Les geven aan onzeker meisje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Les geven aan onzeker meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 12:52

Zoals de titel al zegt hebben ze mij gevraagd les te geven aan een meisje van een jaar of 10/12. Ze heeft net voor de zomervakantie een eigen pony gekregen, een actieve oudere welsh pony. De reden dat ze me hebben gevraagd is omdat het meisje eerst les kreeg van iemand op een manege met manegepony's, deze instructrice kwam niet aan huis tenzij ze meer betaalden (logisch). Het meisje wilde graag les met haar eigen pony, maar haar ouders vinden het te duur om een gediplomeerde instructrice te laten komen.
Haar ouders zien mij altijd met mijn paard en pony rijden/mennen en vroegen dus of ik haar wilde helpen omdat het meisje erg onzeker is. Ik heb ze duidelijk uitgelegd dat ik geen diploma's of iets hiervoor heb, maar dat ik het geen probleem vond om te helpen.

Nu bedacht ik me, hoe kan ik dit meisje helpen met haar onzekerheid voor haar pony? Zijn er leuke manieren om dit te kunnen doen?
Ik heb haar nog niet eerder 'les' gegeven en weet ook erg weinig van het meisje en pony, ook weet ik niet wat voor attributen er zijn bij de pensionstal waar ze staan.

Tips zijn zeer welkom, brand los :D

Btw; haar ouders hebben liever dat hun dochter van haar onzekerheid overkomt, dan dat ze echt dressuurles krijgt, daarvoor ben ik dus.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Les geven aan onzeker meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:57

-> RT-P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:59

Begin met grondwerk! Laat haar zo voelen dat ze echt de baas is over de pony, dat zal zich doorzetten in het zadel en is vaak makkelijker omdat jij haar daarin makkelijker kan ondersteunen. Bijvoorbeeld via de parelli games.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:01

Ik sluit mij aan bij Troi, daarna haalbare doelen stellen, dingen doen die ze kan en daar op verder bouwen. Bijvoorbeeld het perfectioneren van een volte, of het afwenden. Geen 'grote' leerpunten erin gooien in het begin. En altijd afsluiten met iets wat ze al kan. Veel complimenten geven over wat al wel goed gaat in plaats van de nadruk leggen op wat nog niet goed gaat.

Daarbij sloot ik elke les af met een klein spelletje, waardoor we altijd afsloten met iets waar geen falen in voor kon komen.
Ik heb ook geen ORUN, alles wat ik deed kwam uit mijn ervaring uit het onderwijs en mijn opleidingen m.b.t. faalangst en sociaal zwakke leerlingen.

Is ze sowieso onzeker? Als ze hier veel last van heeft moeten ouders misschien toch ook verder kijken naar begeleiding buiten het paardrijden :)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:03

Grondwerk was ik zowiezo al van plan ja :j Helaas ben ik niet zo bekend met de parelli games, zal me hier vanmiddag eens in verdiepen.

Wat voor soort spelletje ruitje? Heb je voorbeelden?

Ik heb ook geen idee in wat voor soort mate ze onzeker is, woensdag ben ik daar voor het eerst dus ik zie het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:04

Poeh dat is lastig hoor, dat moet je goed aanvoelen.
Het is als eerste belangrijk dat je de pony goed leert inschatten. Ga m bijv eest eens longeren en kijk hoe de pony reageert.
Dan het meisje erop en laat haar oefeningen doen en maak het vooral leuk! Waarschijnlijk is ze heel gespannen, praat met haar, leid haar desnoods wat af. Laat haar af en toe eens goed in en uit ademen om zo de spanning te verminderen.
Betreft de oefeningen, vertel bij elke oefening waarom jullie dat doen, laat haar bijv een paar keer halthouden zodat ze weet dat als ze wilt stoppen de pony ook stopt, doet dit ook naar draf en weer naar stap. Enthousiast belonen en als je een stapje verder wilt gaan, leg dan de keuze bij de amazone zodat ze niet het gevoel heeft dat ze word gedwongen maar zeg haar dan ook dat je het haar alleen zou laten doen als je weet dat ze het aankan. Zo geef je haar zelfvertrouwen.
Maar ga vooral niet te snel, vraag regelmatig hoe het gaat, als ze zegt dat het niet goed gaat vraag verder waarom ze bijv bang is en ga dan oefeningen doen om haar meer controle te geven.
Succes :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:06

Veel aanmoedigen en complimenten maken zodat haar zelfvertrouwen groeit.
En ook zou ik inderdaad, zoals al gezegd, beginnen met grondwerk.
Succes!

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:07

Wat leuk dat je iemand gaat helpen op die manier! Begin eens met het leren op de grond wat hierboven ook al genoemd word. zo leert ze haar pony goed kennen! Mijn nichtje was ook zo onzeker, ik heb met haar spelletjes op de pony gedaan, zodat ze meer gefocust is op de spelletjes dan op het rijden zelf. zo vond ze het eng om over balkjes te gaan omdat ze bang was dat de pony onverhoop zou gaan springen. ik heb haar tussen balkjes doorlaten gaan en allerlij oefeningen gedaan elke les met balkjes. uiteindelijk vond ze zelfs springen leuk! *D zo zijn er heel veel leuke spelletjes te paard, dit ligt natuurlijk aan de pony, want hoe braaf is ponylief :) bijvoorbeeld, voetballen, balans oefeningen, hekken los en dicht maken, schriktraining, gebruik atributen en praat veel met het meisje. ook niet geheel onbelangrijk, maak haar duidelijk niets moet en alles mag, werkt bij mij ook *D

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:10

Veel stap/draf overgangen en voltes voor het losrijden, rustig beginnen.

Zit lesgeven aan de longe. Teugels opknopen en lekker met de armen wijd. Kinderen vinden dat geweldig. Dat soort speelse dingen worden ze handig en minder bang van!
Kan ook bijvoorbeeld, balkjes draven/galopperen, slangen voltes met zoveel mogelijk bogen. Allemaal dingen waarbij er gespeeld wordt met de pony en toch ook controle oefeningen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:13

Hartstikke bedankt voor de tips allemaal, moet bijna alles opschrijven met pen en papier :+

Zijn er nog leuke dingen voor grondwerk? Estafette race bijvoorbeeld aan de hand?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:15

Ik ben dit jaar ook beginnen lesgeven aan een meisje die erg onzeker werd.
Ondertussen is ze van heel onzeker naar soms iets te zeker gegaan :)

Haar pony stond al bijna een jaar stil omdat ze er niet mee durfde rijden. De 2-3 eerste keren heb ik eerst enkele minuten op de pony gereden en daarna nam zij het over. Ik probeer haar altijd goed aan het werk te hebben zodat ze haar onzekerheid vergeet. Veel zitoefeningen met lichtrijden/doorzitten/verlichte zit en overgangen en als haar pony even schrikt ofzo vooral ingrijpen zodat ze zich kan herstellen en leert hoe hier mee om te gaan. Voorkomen dat ze de pony en zo ook zichzelf nog banger maakt, maar aandringen op het handen laag, benen geven en gaan met die banaan :D

Nu begint ze te leren hoe ze haar pony wat nageefelijker krijgt door actiever te gaan rijden en haar pony gevoeliger op de hulpen te krijgen.

Haar pony is ondertussen ook veel braver doordat die veel meer gereden wordt. In het begin gaf ik ook wat huiswerk mee. Ze moest dan longeren met hulpteugel, want haar pony was ook echt heel erg stijf, maar je kunt ook andere werkpunten meegeven zodat ze in de week kan oefenen en ze zo ook leert van een klein beetje zelfstandigheid op et bouwen.

Ik had in het begin trouwens niet verwacht dat ze op zo een korte tijd zo veel vooruitgang gingen maken dus als je een ijverig mensje te pakken hebt kun je er als lesgever ook heel veel plezier aan beleven. Hopelijk lukt het voro jou ook zo goed :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:16

Je hoeft ook geen parelli te doen om te kunnen grondwerken. Leg eens een parcoursje neer van een zeiltje, pionnen, balkje etc. en ga deze hindernissen stap voor stap met haar nemen. Niet hop over het obstakel en we zijn klaar, maar leer haar kijken naar hoe het paard zijn gewicht gebruikt en hoe zij het dier daarin kan sturen zodat ze controle krijgt over iedere stap.

Verder kun je haar met haar ogen dicht/geblinddoekt op haar pony zetten terwijl jij het dier vasthoud. Laat haar voelen welk achterbeen het paard beweegt. Voer de moeilijkheidsgraad voor het vertrouwen langzaam op door met en zonder zadel te werken.

Eigenlijk ga je gewoon lol met je knol dingen doen op een eenvoudig niveau en met respect voor zowel paard als ruiter.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:22

Blindoeken/ogen dicht/ moeilijke oefeningen zou ik in het begin voorzichtig mee zijn, ze moet jou wel kunnen vertrouwen en zich niet voor elke les afvragen wat voor 'spannends' je nu weer van plan ben :)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:23

betadine schreef:
Ik ben dit jaar ook beginnen lesgeven aan een meisje die erg onzeker werd.
Ondertussen is ze van heel onzeker naar soms iets te zeker gegaan :)

Haar pony stond al bijna een jaar stil omdat ze er niet mee durfde rijden. De 2-3 eerste keren heb ik eerst enkele minuten op de pony gereden en daarna nam zij het over. Ik probeer haar altijd goed aan het werk te hebben zodat ze haar onzekerheid vergeet. Veel zitoefeningen met lichtrijden/doorzitten/verlichte zit en overgangen en als haar pony even schrikt ofzo vooral ingrijpen zodat ze zich kan herstellen en leert hoe hier mee om te gaan. Voorkomen dat ze de pony en zo ook zichzelf nog banger maakt, maar aandringen op het handen laag, benen geven en gaan met die banaan :D

Nu begint ze te leren hoe ze haar pony wat nageefelijker krijgt door actiever te gaan rijden en haar pony gevoeliger op de hulpen te krijgen.

Haar pony is ondertussen ook veel braver doordat die veel meer gereden wordt. In het begin gaf ik ook wat huiswerk mee. Ze moest dan longeren met hulpteugel, want haar pony was ook echt heel erg stijf, maar je kunt ook andere werkpunten meegeven zodat ze in de week kan oefenen en ze zo ook leert van een klein beetje zelfstandigheid op et bouwen.

Ik had in het begin trouwens niet verwacht dat ze op zo een korte tijd zo veel vooruitgang gingen maken dus als je een ijverig mensje te pakken hebt kun je er als lesgever ook heel veel plezier aan beleven. Hopelijk lukt het voro jou ook zo goed :)

Dit lijkt mij beter helpen dan grondwerk. Ik ben zelf ook een onzekere ruiter en heb tijdens mijn Paardensport opleiding in Deurne ook elk jaar grondwerk lessen gehad van Emiel Voest. Echter hebben deze lessen mij niks geholpen, want op de grond en op het paard zijn 2 verschillende dingen. Ik had een instructeur nodig die goed door pakte en mij op me fouten wees, maar ook zei wanneer ik het wel goed deed. Voor kinderen is spel heel belangrijk, maar vooral ook duidelijkheid.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:27

Ik neem aan dat je als lesgever in staat bent om de grenzen van het kind te achterhalen en daarmee om te gaan om zo de moeilijkheidsgraad aan te passen aan het kind. De manier waarop je de oefening aanbied maakt ook nogal een verschil: doe je ogen dicht klinkt heel anders dan zou je je ogen dicht durven doen? Zo geef je het kind inspraak en kun je samen de grenzen gaan verleggen. Zegt het kind nee, dan ga je samen onderzoeken wat het kind wel durft en begin je vanaf dat punt te bouwen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:30

Dus eerst een halfuurtje grondwerk en daarna halfuurtje rijden zou een betere oplossing zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:33

Ik zou t korter doen, 5 min grondwerk en 15 min rijden mee beginnen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:53

Als de pony niet te schrikachtig is, zou ik haar ook wat laten gymnastieken, eventueel aan de longe. Draaien met de enkels, circels met je armen, hoofd van links naar rechts, schouders optrekken en weer ontspannen. Wat ik ook vaak doe is dat ze met hun linkerhand moeten aanraken wat ik zeg (cap, knie, achter het zadel, topje van de manen, teen) en daarna met de rechterhand. Als je hier mee kan beginnen, is ze hopelijk al heel ontspannen tegen de tijd dat ze zelf kan gaan rijden.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:57

Altijd positief afsluiten! Nadruk leggen op wat goed ging.Dat werkt het beste en dan heeft ze zeker zin in een volgende les!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:29

Onder mijn lesklanten heb ik ook een meisje die erg faalangstig is. Belangrijk is om alles positief te benaderen. Gaat er iets fout? Geen probleem. Doen we het gewoon net zolang overnieuw totdat het wel lukt. Lukt het? Dan prijs ik haar de hemel in.
Zelfde als wanneer ze me een vraag stelt. Ook dan zeg ik: "Super goed dat je dit vraagt!"
Vertrouwen hebben in de instructeur is toch echt wel stap 1.
Verder benader ik het rijden spelenderwijs. Ik leg haar uit wat het betekend als haar pony proest bv. Gewoon hele simpele dingen. Zo leert ze haar pony goed kennen.

Paardje_2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:24

Het klinkt dom, maar ze moet wat verder zijn. Iedereen zegt ga aan de longe enzo maar misschien kan ze als ze wat verder is, aan de longe over balkjes en daarna, met halstertouw over balkjes en dan springen aan een halstertouw, zo ben je toch in de buurt en leert ze het zelfstandig

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:20

Paardje_2009 jij hebt makkelijk praten. Het meisje is onzeker en heeft ws. nog geen vertrouwen in haar paard. Als jij bang bent en onzeker dan vind het heel eng om überhaupt zonder een longeer lijn te gaan draven oid.
Zoals LiVetime zegt hoort het, belonen van een onzeker iemand is het allerbeste wat je kan doen want je krijgt er zelfvertrouwen voor terug.
En met zelfvertrouwen leer je paard rijden.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:23

Je moet het voor haar leuk maken met spelletjes enz en vragen die ze weet en trots opzich zelf kan zijn :) en niet gelijk echt serieus les gaan geven maar oik dingen vertellen hoe de kleur heeft en of ze zelf nog leuke figuren kent :) zorg ook dat ze niet banf word voor de pony das heeeel belangrijk

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 10:40

Ik heb haar vorige week voor het eerst les gegeven, maar ze kwam bij mij helemaal niet onzeker over. Ze had zelfs gesprongen met het beestje. We zijn laag begonnen en toen vroeg ik of ze ook hoger durfde "Ja hoor ik heb ook al een meter met haar gesprongen" _O- Hebben wij niet gedaan natuurlijk.
Later kwam de staleigenaar bij me en die zei dat ze onzeker en bang werd als de pony dingen uitprobeerde. Ik had ook niet het idee dat de pony een loopje met haar zou nemen. Maargoed, dit was de eerste les. Vandaag ga ik haar weer les geven dus ik zie wel hoe het vandaag gaat.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:48

Lekker met het kind aan de gang gaan. Andere mensen zien toch weer dingen en nemen er dan een besluit of mening over :P
Blijkbaar valt het allemaal dus wel mee XD