ongeluk met paard gehad en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirei

ongeluk met paard gehad en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 18:22

Op 31 augustus heb ik met mijn haf een ongeluk gehad in het bos. Hij schrok ergens van, draaide 190 graden om waardoor ik ernaast hing (had het totaal niet verwacht en aan zien komen). Toen ik mijzelf op de grond wilde laten zakken, kreeg ik of een trap óf hij stond op mijn borstkast en buik. Dat laatste weet ik niet precies aangezien het zo snel ging.
Nu lig ik thuis met zwaar gekneusde borstkast en scheurtje in de lever..en moet de komende weken nog rust houden. Kan ook niet veel anders want ik garandeer je, het doet PIJN.

Soms flitst er nu ineens door mijn hoofd: durf ik er straks wel weer op te gaan rijden?

Het is een haf die behoorlijk strak aangepakt moet worden, en ik ben té lief geweest lange tijd ook omdat ik hem dan zielig vond vanwege de vele blessures die hij heeft gehad. Sinds kort waren we weer hard aan het werk (ook privéles) en had meneer er afentoe geen zin in, en liet dit dan ook merken. Ik was dan dus ook al begonnen met consequent zijn etc, maar alles ligt nu stil ... zou dit kwaad kunnen? Haffie staat nu in de wei met de anderen. Ik wil het pas gaan oppakken als ik ben opgeknapt. Uiteraard ga ik dan weer door met les, maar ben best beetje bang, hoe ga ik dat opvangen?

aeolusnr1

Re: ongeluk met paard gehad en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:33

Het is heel normaal dat je een beetje bang geworden bent, van zoiets schrik je idd wel heel even.
Je zegt zelf ook al dat je in het verleden te veel hebt toegelaten, mssn ook rijtechnisch net ook iets te zwak kon doorkomen, het paard wou enkel even wegspringen en wou heel zeker jou geen kwaad doen, het paard reageerde enkel als paard, jouw onafhankelijke zit was net niet voldoende om het paard tussen jou en de grond te houden, daar moet je dus nu heel zeker meer werk van gaan maken.
Jouw zit moet beter worden, de natuurlijke reactie om naar voren te buigen moet door training tegengegaan worden.
Het is zeer zeker ook heel verstandig van je dat je zeker verder wil gaan met lessen, hoe beter je zelf wordt hoe veiliger paardrijden zal worden.
Onderschat nooit de kracht van een paard, de snelheid van reacties, want een paard kan vele malen sneller reageren dan een mens, das wat dit betreft echt geen vergelijk.
Paarden leren begrijpen, de reactie snelheid leren inschatten, zicht krijgen in wat een paard ons wil aangeven, kennis en kunde , alles samen is jouw veiligheid op het paard.
Jij bepaalt waar , hoe en wanneer je paard een voet verzet, en neem dit af en toe ook echt letterlijk, zelfs op de centimeter na, als je echt controle hebt over het paard zijn voeten zal dit in heel hoge mate ook jouw veiligheid ten goede komen.
Ga ervoor, blijf lessen , let op je veiligheid.
succes
l

Chezshir77

Re: ongeluk met paard gehad en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 06:55

Ik denk dat het niks te maken heeft met het 'aanpakken' van je paard meis..... elk paard schrikt wel eens, en het is nu eenmaal een vluchtdier. Het reageert volkomen instinctief in zo'n situatie, denkt niet eens meer aan jou op zn rug. Jij valt eraf, wat logisch is met zo'n plotselinge beweging en hij gaat per ongeluk op je staan. Echt een samenloop van omstandigheden. Wat ontzettend vervelend voor je, die pijn lijkt me echt niet tof. Ik heb geleerd te visualiseren. Sluit je ogen, zie jezelf rijden op dezelfde plek, rij de hele route, en zorg dat het in je hoofd wél goed gaat. Net zolang tot je daar zelf ook weer in gaat geloven, dan zul je zien dat je straks gewoon weer durft.
Succes!!