belangrijk je het totaalplaatje vindt. Natuurlijk kan een brede tinker van 1.50m meer hebben dan een slank arabiertje van 1.50m, dat totaalplaatje ziet er ook heel anders uit. Een slank arabiertje van 1.50m haal je ook sneller uit evenwicht, dat zal bij een tinker van diezelfde grootte niet zo snel gebeuren, die zijn breder gebouwd en kunnen gewoon meer aan.

Een tinker van 1.55m zal weer net wat mooier staan dan een tinker van 1.50m als de ruiter 1.90m is, maar eentje van 1.50m is volgens mij ook al goed (als het paard breed gebouwd is).

We willen een oud gebouwde tinker hebben met een "vanner" look.