Buitendraai tenen...Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Buitendraai tenen...Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:09

Hoi Bokkers,

Ik zit dus met een klein probleempje.
Ik schijn dus, zonder dat ik het merk mijn tenen naar buiten te draaien en ik voel dus geen verschil met tenen naar binnen en naar buiten.
Dit heeft dus zijn tol geëist. Afgelopen zaterdag had ik wedstrijd en ik heb dus een 6 voor houding omdat ik mijn tenen naar buiten draai.
Voor de rest zit ik dus helemaal goed, alleen m'n tenen hebben niet zo'n zin -O-
Heeft iemand tips voor "vanzelf naar buiten draaiende tenen?"

Danku voor uw medewerking/steun/tijd or whatever :D

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Buitendraai tenen...Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:11

ik snap helemaal wat je bedoeld,
mijn instructice zei dat het komt omdat ik mn knieen meer 'in het zadel moet drukken'
soms gebeurt het dan al vanzelf dat ze 'recht' komen te staan

Gonda40
Berichten: 121
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: ergens in de Groninger Klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:12

Ik zit er zelf ook mee, en moet dus ook mijn tenen/voet meer naar binnen draaien. Makkelijk gezegd dan gedaan, ik ben een rijdende Charlie Chaplin! Maarre gewoon proberen je voet recht in de beugels naar voren ipv opzij. succes. En maak je niet druk over die 6 voor rijden, die heb ik ook vaak. Je hebt de rest van je houding goed gedaan, en als jij een goed gevoel over je proef hebt, nou dat vind ik belangrijk. De rest komt wel.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Buitendraai tenen...Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:15

Probeer al vanuit je knieën je hele been meer binnenwaarts tegen je zadel aan te leggen. Dat kost een poosje spierpijn, maar geeft wel resultaat.

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Buitendraai tenen...Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:16

kleinvosje ; dat is precies wat ik bedoel maar dan duidelijk, thanksss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:18

Vooral NIET naar binnen draaien, dat is echt slecht !
Dan ontstaat er alleen maar spanning, je zult merken dat het helemaal niet fijn zit en daarom moet je dat helemaal niet gaan forceren/
Het probleem zit in je hele been ligging, je been ligt niet correct tegen het zadel, maar je knie is ook fan het zadel.
Probeer je been helemaal naar achter te leggen, en dan weer naar voren schuiven ,dan zal je zien dat je knie goed tegen het zadel ligt en je voeten dus ook in de goeden houding zijn.

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 19:23

@[***]: Ik zal het eens proberen zodra ik weer in het zadel zit (of oefenen op een fiets in hoeverre dat mag lukken :o) Dus het ligt dus puur aan m'n knie dat die niet in het zadel ligt?

Shariell

Berichten: 347
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:25

Hahaa precies hetzelfde probleem in de lessen ook. IK WERD ER ZAT VAN!!! van al dat commentaar ik weet heus wel dat ik mn voeten naar buiten heb steken WHO CARES ik ben tog niet op wedstrijd en meiden zeiden tegen mij dat het lelijk enz was ik dacht echt zo van KEREL daar kan ik tog niks aan doen, maar nu gaat het beter en ik denk er de hele tijd om tot ik ga ontspannen sommige meiden nemen iemand mee als ze gaan rijden en die moeten de elke keer zeggen wanneer ze weer naar buiten draaien dat schijnt echt te helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:33

Tinkergekj schreef:
@[***]: Ik zal het eens proberen zodra ik weer in het zadel zit (of oefenen op een fiets in hoeverre dat mag lukken :o) Dus het ligt dus puur aan m'n knie dat die niet in het zadel ligt?

Let er maar op, je zal zien dat je knie niet helemaal tegen het zadel aan ligt, het probleem is dus inderdaad in je hele been en heup.
Telkens je tenen naar binnen draaien helpt misschien na een tijd wel, maar je maakt er je hele knie mee kappot.
Voor sommige mensen is het ook onmogelijk om 'rechte tenen' te hebben ,want het kan ook zijn dat je van naturke kapstokvoeten heb, dan is het jammer, maar dan kan je er niks aan doen, als je knie dan te veel tegen het zadel aan ligt blokkeert het de heup.
Maar ach, kijk eens naar Edward Gal, hij heeft ook kapstokvoeten en daar hoor je niemand over :Y)
Afbeelding

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Buitendraai tenen...Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:54

Niet vanuit je knieen je benen draaien, maar vanuit je heup. Dan sluit vanzelf je knie beter aan. Je hoeft dan waarschijnlijk niks anders te doen dan je onderbeen te laten hangen en huppakee, geen kapstokken meer.

GaryStals
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:21

Het is één van dé grootste misverstanden dat tenen naar binnen moeten gedraaid zijn.

Bij paardrijden gaat het erom dat we zoveel mogelijk de natuurlijke werking van mens en paard respecteren.
Wil je been/spoor geven, kan dat enkel als je tenen ietwat naar buiten gedraaid zijn. Kan je makkelijk zien als je gewoon op de grond staat.

Bovendien, als je je knieën tegen je zadel klemt, komen je onderbenen los. Gevolg, geen steunpunt meer.
Dat is ook de reden waarom ik met een zadel zonder wrongen rijd, zodat mijn knieën nooit kunnen klemmen, en mijn been vanzelf stabiel ligt.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:19

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:41

2 tips voor op de grond:

1) schud je been uit vanuit je heup. Je kunt experimenteren, of je je vast "moet" houden - of los kunt staan.
(Sta bijv. op links, til je rechterheup iets op en schud je been vanuit je heup.)
Nadat je een tijdje hebt geschud, zet je je been weer neer en hopelijk voelt het dan op een prettige manier anders dan je andere been. "En daar ga je dan snel iets aan doen" door dat andere been uit te schudden... ;)

2) Doe de oefening "hakken tenen": je staat op bijv. je rchtervoet, zet beurteling je linkertenen naast je andere voet, en je linkerhak.

Beide oefeningen geven veel soepplesse in het heupgewricht - en DAT is wat je nodig hebt. (Dat gezeur over tenen, dat zijn details, het gaat om een soepele heup.)
(En wat verdrietig eigenlijk, dat sommigen dan denken, dat je je knie moet gaan forceren omwille van zo'n fout begrepen opmerking...)


Ik sluit me dus ook aan bij Simpelmans pleidooi over ontspannen, voelen en "luisteren" en de opermkingen van Mrie en GaryStals.

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 19:09

Ff een kleine update,

Afgelopen zaterdag mijn les gehad en de tip van [***] gebruikt. Lukte ontzettend goed, na het rijden had ik echter wel wat spierpijn bij mijn enkel. Ik heb geen idee of dat hoort of niet.
Zondag extra uurtje getraind en de tips van Simpelman over het luisteren gebruikt. Ik voelde meteen dat ik beter in het zadel zat, maar ik had wel weer last de welbekende kapstokvoeten :o
Zaterdag maar weer wat proberen, kijken of ik de 2 kan combineren :)

Paardje_2009

Berichten: 430
Geregistreerd: 16-09-13
Woonplaats: Den Bosch

Re: Buitendraai tenen...Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:31

Trucje:
Je kan je voeten op 2 manieren in de beugel zetten.
Je moet als de beugel tegen het zadel zit, naar buiten pakken en dan gewoon je voet erin en goed doen.
Werkt bij mij altijd.

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 18:09

Paardje_2009 schreef:
Trucje:
Je kan je voeten op 2 manieren in de beugel zetten.
Je moet als de beugel tegen het zadel zit, naar buiten pakken en dan gewoon je voet erin en goed doen.
Werkt bij mij altijd.


Dat snap ik niet helemaal :\

barefoothoof
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:58

Simpelman schreef:
Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Ontspanning en voelen.



Waw bedankt! Je helpt mij 8 jaar in de toekomst. =)