Fries die niet aanspringt in de galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcherryberry

Fries die niet aanspringt in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 09:32

Hoi lieve bokkers. <3

Ik rij sinds een tijdje een Friese merrie bij, Neeltje!
Ze is echt heel braaf pakt alles goed op, en wil echt voor je werken.

Maar we hebben een probleem. :\

Neeltje vind het moeilijk in galop aan te springen.
Ik geef mijn hulpen gewoon goed. Draaf eerst tot dat ze nageeflijk loopt en lekker op de achterhand,
en ze lekker los is. Dit doet ze trouwens prima. Ook mijn hulpen voor de galop gaan goed. Doorzitten, binnen been op de singel,
buitenbeen achter de singel. Iets wat stelling naar binnen. Maar blijkbaar is dit voor haar zo moeilijk.

Ze draaft dan onder me uit, ik pak haar dan wel gelijk terug naar een rustige draf, weer nageeflijk.
Maar zodra ik weer probeer aan te springen weer het zelfde verhaal.

Eerder heb ik dit nog nooit gehad. Heb zelf 2 ponys aan huis, die dit perfect bij me doen.

Ik zat te denken dat ze misschien last heeft van rug klachten.
Ze vind ook moeilijk om stelling aan te nemen namelijk.
Maar na een tijdje losrijden krijg ik dit wel voor elkaar en loopt ze ook op de achterhand.

Ook hebben we aan de longe geprobeert. Ook hier bij deed ze het zelfde.
Onderuit rennen en helemaal van de kaart is ze dan. :n

Ik hoop dat jullie wat tips en trics hebben, of misschien herken je het probleem?

Alvast bedankt. :o

Yaralisa

Re: Fries die niet aanspringt in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:37

Ik heb hetzelfde gehad met een fries waar ik op gereden heb.
Zodra ik aandreef naar galop ging ze enorm hard en uitgestrekt draven, helemaal vanonder me vandaan.
Bij haar was het gewoon een kwestie van doordrijven doordrijven doordrijven.
Op den duur sprong ze bij de eerste hulp gewoon al aan.
Bij haar wisten we wel zeker dat haar rug helemaal in orde was (en aan de longe deed ze het wel), dus als jij daar niet zeker van bent is het inderdaad wel handig om dat eerst na te laten kijken ;)
Succes!

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:39

Ken het probleem wel, met me Shetlander maar die liet ik gewoon heel snel draven en als hij in galop zat beloonde ik heb heel goed. Nu doet hij het prima ook bij zijn nieuwe eigenare. Maar met een fries geen idee hoe je dit goed moet oplossen. In elk geval heel veel succes!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:39

Heel herkenbaar!! Friese paarden hebben vaak moeite met galoperen. Toevallig Marijke ook. Linksom gaat nu perfect en Rechtsom gaat echt voor geen meter. Ik ben nu voorlopig alleen met de linker bezig omdat ze dat nu een beetje begrijpt. Ik probeer sowieso haar altijd aan te moedigen. Door te zeggen gaaaaaallop en dan been te geven. Dat heeft ze nu een beetje in de gaten. Met longeren springt ze helemaal niet in galop omdat de ze de bochten heeel moeilijk vind. Probeer in de 2 bocht aan te springen en door te galoperen op het rechte stuk.. Dat heeft bij mij geholpen. Of laat iemand er iemand anders even op zitten die haar tijdens het harde draven in galop kan rijden. Degene die mij les geeft heeft de eerste keren emt haar gegalopeerd en toen draafde ze ook giga hard door de bak en zij reed gewoon door en probeerde haar meer aan te sporen zodat ze in galop sprong. Zij gaf haar ook de commando galop. Nu galopeerd ze ook aan in de normale draf. Alleen maakt ze altijd nog wel even een bokkesprong voor ze aan galopeerd.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:43

Inderdaad wat appiesjappie zegt, doorpakken. Mijn fries vind het ook makkelijker om vanaf een snelle draf in galop aan te springen. Later moet je dit opbouwen naar een rustige draf. Mijn fries springt nu perfect aan, alleen vind het nog wel moeilijk en loopt dus nogwel met zijn dikke friezennek in de lucht. (ex karrepaard).

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:45

Heb dit mij fries geleerd eerst aan de lange lounge. Met het stemcommando.
Dit was dan inderdaad ook steeds gejaagd maar nu 3j verder kunnen we eindelijk ter plaatse gallopperen :-D

xcherryberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 09:46

appiesjappie schreef:
Heel herkenbaar!! Friese paarden hebben vaak moeite met galoperen. Toevallig Marijke ook. Linksom gaat nu perfect en Rechtsom gaat echt voor geen meter. Ik ben nu voorlopig alleen met de linker bezig omdat ze dat nu een beetje begrijpt. Ik probeer sowieso haar altijd aan te moedigen. Door te zeggen gaaaaaallop en dan been te geven. Dat heeft ze nu een beetje in de gaten. Met longeren springt ze helemaal niet in galop omdat de ze de bochten heeel moeilijk vind. Probeer in de 2 bocht aan te springen en door te galoperen op het rechte stuk.. Dat heeft bij mij geholpen. Of laat iemand er iemand anders even op zitten die haar tijdens het harde draven in galop kan rijden. Degene die mij les geeft heeft de eerste keren emt haar gegalopeerd en toen draafde ze ook giga hard.

Er hebben al een paar andere er op gezeten , mensen die zelfs meer ervaring hadden dan ik. Maar daar deed ze precies het zelfde.
Wel erger zelfs. Ik wil haar leren, dat ze via ontspanning ook kan aangalopperen en zich eigen niet hoeft druk te maken. Het gekke is, dat ze in het bos zo aanspringt zonder moeite. En uiteindelijk als ze onder me uitdraaft en in galop "valt". Doet ze het wel. Maar dan ben ik er totaal helemaal kwijt.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:48

Ga je ook op buitenrit? Realiseer me net dat ik mijn eerste galop met Friso op buitenrit deed. Moet je je wel goed vasthouden, ze zijn het niet gewend en willen dan vaak vol gas geven := Zit een beetje vreemd als je het niet bent gewend.

xcherryberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 09:51

Friso_lover schreef:
Ga je ook op buitenrit? Realiseer me net dat ik mijn eerste galop met Friso op buitenrit deed. Moet je je wel goed vasthouden, ze zijn het niet gewend en willen dan vaak vol gas geven := Zit een beetje vreemd als je het niet bent gewend.

Nou weetje, onze Neel doet dat super braaf. Ze gallopeert dan rustig op haar gemakje met een teugel zonder druk. Dat is het maffe aan onze Neel. :=

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 09:54

xcherryberry schreef:
Friso_lover schreef:

Nou weetje, onze Neel doet dat super braaf. Ze gallopeert dan rustig op haar gemakje met een teugel zonder druk. Dat is het maffe aan onze Neel. :=

Dat is mooi, nu moet je een commando hebben waarop ze moet reageren. Ik klik twee keer met mijn tong. Maar je kunt ook gewoon zeggen "Gallop!"
Als ze dit op buitenrit goed door heeft begin je ermee aan de longe, en dan niet longeren met hulpmiddelen. Alleen een touw en zweep.
Als ze dit ook kan doe je het wanneer je erop zit en iemand anders longeert. Als dat ook goed gaat kun je het los proberen.

xcherryberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 10:02

@Friso_lover We gaan het is proberen. Ik heb vrijdag les met d'r. Maar ik wil eerst dat ze hara spieren op
haar achterhand meer gaat ontwikkelen. Ze is namelijk 1,5 niet meer dressuurmatig gereden en is dus
alles van haar spier massa kwijt. Zodra dit lekker gaat, neem ik de volgende stap tot de galop. Rustig aan opbouwen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:59

xcherryberry schreef:
@Friso_lover We gaan het is proberen. Ik heb vrijdag les met d'r. Maar ik wil eerst dat ze hara spieren op
haar achterhand meer gaat ontwikkelen. Ze is namelijk 1,5 niet meer dressuurmatig gereden en is dus
alles van haar spier massa kwijt. Zodra dit lekker gaat, neem ik de volgende stap tot de galop. Rustig aan opbouwen.

Dat is misschien wel een goed idee, als de achterhand niet sterk genoeg is is galopperen ook moeilijker. Balkjes draven is ook wel een goede training hiervoor. Veel succes :)

FriesDres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:10

Aaaah typical aan de fries!
Op lange lijnen proberen, met steeds dezelfde stemhulp.
Ook aan de lounge kan je dit aanleren. Desnoods eens iemand laten drijven met loungeerzweep.

GaryStals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:20

Ik heb het ook al meegemaakt met gewone BWP paarden.

In zo'n geval leer ik eerst het paard aan de longe hoe ze perfect kunnen galopperen.
Dan ga ik er weer op :)

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:27

Is ze nog jong?
Zo ja, dan komt het wel... beetje geduld en vooral aan je eigen evenwicht en zit werken.
Ik heb met mijn Fries rustig aan gedaan met galopperen tot ze een jaar of 5, 6 was.
Met buitenritten lange stukken gegaloppeerd. Echt een veel voorkomend probleem bij Friezen.

Succes!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:31

Rijd zelf ook op een Fries, en van mijn instructrice moest ik juist het hoofd wat naar buiten laten kijken.
Dus ipv als je zeg maar op een volte rijd het hoofd wat naar binnen laat kijken, juist wat naar buiten trekken.
Dit kan je dus ook alleen doen als je in de hoeken van de bak rijd.
Volgens haar was dit omdat Friezen inderdaad moeite hebben met galop en als je ze wat naar buiten laat kijken ze juist wat verlengen en beter kunnen aanspringen.
Dus als je bijvoorbeeld op de linkerhand rijd en je links wilt aanspringen, in de hoeken wat naar rechts laten kijken zodat de linker kant van het paard wat verlengt ipv verkleint (door je volte en stelling)

Hoop dat ik het een beetje goed hebt uitgelegt en duidelijk is voor je :+

xcherryberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:10

Yris schreef:
Is ze nog jong?
Zo ja, dan komt het wel... beetje geduld en vooral aan je eigen evenwicht en zit werken.
Ik heb met mijn Fries rustig aan gedaan met galopperen tot ze een jaar of 5, 6 was.
Met buitenritten lange stukken gegaloppeerd. Echt een veel voorkomend probleem bij Friezen.

Succes!

Nee, ze is al 12. En zee heeft al rond M gelopen in de dressuur. Dus zou het moeten kunnen.

xcherryberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:12

Estherr__1 schreef:
Rijd zelf ook op een Fries, en van mijn instructrice moest ik juist het hoofd wat naar buiten laten kijken.
Dus ipv als je zeg maar op een volte rijd het hoofd wat naar binnen laat kijken, juist wat naar buiten trekken.
Dit kan je dus ook alleen doen als je in de hoeken van de bak rijd.
Volgens haar was dit omdat Friezen inderdaad moeite hebben met galop en als je ze wat naar buiten laat kijken ze juist wat verlengen en beter kunnen aanspringen.
Dus als je bijvoorbeeld op de linkerhand rijd en je links wilt aanspringen, in de hoeken wat naar rechts laten kijken zodat de linker kant van het paard wat verlengt ipv verkleint (door je volte en stelling)

Hoop dat ik het een beetje goed hebt uitgelegt en duidelijk is voor je :+

Ja, ik zal het is proberen! Bedankt voor de tip!

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:22

xcherryberry schreef:
Yris schreef:
Is ze nog jong?

Succes!

Nee, ze is al 12. En zee heeft al rond M gelopen in de dressuur. Dus zou het moeten kunnen.

Nee, dan is dat het ook niet idd! Gelukkig heb je wel een heleboel nuttige tips gekregen!
Met een geode instructeur en deze tips heb je weer stof om te oefenen! :)

xcherryberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:25

@ Yris : Idd, zo blijf je wel lekker bezig met je paard, en oefening baart kunst toch? Dus ga lekker met der
aan de slag en lekker van haar friese merrie karakter genieten!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:26

Herkenbaar,
Mijn merrie vind galop ook erg moeilijk, de eerste paar keren waren drama.
Toen ging ik op vakantie en deed een vriendin haar voor een week en had ik haar opdracht gegeven goed aan de galop te werken aan de longe. na een week zag je al vooruitgang en nu ze wat stabieler wordt onder het zadel wordt de galop ook steeds iets beter

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:27

Hier ook heel herkenbaar.
Laten we het erop houden dat de linkergalop gewoon niet gaat :)

Hoe gaat het nu bij jou, TS?

xcherryberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:34

xMyrth schreef:
Hier ook heel herkenbaar.
Laten we het erop houden dat de linkergalop gewoon niet gaat :)

Hoe gaat het nu bij jou, TS?

Nou Myrth, ik geef onze Neel vandaag rust en morgen en vrijdag heb ik
les met der. Ik geef jullie tips dan door aan mijn intructeur en dan laat ik weten
wat er goed is gegaan en welke tips ze het beste opvat.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:38

galop is moeilijk bij een fries.

Ze wil gaan racen dat deed die van mij ook, heel hard en plat door de bocht.

Ik ben er 5 maand mee bezig geweest om haar qua spieren goed te trainen en daarna weer aan galop te denken.
toen ik dit voor elkaar had, was het racen afgelopen, maar nog wel plat door de bocht, door gewoon dom weg te doen werd dit beter.

Let wel op met je buiten been naar achteren dat je haar achterhand niet naar binnen drukt.
Ik heb het ook zo geleerd, maar leer van mn lesgeefster nu dat ze moeten aanspringen op het binnen been op de singel.
Het buiten been is alleen voor het uitzwaaien, geef daar dus geen druk mee..

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:39

De Fries die ik rijd houdt ook niet van galop. Nu is onze bak op dit moment ook niet optimaal waardoor het soms glad is. Bonne begint met een bok en valt dan totaal door mijn binnenbeen heen en valt vervolgens terug in draf..