Het zadel zakt een beetje scheef..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Het zadel zakt een beetje scheef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 08:57

Ik rijd recreatief met mijn E paardje van 15 jaar.
We hebben samen veel plezier en ze kan lekker ontspannen lopen.

Nu hebben we wel af en toe last van het feit dat het zadel wat naar rechts zakt.
Een gecertificeerd zadelpasser heeft haar rug deze week uitgetekend en aangegeven dat ze aan één zijde meer bespiering heeft dan de andere zijde. Ben er verder niet meer op ingegaan. Maar ik geloof dat wanneer het zadel wat naar rechts zakt .., dat links dus meer bespierd is?

En nu,. wat moet ik doen wat betreft rijden om haar rug bespiering rechter te krijgen?
Ze zal altijd een wat moeilijker kant hebben, dat heeft de mens ook. Maar misschien zijn er kleine tips die wat kunnen helpen!
Misschien heeft het er ook mee te maken, maar soms springt ze moeizaam aan in de linkergalop, heel af en toe zelfs in de verkeerde galop.

Alvast bedankt! :)

Maureen_M

Re: Het zadel zakt een beetje scheef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:01

Jouw zadelmaker moet het zadel gewoon zodanig opvullen dat hij niet meer naar rechts zakt. Op dat moment heb je de kans om de rugspieren weer gelijk te gaan trainen. Naderhand zal het zadel weer opnieuw aangepast moeten worden.. Beetje rottige situatie

Voor het trainen van de rugspieren kan je denk ik het beste les nemen (weet niet of je dat al hebt). Leg je de instructrice de situatie uit en zij zal jou helpen met de juiste oefeningen !

Succes ermee :)

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 09:20

Bedankt voor je reactie, Maar als zij het zadel aan die zijde opvult dan heeft de bespiering toch ook geen ruimte om zich te kunnen ontwikkelen? Het is ook niet zo dat het heel extreem is hoor, maar je merkt het af en toe wat en ze heeft via tekenen dit ook bewezen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:41

En juist daarom.. op het moment dat de spieren zich gaan ontwikkelen moet het zadel opnieuw aangepast worden!

Doorrijden met een zadel wat scheef wegzakt is absoluut niet goed. Dan gaat hij juist drukken op en krijg je dadelijk allemaal andere toestanden.

Ik zou hem als ik jou was aan laten passen, verder trainen en daarna weer aanpassen.. Er zit een kostenplaatje aan vast maar dat is beter als allemaal bezoekjes van masseurs, osteopaten etc etc etc

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:54

Ik denk dat tijdelijk een prolite pad gebruiken een betere oplossing is dan je zadel ongelijk gevuld hebben.

In een prolite kun je nl op gewenste plaatsen een opvul stuk plaatsen in verschillende diktes. Kun je het steeds makkelijk aanpassen indien nodig, tot de bespiering gelijk(er) is.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:07

Ik zou juist andersom doen. Eerst eens even goed laten kijken of er een reden is voor deze ongelijke bespiering.
Dan spiertechnisch gaan verbeteren dmv de training. En intussen zadel aanpassen, tijd die daaroverheen gaat rij je met een bontje ertussen of lekker zonder zadel (mijn voorkeur).

Als er een reden voor de scheve bespiering is maak je door meer training het verschil alleen maar groter.
Als er een groot verschil is en je gaat je zadel scheef vullen krijg je meer druk.
Laat een goede zadelmaker kijken of je zadel recht is, misschien is 1 kant meer ingezakt door een scheve zit. Maar scheef vullen (zoals veel zadelmakers doen) geeft vaak achteraf veel meer problemen (en dus kosten)

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 10:45

Bedankt voor de reacties. Ja ik vind het zelf ook heel lastig.
Het zadel is recht., ook recht opgevuld. Dit heeft ze deze week uitvoerig bekeken.

Krijg morgen een Kent & master waarin ik een blauwe boom moest doen om het precies goed passend te maken. Misschien is een rode boom ( 1 maatje wijder ) ook een optie en dan die prolite er tussen zolang de bespiering ongelijk is. Maar die prolite kun je aan 1 kant dikker maken?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:38

Ja de prolite kun je aan 1 kant, zelf alleen voor of acht dikker/dunner maken door de verschillende inlages.
Met een bontje kan dat niet. Fout advies dus. ;)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 11:43

Mijn paard heeft hier ook last van gehad maar die had het omdat aan 1 kant haar spieren vastzaten en ze die dus wegdrukte en niet ontwikkelde inmiddels laat ik haar minimaal 1 x per jaar behandelen door de fysio/osteo en nu gaat het goed.

ik heb ook met een tijdelijke opvulpad gereden.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 12:00

Maar ik neem aan dat zo'n halve pad dan voldoende is. Heb namelijk ooit met zo'n prolite gereden en ook wanneer je hem niet opvult zit je toch zo een paar cm hoger en dat vond ik niet prettig.

Dus als ik zo'n halve doe dan vult die net achter de schouder aan de rechterzijde.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:25

NIET JE ZADEL SCHEEF LATEN VULLEN HOOR!!!!!!!

Ik heb precies het zelfde probleem met mijn paard en als je je zadel scheef laat vullen dus rechts ervullign bij doen dan gaat de scheven bespiering nooit meer weg.
Je zadel moet juist aan beide kanten gelijk zijn waardoor de spieren rechts de kans krijgen zicht te ontwikkelen.
Ik gebruik zelf ook de prolite-pad, maar hier mee moet je wel heel voorzichtig zijn met zelf de inlages er in doen. Zo heb ik er in overleg met een expert voor gekozen in alle vakjes de dunste inlage te gebruiken. Dus totaal niet rechts extra opvullen. Dit omdat de druk van het zadel gelijk moet blijven en het vaak maar een klein deel van de rug is waar het zadel niet goed aansluit.
De prolite pad is van zeer zacht materiaal dat de druk zelfs met overal de zelfde inlagen perfect weet te verdelen. Maar vind jij de prolite pad te duur +/- €100 dan kan je zeker ook voor een bontje of eventueel gel-pad gaan.

Verder kwa training, zou je kunnen kiezen voor 1/3 op de goede kant trainen en 2/3 op de moeilijke kant, maar hier voor is het heel belangrijk dat je hem dan niet op de moeilijke kant over de schouder laat weg lopen. Je zou er ook voor kunnen kiezen juist op de goede kant in contra stelling te rijden.

Maar misschien nog wel belangrijker zorg dat je links en rechts om zo veeeeel mogelijk afwisselt, want op het moment dat er verzuring in een spier op treed ben je hem niet aan het prikkelen om te groeien!

Wat een hele makkelijk oefening in om de rug spier te ontwikkelen/ terug te laten komen is door balkjes te stappen (dus wel echt in STAP) voor een paard is dat ongeveer 90cm tussen de balken en dan gewoon aan de hand of onder het zadel als je dat ieder dag zou doe dan zie je echt snel resultaat. Verder is sowieso veel stappen heel goed voor de ontwikkeling van die spier, en de galop draagt ook wel bij aan de ontwikkeling.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 12:27

sharontjee1 schreef:
Maar ik neem aan dat zo'n halve pad dan voldoende is. Heb namelijk ooit met zo'n prolite gereden en ook wanneer je hem niet opvult zit je toch zo een paar cm hoger en dat vond ik niet prettig.

Dus als ik zo'n halve doe dan vult die net achter de schouder aan de rechterzijde.

De dunste inlagen is misschien een halve cm en dik en de pad zelf is ook niet dik dus je zal niet veel hoger zitten hoor...... hoe wel voor je gevoel is het altijd ff wennen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:16

Het is niet de bedoeling om als je niet snel genoeg reacties krijgt in je topic, dan de volgende dag gewoon nog een keer dezelfde neer te zetten. [RT-P] Rug bespiering.. ingewikkeld.. wat te doen?

Normaal zou dit topic op slot gaan als dubbeltopic, maar omdat er reacties in deze staan, sluit ik voor deze keer de eerste. Zou je hier een volgende keer rekening mee willen houden?

GaryStals

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:06

In zadelmakerswereld is het misschien wel hét grootste misverstand om zadels ongelijk te gaan opvullen.

Elk paard heeft van nature een ongelijke bespiering, net zoals wij mensen ook niet perfect symmetrisch ontwikkeld zijn.

Een zadel zal meestal schuiven naar de kant waar de langste rugspier zich bevindt. Bij een linksgebogen paard is dit dus rechts, daar deze spieren makkelijker kunnen oprekken en slapper zijn dan de spieren aan de linkerkant. De spieren aan de linkerkant zijn kortere, stijvere spieren. Net daarom zal een linksgebogen paard van nature moeilijker naar rechts buigen. In dit geval zakt het zadel dan weg, rijdend in de holle richting. Eigenlijk zorgt dit ervoor dat jouw gewicht het paard recht houdt, maar tegelijkertijd leg je de basis voor veel toekomstige problemen.

Een zadel kan ook opschuiven naar de kant van de korte spieren, rijdend in de bolle richting (bv. rechterhand rijdend voor een linksgebogen paard). Meestal als de stelling te groot is en er ongelijke aanleuning is.

Naarmate het paard gelijkmatig leert buigen, verdwijnt dit probleem vanzelf. Het is enkel belangrijk om er als ruiter voor te zorgen dat we steeds in het midden van de rug zitten. In de basis is hierbij zelfs contrastelling toegelaten, omdat stelling en gewichtshulpen tegen mekaar werken.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:12

Mijn zadel zakte ook scheef (naar links) maar 2 onafhankelijke zadelmakers vertelden dat het zadel perfect lag.

Is het mijn zit of is het paard dan scheef? Het laatste in mijn geval.

Ik zou niet teveel klooien met je zadel als hij goed ligt, maar kritisch kijken naar de manier waarop je rijdt.

Kijk eens naar deze uitleg http://www.inhetrechtespoor.nl/rechtrichten
en dan met name naar de plaatjes eronder (over de scheve zit)

Herken je dat??

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:16

Ja ik heb inderdaad die site onder de loep genomen.

Ik herken ook inderdaad het verhaal van Gary Stals.

Af en toe hang ik wat naar links om mijzelf in het midden van het zadel te plaatsen, maar dit lijkt me voor het paard ook niet prettig.

Welke niet al te moeilijke oefeningen kan ik uitvoeren om een beginnetje te hebben?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:27

Meest radicale maar imo beste oplossing: gooi je paard een tijdje op rust. Jammer dat het nu eind van de zomer is, anders had je hem/haar misschien een maand of wat op de wei kunnen zetten. Met het stilzetten zorg je ervoor dat een hoop spieren zullen verdwijnen. Ook de goeie waar je zo hard voor getraind hebt, maar ook de 'foute' waardoor je paard nu scheef is. Na een maand of 2/3 (afhankelijk van je paard) begin je met veel dubbele longe om je paard op de grond weer wat spieren op te bouwen en vervolgens ga je er weer op met instructie die je helpt jou recht te laten zitten. Evt kan je na de rustperiode ook denken aan een masseur die de spieren helpt losmaken.

Zit je misschien niet op te wachten, zo lang niet rijden, maar ik heb met een enigszins vergelijkbaar rugprobleem vorig jaar hetzelfde gedaan en ik kan je vertellen dat mijn paard 10x beter voelt dan vorig jaar toen ik hem kreeg :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:32

Dat is helaas erg lastig uitleggen vanaf de computer. Ieder paard reageert anders, is anders gebouwd en ga zo maar door.

Mijn merrie is linksgebogen en gooide mij dus naar links. Rechterhand rijden gaf dan ook problemen omdat ze daar in vreselijk bleef plakken aan mijn binnenbeen (logisch)

Ik leer dit op te lossen van mijn instructrice door eerst te zorgen dat ze recht is. Hoe tegenstrijdig het klinkt........ik laat haar rechtsom naar buiten kijken. Haar hoofd gebruik ik als een evenwicht mechanisme. Ze hoeft niet nageeflijk! Zie het als een staart van een kat. Ik houd links op contact (naar buiten kijken) en rechts laat ik helemaal los. Dat is ze niet gewend en ze valt om als ze niet zichzelf gaat corrigeren, lees: rechtmaken. Dat is mijn basis en vanuit ga ik weer op 2 teugels nemen etc.

Maar ze is slim zat en bedenkt elke x wat nieuws. Het is niet iets wat je zelf moet gaan uitvinden maar waar je echt hulp bij nodig hebt. Er zijn paarden die eerst slechter gaan lopen (pijn in het lijf) om daarna mooi recht te worden.
Vergeet niet dat ze het niet gewend zijn en het zo ontzettend veel moeite kost om op eigen benen én recht te lopen!

Ik weet niet waar je woont maar er is vast iemand in de buurt die je kan helpen met het goed rechtrichten van een paard! (en dan niet iemand die denkt dat als je de hals recht voor je hebt, het paard recht is...........)

Succes!!

[edit] Reactie op Jitstke, dit zou ik dus niet zo gauw doen. Wat is het nut ervan. Je paard wordt er niet recht van. Zodra je er weer op stapt dan begint het weer van voor af aan. Gewoon bij de basis beginnen met je paard.........en dat is rechtrichten! Netjes over 4 benen laten lopen.

Vergeet daarbij niet dat longewerk dan extreem lastig is om je paard recht te houden. Daar moet je dan echt handig in zijn.

Als je je paard netjes over 4 benen laat lopen (alle vier de benen evenveel belast) dan zie je al snel een verandering in spieren zonder dat je eerst alles laat afbreken.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:53

Wat het nut ervan is: Het is makkelijker om op een onbespierd paard rechte spieren te trainen dan een scheef paard recht te rijden.
Wat je zegt is wel waar: het ligt wel heel erg aan hoe je er dan weer mee bezig gaat. In het longeren moet je idd wel handig zijn en het rijden moet onder flinke begeleiding wil je je paard niet opnieuw scheef rijden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:12

Absoluut! Ik ben nu ongeveer 8 lessen van Karin Degeling gehad en het resultaat is verbluffend. Ik heb een compleet ander paard. Maar ik had dit zelf nooit voor elkaar gekregen, maar dan ook echt niet!!

Ik zat zo vast met de training. Iedereen maar zeggen hoe fantastisch het er uit zag (merrie kan wel lekker lopen) maar het voelde zo verkrampt en gespannen.

Ben echt blij dat ik een paar stappen terug ben gegaan!

En longeren ben ik nog maar niet aan begonnen. Daar moet ik eens les in krijgen. Ik wil daar niet stuk maken wat ik onder het zadel 'heel' maak. (en ze wil nog wel eens uit de naad gaan :') )

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 07:47

Je zou ook eens aan de hand kunnen gaan werken, kijk eens op paardenbegrijpen.nl staan veel oefeningen voor aan de hand en ook instructrices die weten hoe jou dat te leren.
Miss een tijdje zonder zadel rijden en leren voelen waar het fout gaat en daar dan op inspelen door bepaalde oefeningen,
Train ook niet te lang door, als je merkt dat het goed gaat en het dier loslaat en ontspant stop dan en pak het later op de dag nog eens 10 min.

Hou de oefeningen simpel en let ook erg op je eigen houding, ontspan zelf ook.

Maar idd laat je zadel niet opvullen want dan kan de spier niet ontwikkelen, vaak zie je dat ook naast de schoft te hard en te dik opgevuld, als de spieren daar al niet zijn werk kunnen doen krijg je ook nooit een fijne rug.
Dus ik zou een tijdje op b.v BBP gaan rijden, ik ben nu ook met een paard bezig die zo hard en gespannen was en mij ook een kant opgooit, met (boom) zadel voel je dat bijna niet, nu rij ik al een tijd zonder zadel en merk steeds meer verschil, de rugspieren worden mooi ontspannen en ook de bovenlijn oogt veel zachter.
Het heeft tijd nodig, werk veel in stap, want vaak in draf span je zelf ook te veel als je geen onafhankelijke zit heb en/of het paard niet in balans loopt,

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:11

Ik was al eerder op de site beland, maar weer vergeten. Bedankt voor de tip! Ik heb weer wat ideetjes op gedaan om te doen met mijn merrie als afwisseling met het rijden. ;)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:30

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paardje en kwam er achter dat ze aan 1 kant ook iets minder gespierd was dan de andere kant.
Wat ik heb gedaan om het probleem te verhelpen is links om iets binnen stelling moet geven zo dat het paard de rechter kant wat meer gaat gebruiken. Het zelfde geld voor de andere kant. Wat ook heel goed werkt is veel buigen en strekken. Dit helpt ook goed en het zadel zal na een week oefenen beter blijven liggen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:58

ik zou nooit een zadel scheef vullen bij een paard dat echt getraind wordt. Enige moment om het te overwegen is bij een paard dat er heel af en toe uit komt voor zeer recreatief gebruik, dan valt het te overwegen, maar ik sta er niet achter.

Rechtrichten bestaat uit twee dingen:

- De korte rugspier oprekken
- Het zwakke binnenachterbeen sterker en sneller maken en zo meer onder de massa brengen

Ik verkies om het ook echt met afzonderlijke oefeningen aan te pakken.